RELiGiON 2013 ?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Religion är bara traditionellt ett sätt att kuva folket och numera ett sätt att tjäna pengar på folks rädsla för döden. Tänk att kunna sälja evigt liv och ta betalt i förskott!

Jag tycker snarare det är ett sunt beteende som visar på att folk tänker själva och inte bara tror på en bok skriven av människor. Själv är jag ateist men kan förstå att det finns folk som tror på en gud, utan att tro på bibeln. Det verkar vara ett ganska vanligt fenomen faktiskt åtminstone bland de religiösa jag träffat.

Angåend begravningar så pratade dom om det på radion igår. I andra kulturer bla afrikanska så var ritualen på begravningen att fira det liv personen i fråga levt. Dom fanns även "företag" i usa som var inriktade på att hjälpa till med just sånt.

Det där med begravning är ju dessutom ständigt återkommande argument när man nämner att gått ur kyrkan. Men dels så fortsätter man ju faktiskt betala begravningsavgiften och sen brukar jag säga att min kropp får dom gärna slänga på soptippen när jag dör. Jag märker ändå ingen skillnad.

Ogillar också att barn ska döpas in till en religion lång innan dom själva kan bilda sig någon uppfattning, dessvärre så kommer jag nog tvingas döpa mina barn i kyrkan ändå eftersom dom har en mamma med åsikter också och jag kan dessutom köpa dopet som en tradition.
Precis som jag firar Julafton av tradition och inte för att jag tror det är Kalle Ankas födelsedag.

Håller med dej i precis allt :)

Folk får gärna kalla sej troende eller religiösa om dom tror på någon gud. Men inte kristna om dom inte tror på den kristna skriften som den är skriven.

Begravning är knappast för den dödas skull utan för de anhörigas så dom kan få bestämma hur min ska se ut. Jag märker ju ändå ingen skillnad som du skriver.

Och dom enda "högtiderna" som jag egentligen tycker om är nyår och midsommar. Helt utan religiösa inslag :banana

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
dessvärre så kommer jag nog tvingas döpa mina barn i kyrkan ändå eftersom dom har en mamma med åsikter också och jag kan dessutom köpa dopet som en tradition.
Du skriver ofta smart och genomtänkt men det där tycker jag faktiskt var riktigt korkat.

Kanske dags att ha ett allvarligt snack med damen ifråga?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du skriver ofta smart och genomtänkt men det där tycker jag faktiskt var riktigt korkat.

Kanske dags att ha ett allvarligt snack med damen ifråga?

Nej, hon är troende och för henne är det betydligt viktigare att barnet döps än vad det är för mig att barnet själv får välja. Hon har dessutom en familj som redan nu ifrågasätter att vi inte är gifta.
Det är som jag sa dessutom tradition att man döper sig i Sverige så majoriteten av Sveriges ateister är också döpta.

Kan jag inte acceptera dopet som en tradition så bör jag i konsekvensens namn även ta avstånd från att fira julafton. Säga nej till alla julmiddagar eftersom jag vill ta avstånd från ljuget om Jesu födelse.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag är döpt. Tycker det är lite pinsamt att det finns bilder på mig med klänning.
Kan användas som blackmailing när ungen är tonåring :D
Annars var det bara att gå ur kyrkan när jag var vuxen nog att veta vad jag ville.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Nej, hon är troende och för henne är det betydligt viktigare att barnet döps än vad det är för mig att barnet själv får välja. Hon har dessutom en familj som redan nu ifrågasätter att vi inte är gifta.
Det är som jag sa dessutom tradition att man döper sig i Sverige så majoriteten av Sveriges ateister är också döpta.

Kan jag inte acceptera dopet som en tradition så bör jag i konsekvensens namn även ta avstånd från att fira julafton. Säga nej till alla julmiddagar eftersom jag vill ta avstånd från ljuget om Jesu födelse.

Ni lever i hor tvåtaktaren, i HOR. Hör du det? Fyyyy!

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Alla tror på någon sorts Skapare, vare sig man säger att det är Gud eller tiden som skapat allt.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Till TS: Ta inte så allvarligt på det, det som utspelas i kyrkan är ju bara till för de som är troende.
Vi andra går ju dit av tradition eller pga andra bevekelsegrunder.

Låt folk tänka o bestämma själv när det kommer till tro o utövande.

Kyrkan är ju på nedgång i vilket fall, så det går åt rätt håll.
Jag själv ogillar de flesta klassiska religioner då jag ser dem som maktinstrument som lovar sådant de inte kan hålla. Dock är väl svenska kyrkan numera rätt ofarlig o de gör mycket gott för kultur o ungdom.
Studiebesök på stadsmissionen är också upplyftande.

Jag själv tror dock på ett högre väsen i kombination med ödmjukhet inför det andliga (och det naturvetenskapliga) men bekänner ingen specifik religion.

Har många år bakom mig som aktiv ateist och det är inget jag längtar tillbaka till eller är stolt över numera.

Så döm människor mer efter hur de handlar, säger o åstadkommer säger jag.

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Syftade på om du tror du kommer från apan eller från ett gemensamt ursprung där "apan och "människan" båda kommer ifrån och där de även skiljdes åt och blev 2 separata "arter".
Alltså en gemensam ancestor.
Finns ju olika teorier att tro på.

Nej, att tro lämnar jag åt religiösa.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Syftade på om du tror du kommer från apan eller från ett gemensamt ursprung där "apan och "människan" båda kommer ifrån och där de även skiljdes åt och blev 2 separata "arter".
Alltså en gemensam ancestor.
Finns ju olika teorier att tro på.

Och jag försökte förtydliga att tro inte finns med i ekvationen.

Bara att googla, finns tonvis av forskning och information i ämnet.

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Självklart skall allas tro respekteras, men känns inte religion lite passé ÅR TJUGOHUNDRATRETTON?
En uppdiktad saga som inte ändrat sig nämnvärt på typ 2000 år, trots att samhället minst sagt genomgått enorma förändringar.

Trygghetsbiten i kyrkan kanske mer är det sociala än själva religionen i sig?
Måste finnas andra sätt att söka trygghet i ett modernt samhälle än att förlita sig på en gammal saga?

Jag har inte full koll men e inte den sagan uppdaterad vid några tillfällen och ändrar. det finns fortfarande många sätt o tro på alla måste inte va lika troende. vissa kanske tror att det det finns nåt gud men att han inte e på de sätt som beskrivs i bibeln.

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Eh va?

Antingen så är ju bibeln sann eller så är den inte det?

Det värsta jag vet är "kristna" som väljer själva vilka delar dom vill tro på.

Själv tror jag inte på någon gud men SKULLE det finnas någon däruppe som styr över allt så är det garanterat en riktigt sadistisk varelse med tanke på hur mycket skit som görs i hans namn utan att han ger sej tillkänna och ställer saker till rätta.

Med det sagt så önskar jag nästan att jag också kunde vara troende och bara fly in i låtsasvärlden när saker blir jobbiga.

eeeee ursäkta men jag är kristen men jag tror inte på allt som sägs i kyrkan. Jag tror att det finns en gud. Så bara för att jag tror på att det finns en gud så betyder det att jag inte har nån rätt o tro på mitt sätt. Jag väljer inte att ha troendet på grund av nån trygghet eller liknande. Det är bara så jag är uppvuxen med min troende familj. Sen så finns det väl mycket man kan säga om dom som inte är troende med men inte bryr jag mig va andra tror o inte tror. Jag bara gav ett exempel. Sverige är ett kristet land och kommer förhoppningsvis fortsätta att va det. Du får gärna tro på det sätt du vill inget jag i allafall har nåt imot. Men ha det i åtanke till nästa gång du yttrar dig angående religion. För det e en sak som vi kan diskutera i oändlighet o endå inte komma fram till nåt vettigt svar...

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Det finns olika teorier, och detta är 2 av dem. Alltså kan inte båda vara rätt... Båda teorierna har sina "bevis".

Jag har läst Biokemi, organisk kemi och cellbiologi så jag har läst en del kan man säga.

Och jag försökte förtydliga att tro inte finns med i ekvationen.

Bara att googla, finns tonvis av forskning och information i ämnet.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det finns olika teorier, och detta är 2 av dem. Alltså kan inte båda vara rätt... Båda teorierna har sina "bevis".

Jag har läst Biokemi, organisk kemi och cellbiologi så jag har läst en del kan man säga.

Då får du väl anses ha goda kunskaper i ämnet.

För att svara på din fråga så är det väl närmast ditt andra exempel, vilket du med all säkerhet redan visste.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Lite som min situation, min tjej är också "troende" eller vad man ska kalla det men då bara för att hennes föräldrar har lärt henne det och jag tror att hon i själva verket är smart nog för att inse att det är nonsens.

När vi fick vårt första barn så frågade hennes föräldrar under en middag när vi skulle ha dop för barnet och hon kollade på mig och sa att vi inte hade pratat om det än. Nej, det finns inget att prata om förklarade jag då mina barn ska uppfostras korrekt och därmed ska de ej ha något med religion att göra.
Det blev ganska tyst förutom min tjej som hävdade att dop var aktuellt.
Jag är envis och skulle ALDRIG vika ner mig för något och våra två barn är och förblir odöpta. Bastarder är de också då vi fortfarande inte är gifta. Hon tjatar om det hela tiden och jag har förklarat att den dag hon låter mig bestämma plats för bröllop så är saken biff, men någon jävla kyrka blir det inte :mad:

Hon borde ha lärt sig något efter 13 år tillsammans varav 10 eller nåt som förlovade. Vi hade ju kunnat fira bröllopsdagar massvis med gånger vid det här laget.

Jag tycker inte att man ska behöva respektera folks tro, det är ju som att respektera medvetet dumma människor. Människorna däremot ska man respektera, annars hade jag inte kunnat vara tillsammans med min tjej.
Jag blir dock lite lagom arg när min dotter på snart 3 år pratar om himlen och att vår gamla katt är där och mormor och morfars hund etc. Jag försöker lära henne att något sådant inte finns men så berättar mormor om himlen och så blir det fel.
Nåja, barnen kan väl få leva med märkliga illusioner tills den dag då jag punkterar det :hihi

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO