RELiGiON 2013 ?

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Läs mina tidigare inlägg. Anser att det generellt är fel att klammra sig fast vid specifika uppfattningar.

Jag är för andlighet och vetenskap men emot religion, bla enl vad du skriver ovan.
Jag tror på en högre makt/makter (eller vad nu tusan man skall kalla det) = andlighet.
Är inte religiös alltså, dvs bekänner en specifik religion.

Dogmatisk tolkar jag som att man inte kan acceptera ngn annan sanning än sin egen.

Var inne på kunskapsbegreppet tidigare, det är inte absolut emm.

Jag utger mig inte för att sitta på en sanning/kunskap men gillar att resonera o tänka för o begripa mer om möjligt.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Läs mina tidigare inlägg. Anser att det generellt är fel att klammra sig fast vid specifika uppfattningar.

Dogmatisk tolkar jag som att man inte kan acceptera ngn annan sanning än sin egen.
Det verkar som att vi ser på ordet "dogm" på olika sätt. För mig handlar dogm om att inte ifrågasätta sina egna värderingar, eller den auktoritet som har bidragit med värderingen, mer än vad du anser om andras. Och utifrån min, eventuellt felaktiga, syn på ordet så är inte vetenskapen dogmatisk medan religionen generellt är det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
1. Tänker man själv så behöver man i mina ögon ingen religion eller helig skrift som dikterar hur jag ska vara en god människa.

2. Du menar att den enskilda personen vet bättre än Gud hur man är en god människa? Tänk om Gud är en riktigt elak varelse och det är dom "goda" bitarna är bibeln som är påhittade?

3. Jag vet att i princip allt kan tydas på olika sätt i bibeln. Jag tror nog dock att tanken var att minst 1 dag i veckan ska man stanna upp med sitt vanliga liv och ägna dagen åt sin gud. Hur man sen gör det kan jag gå med på att man bestämmer själv men ärligt talat, hur många tror du går i kyrkan mer än nån gång om året?
Jag tycker ändå det är en ganska stor del av att kalla sej kristen.

4. Hur kan man insett att bibeln är urbota dum och dåligt skriven, samtidigt som man tror på den och kallar sej kristen?

5. Se nummer 3.

6. Nej man kan inte mäta "kristenhet" i hur ofta någon går i kyrkan. Men att kalla sej kristen utan att tro på den kristna skriften är ju idiotiskt.
Tror man bara på en gud så kan man ju lika gärna kalla sej muslim?

"Du verkar tycka att man inte är kristen/troende förrän man läser bibeln som en taliban skulle ha gjort."

Det är det här jag menar. Kristen och troende är INTE samma sak.

Tro på precis vad du vill men kalla dej inte kristen om det inte är den KRISTNA läran du tror på.

Själv tror jag på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Det_flygande_spaghettimonstret

1.) Jag kan iofs hålla med dig men nu är du där igen. Försök se saken ur en annan människas synvinkel. Det finns människor som är lika övertygade om att du inte tänker själv när du utrycker dig på det där viset.

2.) Intressant tanke, ja jag har alltid förutsatt att en gud skulle vara god men det är ju en ganska naiv föreställning faktiskt.

3.) Har inget att tillägga

4.) Jag kan ju inte svara för någon annan men man kanske tror på gud på i någon form som ändå liknar bibelns beskrivning?

6.) Många av de Svenskar som idag kallar sig troende kunde nog lika gärna följt någon annan religion om den varit mer utbredd i sverige. Jag har inget problem med det.

7.) Fortsätter från 4.) och påstår att det nog räcker att man köper en lagom stor delmängd av bibeln och kanske framför allt kristendomen som den predikas i en svensk kyrka.

8.) Jag tror inte på monster eller gudar men tar gärna åt mig ett och annat visdomsord från religioner om jag stöter på nåt jag gillar. Annars gillar jag nog buddismen bäst. Främst just för att den inte handlar om någon gudadyrkan. Sen tror jag ju iofs inte på någon reinkarnation heller. Jag ser den snarare som en livsfilosofi.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kan inte annat än hålla med. Samma gäller dom som fortfarande 2013 känner sig hotade av Islam, jag menar slappna av lite liksom...:7peta

Helt ojämförbart men jag föreslår att du startar en annan tråd om du vill debattera det med mig. Eller så tar du någon av de redan existerande 387,632 trådarna i den frågan. :gnissla

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
1.) Jag kan iofs hålla med dig men nu är du där igen. Försök se saken ur en annan människas synvinkel. Det finns människor som är lika övertygade om att du inte tänker själv när du utrycker dig på det där viset.

2.) Intressant tanke, ja jag har alltid förutsatt att en gud skulle vara god men det är ju en ganska naiv föreställning faktiskt.

3.) Har inget att tillägga

4.) Jag kan ju inte svara för någon annan men man kanske tror på gud på i någon form som ändå liknar bibelns beskrivning?

6.) Många av de Svenskar som idag kallar sig troende kunde nog lika gärna följt någon annan religion om den varit mer utbredd i sverige. Jag har inget problem med det.

7.) Fortsätter från 4.) och påstår att det nog räcker att man köper en lagom stor delmängd av bibeln och kanske framför allt kristendomen som den predikas i en svensk kyrka.

8.) Jag tror inte på monster eller gudar men tar gärna åt mig ett och annat visdomsord från religioner om jag stöter på nåt jag gillar. Annars gillar jag nog buddismen bäst. Främst just för att den inte handlar om någon gudadyrkan. Sen tror jag ju iofs inte på någon reinkarnation heller. Jag ser den snarare som en livsfilosofi.

Ja jag har ändå spenderat större delen av min tonårstid i kyrkan eftersom det var enda platsen man kunde vara på med sina kompisar (om man inte ville stå med moppen vid konsum vill säga) så jag tycker ändå jag har försökt se det är de kristnas synvinkel både en och tjugo gånger.
Men man förundras ju över hur dom helt saknar verklighetsförankring ibland. Lite som Hollywood Gunilla.

Och jag har inget alls emot att folk tror på en gud. Faktum är att vissa skulle säkerligen gå under utan sin tro.
Men med tanke på att både kristendomen, judendomen och islam grundas på Gamla Testamentet vad jag förstått så har jag något emot dom som kallar sej kristna/judar/muslimer av ren slentrian eller för att man är uppväxt med det.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har absolut inget emot trosutövarna själva, utan mer religionen som företeelse.

Skulle hellre ersätta religionen med något mer liknande livsåskådning. Känns mer korrekt (och trovärdigt) i vår moderna tid.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO