Solid snake
Guest
bissmark skrev:Nu kan ni två tiggare dra till ett annat forum och läsa fel där också!
bissmark skrev:Nu kan ni två tiggare dra till ett annat forum och läsa fel där också!
jag säger sluta knarka nu!!!!!!! konspirationsteorier??? du har inte blivit bortförd av aliens oxo???Ninjaboy skrev:Och han har ju inte heller motsagt dig eller någon annan om det. Det är det som stör mig, ni rör upp det här som om han har gjort något fel i förväg. Kolla själv din post om konsumentköplagen på sidan 2, ditt svar på hans post är ju inte applicerbart på §20 som du postar. Efter det var det fler än du som postade juridiska texter som han inte kommenterat.
Jag tycker att han svarat ja på första postens fråga, resten är rena konspirationsteorierna och jag kan förstå att han håller sig undan. Han har säkert riktiga ärenden att stå i.
sgtpepper skrev:§20 är självklart applicerbar, vad menar du? Det är ett tillägg som kom förra året har jag för mig, man kan se det som en tvingande garantitid på 6 mån där bevisbördan ligger på säljaren. Kan inte säljaren påvisa att felet uppkommit i och med köparens felanvändning av varan så skall felet ha anses som varande redan vid leveransen.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag meddelade att konsumentköplagen visst gäller, tydligen så är sådana upplysningar tabulagda när det gäller gruppköp även om det är ett kommersiellt företag som står bakom gruppköpet och som rimligtvis måste känna till denna lag. Jag skall inte göra om det misstaget igen, förlåt så hemskt mycket.
sgtpepper skrev:The Pilot skrev:Citat:
Inskickat av The Pilot
Hej
Lite förvirring råder tydligen..
Samtliga hojar är sålda med leveransgaranti! dvs att hojen ska vara hel när den kommer till er.. Leveransgaranti är en garanti som man har när man säljer tävlingsfordon! som tex cross.. om du köper en ny cross och den rasar efter 1 timmes körning kan du inte lämna tillbaka den eller hur!!??
Konsumentköplagen gäller alltid när du som näringsidkare gör affärer med privatpersoner, det borde du väl veta?
"1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument. Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen."
"20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art."
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19900932.HTM
Eftersom företaget W-motorracing säljer eller förmedlar mopparna till privatpersoner så är företaget också skyldiga att åtgärda fel enligt konsumentköplagen.
Du tolkar texten fel.Ninjaboy skrev:Hur kan du anse att ditt svar, §20, är applicerbart på hans inlägg som du själv citerade?
Haha, det är ju för fan just det den är. Eftersom crossen pajjade en timme efter leverans och eftersom en timme är mindre än 6 månader så skall felet anses som om det fanns REDAN VID AVLÄMNANDET. Svårt att förstå?Om en cross körs sönder efter en timme, så är den inte trasig vid avlämnandet, den har ju fungerat en timme efter det och §20 är alltså inte applicerbar.
På vilket sätt skulle den meningen vara användbar menar du? Det är bara att inse, du har fel, jag har rätt, läs om lagen på konsumentverkets hemsida: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryID=892&lngArticleID=147Ninjaboy skrev:"20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art."
Tja, jag är ingenjör, men tycker (uppenbarligen i motsats till dig) att det kan vara bra med lite allmänkunskap även inom juridik.Du kom bara till kommatecknet va? Fortsätt läsa (juridik).
Självklart, jag har aldrig diskuterat kubikfrågan även om den också regleras av lagen som ett fel på varan.Ninjaboy skrev:Har du förstått att jag opponerar mig mot ditt citat av The Pilots exempel med en trasig cross efter en timme och inte ursprungspostarens 39cc i stället för 49? Måste bara kolla det eftersom dina svar är så märkliga.
Det är inget konstigt med det hela. Samma lag skyddar dig om du köper en ny motorcykel, bil, motorsåg eller vad som helst av en handlare. Går en cross sönder efter en timme så är det ett fel som säljaren skall avhjälpa, förutsatt att inte köparen orsakat detta genom att inte följa instruktioner, inte fyllt på olja etc.Om du nu har återgått till att prata kubikproblem så håller jag med dig men om du fortfarande är på crossfrågan så har du ju problem med läsförståelsen och då är det ingen idé att vi fortsätter.
Jag är ledsen men jag förstår inte ditt svar.The Pilot skrev:Bissmark.. det är sådana som du som gör att vi som lägger ner all vår tid på att hjälpa andra tröttnar.. avundsjuka sverige heter det..
bissmark skrev:Jag är ledsen men jag förstår inte ditt svar.
Det får du gärna utveckla.
Du får tröttna precis hur mycket du vill, det bryr jag mig inte om!
Jag ställde en fråga och hade en förhoppning om vettiga svar.
Istället blir det ett jävla hallå om att jag är avundsjuk, att jag ska lämna bort mina minimoto till några stackars tiggare, att jag verkar vara dum i huvudet som SKA göra bådet det ena och det andra.
Jag tackar verkligen för hjälpen W-motoracing, att JAG har fått hem två roliga leksaker! Jag tror säkert att JAG kommer ha skitkul med dom.
Men kan du inte svara vettigt på min fråga, kan du skriva det med en gång istället för att kalla mig avundsjuk...
Tack för stödet Ravetrancer!
bissmark skrev:Jag är ledsen men jag förstår inte ditt svar.
Det får du gärna utveckla.
Du får tröttna precis hur mycket du vill, det bryr jag mig inte om!
Jag ställde en fråga och hade en förhoppning om vettiga svar.
Istället blir det ett jävla hallå om att jag är avundsjuk, att jag ska lämna bort mina minimoto till några stackars tiggare, att jag verkar vara dum i huvudet som SKA göra bådet det ena och det andra.
Jag tackar verkligen för hjälpen W-motoracing, att JAG har fått hem två roliga leksaker! Jag tror säkert att JAG kommer ha skitkul med dom.
Men kan du inte svara vettigt på min fråga, kan du skriva det med en gång istället för att kalla mig avundsjuk...
Tack för stödet Ravetrancer!
Kostet78 skrev:Skärp er för F_N!!!
ZX10-ZX6 Jämför istället att du köper Aftonbladet med bilaga och upptäcker när du kommit hem att bilagan saknas!!
Jag skulle inte bry mig men det är klart det finns ju "knallkorkar", i vår herres hage som skulle hoppa i bilen, åka tillbaks till affären och kräva en ny bilaga....för>>>DET HAR JAG JU RÄTT TILL!!!
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |