Låter som USA.Föreställ dig att det kristna Sverige plötsligt får ett starkt politiskt inflytande och börjar förbjuda aborter, införa sedlighetslagar, alkoholförbud, kreationism i undervisningen och en en massa andra tokerier. Kul?
eeeee ursäkta men jag är kristen men jag tror inte på allt som sägs i kyrkan. Jag tror att det finns en gud. Så bara för att jag tror på att det finns en gud så betyder det att jag inte har nån rätt o tro på mitt sätt. Jag väljer inte att ha troendet på grund av nån trygghet eller liknande. Det är bara så jag är uppvuxen med min troende familj. Sen så finns det väl mycket man kan säga om dom som inte är troende med men inte bryr jag mig va andra tror o inte tror. Jag bara gav ett exempel. Sverige är ett kristet land och kommer förhoppningsvis fortsätta att va det. Du får gärna tro på det sätt du vill inget jag i allafall har nåt imot. Men ha det i åtanke till nästa gång du yttrar dig angående religion. För det e en sak som vi kan diskutera i oändlighet o endå inte komma fram till nåt vettigt svar...
Lite som min situation, min tjej är också "troende" eller vad man ska kalla det men då bara för att hennes föräldrar har lärt henne det och jag tror att hon i själva verket är smart nog för att inse att det är nonsens.
När vi fick vårt första barn så frågade hennes föräldrar under en middag när vi skulle ha dop för barnet och hon kollade på mig och sa att vi inte hade pratat om det än. Nej, det finns inget att prata om förklarade jag då mina barn ska uppfostras korrekt och därmed ska de ej ha något med religion att göra.
Det blev ganska tyst förutom min tjej som hävdade att dop var aktuellt.
Jag är envis och skulle ALDRIG vika ner mig för något och våra två barn är och förblir odöpta. Bastarder är de också då vi fortfarande inte är gifta. Hon tjatar om det hela tiden och jag har förklarat att den dag hon låter mig bestämma plats för bröllop så är saken biff, men någon jävla kyrka blir det inte
Hon borde ha lärt sig något efter 13 år tillsammans varav 10 eller nåt som förlovade. Vi hade ju kunnat fira bröllopsdagar massvis med gånger vid det här laget.
Jag tycker inte att man ska behöva respektera folks tro, det är ju som att respektera medvetet dumma människor. Människorna däremot ska man respektera, annars hade jag inte kunnat vara tillsammans med min tjej.
Jag blir dock lite lagom arg när min dotter på snart 3 år pratar om himlen och att vår gamla katt är där och mormor och morfars hund etc. Jag försöker lära henne att något sådant inte finns men så berättar mormor om himlen och så blir det fel.
Nåja, barnen kan väl få leva med märkliga illusioner tills den dag då jag punkterar det
Lite sidotopic kanske men måste inte en satanist också tro på gud även om satanisten i fråga tillber "andra sidan"..?
Absolut du får tro på precis vad du vill det accepterar jag.
Pratar gladeligen med Jehovas när dom ringer på min dörr också.
Vad jag har problem med är precis det du säger att du är kristen men du följer inte den kristna livsstilen och väljer vad du vill tro på och följa i den kristna bibeln.
Det är lite som att kalla sej laglydig medborgare, men gå och stjäla grejer nån gång i veckan.
Som sagt folk får tro vad dom vill enligt mej men jag stör mej på när man väljer små delar av en, trots allt, väldigt specificerad tro.
Tag vilken annan bok som helst i din bokhylla. Tror du på vartenda ord som nämns i de böckerna?
Jag skulle tro att det finns inte en bok i min bokhylla som helt saknar fel. Och då äger jag ändå främst facklitteratur. Så varför ska man tvinga någon att vara bokstavstrogen sin religionsbok? Jag kan vara beredd att revidera mina åsikter om fysikboken också vilken dag som helst när någon lägger fram en bra/bättre teori. Men jag tror ändå på det mesta som står i den och tvivlar jag så dubbelkollar jag mot någon annan bok.
Sen kan jag ju tycka att majoriteten av de religiösa människor jag stött på är lite som sossar, bra på att prata om moral osv men sedan är dom ofta rent sämre människor än de icke religösa. Trots att "gud ser dem".
Intressant att unga och arga män fortfarande 2013 känner sig hotade av kyrkan, slappna av lite liksom
1.) Skillnaden är dock att Bibeln är det enda som kristendomen har att gå efter. Så om den har sina fel och brister, hur kan man veta vilka som är fel?
2.) I 2 Timotheosbrevet 3:16 står det: "Hela Skriften är inspirerad av Gud, och det finns inget som kan mätas med den, när det gäller att undervisa oss om vad som är sant och lära oss att förstå vad som är orätt. Den korrigerar oss och hjälper oss att leva som Gud vill."
3.) Dessutom är, som du kanske minns från skolan, det tredje budordet: "Tänk på vilodagen så att du helgar den."
4.) Hur många av dom som kallar sej kristna tror du skippar söndagsgudstjänst för att jobba eller göra något annat roligare?
5.) Förstår du vart jag vill komma?
6.) Jag har spenderat mycket tid i kyrkan utan att kalla mej kristen. Så varför ska någon kalla sej kristen som INTE spenderar tid i kyrkan?
Till ingen särskild o alla samtidigt:
Tycker mig ana viss fanatism hos många renodlade evolutionister.... även om jag till stor del tror på den själv.
Jag upplever det som många inte vill tänka filosofiskt/andligt utan behöver ha en vetenskaplig förklaring som är konkret. Sedan klamrar man sig fast vid denna o vägrar diskutera efter som det är en sanning. För mig tyder det på någon sorts osäkerhet och att man inte är ödmjuk inför det som vi inte vet allt om.
Men det är klart, många är helt enkelt inte intresserade och vill inte besväras av de större frågorna.
Ytligt men helt OK, det ligger nog i vår natur? Synd att det driver på grottekvarnarna så fint bara..
Såhär funderar jag:
När en person är helt övertygad om att något (vad det än må vara) förhåller sig på exakt ett visst sätt så är det 100% sannolikhet att den har fel i ngt avseende. Hur mycket/lite kan vi dock inte veta.
Själv är jag trygg i att vi inte kan veta allt och vara helt säker på fakta, livet är så beskaffat och går vidare ändå. med lite insikt vet vi det vi behöver veta ändå.
Alltså är evolutionsteorin ( ..teorin ) också en sorts tro.
Vetenskap bygger på grundläggande antagna axiom i en kontext och därutöver på sig själv. Den kommer att bli bättre o duktigare vad det lider, särsklit om man som vetenskapsman väger in filosofiska resonemang i det man håller på med. Tex tankeexpriment och laterala (tokiga?) antaganden. Det är så nästa stora steg efter relativitetsteorin tas tror jag.
Hoppas det framgår att jag är en "hobby"filosof o inte vill skriva ngn på näsan eller tvinga på någon mina teser.
Jag vill bara att folk skall tänka mer på grundläggande gemensamma behov. Andlighet, omtanke etc etc utan att det blir mumbojumbo new age flumm per automatik. Var inte hård och stängd, det utvecklas man inte av.
en sak som skiljer vetenskapen och religiionen åt är att när någon hittar ett fel i någon teori kommer genast en ny teori att ta över efter den gamla, när felet bevisats. I religion bränenr man oliktänkande på bål, eller krigar mot dem i några hundra år. Buddhismen är väl den religionen som verkar öppnast för förändring.
Och den där ellipsisen om teori, du vet att folk som säger "Det är bara en teori" egentligen säger "Jag har inte en aning om vad det är jag pratar." ?
Tog mig friheten att numrera frågorna i ditt inlägg.
Svar:
1.) Man tänker själv!
2.) Det står jäkligt mycket dumt i bibeln(och alla andra heliga skrifter också för den delen) och det borde vara ganska uppenbart för den mest ordtrogne kristne att det inte är ett bra råd att dräpa sin son mm men det står också en hel del bra saker för ett harmoniskt liv.
3.) Att helga vilodagen är ett sådant exempel. En vilodag i veckan behöver kroppen vare sig man är kristen eller ej. Sen kanske en kontorsråtta mår bättre av att använda vilodagen till att arbeta fysiskt än att gå och sätta sig i kyrkan. Och den som har ett fysiskt arbete skulle iofs i längden må bättre av att gå till kyrkan på söndag istället för att jobba svart hos sin kompis.
4.) Visst många kristna skippar kyrkan men det är ur min synvinkel en fråga mellan dom och sin "gud". Har man bara insett att bibeln är jäkligt dum och att man måste tänka själv så blir det helt plötsligt väldigt många påståenden som man kan ifrågasätta eller bryta mot med gott samvete. Och vare sig man är kristen eller inte så måste ju varenda jäkel inse att bibeln är urbota dumt skriven i många fall.
5.) Nja, kanske att kristna skulle vara hycklare eller skenheliga? Det kan jag väl hålla med om men inte för att dom stannar hemma och hugger ved på söndagen. Att gå till kyrkan och be kan mycket väl utföras i ensamhet vid huggkubben istället. Jag ser det iofs främst som en slags meditation/terapi.
6.) Hur kristen man är ska väl inte styras av hur ofta man går i kyrkan? Man kanske kort sagt tror på gud men inte bibeln?
Du verkar tycka att man inte är kristen/troende förrän man läser bibeln som en taliban skulle ha gjort.
Människor behöver religion eller motsvarande för att inte börja bete sig som själviska rövhål, tyvärr.
Så frågan är vad som skall ersätta religionen för att lära människor att värna om varandra, Facebook är nog inte lösningen.
Du skriver mycket bra men jag håller inte med om att tro och vetenskap är särsklit lika, framförallt inte att vetenskapen skulle vara en dogm. Hela vetenskapstanken är väl så långt från dogm man kan komma??Vad det då gäller dessa dogmer (religiösa o vetenskapliga) så kan inte var och en av oss ha full koll på om de är riktiga eller inte.
Det är just där tron kommer in o lägger allt till ordning för individen, oavsett vad den nu tror på.
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|