Rekommendera prisvärd utrustning

Danne~

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2025
Hoj
Yamaha mt-09
Tja.

Har tänkt ta kort i sommar och redan köpt en mt09 så nu letar jag utrustning.

Jag hade tänkt ha nån jeans och hoodie kombo att köra runt stan och sen något ordentligare ställ för långfärd.

Hur bör man tänka och vilka märken bör man satsa på, kommer från skotervärlden och känner inte igen många av märkena när jag börjat kolla runt

Tar gärna imot tips på hemsidor att handla ifrån.


Allt uppskattas
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Stövlar, handskar och ställ köps billigast använda på blocket eller tradera, hjälm är bäst att åka till handlare med kunnig personal och prova tills du hittar en som sitter bra och som passar plånboken.

Dainese, alpinestars, klim, berik, ixs etc är alla hyfsat vanliga tillverkare av okej kvalité.
Ska du köpa allvädersställ är det bättre att lägga lite extra pengar och få kvalité än att köpa något budgetmärke i stil med XL-moto eftersom att budgetställen är skitvarma i solen, inte är vattentäta och allmänt inte särskilt sittåliga mot marksyningar.

Personligen föredrar jag kevlartröjor utan luva när jag kör hoj, luvan och tåtarna för att dra åt den, brukar fladdra i fartvinden och jag tycker det är skitirriterande men det är en smaksak. Försök hitta jeans/hoodie kombo som har heltäckande kevlar, inte bara fläckvvis kevlar och som går att koppla ihop.

Vad gäller handskar är det alltid bättre med hårda skydd över knogarna och glidpuck i handflatan.

Vad gäller stövlar är det bättre med stövlar som går upp på vaden än hojskor, men med det sagt så har jag tre uppsättningar fotkläder för hojåka, ett par rejäla racingstövlar som är styva och skyddar bra, ett par vattentäta allvädersstövlar med lite foder för kalla dagar, och ett par alpinestars hojskor som definitivt inte är jätttebäst skydd i, men bättre än ett par civilistskor.
Försök se till att skodon har hårda skydd för ankelknölar, och en styv sula som tål vikt utan att vika ihop.

Vad gäller hjälm funkar det som tumregel att tänka att man får mer komfort för mer pengar, men inte mer skyddsvärde. Iaf om man undviker att köpa fulimporterad kinaskit. De hjälmarna duger inte ens för att spela fotboll.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det finns ju mängder av märken och tillverkare och tittar du på t ex biketrollhättan eller Lelles så får du en bild av vad som är dyrt och vad som är billigt.
Tänk på skyddsklasserna.
A hjälper om du snubblar på väg till hojen.
AA är OK för jobbpendling, korta runor och måttliga farter.
AAA är just nu högsta skyddsnivån, en AAAA är troligen på G.
Det betyder att du kan ha en bra jacka t ex AAA som är precis godkänd och du kan ha ett raceställ i hajskinn mm som också är AAA.
Sedan kommer ju skydden till. Level 1 eller 2.
1 är Ok och 2 dämpar genomslag i princip dubbelt så bra.
Givetvis är verkligheten mer komplicerad än så.

Du kommer att byt eller komplettera utrustning många gånger så kolla Blocket o Facebook efter begagnade saker. Finns massor som knappt är använt till bra priser.

Det jag aldrig skulle köpa beg är hjälmen.
Svårt också att kunna prova många om man bor i ödemark.
Handelsboden finns på många ställen, inte dyrarer än andra och säljer både rba och dåliga hjälmar.
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Tänk också på passformen. Det är viktigt att skydden inte flyttar på sig om du går omkull. Armbågsskydd, axelskydd, och knäskydd flyter gärna omkring om du inte har kläder som passar bra.
 

Apis

Sporthojsnörd
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Oaktat vilken sida du till slut väljer, två inspel från mig:

1. Köp den mest säkra (för dig komfortabla) hjälmen som du har råd med. Prioritera hjälmen om du måste prioritera. Spendera en för- alternativt eftermiddag på att pröva ut hjälmar i butik.
1.1 Köp aldrig - aldrig - en begagnad hjälm.
1.2 Åk aldrig utan ryggskydd samt bröstplatta.

2. Min erfarenhet är att ej kompromissa med skydden. Jag säger inte att dyrast är bäst, däremot att du skall investera, ja investera, i så bra utrustning som du har råd med. Ett gammalt Sporthojs-citat är att "det finns två typer att hojförare. De som klotat och de som kommer att klota". När det väl är din tur vill du vara säker på att du har investerat i kvalitetsmaterial.
 

Danne~

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2025
Hoj
Yamaha mt-09
Det enda jag bestämt mig för hittils är hjälmen, hade tänkt en shoei nxr2


Tack för alla tips hittils!
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Det enda jag bestämt mig för hittils är hjälmen, hade tänkt en shoei nxr2


Tack för alla tips hittils!
Hjälm är lurigt. Har kört med en HJC Rpha 70 som suttit perfekt. Till förra säsongen köpte jag efterföljaren RPHA71. Efter en timme ger den en galen huvudvärk och jag måste kasta av mig hjälmen. Inte verkar den sätta sig efter tid heller. Med det sagt. Välj hjälm mkt noggrant. För min del blir det i princip att kasta en ny hjälm för 6 tkr.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Har klotat i allt från 30-130 och alltid i full utrustning som tur är. Dvs skinnställ, kvalitetshjälm, ryggskydd(senare med bröstskydd), racestövlar och riktiga handskar med krage. Jag har aldrig känt att jag hade för mkt skydd...

Du skrev att du tänkte ha jeans och hoodie för "stadskörning" och jag kan säga att min långsammaste krasch var den som gjorde ondast när mitt kalla bakdäck gled på ett övergångsställe och sen fick fäste för att sen skicka mig 1,5m upp i luften(det fanns sparkmärken på cutsen...) för att sen landa på asfalten som är jättehård.....

Vad ville jag säga med detta då?
Jo att konsekvenserna är enormt mkt högre för mc än andra fordon även om du är försiktig eller inte.
Vissa kan tycka att min inställning att alltid åka i full utrustning är snusförnuftig men den kom till när jag "bara" skulle köpa mjölk och kom på mig själv på slangen iförd converse, jeans och hoodie med en gravid sambo hemma :crash

För att göra rådet om utrustning kort så kan du köpa allt begagnat utom hjälmen som alla redan talat om för dig. Dock så ska skinnstället vara tajt(så skydden sitter kvar) och handskarna måste passa bra då för långa fingrar kan göra att dom tar i bromshandtaget och du missar vitala hundradelar vid en inbromsning.
 

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Det absolut bästa skydd är det du har på dig. Folk kör eu moppe med hjälm och badbyxor och överlever . Ska du fisa runt i stan kör i vad som helst . Ska du ut o köra rejält skaffa ett ställ.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Ett budget tips är att köpa kläder med bra skydd, fast inte vattenskyddande.
…och istället köpa bra regnkläder till.
Betydligt billigare än att köpa toppmodeller i Goretex.
Och mellanskiktet med andra typ av vattenmembran, som också kostar en bra slant, kan fungera hyggligt.
Om man har tur.
Men också ha irriterande vattenläckage in, så att man snarast försöker hitta nytt alternativ.
Billiga allvädersställ duger eventuellt bara till jobb, torkas på dagen, bli blöt igen på vägen hem.
 

Patric L

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Strömstad
Hoj
2014 KTM 1290 Superduke R
På ett väldigt enkelt förklarat klassificeringarna
A= stadskörning nästan uteslutande level 1 skydd
AA= Landsväg/touring
AAA=Är det högsta skyddsklassen du kan få idag knä/höft/axel och armbågsskydd oftast av level 2

Vi säljer jeans och hoodies som uppfyller AAA singel layer dvs att det denim tyget och förstärkningsmaterialet tex kavlar ihop vävt med varandra ser och känns precis som vanliga jeans förutom kän och höftskydd det samma gäller hoodies dock är det vanligare med extra lager kavlar på insidan än singel layer på dem.

Skulle säga halvarssons och lindstrands får du prisvärda och med bra passform med bra skydd.

Vill du ha hjälp kan du skicka ett DM så skickar ger jag dig mitt nr enklare att förklara över telefon :)
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det enda jag bestämt mig för hittils är hjälmen, hade tänkt en shoei nxr2


Tack för alla tips hittils!
NXR2 är en väldigt bra hjälm.
Känn bara efter noga så den passar dig.
Du ska ha plutmun som ett tjackluder i Hamburg när den sitter på ordentligt.
 

Patric L

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Strömstad
Hoj
2014 KTM 1290 Superduke R
NXR2 passar den dig bra så är det en väldigt bra hjälm och den kan även tillpassas genom att det går att byta ut inredningen till tunnare/tjockare inredning.
 
Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Top