Rekommendera prisvärd utrustning

Danne~

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2025
Hoj
Yamaha mt-09
Kan varmt rekommendera ett par lektioner med skolan halvvägs inför uppkörning. De kan finna alla småfel du eventuellt pysslar med i sadeln. Plus en uppkörning med dem är alltid gött! De (om de är duktiga och inte mjölkar pengar) vet när du är redo och har ofta tider tillgängliga för snabb uppkörning.

Om vi pratar skydd så har jag gjort precis som en annan här i tråden och flögit av mitt i en stadskorsning. Gick i 35 med full utrustning. Läderställ etc. Jag åkte på sjukskrivning i ett antal månader då det tog tvärstopp när jag landade och det gjorde fan ta mig jävligt ont i ben och mjukdelar. Tipset är att ta dig till en firma i närheten och få saker utprovat. Lägg hellre lite mer för det där stället som sitter 100 rätt än var dumsnål och köp ett som sitter till 95% rätt. Kan va enorm skillnad när det väl gäller.

Lycka till med kortet. :hjälm
Jo det är det som är planen, har 3 lektioner bokade . Ska börja köra nu så fort dom sopar vägarna här uppe sen mot slutet av nästa månad är lektionerna bokade.

Förhoppningsvis räcker det

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Jo det är det som är planen, har 3 lektioner bokade . Ska börja köra nu så fort dom sopar vägarna här uppe sen mot slutet av nästa månad är lektionerna bokade.

Förhoppningsvis räcker det
Haha ..Nä sopade vägar räcker inte!! Du måste träna!! :fyllisar

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
Vill ju inte va Djävulens Advokat här! ..Men att tro att Uppkörning för A-MC idag 2025 är en Baggis...Det är ju inte riktigt sant! :)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vill ju inte va Djävulens Advokat här! ..Men att tro att Uppkörning för A-MC idag 2025 är en Baggis...Det är ju inte riktigt sant! :)

Kanske inte i jämförelse med 1965 men de senaste 20 åren eller så har den sett i stort sett likadan ut.

De som har övat klarar sig, de som inte övat kuggar.

Som vanligt.

Mvh

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fyfan, ingen dålig åktur :yoparty Skönt att det gick bra trots allt :krama Armbågar verkar onekligen ta en del stryk :va Jag funderar själv över just delat skinnställ, känns som att jag behöver den bekvämligheten och anpassningsbarheten jämfört med hel...

Vad tycker du om handroid handskarna? Har varit sugen på dem, verkar jäkligt fräna och fina men priset är ju ganska saftigt :)
Det var några sömmar som inte gillade att gnuggas mot asfalten med, men inget som gav asfaltsexsem, och inte heller det där smälta understället som så ofta pratades om runt den tiden.
Köp ett delat ställ med rejäl dragkedia i midjan och överlapp över kedjan skulle jag väl säga, och om du hittar, gärna med trippelsömmar.

Vad gäller handdroid så var jag fullkomligt nöjd med dem, de var bekväma, de skyddade uppenbarligen tillräckligt bra och så där. Jag har inte haft några nyare handdroid dock, så vet inte hur de funkar.
Det enda som var lite jobbigt med dem var att de var väldigt varma i sommarvärmen, väldigt lite ventilering. MK5 ser ut att ha fixat resåren som var svårt utsatt i min krasch och har en glidpuck där istället och rent utseendemässigt ser de väl ut att ha lite mer ventilering.
Jag fortsatte att använda mina som jag kraschat med i flera år till för att de var så sköna, tills sömmarna i fingrarna gav upp men då var de så gamla och hade blivit kraschade ett par gånger till så det får man väl säga var acceptabelt. :hihi

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Tja.

Har tänkt ta kort i sommar och redan köpt en mt09 så nu letar jag utrustning.

Jag hade tänkt ha nån jeans och hoodie kombo att köra runt stan och sen något ordentligare ställ för långfärd.

Hur bör man tänka och vilka märken bör man satsa på, kommer från skotervärlden och känner inte igen många av märkena när jag börjat kolla runt

Tar gärna imot tips på hemsidor att handla ifrån.

Allt uppskattas
- Jag kan tänka mig att sälja min Alpinestars Tech 5 till rätt pris.
Aldrig varit omkull, aldrig utlöst.

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Det var några sömmar som inte gillade att gnuggas mot asfalten med, men inget som gav asfaltsexsem, och inte heller det där smälta understället som så ofta pratades om runt den tiden.
Köp ett delat ställ med rejäl dragkedia i midjan och överlapp över kedjan skulle jag väl säga, och om du hittar, gärna med trippelsömmar.

Vad gäller handdroid så var jag fullkomligt nöjd med dem, de var bekväma, de skyddade uppenbarligen tillräckligt bra och så där. Jag har inte haft några nyare handdroid dock, så vet inte hur de funkar.
Det enda som var lite jobbigt med dem var att de var väldigt varma i sommarvärmen, väldigt lite ventilering. MK5 ser ut att ha fixat resåren som var svårt utsatt i min krasch och har en glidpuck där istället och rent utseendemässigt ser de väl ut att ha lite mer ventilering.
Jag fortsatte att använda mina som jag kraschat med i flera år till för att de var så sköna, tills sömmarna i fingrarna gav upp men då var de så gamla och hade blivit kraschade ett par gånger till så det får man väl säga var acceptabelt. :hihi

Tack för info :) gäller att hitta något som passar, men lättare med delat än hel :) Att handdroid är varma kan vara positivt för mig, är generellt väldigt kall speciellt om händerna (y) Det är onekligen ett jäkligt bra betyg när man fortsätter använda så pass länge även efter incidenter, mycket bra :tummenupp

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
I tidigare trådar har det påpekats att köra med ”mc-jeans” när det är varmt är lika svettigt som med skinnbrallor.
Om komfort var en faktor alltså. 🙂
Haha!.. men det kan vi ju skita i du och jag ..Linne kortbrallor och flipfloppops ...Ala 70-tal! :)

Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...