Min polare åkte av i samband med lite kappkörning där två bilar och en hoj var inblandad. Hastigheterna var väl cirka 200 för mig men polaren på hoj fick problem i runt 130/140, kort och gott fick han smaka rejäl wobblingDet man kan tänka på är att farter över 70 km/h på asfalt innefattar risker för att kana på asfalt ett antal meter. Har man då inte kläder i skinn/kevlar så kommer de fina KNOX-skydden under kläderna inte att stoppa särskilt länge och blir åkturen lite längre kan det bli riktigt läskiga skador. Dvs huden försvinner och ben slipas mot asfalt…
Mvh
Att kevlar skulle vara jämförbart med skinn är ett jävla skämt, det är inte ens nära.Min polare åkte av i samband med lite kappkörning där två bilar och en hoj var inblandad. Hastigheterna var väl cirka 200 för mig men polaren på hoj fick problem i runt 130/140, kort och gott fick han smaka rejäl wobblingHastigheten var nere en bit under 100 när han väl åkte av. Hans skydd bestod av SMX boots, kevlarjeans, KNOX urbane under jacka och rejäla race-handskar. I samband med att han åkte av så blev det torktumlare, alltså han rullade, kanade inte, detta kan bero på att han inte slogs medvetslös vid det initiala fallet. Är man medvetslös alternativt blir klämd under hojen så kommer man att kana och skrapas sönder, i hans fall lyckades han rulla runt istället
Hans kevlarjeans var helt paj efteråt, hans jacka såg ut som ett tigerangrepp. Han hade hål i allt från bootsen till handskarna till KNOX skyddet. I armbågsskyddet på KNOXen satt ett hål som jag konstaterade hade spräckt sönder hans armbåge om skyddet inte varit där. Turligt nog klarade han sig med enbart skrapsår och en ganska fin bula vid midjan som tog ett tag att lägga sig, nån form av blödning men det var godartat lyckligtvis
Bootsen var nog det enda som faktiskt gick att genuint använda någorlunda efter åkturen, hjälmen och visiret hade fått sig ett par snygga kyssar. Jag kan konstatera att även om skyddsgraden i sig kanske inte var jättehög så var alla produkter av god kvalité, allt från Alpinestars till KNOX till Shoei, och de gjorde sitt jobb superbt
Att kana på asfalt i högre hastigheter kan börja bränna igenom även skinnställ tror jag, men jag håller med om att skinn är det bästanu kanske vi hamnar i den gamla goa tråden om dubbla skinnställ, eller?
Köra med dubbla skinnställ.
Hur många utav er kör med dubbla skinnställ? Har just köpt mitt andra. st46 och st54. Tycker det känns stelt, speciellt med ryggskyddet på. Funderar på sprätta bort puckeln på det inre skinnstället :vawww.sporthoj.com
Jag har kanat asfalt i 120 i delat skinnställ, dainese-stövlar och handroid gen 1.Min polare åkte av i samband med lite kappkörning där två bilar och en hoj var inblandad. Hastigheterna var väl cirka 200 för mig men polaren på hoj fick problem i runt 130/140, kort och gott fick han smaka rejäl wobblingHastigheten var nere en bit under 100 när han väl åkte av. Hans skydd bestod av SMX boots, kevlarjeans, KNOX urbane under jacka och rejäla race-handskar. I samband med att han åkte av så blev det torktumlare, alltså han rullade, kanade inte, detta kan bero på att han inte slogs medvetslös vid det initiala fallet. Är man medvetslös alternativt blir klämd under hojen så kommer man att kana och skrapas sönder, i hans fall lyckades han rulla runt istället
Hans kevlarjeans var helt paj efteråt, hans jacka såg ut som ett tigerangrepp. Han hade hål i allt från bootsen till handskarna till KNOX skyddet. I armbågsskyddet på KNOXen satt ett hål som jag konstaterade hade spräckt sönder hans armbåge om skyddet inte varit där. Turligt nog klarade han sig med enbart skrapsår och en ganska fin bula vid midjan som tog ett tag att lägga sig, nån form av blödning men det var godartat lyckligtvis
Bootsen var nog det enda som faktiskt gick att genuint använda någorlunda efter åkturen, hjälmen och visiret hade fått sig ett par snygga kyssar. Jag kan konstatera att även om skyddsgraden i sig kanske inte var jättehög så var alla produkter av god kvalité, allt från Alpinestars till KNOX till Shoei, och de gjorde sitt jobb superbt
Att kana på asfalt i högre hastigheter kan börja bränna igenom även skinnställ tror jag, men jag håller med om att skinn är det bästanu kanske vi hamnar i den gamla goa tråden om dubbla skinnställ, eller?
Köra med dubbla skinnställ.
Hur många utav er kör med dubbla skinnställ? Har just köpt mitt andra. st46 och st54. Tycker det känns stelt, speciellt med ryggskyddet på. Funderar på sprätta bort puckeln på det inre skinnstället :vawww.sporthoj.com
Prisvärd utrustning var frågan.
Varför är det ingen som nämner njurbälte. Värsta grejen förr även för landsvägsåkare.
Ett tips bara, aldrig strumpor i flipflops!
Ja happ! Sälj din MT-09 och kör upp på en MT-07...tips från coachen!Tja.
Har tänkt ta kort i sommar och redan köpt en mt09 så nu letar jag utrustning.
Jag hade tänkt ha nån jeans och hoodie kombo att köra runt stan och sen något ordentligare ställ för långfärd.
Hur bör man tänka och vilka märken bör man satsa på, kommer från skotervärlden och känner inte igen många av märkena när jag börjat kolla runt
Tar gärna imot tips på hemsidor att handla ifrån.
Allt uppskattas
HmBack in de days körde tyskarna inte en meter utan njurbälte - och det skulle liksom sitta utanpå kläderna. Med nitar och grejer för killar, och nitar + broderier för tjejer.
Det var i den vevan jag slutade köra med njurbälte helt och hållet..![]()
Det kommer jag inte göra, onödigt att köpa en hoj man växer ur i mitten av sommaren.Ja happ! Sälj din MT-09 och kör upp på en MT-07...tips från coachen!
Haha ok! växer du ut den så respekt! Annars tänkte jag på din lågfartskörning på provet, kan va jävla jobbig MT-09 på lågfarten...Det kommer jag inte göra, onödigt att köpa en hoj man växer ur i mitten av sommaren.
Haha ok! växer du ut den så respekt! Annars tänkte jag på din lågfartskörning på provet, kan va jävla jobbig MT-09 på lågfarten...![]()
Det är lugnt! Har lite erfarenhet ,mina grabbar har ju A-kort idag så...MT-09 styr utslag på lågfartens prov kan va jävla jobbig!Det kan hända att det är svårare på en 09 men det går ju att köra på körläge 4 där den verkar ganska tam (det lilla jag kört)
Eller så hyr jag bara en av körskolan på uppkörningen känns överkurs att sälja en hoj jag nyss köpt
Var inte meningen att låta dryg
Ah...det har jag faktiskt inte tänkt på, får bli att hyra en hoj av skolan då.Det är lugnt! Har lite erfarenhet ,mina grabbar har ju A-kort idag så...MT-09 styr utslag på lågfartens prov kan va jävla jobbig!![]()
Fyfan, ingen dålig åkturJag har kanat asfalt i 120 i delat skinnställ, dainese-stövlar och handroid gen 1.
Röven, låret och ena armbågen var slitna, armbågen hade nötts igenom på en liten fläck på armbågsskyddet, och handskens puckar i handflatan var rätt slipade, och resåren runt handleden var nästan helt av.
Klarade mig helt utan skrubbsår eller någon sorts värk.
Har ett par cargopants och kevlar jeans. Hade nog inte kört racing med dem och det skiljer mellan olika leverantörer och var deras skydd täcker men du har bra skydd i de flesta. Svårt att säga just om dina jeans men är du osäker på hur mycket faktiskt skydd du har så kolla med återförsäljaren. Det viktiga är ju röv och lår.Dock köpte jag ett par MC-jeans på rea också. Jag har förstått det som att det finns vissa åsikter om MC-jeans, mer kanske något med utseendet då än funktion. Vad är det, vad har jag missat, ska jag lämna tillbaka dem?![]()
Vad ska du köra upp med för hoj??...ja att det sitter bra är något jag funderat på också. Köpte ett "adventure-ställ" i höstas. Där skydden sitter ganska ok, armbågarna kan man spänna ihop lite så de sitter bra. Också har jag separat ryggskydd.
Men... så tänkte jag att jag skulle köpa lite mer sommaraktigt ställ nu på reorna. Så då pratade en försäljare i butiken om den här Knox-jackan som han menade var väldigt populär och det verkade ju fiffigt. Men jag tyckte den var lite obekväm i halsen. Så då tänkte jag att en Revit Proteus verkade bättre. Då får man skydden att sitta bra. Sedan får man bara komplettera med ett tunt ytterplagg med nötskydd. Då hittade jag en fin skjorta från Shima. Testade faktiskt bara den först bara som den är med bara de skydden i skjortan. Men oj vad de satt dåligt. Speciellt armbågsskydden. Mer för syns skull kändes det som. Så det blev att ta en storlek större, ta ur skydden och komplettera med Proteus-jackan. Det kändes bra då, osäker på om det var den optimala lösningen såhär efter, men men, det blir nog bra.
Dock köpte jag ett par MC-jeans på rea också. Jag har förstått det som att det finns vissa åsikter om MC-jeans, mer kanske något med utseendet då än funktion. Vad är det, vad har jag missat, ska jag lämna tillbaka dem?
ps. @Danne~ , lycka till med kortet. Har också mitt på G, hoppas allt går väl![]()
![]() |
Norrtälje Custom Bike Show
Förra året firade Twin Club... |
![]() |
Harley-Davidson Euro Festival närmar sig
8–11 maj smäller det – tiot... |
![]() |
Sveriges vägar blir bättre
Foto: Samuel Unéus Utvec... |
![]() |
Omfattande körkortsförändringar på gång
EU förväntas inom kort fatt... |
![]() |
Custom Motor Show 2025
Vårens stora event, som kic... |
![]() |
Nytt körkortsdirektiv som på gång
EU förväntas inom kort fatt... |
![]() |
2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj
Söndag 18 maj är det dags f... |
![]() |
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!
Upplev drömlika Gotland Rin... |
![]() |
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!
Upplev magiska Gotland Ring... |
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9
I nästa nummer av Bike, nr ... |