Reklamation W-motoracing!?

Status
Ej öppen för fler svar.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Ninjaboy skrev:
Och han har ju inte heller motsagt dig eller någon annan om det. Det är det som stör mig, ni rör upp det här som om han har gjort något fel i förväg. Kolla själv din post om konsumentköplagen på sidan 2, ditt svar på hans post är ju inte applicerbart på §20 som du postar. Efter det var det fler än du som postade juridiska texter som han inte kommenterat.

Jag tycker att han svarat ja på första postens fråga, resten är rena konspirationsteorierna och jag kan förstå att han håller sig undan. Han har säkert riktiga ärenden att stå i.
jag säger sluta knarka nu!!!!!!! konspirationsteorier??? du har inte blivit bortförd av aliens oxo??? :D
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sgtpepper skrev:
§20 är självklart applicerbar, vad menar du? Det är ett tillägg som kom förra året har jag för mig, man kan se det som en tvingande garantitid på 6 mån där bevisbördan ligger på säljaren. Kan inte säljaren påvisa att felet uppkommit i och med köparens felanvändning av varan så skall felet ha anses som varande redan vid leveransen.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag meddelade att konsumentköplagen visst gäller, tydligen så är sådana upplysningar tabulagda när det gäller gruppköp även om det är ett kommersiellt företag som står bakom gruppköpet och som rimligtvis måste känna till denna lag. Jag skall inte göra om det misstaget igen, förlåt så hemskt mycket.

Du behöver inte be om ursäkt men du kan ju använda dina juridiska kunskaper till dem som behöver dem. Ännu har ju ingen drabbats vad jag vet. Ingen som postat i den här tråden i alla fall. Kanske p g a att om t ex jag skulle råka ut för något som post 1 handlar om så skulle jag ta det med W-motoracing, inte posta här.

Så här ser post 33 ut som jag bad dig läsa:

sgtpepper skrev:
The Pilot skrev:
Citat:
Inskickat av The Pilot
Hej

Lite förvirring råder tydligen..

Samtliga hojar är sålda med leveransgaranti! dvs att hojen ska vara hel när den kommer till er.. Leveransgaranti är en garanti som man har när man säljer tävlingsfordon! som tex cross.. om du köper en ny cross och den rasar efter 1 timmes körning kan du inte lämna tillbaka den eller hur!!??

Konsumentköplagen gäller alltid när du som näringsidkare gör affärer med privatpersoner, det borde du väl veta?

"1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument. Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen."

"20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art."

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19900932.HTM

Eftersom företaget W-motorracing säljer eller förmedlar mopparna till privatpersoner så är företaget också skyldiga att åtgärda fel enligt konsumentköplagen.

Hur kan du anse att ditt svar, §20, är applicerbart på hans inlägg som du själv citerade? Om en cross körs sönder efter en timme, så är den inte trasig vid avlämnandet, den har ju fungerat en timme efter det och §20 är alltså inte applicerbar.

Nåja, jag har inte lika mycket tid som er att spendera på dessa fiktiva problem så jag går ut och meckar med min minimoto i stället.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Ninjaboy skrev:
Hur kan du anse att ditt svar, §20, är applicerbart på hans inlägg som du själv citerade?
Du tolkar texten fel.

"Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades" = Något går sönder efter 0-6 månader efter avlämnande, köparen blir ledsen.

"skall anses ha funnits vid avlämnandet" = Felet skall i juridisk mening räknas som om det fanns redan vid avlämnandet.

Säljaren är alltså skyldig att avhjälpa fel som uppkommit upp till 6 månader efter leverans som om det vore fel som funnits redan vid leverans.

Jag kan inte förklara det bättre, du får helt enkelt gå en kurs i juridik på universitetet innan du fortsätter argumentationen, för du har fel.

Om en cross körs sönder efter en timme, så är den inte trasig vid avlämnandet, den har ju fungerat en timme efter det och §20 är alltså inte applicerbar.
Haha, det är ju för fan just det den är. Eftersom crossen pajjade en timme efter leverans och eftersom en timme är mindre än 6 månader så skall felet anses som om det fanns REDAN VID AVLÄMNANDET. Svårt att förstå?
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
"20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art."

Du kom bara till kommatecknet va? Fortsätt läsa (juridik). :hihi
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Ninjaboy skrev:
"20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art."
På vilket sätt skulle den meningen vara användbar menar du? Det är bara att inse, du har fel, jag har rätt, läs om lagen på konsumentverkets hemsida: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryID=892&lngArticleID=147

"Varans art" i detta fall är självklart inte sådan att §20 INTE skulle gälla.

Återigen, förlåt att jag försynt påpekat att normala svenska lagar som reglerar köp mellan näringsidkare och konsument faktiskt gäller även i detta av dig älskade gruppköp, jag förstår att det är en styggelse för hey, vafan, ett riktigt bra gruppköp bör ju vara laglöst, annars är det inget riktigt gruppköp, eller hur!


Du kom bara till kommatecknet va? Fortsätt läsa (juridik). :hihi
Tja, jag är ingenjör, men tycker (uppenbarligen i motsats till dig) att det kan vara bra med lite allmänkunskap även inom juridik.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Har du förstått att jag opponerar mig mot ditt citat av The Pilots exempel med en trasig cross efter en timme och inte ursprungspostarens 39cc i stället för 49? Måste bara kolla det eftersom dina svar är så märkliga.

Om du nu har återgått till att prata kubikproblem så håller jag med dig men om du fortfarande är på crossfrågan så har du ju problem med läsförståelsen och då är det ingen idé att vi fortsätter.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Ninjaboy skrev:
Har du förstått att jag opponerar mig mot ditt citat av The Pilots exempel med en trasig cross efter en timme och inte ursprungspostarens 39cc i stället för 49? Måste bara kolla det eftersom dina svar är så märkliga.
Självklart, jag har aldrig diskuterat kubikfrågan även om den också regleras av lagen som ett fel på varan.

Om du nu har återgått till att prata kubikproblem så håller jag med dig men om du fortfarande är på crossfrågan så har du ju problem med läsförståelsen och då är det ingen idé att vi fortsätter.
Det är inget konstigt med det hela. Samma lag skyddar dig om du köper en ny motorcykel, bil, motorsåg eller vad som helst av en handlare. Går en cross sönder efter en timme så är det ett fel som säljaren skall avhjälpa, förutsatt att inte köparen orsakat detta genom att inte följa instruktioner, inte fyllt på olja etc.
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
The Pilot skrev:
Bissmark.. det är sådana som du som gör att vi som lägger ner all vår tid på att hjälpa andra tröttnar.. avundsjuka sverige heter det..
Jag är ledsen men jag förstår inte ditt svar.
Det får du gärna utveckla.
Du får tröttna precis hur mycket du vill, det bryr jag mig inte om!
Jag ställde en fråga och hade en förhoppning om vettiga svar.
Istället blir det ett jävla hallå om att jag är avundsjuk, att jag ska lämna bort mina minimoto till några stackars tiggare, att jag verkar vara dum i huvudet som SKA göra bådet det ena och det andra.

Jag tackar verkligen för hjälpen W-motoracing, att JAG har fått hem två roliga leksaker! Jag tror säkert att JAG kommer ha skitkul med dom.

Men kan du inte svara vettigt på min fråga, kan du skriva det med en gång istället för att kalla mig avundsjuk...

Tack för stödet Ravetrancer!
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
en fråga bara, om du nu är så nöjd, varför dra igång tråden?
Visst har du väl rätt i att man ska få det som stod i produktbeskrivningen, men det säger sig självt.

Dom har förklarat att om man är missnöjd(tex fel kubik) går det att lämna tillbaka hojen.
Det är väl en helt okay kundvård.
Att dem ska driva en process mot ett företag i Kina är nog i detta fall ej möjligt.

Vad vill du vinna med denna tråd mer än att konstatera det uppenbara och passa på och ge lite dålig reklam till dem som genomförde det hela?

och angående att jämföra med riktiga hojjar, så kan man ju oxo jämföra med att räkna antalet godisar i en godispåse, och klaga om det saknas en eller två.

/N
 
Last edited:

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Isse har faktist en poäng där :tummenupp

men hur blev det med cc antalet då var det 47/49 eller 37/39 man fick?
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
bissmark skrev:
Jag är ledsen men jag förstår inte ditt svar.
Det får du gärna utveckla.
Du får tröttna precis hur mycket du vill, det bryr jag mig inte om!
Jag ställde en fråga och hade en förhoppning om vettiga svar.
Istället blir det ett jävla hallå om att jag är avundsjuk, att jag ska lämna bort mina minimoto till några stackars tiggare, att jag verkar vara dum i huvudet som SKA göra bådet det ena och det andra.

Jag tackar verkligen för hjälpen W-motoracing, att JAG har fått hem två roliga leksaker! Jag tror säkert att JAG kommer ha skitkul med dom.

Men kan du inte svara vettigt på min fråga, kan du skriva det med en gång istället för att kalla mig avundsjuk...

Tack för stödet Ravetrancer!

Men allvarligt talat. Varför ställer DU frågan? Vad vinner DU på det? Vem vill du egentligen ha svar ifrån gällande den här frågan?

Varför jiddra om man inte ens vet om man har problem? Om du har problem med dina produkter, varför inte ringa W-motoracing då o lösa dem istället för att sitta här o örla en massa hypotetiskt skit som i mångt och mkt skitar ner W-motoracings namn?
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Jag får väl skita lite till då :)

Alltså, vi tar det ur min personliga synvinkel och sen genom mitt arbets synvinkel.

Hade jag fått 39cc istället för 49cc så hade jag inte brytt mig om det, jag hade vart glad för summan vart såpass låg för denna leksak, men jag hade samtidigt förstått den som inte tyckte som jag och verkligen ville ha en enligt spec.

Ur min arbets synvinkel då: Har jag levererat en vara som inte överrensstämmer med spec som jag angivit så hade jag 1. erbjudit ev kompensation av nåt slag. 2. erbjudit full returrätt på varan. 3. tagit upp det med tillverkaren givetvis.

JAg hade nåra fall på min första leverans på minisar. 6st kom inte med, så jag erbjöd dom 500kr rabatt om dom kunde vänta med att dom kom med nästa leverans. Godtog dom inte det så fick dom givetvis sina pengar tillbaka.

Jag tror att Wmoto oxo jobbar på liknande sätt och jag vet att det bästa man kan göra istället för att gaffla här på nätet så är det att slå en signal till dom. Jag vet från säkra källor att dom verkligen är tillmötesgående och måna om sina kunder.
Här på nätet blir det lätt missförstånd vilket är tråkigt:(

Mvh Rejvis
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
bissmark skrev:
Jag är ledsen men jag förstår inte ditt svar.
Det får du gärna utveckla.
Du får tröttna precis hur mycket du vill, det bryr jag mig inte om!
Jag ställde en fråga och hade en förhoppning om vettiga svar.
Istället blir det ett jävla hallå om att jag är avundsjuk, att jag ska lämna bort mina minimoto till några stackars tiggare, att jag verkar vara dum i huvudet som SKA göra bådet det ena och det andra.

Jag tackar verkligen för hjälpen W-motoracing, att JAG har fått hem två roliga leksaker! Jag tror säkert att JAG kommer ha skitkul med dom.

Men kan du inte svara vettigt på min fråga, kan du skriva det med en gång istället för att kalla mig avundsjuk...

Tack för stödet Ravetrancer!

Är du dum påriktigt eller driver du med oss? Du har fått "vettiga" svar på din fråga men fortsätter tjata ändå!!!

Vars vill du komma med din fråga??
 

Alper

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2004
Ort
dedu
Hoj
no
Kostet78 skrev:
Skärp er för F_N!!! :fatta!

ZX10-ZX6 :huvet Jämför istället att du köper Aftonbladet med bilaga och upptäcker när du kommit hem att bilagan saknas!!
Jag skulle inte bry mig men det är klart det finns ju "knallkorkar", i vår herres hage som skulle hoppa i bilen, åka tillbaks till affären och kräva en ny bilaga....för>>>DET HAR JAG JU RÄTT TILL!!! :arsele

Så jävla bra sagt ! :yoparty
Sen så förstår jag inte vad det är med folk, verkar som om en del vill jävlas med w-motoracing.. inte för att dem skulle bry sig då det är väldigt många som vill ha just denna produkt.

" TÄNK OM MIN ÄR på 39CC NÄR DET STOG 47CC " osv osv..

lämmna tillbaks som han sa, eller var nöjd och tyst :tummenupp
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top