Reklamation W-motoracing!?

Status
Ej öppen för fler svar.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Kan inte någon som verkligen råkat ut för något skriva i stället. Då kanske fler blir engagerade...

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
bissmark skrev:
I annonsen fanns här på sporthoj, kunde man läsa följande i specifikationen:
47 eller 49cc (minns inte exakt om det var 47 eller 49cc).
När (till exempel) jag beställer, förväntar jag mig att den är 47 eller 49cc.
Nu visade det sig för en del att volymen var 37 eller 39cc.
Jag har INTE sagt att JAG har råkat ut för detta.

Menar du att jag(eller vem som helst) skulle lämna tillbaka hojen och sedan köpa en till??? Betala för 2 st och bara ha en.

Om du skulle köpa en ny hoj, låt för skojs skull säga att du vill ha en flong ny Kawa ZX10:a. Du betalar glad i hågen och sätter dig ner och väntar på att din beställning ska komma till dig. När hojen väl dyker upp och du gjort konfetti av emballaget så visar det sig att det är en ZX6:a...
Hur skulle du gjort?
Ska jag skriva fler liknelser?

Åter,
JAG har inte sagt/skrivit att jag HAR råkat ut för det.
Det är fortfarande bara en fråga från min sida.
Jag har bara en [SIZE=-3]"liten"[/SIZE] aning om att det kanske finns ett allmänt intresse i denna fråga.

Skärp er för F_N!!! :fatta!

ZX10-ZX6 :huvet Jämför istället att du köper Aftonbladet med bilaga och upptäcker när du kommit hem att bilagan saknas!!
Jag skulle inte bry mig men det är klart det finns ju "knallkorkar", i vår herres hage som skulle hoppa i bilen, åka tillbaks till affären och kräva en ny bilaga....för>>>DET HAR JAG JU RÄTT TILL!!! :arsele

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Renga skrev:
Om man startar ett företag och säljer saker så finns det vissa lagar och regler man måste va medveten om. Tyvär så kan man inte bara att säga att man får det man betalar för. Sen så kanske man inte ska köpa kinamoppe om man vill ha hög kvalitet...
Om man beställer kinamoppen här på Sporthoj så har du beställt den via internet, då gäller följande.

När du som konsument handlar i en affär har du ingen laglig rätt att ångra köpet. Om du däremot köper något på postorder, via telefon, TV, Internet eller vid hemförsäljning har du 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige.
Genom distansavtalslagen, som började gälla år 2000, har du fått ett förstärkt konsumentskydd vid så kallade distansavtal och hemförsäljningsavtal. Lagen innehåller bland annat krav på att näringsidkaren ska ge information och nya regler om konsumentens ångerrätt.

Distansavtal
Om du köper en vara på postorder eller via telefon, TV-shop eller Internet, har du enligt distansavtalslagen en ångerrätt som ger dig möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Efter det att du har skickat tillbaka varan ska näringsidkaren snarast, och senast inom 30 dagar, betala tillbaka det du har betalat.

Om du handlar något på distans inom EU, exempelvis på Internet, har du också ångerrätt, men ångerfristen kan vara kortare än 14 dagar. Vill du veta mer om gränsöverskridande handel, se Konsument Europa.

Ångerrätten gäller också om du träffar avtal med en näringsidkare om att han ska hyra ut en vara eller utföra en tjänst åt dig. Förutsättningen är att avtalet har ingåtts på distans, det vill säga att du och säljaren inte har träffats personligen. Ångerfristen börjar löpa den dag du tagit emot varan, och när det gäller en tjänst den dag då avtalet om tjänsten träffades.

Ångerfristen börjar dock inte löpa förrän du fått den information som säljaren enligt lagen är skyldig att ge dig. Du har bland annat rätt att få information om din ångerrätt. Lagen gäller inte alla distansavtal. Vill du läsa mer om undantagen och om lagen i övrigt, se länkarna längst ner på sidan.

Postorder
För postorderförsäljning finns, förutom reglerna i distansavtalslagen, särskilda branschregler. Dessa har utarbetats efter samråd med Konsumentverket/KO och har antagits av Svenska Postorderföreningen.

Hemförsäljning
Reglerna om hemförsäljning finns också i distansavtalslagen och gäller om du köper något av en näringsidkare eller träffar avtal om att han ska hyra ut en vara eller utföra en tjänst åt dig.

Ett hemförsäljningsavtal kan till exempel ingås när en säljare besöker dig i hemmet, eller om han organiserar en utflykt till en plats utanför hans fasta försäljningsställe (som vid så kallade Home Parties).

Vid hemförsäljning gäller inte lagen om
priset understiger 300 kronor
avtalet gäller försäkring, krediter eller finansiella instrument (till exempel aktier)
avtalet gäller uppförande av byggnad eller annan fast anläggning på mark eller i vatten
avtalet ingås vid hembesök som äger rum på konsumentens uttryckliga begäran, och avtalet gäller en vara eller tjänst som omfattas av konsumentens begäran eller som har direkt samband med den varan eller tjänsten.
Exempel: Du ber en markisförsäljare att komma hem och ta mått på din balkong och ge ett pris på vad en markis kan kosta. Du tycker det är billigt och beställer markisen på stående fot. Då har du ingått ett avtal, och eftersom du själv har bett försäljaren att komma hem till dig är inte reglerna om hemförsäljning tillämpliga.

När ett hemförsäljningsavtal ingås ska säljaren samtidigt ge dig en handling där du informeras om din ångerrätt, samt namn och adress till den som ångerrätten kan utövas mot. Du ska skriva under ett exemplar av handlingen som bekräftelse på att du tagit emot den. Med din informationshandling ska du också få en ångerblankett som kan användas om du ångrar dig.

Din ångerrätt innebär att du har 14 dagar på dig att ångra dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tagit emot varan, och när det gäller en tjänst den dag då avtalet om tjänsten träffades.

Observera att ångerfristen inte börjar löpa förrän du fått informationen och ångerblanketten.

FraktkostnaderReturportot för varan får du betala själv, utom vid telefon- och hemförsäljning.

Klä på dig.. och gå ut o träna.... du är för mycket inomhus!! :hihi

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Ninjaboy skrev:
Kan inte någon som verkligen råkat ut för något skriva i stället. Då kanske fler blir engagerade...
vad har det med saken att göra????

Frågan löd huruvida Wmoto tar på sig ett ev ansvar på om inte specifikationen gäller den avsedda varan. Det handlar inte om rasade motorer etc etc. Det handlar om man får en 39cc istället för 49cc, det har inte med garanti att göra. Eller har du svårt för att förstå vad tråden handlar om?

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Kostet78 skrev:
Skärp er för F_N!!! :fatta!

ZX10-ZX6 :huvet Jämför istället att du köper Aftonbladet med bilaga och upptäcker när du kommit hem att bilagan saknas!!
Jag skulle inte bry mig men det är klart det finns ju "knallkorkar", i vår herres hage som skulle hoppa i bilen, åka tillbaks till affären och kräva en ny bilaga....för>>>DET HAR JAG JU RÄTT TILL!!! :arsele

Bra argument :va
Han ville ju inte belysa hur upprörd han var över skillnaden på 10cc(som kanske motsvarar bilagan) utan han vllle att folk skulle förstå hans tankesätt och den frågan han ställde eftersom det missuppfattats ett antal gånger tidigare i tråden. Och nu ännu en gång av dig, grattis :tomten

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
bissmark skrev:
Menar du att jag(eller vem som helst) skulle lämna tillbaka hojen och sedan köpa en till??? Betala för 2 st och bara ha en.

Nej, det menar jag såklart inte.

Ähh, jag lägger ner. Hoppas din funkar bättre än vad min första gjorde.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trango_B skrev:
Han ville ju inte belysa hur upprörd han var över skillnaden på 10cc(som kanske motsvarar bilagan) utan han vllle att folk skulle förstå hans tankesätt och den frågan han ställde eftersom det missuppfattats ett antal gånger tidigare i tråden. Och nu ännu en gång av dig, grattis :tomten
vi diskuterar inte om nån e dum i huvet som reklamerar eller inte. Vi diskuterar frågan.

Dessutom så motsvarar 39-49cc lika mycket som att din 1000cc skulle bara vara på 800cc.......eller om din 5cylindriga bil endast var på 4 cylindrar

Last edited:

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Trango_B skrev:

Den här tråden börjar ju bli "lite" underhållande
:yoparty
Våran kära vän "Bissmark" ställde en fråga som lyder..."Har jag då inte rätt till reklamation?"

Om du läser mitt förra inlägg så ser du att jag skriver
DET HAR JAG JU RÄTT TILL....

Tolka det hur du vill....men jag tror de flesta fattar :hihi

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Man har rätt till reklamation om man får en 39cc då det står specificerat 49cc.... Och The Pilot har godkänt ev reklamationen pga ovanstående.

så...OM någon vill reklamera att de fått en 39cc istället för en 49cc så har han RÄTT till det... och W-Motoracing fixar det med ett återköp...

SLUT PÅ DENNA TRÅD!!

The Pilot

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1
Bissmark.. det är sådana som du som gör att vi som lägger ner all vår tid på att hjälpa andra tröttnar.. avundsjuka sverige heter det..

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Ravetrancer skrev:
vad har det med saken att göra????

Frågan löd huruvida Wmoto tar på sig ett ev ansvar på om inte specifikationen gäller den avsedda varan. Det handlar inte om rasade motorer etc etc. Det handlar om man får en 39cc istället för 49cc, det har inte med garanti att göra. Eller har du svårt för att förstå vad tråden handlar om?

Vem har svårt att förstå egentligen? Har du missat att hela tråden är fiktiv? Inget har hänt någon som har postat här!

För mig är det j-t störande att du som själv säljer minimotos framställer W-motoracing som oseriösa utan att något ens har hänt. Det är det jag menar med att någon som har råkat ut för något kan väl skriva om sina erfarenheter med W-motoracing i stället för er spåtanter.

Förstår du nu?! :7peta

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Hoj
Husa..
bissmark skrev:
I annonsen fanns här på sporthoj, kunde man läsa följande i specifikationen:
47 eller 49cc (minns inte exakt om det var 47 eller 49cc).
När (till exempel) jag beställer, förväntar jag mig att den är 47 eller 49cc.
Nu visade det sig för en del att volymen var 37 eller 39cc.
Jag har INTE sagt att JAG har råkat ut för detta.

Om du skulle köpa en ny hoj, låt för skojs skull säga att du vill ha en flong ny Kawa ZX10:a. Du betalar glad i hågen och sätter dig ner och väntar på att din beställning ska komma till dig. När hojen väl dyker upp och du gjort konfetti av emballaget så visar det sig att det är en ZX6:a...
Hur skulle du gjort?
Ska jag skriva fler liknelser?

Åter,
JAG har inte sagt/skrivit att jag HAR råkat ut för det.
Det är fortfarande bara en fråga från min sida.
Jag har bara en [SIZE=-3]"liten"[/SIZE] aning om att det kanske finns ett allmänt intresse i denna fråga.
Men hallå! du betala 2 tusen för hojen.. lite skillnad å köpa en ny kawa va? skitsamma om det bara är 39cc.. jag har varit på jobbet å kört nu, hur kul som helst även om det bara är 39cc :yoparty men ja.. jag förstår ditt tankesätt..

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ninjaboy skrev:
Vem har svårt att förstå egentligen? Har du missat att hela tråden är fiktiv? Inget har hänt någon som har postat här!

För mig är det j-t störande att du som själv säljer minimotos framställer W-motoracing som oseriösa utan att något ens har hänt. Det är det jag menar med att någon som har råkat ut för något kan väl skriva om sina erfarenheter med W-motoracing i stället för er spåtanter.

Förstår du nu?! :7peta
men vad snackar du om???? Hur har jag framställt nån oseriös? Jag har inte ens anklagat nån för nåt!!!! Jag sa min mening endast om hur jag tolkar ett köp, så knip för fan igen !!!!!
Det har gått rykten om 39cc istället för 49cc, dom kom med olika sändningar och det ställdes en fråga hur Wmoto skulle reagera om det fanns bland deras beställningar, vad är ditt förståndsproblem????

Blanda inte in mina affärer med mina personliga åsikter !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ninjaboy skrev:
Eftersom du pratar om rykten så kallar jag dig spåtant. Så är det. :hihi
och därför så var det oxo en hypotetisk fråga, inget påstående fortfarande!!!!

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Ninjaboy skrev:
Men The_Pilot har ju rätt i att lek/tävlingsfordon alltid har denna typ av garanti även om det gäller etablerade japanska tillverkare sålda genom officiella svenska återförsäljare. Varför åberopar man inte ovanstående då? Försök komma tillbaka med en Honda cross så får du se hur det går.
Konsumentköplaget gäller alltid, det är en tvingande lag. Alltid betyder alltid, jämt och ständigt, i alla tider, konstant, hela tiden.

Ta era eventuella problem med The_Pilot direkt i stället för att dissa hela grejen här.
Alltså, jag har inga problem alls med vare sig minimotos eller W-motorracing och jag tror säkert att The_Pilot är en ärlig säljare, jag ville bara upplysa om att konsumentköplagen inte är något han kan avtala bort när han som företag säljer till privatpersoner, det kan vara bra att känna till sånt om man är näringsidkare.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Och han har ju inte heller motsagt dig eller någon annan om det. Det är det som stör mig, ni rör upp det här som om han har gjort något fel i förväg. Kolla själv din post om konsumentköplagen på sidan 2, ditt svar på hans post är ju inte applicerbart på §20 som du postar. Efter det var det fler än du som postade juridiska texter som han inte kommenterat.

Jag tycker att han svarat ja på första postens fråga, resten är rena konspirationsteorierna och jag kan förstå att han håller sig undan. Han har säkert riktiga ärenden att stå i.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Ninjaboy skrev:
ditt svar på hans post är ju inte applicerbart på §20 som du postar.
§20 är självklart applicerbar, vad menar du? Det är ett tillägg som kom förra året har jag för mig, man kan se det som en tvingande garantitid på 6 mån där bevisbördan ligger på säljaren. Kan inte säljaren påvisa att felet uppkommit i och med köparens felanvändning av varan så skall felet ha anses som varande redan vid leveransen.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag meddelade att konsumentköplagen visst gäller, tydligen så är sådana upplysningar tabulagda när det gäller gruppköp även om det är ett kommersiellt företag som står bakom gruppköpet och som rimligtvis måste känna till denna lag. Jag skall inte göra om det misstaget igen, förlåt så hemskt mycket.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM