RELiGiON 2013 ?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nyss hemkommen från en begravning. Min gamla mormor gick bort i julas. Hon var gammal och skruttig så inget konstigt med det.

Har inte satt min fot i en yrka på måånga år. Slogs av hur fruktansvärt gammelmodigt religion känns 2013. En begravning kan närmast liknas med en hednisk rit där man sjunger sånger och lovordar sin gud, omväxlande sitter & står upp och sen till råga på allt bekänner sina synder och ber att få bli insläppt i hans rike. Bekänna sina synder? WTF?

"Moderna" troende hävdar att allt är en symbolik, men den ser jag inte. Fadern sonen och den helige ande? Vad skall dom symbolisera tex? Herren vår skapare?

Hallå? Man blir förbannad.

Hur många MILJARDER timmar har inte folk lagt på att praktisera sin religion?
Till vilken nytta då? Snarare onytta eftersom religionsuppfattningar ofta är en underliggande orsak till krig. Iaf historiskt sett.

Nix, religion har ingenting att göra i modern kultur.
Förbjud religion. PunCkt.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Religionen döljer den verkliga agendan.
:foliehatt

Håller med dock, sällan man går på dop, begravning eller bröllop men när jag väl gör det så vill jag alltid slå prästen.
Värst var prästen som höll begravningen för min kusin som dog som nyfödd. Han menade att det bra i det hela var att hon aldrig hann försänkas i synd. Då fick jag verkligen hålla mig för att inte ställa till med en scen.

tkdrille

Guest
Du kan lösa din begravning genom att gå ur kyrkan så kan du skriva hur du vill att hela din begravning ska gå till.
Min mormor var ej med i kyrkan och därmed hade hon ingen präst och hennes broder höll då i begravningen och valde sånger åt henne.

Jag hatar själv religion men respekterar om någon vill vara vilse i någon hjärnskrynklad tro.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Sant. Som troende kristen måste man tro på jungfrufödsel och Jesu uppståndelse från de döda. Det är trams.

Smagatusk

Guest
Vi har också en begravning snart. Även min mormor gick bort, fast nyårsafton.

Jag har lite svårt att ta det hela på allvar, kyrkliga ceremonier alltså. Begravningar, bröllop, dop osv. När prällen börjar trada om dödens dal och allt annat tjafs blir det en facepalm. Till synes begåvade människor köper dravlet dessutom, och det är sorgligt.

Har haft återkommande diskussioner om meningen med kyrkliga dop. Nu senast i somras när en polare blev farsa.
Jag kan inte se meningen med en icke troende som döper sin unge i kyrkan. Han menar att det är tradition och att han själv ser det som en rolig grej. Jag menar att genom mitt aktiva val att gå ur kyrkan (som han också gjort), så är det ett hyckleri att döpa sin unge i kyrkan. Tar man inte ett kyrkligt dop på allvar som icke troende så kan man väl lika bra namnge ungen i bollhavet på IKEA eller nåt?

Gifter jag mig med sambon nån gång (det giftermålet ser jag som en riktig högoddsare), så blir det borgerligt. Barn namnges under festliga tillställningar i trädgården och om jag dör så vill jag att det ska göras så lite väsen om det som möjligt.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag tackar artigt nej till dop, jag vill inte se på när folk försöker pådyvla sin religion på barn.
Visst går jag på bröllop och begravningar där ju de inblandade själva får välja men jag hade aldrig gått med på att gifta mig i kyrkan. När min morfar dog för några år sedan hade vi en minnesstund på Farsta gård helt utan religiösa förtecken och det verkade inte som någon tog illa upp över det, snarare tvärt om så även i de äldre generationerna så verkar det gå åt rätt håll.:tummenupp

Fast att förbjuda religion verkar inte så genomtänkt, bättre att upplysa och utbilda och därmed låta den självdö. Det finns däremot mycket som staten borde göra för att motarbeta religion/sekterism som tex att se till att skolplanen inte medger religiös inriktning av/påverkan på utbildning.

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
När jag nyss drog igång inspelningen av några dinosaurieprogram på tv:n kom jag att tänka på kristendomen, dess tokerier om Noahs ark, att Jorden bara är 6000 år gammal o.s.v. och hur det går ihop med dinos:arnas historia, eller några andra vetenskapliga fakta överhuvudtaget.

Det är så konstigt. Den typ av sinnesförvirrade vanföreställningar som djupt religiösa har skulle i alla andra sammanhang klassas som sjukliga och personen skulle tas in för psykiatrisk vård av något slag. Men så fort det handlar om religion så kommer man undan med allehanda stolligheter. Jag begriper det inte.

Kristendomen är ju trots allt en ganska personlig historia som är ganska ofarlig för samhället som sådant, men med totalitär islam är det något helt annat. Det är ju ett helt sinnessjukt samhällssystem som måste stoppas varhelst i västvärlden det försöker vinna mark.

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Hade själv besökt av religion idag, i form av Jehovas och två kärringar (Ja, jag vet att jag inte skulle ha öppnat). De frågade om jag höll med dem om att framtiden såg mörk ut. Jag svarade nej. Fick då till svar :Ja du är ju ung och positiv!". Sedan gick dom.

Problemet är att religion alltid ska vara så mörk.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Kristendomen är ju trots allt en ganska personlig historia som är ganska ofarlig för samhället som sådant, men med totalitär islam är det något helt annat. Det är ju ett helt sinnessjukt samhällssystem som måste stoppas varhelst i västvärlden det försöker vinna mark.

Är det så harmlöst med Kristendom verkligen? Det sitter nog mest i hur starkt troende man är, tror du inte?

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
bara för att man e troende så betyder detta inte att man ska springa i kyrkan var o varannan dag. Jag är kristen o det e jag glad över. jag e uppväxt i en kristen familj som går i kyrkan varge söndag mm. Sen e det ju upp till var och en o bestämma hur mycket man engagerar sig it. Bara för att man e kristen så betyder det ju inte att man måste hålla med om allt som sägs i kyrkan när man tex e på dop,bröllop eller begravning. Alla har sitt sätt o sörja, hylla eller va man nu vill göra. Alla får tro det sätt som passar varge enskild mänsiska. Det finns en rygghet för många med o va troende o skulle detta tas bort så skulle det va mycket värre an alla religion krig.

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Är det så harmlöst med Kristendom verkligen? Det sitter nog mest i hur starkt troende man är, tror du inte?

För samhället menar jag. Hur det påverkar andra människor. Andras kristendom stör ju inte mig nämnvärt. Föreställ dig att det kristna Sverige plötsligt får ett starkt politiskt inflytande och börjar förbjuda aborter, införa sedlighetslagar, alkoholförbud, kreationism i undervisningen och en en massa andra tokerier. Kul?

Men för den kristna individen är det såklart inte harmlöst. En mental tvångströja av bisarra lagar och regler för hur man ska leva, tänka, tycka och frukta Gud. Uschiamig.

Själv lutar jag närmast åt satanismen, men det är ju inte så mycket en religion som en filosofi...

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
bara för att man e troende så betyder detta inte att man ska springa i kyrkan var o varannan dag. Jag är kristen o det e jag glad över. jag e uppväxt i en kristen familj som går i kyrkan varge söndag mm. Sen e det ju upp till var och en o bestämma hur mycket man engagerar sig it. Bara för att man e kristen så betyder det ju inte att man måste hålla med om allt som sägs i kyrkan när man tex e på dop,bröllop eller begravning. Alla har sitt sätt o sörja, hylla eller va man nu vill göra. Alla får tro det sätt som passar varge enskild mänsiska. Det finns en rygghet för många med o va troende o skulle detta tas bort så skulle det va mycket värre an alla religion krig.

Självklart skall allas tro respekteras, men känns inte religion lite passé ÅR TJUGOHUNDRATRETTON?
En uppdiktad saga som inte ändrat sig nämnvärt på typ 2000 år, trots att samhället minst sagt genomgått enorma förändringar.

Trygghetsbiten i kyrkan kanske mer är det sociala än själva religionen i sig?
Måste finnas andra sätt att söka trygghet i ett modernt samhälle än att förlita sig på en gammal saga?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
"Religionen ger inga svar men är ett effektivt sätt att få folk att sluta ställa frågor."

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Eh va?

Antingen så är ju bibeln sann eller så är den inte det?

Det värsta jag vet är "kristna" som väljer själva vilka delar dom vill tro på.

Själv tror jag inte på någon gud men SKULLE det finnas någon däruppe som styr över allt så är det garanterat en riktigt sadistisk varelse med tanke på hur mycket skit som görs i hans namn utan att han ger sej tillkänna och ställer saker till rätta.

Med det sagt så önskar jag nästan att jag också kunde vara troende och bara fly in i låtsasvärlden när saker blir jobbiga.

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Det måste vara jobbigt att leva som kristen, spec. för självkänslan.
Lyckas man med något så är det tack vare gud och misslyckas man så är det guds vilja.

Kristendomen är samma skit som islam, det handlar bara hur man väljer att tolka det.
Det var en korstågsriddare(som han beskrev sig själv) som härjade i Norge, hans kristna koppling har det varit väldigt tyst om, wonder why....
http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_terrorism

Islam, judendomen och kristendomen grundar sig i samma tanke, för er som också tyckte relgion var ett tråkigt ämne i skolan. http://sv.wikipedia.org/wiki/Abrahamitiska_religioner

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Självklart skall allas tro respekteras, men känns inte religion lite passé ÅR TJUGOHUNDRATRETTON?
En uppdiktad saga som inte ändrat sig nämnvärt på typ 2000 år, trots att samhället minst sagt genomgått enorma förändringar.

Trygghetsbiten i kyrkan kanske mer är det sociala än själva religionen i sig?
Måste finnas andra sätt att söka trygghet i ett modernt samhälle än att förlita sig på en gammal saga?

Att hitt andra sätt o känna sig trygg på e väl den tanken jag hadde med o säga att alla tror på sitt sätt.. Men jag förstår va du menar. Tror jag senast va i kyrkan på en gudtjänst när jag va typ 14-15 år me morsan o mins att redan då undra man va fan prästen babbla om. Men va jag menar att jag tror det finns många som tror på en gud men att man inte tror lika starkt på resterande snack. Jag kan hålla med om det som en annan nämnde tidigare att han vart på en begravning för en ny född o prästen då säger att barnet inte hunnit syndat mm o sånt. Det e ju helt sjukt att man säger en sån sak. Jag tror mer i sånna fall att synda är rätta vägen. Va e det man brukar säga? Man lär sig av sina misstag gör om gör rätt typ. Det e väl livets väg. Ingen är perfekt o det gäller ju även prästerna.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Eh va?

Antingen så är ju bibeln sann eller så är den inte det?

Det värsta jag vet är "kristna" som väljer själva vilka delar dom vill tro på.

Religion är bara traditionellt ett sätt att kuva folket och numera ett sätt att tjäna pengar på folks rädsla för döden. Tänk att kunna sälja evigt liv och ta betalt i förskott!

Jag tycker snarare det är ett sunt beteende som visar på att folk tänker själva och inte bara tror på en bok skriven av människor. Själv är jag ateist men kan förstå att det finns folk som tror på en gud, utan att tro på bibeln. Det verkar vara ett ganska vanligt fenomen faktiskt åtminstone bland de religiösa jag träffat.

Angåend begravningar så pratade dom om det på radion igår. I andra kulturer bla afrikanska så var ritualen på begravningen att fira det liv personen i fråga levt. Dom fanns även "företag" i usa som var inriktade på att hjälpa till med just sånt.

Det där med begravning är ju dessutom ständigt återkommande argument när man nämner att gått ur kyrkan. Men dels så fortsätter man ju faktiskt betala begravningsavgiften och sen brukar jag säga att min kropp får dom gärna slänga på soptippen när jag dör. Jag märker ändå ingen skillnad.

Ogillar också att barn ska döpas in till en religion lång innan dom själva kan bilda sig någon uppfattning, dessvärre så kommer jag nog tvingas döpa mina barn i kyrkan ändå eftersom dom har en mamma med åsikter också och jag kan dessutom köpa dopet som en tradition.
Precis som jag firar Julafton av tradition och inte för att jag tror det är Kalle Ankas födelsedag.

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...