Religion är bara traditionellt ett sätt att kuva folket och numera ett sätt att tjäna pengar på folks rädsla för döden. Tänk att kunna sälja evigt liv och ta betalt i förskott!
Jag tycker snarare det är ett sunt beteende som visar på att folk tänker själva och inte bara tror på en bok skriven av människor. Själv är jag ateist men kan förstå att det finns folk som tror på en gud, utan att tro på bibeln. Det verkar vara ett ganska vanligt fenomen faktiskt åtminstone bland de religiösa jag träffat.
Angåend begravningar så pratade dom om det på radion igår. I andra kulturer bla afrikanska så var ritualen på begravningen att fira det liv personen i fråga levt. Dom fanns även "företag" i usa som var inriktade på att hjälpa till med just sånt.
Det där med begravning är ju dessutom ständigt återkommande argument när man nämner att gått ur kyrkan. Men dels så fortsätter man ju faktiskt betala begravningsavgiften och sen brukar jag säga att min kropp får dom gärna slänga på soptippen när jag dör. Jag märker ändå ingen skillnad.
Ogillar också att barn ska döpas in till en religion lång innan dom själva kan bilda sig någon uppfattning, dessvärre så kommer jag nog tvingas döpa mina barn i kyrkan ändå eftersom dom har en mamma med åsikter också och jag kan dessutom köpa dopet som en tradition.
Precis som jag firar Julafton av tradition och inte för att jag tror det är Kalle Ankas födelsedag.
Håller med dej i precis allt
Folk får gärna kalla sej troende eller religiösa om dom tror på någon gud. Men inte kristna om dom inte tror på den kristna skriften som den är skriven.
Begravning är knappast för den dödas skull utan för de anhörigas så dom kan få bestämma hur min ska se ut. Jag märker ju ändå ingen skillnad som du skriver.
Och dom enda "högtiderna" som jag egentligen tycker om är nyår och midsommar. Helt utan religiösa inslag