Rengöra metall?

Spray

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Hur går man tillväga för att på enklast möjliga sätt rengöra metall så det blir "metallrent"? Tex. grenrör, motorblock, kompressorhus till turbo etc etc

Det borde finnas något sorts "bad" som man kan lägga delarna i så oljan och smutsen avlägsnas enkelt och utan större arbetsinsats!

Någon som har en huskur eller liknande?

Spray skrev:
2276361 Hur går man tillväga för att på enklast möjliga sätt rengöra metall så det blir "metallrent"? Tex. grenrör, motorblock, kompressorhus till turbo etc etc

Det borde finnas något sorts "bad" som man kan lägga delarna i så oljan och smutsen avlägsnas enkelt och utan större arbetsinsats!

Kristall olja o sedan blästring!

Jo jag vet att blästringsalternativet finns, men det finns väl något annat sätt? Resultatet på ytan behöver inte vara i "nyblästrat" skick.

Ja snackar inte om kromade detaljer.

Kristallolja? Mera sånna tips... Kemi is the shit.

Är det krom som ska bort är det syrabad som gäller.

Är et färg, rost o.sv är det sand eller glasbläster som gäller. Sandbläster funkar bra på stål med hyfsat resultat. Glasbläster är det som gäller på mjuka metaller t.ex alu!

Ser ut som nytt efter en glasblästrings kur på alu. Skit snyggt blir det!

Syrabad? Vad för sorts syra? Koncentration?
Syran måste väl även avlägsna hårt nedsmutsade ytor (fastbränd olja, skit, etc) samt färg?

Det är något sådant jag letar efter.

Spray skrev:
2276384 Syrabad? Vad för sorts syra? Koncentration?
Syran måste väl även avlägsna hårt nedsmutsade ytor (fastbränd olja, skit, etc) samt färg?

Det är något sådant jag letar efter.

Beta prylarna. Tror att det kan finnas lackeringsfirmor eller ytbehandlingsfirmor som har betningsbad. Jag skulle satsa på ytbehandlingsfirmor i första hand.

Ultraljudsrengöring skulle säkert vara bäst men jag har bara hört talats om det lite och det kanske bara används på mindre prylar typ smycken och klockor.

Här är några sätt.

Rostigt järn:
Oxalsyralösning (några teskedar oxalsyra per dl vatten), låt detaljen ligga i lösningen tills rosten lösts upp.

Målarsoda (natriumkarbonat) löst i vatten, 1 matsked (15 ml) per 5 liter vatten, batteriladdare (EJ med ladd-automatik) anslut minus till den rostiga detaljen, plus till en järn/stål elektråd i badet, kör laddaren på 6volt några timmar. Borde gå med vanligt salt också.

Oxiderad aluminium:
Kaustiksoda löst i vatten (50/50 volym-andel), lägg detaljen i lösningen. Avger gas och fräter på materialet. Tar även bort anodisering.
Blir alu. svart (legerat alu) doppa/koka i kretskorts-syra (natriumpersulfat löst i hett vatten) för att beta bort svärtningen.

Pulverlack:
Värme och borsta med en stål/koppar borste beroende på metall.

Det finns nog ingen enkel lösning utan tillvägagångsättet måste anpassas till den skit som ska bort.

Shysst, betabad? Var kan jag köpa sånt (är det möjligt överhuvudtaget?)?

Oxalsyra? Var köper man sånt? Lät intressant.

Elektrolyten med natriumkarbonat lät intressant, men vad exakt är det som händer med järnoxiden?

Tack för alla bra tips! :)

Spray skrev:
2277254 Shysst, betabad? Var kan jag köpa sånt (är det möjligt överhuvudtaget?)?
Skulle inte tro det, prata med någon ytbehandlingsfirma.

Spray skrev:
Oxalsyra? Var köper man sånt? Lät intressant.
Va faan, är du bannad på Google eller :tungan
Färgaffär eller närmsta granne med Rabarber.

Spray skrev:
Elektrolyten med natriumkarbonat lät intressant, men vad exakt är det som händer med järnoxiden?
Rost består av i huvudsak järn(III)oxid, Fe2O3.3 H2O. Rosten är alltså uppbyggd av järn(III)joner (Fe3+) och oxidjoner (O2-). Järn(III)jonerna i rosten reduceras till gediget järn genom att ta emot elektroner från batteriladdarens negativa pol.
En del rost, som ligger löst, reduceras inte utan faller i stället av som små flagor.

Vid katoden
Katoden är den elektrod som är ansluten till den negativa polen på batteriladdaren. I detta fall är katoden föremålet som ska avrostas.
Järn(III)jonerna i rosten kan reduceras till järn genom att lägga på en tillräckligt negativ spänning. Reaktionen sker enligt
Fe3+(s) + 3 e- ® Fe(s)

Den spänning som batteriladdaren ger är mycket högre än som är nödvändig. Det leder till att även vatten reduceras. Det blir vätgasutveckling.
4 H2O(l) + 4 e- ® 2 H2(g) + 4 OH-

Vid anoden
Järnelektroden löses upp i en reaktion som är den motsatta den vid katoden.
Fe(s) ® Fe3+(aq) + 3 e-.
Avges bara två elektrober. Järn kan nämligen vara tvåvärt eller trevärt.
Fe(s) ® Fe2+(aq) + 2 e-.

Vissa stållegeringar är så pass motståndskraftiga mot korrosion att de inte löses upp. I så fall kan man använda samma elektrod hur länge som helst. Eftersom laddarens spänning är så pass hög så sker även vid anoden en reaktion med vatten.
4 OH- ® 2 H2O(l) + O2(g) + 4 e-

:hihi

Länkar:
Tag bort rost med elektrisk ström
Ta bort rost med Oxalsyra

du behöver svavel syra eller salt syra men finns ej för privatpesoner jobbar själv på ett ytbehandlingsföretag som förzinkar delar till fordonsindustrin med tillhörande efterbehandling i kromatbad gult, blått o svart finnes

Det lättaste att få tag i är citronsyra om du vill ha bort rost, finns på snabbköpet i små påsar, blanda med varmt vatten..sen finns det ju bättre o snabbare grejor som fosforsyra t.ex. men svårare att få tag på..undvik saltsyra, det bränner så hemskt i lungorna om man råkar andas in gasen av den...uurkk..
ska du ha bort vanlig färg så funkar kaustiksoda med varmt vatten bra..

CPMS, tackar. Det gäller att se upp för små (?) otrevliga knallgasexplotioner med andra ord. Ska faktiskt testa din idee vid senare tillfälle. Jag antar att katoden (förmålet) måste vara ren från smuts innan elektrolyten. Kanske är det absolut bästa att först bada grejorna i oxalsyra, sedan köra elektrolyten.

astrosmurf_79 skrev:
2277383 du behöver svavel syra eller salt syra men finns ej för privatpesoner jobbar själv på ett ytbehandlingsföretag som förzinkar delar till fordonsindustrin med tillhörande efterbehandling i kromatbad gult, blått o svart finnes

[trådlån]
Aha, anodiserar/färgar själv alu. i garaget och har funderat på att prova lite förzinkning.
Vad används som elektrolys av er proffs?
[/trådlån]

Back to thread.
Svavelsyra kan man fortfarande få tag i om man har tur.
37% svavelsyra - batterisyra.
Dom flesta syror/kemikalier kan man köpa men tillstånd kan behövas, problemet är att starkare än 20%:ig syra får ej säljas till privatpersoner och det är nog i svagaste laget. Det går ju alltid att reducera syran för att få den starkare.

Jag skulle nog satsa på isblästring istället om man inte tycker det är kul att slabba med syror och annat förstås. :tummenupp

Spray skrev:
2277441 CPMS, tackar. Det gäller att se upp för små (?) otrevliga knallgasexplotioner med andra ord. Ska faktiskt testa din idee vid senare tillfälle. Jag antar att katoden (förmålet) måste vara ren från smuts innan elektrolyten. Kanske är det absolut bästa att först bada grejorna i oxalsyra, sedan köra elektrolyten.

Visst kan det smälla men det är ganska svårt att få till rätt koncentration av vätgas och luft.

Avfetta riktigt först bara, skulle tro att elektrolysmetoden är bättre.
Som tidigare skrivet: diesel + borste sedan kallavfettning, ta en sväng med YES och varmvatten sist.

CPMS skrev:
2277459
Avfetta riktigt först bara, skulle tro att elektrolysmetoden är bättre.
Som tidigare skrivet: diesel + borste sedan kallavfettning, ta en sväng med YES och varmvatten sist.

Så gjorde jag min motortvätt senast.
Diesel, borste och sedan "lite" WD40, och avslutnignsvis OKQ8's Ekoloiska rengöringsmedel med borste (en annan än den tidigare använda :hihi ). :)

Tar förståss inte bort rost eller färg eller 10 årig inbränd olja. Men rent blev det på min hoj. :)

:hej

TRIKLORETYLEN!

Där har du lösningen. Tri är ett av de effektivaste lösningsmedel som människan känner till.

Häll lite tri i en kastrull, ställ på en värmekälla av något slag, hetta upp lösningen så den börjar ånga, håll detaljen du vill rengöra i ånorna (obs, håll detaljen i ångorna, inte i vätskan) ett par timmar och vips, metallren.
Funkar finfint på alla sorters påmålade ytbehandlingar.

Rallyåkarna brukade titta in på stället jag jobbade på för att få sina fälgar strippade på klarlack, pulverlack eller vad de nu hade kletat på för att skydda mot stenskott. En lunch eller två i triångorna så var dom så rena och fina så..

Det finns ett par hakar dock. :hihi

1. Få tag i sörjan. Det är totalförbjudet inom EU sedan ett antal år tillbaka och i större delen av världen också, möjligen går det att hitta någonstans i tredje världen.
Det är endast kopparindustrin som numera har dispans att använda tri.

2. Ångorna är enormt fettlösande, hjärnan består mest av fett. Andas in ångorna, få ut det i blodet, blodet går upp i hjärnan........... :död

3. På cancerframkallandeskalan så ligger det betydligt närmare raddioaktivitet än cigaretter.

Vi hade andingsapparat med helmask och övertrycksanding när vi jobbade med tri.

Det var väl allt.....

Jo, en sista grej: Hetta inte upp ångorna när dom redan är varma, då bildas fosgen när dom reagarar med syre.
Andas du in fosgen så vätskefyller kroppen lungorna och du drunknar på torra land. :gnissla

Om man nu tänker närmare på det så är det nog rätt bra att det är förbjudet i alla fall även om jag ibland kan sakna effekten när jag står och gnor bort kedjesmörja från fälgen med 5-56, diskborste och miljövänlig kallavfettning.

Med allt det här så vill jag bara peka lite på att det är en bra idé att tänka hela varvet runt när man jobbar med kemi och lösningsmedel av olika slag. Även om det är effektivt och får jobbet gjort med minimal arbetsinsats så ska man vara försiktigt och nogran med arbetsmiljön då kemi kan ge mindre riloga effekter på kroppen.

Last edited:
Broms olje bad i nån vecka sen roterande stålborste och avfettning....

Spray skrev:
2276361 Hur går man tillväga för att på enklast möjliga sätt rengöra metall så det blir "metallrent"? Tex. grenrör, motorblock, kompressorhus till turbo etc etc

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...