TRIKLORETYLEN!
Där har du lösningen. Tri är ett av de effektivaste lösningsmedel som människan känner till.
Häll lite tri i en kastrull, ställ på en värmekälla av något slag, hetta upp lösningen så den börjar ånga, håll detaljen du vill rengöra i ånorna (obs, håll detaljen i ångorna, inte i vätskan) ett par timmar och vips, metallren.
Funkar finfint på alla sorters påmålade ytbehandlingar.
Rallyåkarna brukade titta in på stället jag jobbade på för att få sina fälgar strippade på klarlack, pulverlack eller vad de nu hade kletat på för att skydda mot stenskott. En lunch eller två i triångorna så var dom så rena och fina så..
Det finns ett par hakar dock.
1. Få tag i sörjan. Det är totalförbjudet inom EU sedan ett antal år tillbaka och i större delen av världen också, möjligen går det att hitta någonstans i tredje världen.
Det är endast kopparindustrin som numera har dispans att använda tri.
2. Ångorna är enormt fettlösande, hjärnan består mest av fett. Andas in ångorna, få ut det i blodet, blodet går upp i hjärnan...........
3. På cancerframkallandeskalan så ligger det betydligt närmare raddioaktivitet än cigaretter.
Vi hade andingsapparat med helmask och övertrycksanding när vi jobbade med tri.
Det var väl allt.....
Jo, en sista grej: Hetta inte upp ångorna när dom redan är varma, då bildas fosgen när dom reagarar med syre.
Andas du in fosgen så vätskefyller kroppen lungorna och du drunknar på torra land.
Om man nu tänker närmare på det så är det nog rätt bra att det är förbjudet i alla fall även om jag ibland kan sakna effekten när jag står och gnor bort kedjesmörja från fälgen med 5-56, diskborste och miljövänlig kallavfettning.
Med allt det här så vill jag bara peka lite på att det är en bra idé att tänka hela varvet runt när man jobbar med kemi och lösningsmedel av olika slag. Även om det är effektivt och får jobbet gjort med minimal arbetsinsats så ska man vara försiktigt och nogran med arbetsmiljön då kemi kan ge mindre riloga effekter på kroppen.