Rekommendera prisvärd utrustning

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Det man kan tänka på är att farter över 70 km/h på asfalt innefattar risker för att kana på asfalt ett antal meter. Har man då inte kläder i skinn/kevlar så kommer de fina KNOX-skydden under kläderna inte att stoppa särskilt länge och blir åkturen lite längre kan det bli riktigt läskiga skador. Dvs huden försvinner och ben slipas mot asfalt…

Mvh
Min polare åkte av i samband med lite kappkörning där två bilar och en hoj var inblandad. Hastigheterna var väl cirka 200 för mig men polaren på hoj fick problem i runt 130/140, kort och gott fick han smaka rejäl wobbling :crash Hastigheten var nere en bit under 100 när han väl åkte av. Hans skydd bestod av SMX boots, kevlarjeans, KNOX urbane under jacka och rejäla race-handskar. I samband med att han åkte av så blev det torktumlare, alltså han rullade, kanade inte, detta kan bero på att han inte slogs medvetslös vid det initiala fallet. Är man medvetslös alternativt blir klämd under hojen så kommer man att kana och skrapas sönder, i hans fall lyckades han rulla runt istället :)

Hans kevlarjeans var helt paj efteråt, hans jacka såg ut som ett tigerangrepp. Han hade hål i allt från bootsen till handskarna till KNOX skyddet. I armbågsskyddet på KNOXen satt ett hål som jag konstaterade hade spräckt sönder hans armbåge om skyddet inte varit där. Turligt nog klarade han sig med enbart skrapsår och en ganska fin bula vid midjan som tog ett tag att lägga sig, nån form av blödning men det var godartat lyckligtvis :Bugar

Bootsen var nog det enda som faktiskt gick att genuint använda någorlunda efter åkturen, hjälmen och visiret hade fått sig ett par snygga kyssar. Jag kan konstatera att även om skyddsgraden i sig kanske inte var jättehög så var alla produkter av god kvalité, allt från Alpinestars till KNOX till Shoei, och de gjorde sitt jobb superbt :krama

Att kana på asfalt i högre hastigheter kan börja bränna igenom även skinnställ tror jag, men jag håller med om att skinn är det bästa :tummenupp nu kanske vi hamnar i den gamla goa tråden om dubbla skinnställ, eller? :hihi

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Min polare åkte av i samband med lite kappkörning där två bilar och en hoj var inblandad. Hastigheterna var väl cirka 200 för mig men polaren på hoj fick problem i runt 130/140, kort och gott fick han smaka rejäl wobbling :crash Hastigheten var nere en bit under 100 när han väl åkte av. Hans skydd bestod av SMX boots, kevlarjeans, KNOX urbane under jacka och rejäla race-handskar. I samband med att han åkte av så blev det torktumlare, alltså han rullade, kanade inte, detta kan bero på att han inte slogs medvetslös vid det initiala fallet. Är man medvetslös alternativt blir klämd under hojen så kommer man att kana och skrapas sönder, i hans fall lyckades han rulla runt istället :)

Hans kevlarjeans var helt paj efteråt, hans jacka såg ut som ett tigerangrepp. Han hade hål i allt från bootsen till handskarna till KNOX skyddet. I armbågsskyddet på KNOXen satt ett hål som jag konstaterade hade spräckt sönder hans armbåge om skyddet inte varit där. Turligt nog klarade han sig med enbart skrapsår och en ganska fin bula vid midjan som tog ett tag att lägga sig, nån form av blödning men det var godartat lyckligtvis :Bugar

Bootsen var nog det enda som faktiskt gick att genuint använda någorlunda efter åkturen, hjälmen och visiret hade fått sig ett par snygga kyssar. Jag kan konstatera att även om skyddsgraden i sig kanske inte var jättehög så var alla produkter av god kvalité, allt från Alpinestars till KNOX till Shoei, och de gjorde sitt jobb superbt :krama

Att kana på asfalt i högre hastigheter kan börja bränna igenom även skinnställ tror jag, men jag håller med om att skinn är det bästa :tummenupp nu kanske vi hamnar i den gamla goa tråden om dubbla skinnställ, eller? :hihi

Att kevlar skulle vara jämförbart med skinn är ett jävla skämt, det är inte ens nära.
Skinnställ är the shit.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Men alla skydden användes pga dumheter. Hjärnan är bästa skyddet. Vilket inte användes i nämnda fall. Tack för att ni håller försäkringspremien uppe. Idioter.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Jag har kanat asfalt i 120 i delat skinnställ, dainese-stövlar och handroid gen 1.
Röven, låret och ena armbågen var slitna, armbågen hade nötts igenom på en liten fläck på armbågsskyddet, och handskens puckar i handflatan var rätt slipade, och resåren runt handleden var nästan helt av.
Klarade mig helt utan skrubbsår eller någon sorts värk.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Prisvärd utrustning var frågan.
Varför är det ingen som nämner njurbälte. Värsta grejen förr även för landsvägsåkare.

Ett tips bara, aldrig strumpor i flipflops!

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Prisvärd utrustning var frågan.
Varför är det ingen som nämner njurbälte. Värsta grejen förr även för landsvägsåkare.

Ett tips bara, aldrig strumpor i flipflops!

Back in de days körde tyskarna inte en meter utan njurbälte - och det skulle liksom sitta utanpå kläderna. Med nitar och grejer för killar, och nitar + broderier för tjejer.

Det var i den vevan jag slutade köra med njurbälte helt och hållet.. :zpy

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Tja.

Har tänkt ta kort i sommar och redan köpt en mt09 så nu letar jag utrustning.

Jag hade tänkt ha nån jeans och hoodie kombo att köra runt stan och sen något ordentligare ställ för långfärd.

Hur bör man tänka och vilka märken bör man satsa på, kommer från skotervärlden och känner inte igen många av märkena när jag börjat kolla runt

Tar gärna imot tips på hemsidor att handla ifrån.

Allt uppskattas
Ja happ! Sälj din MT-09 och kör upp på en MT-07...tips från coachen!

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
Back in de days körde tyskarna inte en meter utan njurbälte - och det skulle liksom sitta utanpå kläderna. Med nitar och grejer för killar, och nitar + broderier för tjejer.

Det var i den vevan jag slutade köra med njurbälte helt och hållet.. :zpy
Hm:va.. Back in the Days! Så var det nog inte så mycket skydd överhuvudtaget! Hjälm Ok! Not so much more...

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
Det kommer jag inte göra, onödigt att köpa en hoj man växer ur i mitten av sommaren.
Haha ok! växer du ut den så respekt! Annars tänkte jag på din lågfartskörning på provet, kan va jävla jobbig MT-09 på lågfarten...:krama

Danne~

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2025
Hoj
Yamaha mt-09
Haha ok! växer du ut den så respekt! Annars tänkte jag på din lågfartskörning på provet, kan va jävla jobbig MT-09 på lågfarten...:krama

Det kan hända att det är svårare på en 09 men det går ju att köra på körläge 4 där den verkar ganska tam (det lilla jag kört)

Eller så hyr jag bara en av körskolan på uppkörningen känns överkurs att sälja en hoj jag nyss köpt

Var inte meningen att låta dryg

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
Det kan hända att det är svårare på en 09 men det går ju att köra på körläge 4 där den verkar ganska tam (det lilla jag kört)

Eller så hyr jag bara en av körskolan på uppkörningen känns överkurs att sälja en hoj jag nyss köpt

Var inte meningen att låta dryg
Det är lugnt! Har lite erfarenhet ,mina grabbar har ju A-kort idag så...MT-09 styr utslag på lågfartens prov kan va jävla jobbig! :)

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Jag har kanat asfalt i 120 i delat skinnställ, dainese-stövlar och handroid gen 1.
Röven, låret och ena armbågen var slitna, armbågen hade nötts igenom på en liten fläck på armbågsskyddet, och handskens puckar i handflatan var rätt slipade, och resåren runt handleden var nästan helt av.
Klarade mig helt utan skrubbsår eller någon sorts värk.
Fyfan, ingen dålig åktur :yoparty Skönt att det gick bra trots allt :krama Armbågar verkar onekligen ta en del stryk :va Jag funderar själv över just delat skinnställ, känns som att jag behöver den bekvämligheten och anpassningsbarheten jämfört med hel...

Vad tycker du om handroid handskarna? Har varit sugen på dem, verkar jäkligt fräna och fina men priset är ju ganska saftigt :)

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FZ1N-07. Sålda: FJR1300AE-14, R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Kan varmt rekommendera ett par lektioner med skolan halvvägs inför uppkörning. De kan finna alla småfel du eventuellt pysslar med i sadeln. Plus en uppkörning med dem är alltid gött! De (om de är duktiga och inte mjölkar pengar) vet när du är redo och har ofta tider tillgängliga för snabb uppkörning.

Om vi pratar skydd så har jag gjort precis som en annan här i tråden och flögit av mitt i en stadskorsning. Gick i 35 med full utrustning. Läderställ etc. Jag åkte på sjukskrivning i ett antal månader då det tog tvärstopp när jag landade och det gjorde fan ta mig jävligt ont i ben och mjukdelar. Tipset är att ta dig till en firma i närheten och få saker utprovat. Lägg hellre lite mer för det där stället som sitter 100 rätt än var dumsnål och köp ett som sitter till 95% rätt. Kan va enorm skillnad när det väl gäller.

Lycka till med kortet. :hjälm

Hamamatsu

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2024
Hoj
Honda CB500X '23
...ja att det sitter bra är något jag funderat på också. Köpte ett "adventure-ställ" i höstas. Där skydden sitter ganska ok, armbågarna kan man spänna ihop lite så de sitter bra. Också har jag separat ryggskydd.

Men... så tänkte jag att jag skulle köpa lite mer sommaraktigt ställ nu på reorna. Så då pratade en försäljare i butiken om den här Knox-jackan som han menade var väldigt populär och det verkade ju fiffigt. Men jag tyckte den var lite obekväm i halsen. Så då tänkte jag att en Revit Proteus verkade bättre. Då får man skydden att sitta bra. Sedan får man bara komplettera med ett tunt ytterplagg med nötskydd. Då hittade jag en fin skjorta från Shima. Testade faktiskt bara den först bara som den är med bara de skydden i skjortan. Men oj vad de satt dåligt. Speciellt armbågsskydden. Mer för syns skull kändes det som. Så det blev att ta en storlek större, ta ur skydden och komplettera med Proteus-jackan. Det kändes bra då, osäker på om det var den optimala lösningen såhär efter, men men, det blir nog bra.

Dock köpte jag ett par MC-jeans på rea också. Jag har förstått det som att det finns vissa åsikter om MC-jeans, mer kanske något med utseendet då än funktion. Vad är det, vad har jag missat, ska jag lämna tillbaka dem? :)

ps. @Danne~ , lycka till med kortet. Har också mitt på G, hoppas allt går väl 👍

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FZ1N-07. Sålda: FJR1300AE-14, R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Dock köpte jag ett par MC-jeans på rea också. Jag har förstått det som att det finns vissa åsikter om MC-jeans, mer kanske något med utseendet då än funktion. Vad är det, vad har jag missat, ska jag lämna tillbaka dem? :)
Har ett par cargopants och kevlar jeans. Hade nog inte kört racing med dem och det skiljer mellan olika leverantörer och var deras skydd täcker men du har bra skydd i de flesta. Svårt att säga just om dina jeans men är du osäker på hur mycket faktiskt skydd du har så kolla med återförsäljaren. Det viktiga är ju röv och lår. 😎

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
...ja att det sitter bra är något jag funderat på också. Köpte ett "adventure-ställ" i höstas. Där skydden sitter ganska ok, armbågarna kan man spänna ihop lite så de sitter bra. Också har jag separat ryggskydd.

Men... så tänkte jag att jag skulle köpa lite mer sommaraktigt ställ nu på reorna. Så då pratade en försäljare i butiken om den här Knox-jackan som han menade var väldigt populär och det verkade ju fiffigt. Men jag tyckte den var lite obekväm i halsen. Så då tänkte jag att en Revit Proteus verkade bättre. Då får man skydden att sitta bra. Sedan får man bara komplettera med ett tunt ytterplagg med nötskydd. Då hittade jag en fin skjorta från Shima. Testade faktiskt bara den först bara som den är med bara de skydden i skjortan. Men oj vad de satt dåligt. Speciellt armbågsskydden. Mer för syns skull kändes det som. Så det blev att ta en storlek större, ta ur skydden och komplettera med Proteus-jackan. Det kändes bra då, osäker på om det var den optimala lösningen såhär efter, men men, det blir nog bra.

ps. @Danne~ , lycka till med kortet. Har också mitt på G, hoppas allt går väl 👍
Vad ska du köra upp med för hoj??

Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...