Reklamera från Ebay?

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Hej!

Fick paket ifrån USA idag med en framlampa till min ZX10R. Ny i förpackning hette det när jag beställde.

Öppnade paketet för en liten stund sen och ser att en kontakten krossad och att "locket" till höger lampa är sprucket och hål i.

Skickade nyligen ett mail till försäljaren. (köpte via Ebay)
I mailet frågade jag vad jag ska göra helt enkelt.

Min fråga till er är ungefär den samma. Har ni råkat ut för liknande händelse? Vad gjorde ni? Fick ni reducerat pris? Skickade ni tillbaka grejerna eller hur löste det sig?

Grejen är att jag inte tänker skicka tillbaka det då jag kommer få stå för frakten osv. Jag har kvar den gamla kabelstammen från min gamla lykta som jag kan föra över i värsta fall, har även 2 stycken "lock" från den gamla. Men beställer man nya saker vill man gärna ha dem hela när man väl öppnar paketet och har betalat flera tusen kronor för det.

Tilläggas bör väl även att paketet i sig var intakt.

Här är ett par bilder på skadorna:

http://img37.imageshack.us/img37/5766/20100126351.jpg
http://img37.imageshack.us/img37/4131/20100126352.jpg
http://img268.imageshack.us/img268/6923/20100126343.jpg
http://img709.imageshack.us/img709/3497/20100126342.jpg
http://img268.imageshack.us/img268/6099/20100126338.jpg

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Jag skulle tro att du får pengarna tillbaks för varan men ej för frakten, så har jag fått när varan ej uppfyller det som har stått i annonsen.

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Jag skulle tro att du får pengarna tillbaks för varan men ej för frakten, så har jag fått när varan ej uppfyller det som har stått i annonsen.

Jag tror också att de kommer bli så. Han har fortfarande inte svarat men det är väl bara att vänta. Svarar han inte alls så ska han få förbannat dåliga betyg kan jag lova.

Som sagt så kan jag ju fixa lyktan utan att skicka tillbaks den. Men man vill ju ha nån typ av kompensation när man inte får hela saker fast man betalar för det...:mad:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Var det bild på lyktan/kontakten i auktionen? (har du länk till auktionen?)
Betala du med paypal? I paypal ingår vissa försäkringar.
Har han inte svarat på en vecka så är det ju bara att anmäla till ebay och antagligen få nån ersättning om du betala med paypal.
Dom gångerna nåt varit konstigt med grejor jag beställt har jag fått ersättning från säljaren, eller nya grejor skickade.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jag har handlat både från England Usa på Ebay, har aldrig varit problem att reklamera, har t.om hänt att man har fått dubbelt pga sen postgång:)

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Invänta svar och hör vad han säger först.

Men om du, vilket troligt är, måste betala frakten själv så blir det troligen mycket lättare för dig att bara byta kabelhärvan m.m. själv.

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Var det bild på lyktan/kontakten i auktionen? (har du länk till auktionen?)
Betala du med paypal? I paypal ingår vissa försäkringar.
Har han inte svarat på en vecka så är det ju bara att anmäla till ebay och antagligen få nån ersättning om du betala med paypal.
Dom gångerna nåt varit konstigt med grejor jag beställt har jag fått ersättning från säljaren, eller nya grejor skickade.

Japp de var bild på lyktan. Ingen bra bild på kontakten dock. "Item condition: New" Då förväntar man sig hela saker.
Yes, jag betalade med paypal. Var du tvungen att skicka tillbaka dem grejerna du fått för att få ersättning?

Här är en länk men jag är inte säker på om ni kan se föremålet:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/e...0297102348&viewitem=&sspagename=STRK:MEWNX:IT

Invänta svar och hör vad han säger först.

Men om du, vilket troligt är, måste betala frakten själv så blir det troligen mycket lättare för dig att bara byta kabelhärvan m.m. själv.

Exakt, men jag skulle ju självklart vilja ha nån typ av ersättning. Så vi får väl se vad han säger.

Tack för alla svar.

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Om du betalade med med kort via paypal kan du göra en kortreklamation via din kortutgivare också.

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Innebär?

Mitt kort är ju kopplat till mitt paypal-konto. Så de dras ju direkt ifrån mitt kort när jag köper något.

Vad har du för kort? (amex/visa/mastercard). Om det är ett kreditkort kan du ha chargeback rätt om du kontaktar din kortutgivare. Eftersom varan inte motsvarade beskrivningen.

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Vad har du för kort? (amex/visa/mastercard). Om det är ett kreditkort kan du ha chargeback rätt om du kontaktar din kortutgivare. Eftersom varan inte motsvarade beskrivningen.

VISA har jag. Har ingen aning om hur de där funkar (chargeback) men jag får väl ta och ringa min bank och höra.

Han har för övrigt fortfarande inte hört av sig. Skickade meddelande från mitt Ebay-konto. Plus att jag skrev min vanliga mail och telefonnummer.
Nåt av det bör han ju kunna svara på...

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Honda
VISA har jag. Har ingen aning om hur de där funkar (chargeback) men jag får väl ta och ringa min bank och höra.

Han har för övrigt fortfarande inte hört av sig. Skickade meddelande från mitt Ebay-konto. Plus att jag skrev min vanliga mail och telefonnummer.
Nåt av det bör han ju kunna svara på...

Paypal är dit du skall vända dig och anmäla en "dispyt"

https://www.paypal.com/helpcenter/main.jsp;jsessionid=3xVYLvvRchs2vH2tvpBnG1lYCgND299m0CqyHTT41rknpp1nxzgb!-1756093289?locale=en_GB&_dyncharset=UTF-8&countrycode=GB&cmd=_help&serverInstance=9010&t=solutionTab&ft=browseTab&ps=solutionPanels&solutionId=163596&isSrch=Yes

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag tycker det är ganska fantastiskt att det verkar finnas flera sätt att få tillbaka pengar om man blir fintad av en privatperson på andra sidan atlanten.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag har genomgått några paypal dispute ärenden och även om du får rätt så ersätter paypal endast ursprungligt pris+frakt men inte återfrakten till USA som du får pynta själv...

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Jag har genomgått några paypal dispute ärenden och även om du får rätt så ersätter paypal endast ursprungligt pris+frakt men inte återfrakten till USA som du får pynta själv...

Men kan jag inte få nån typ av ersättning men fortfarande behålla prylen som jag köpt? Jag vill inte skicka tillbaks den nämligen eftersom jag kan fixa den själv och det skulle bara betyda dubbla kostnader att skicka tillbaks och sen beställa igen med risk för att det strular på något annat sätt.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC