Rengöring av kedjan

Jacuzzi

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
Z
Har läst trådar innan om rengöring av kedjan. Hur är eg det bästa sättet att rengöra den?
Fotogen, Bensin, Diesel mm. Hur gör jag? Ska jag lägga den i ett bad och låta den ligga nån timme eller ska jag ta på mig hanskar och borsta av den samtidigt som den är i badet med ex en tandborste?
Verkilgen tacksam för svar.
Första vintern med hojjen =)

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
jag gör rent min på plats, den är ju nitad så att ta bort den brukar bara bli besvär....
jag kör fotogen i en blomspruta sen tar jag en halvhård borste och skrubbar av den. Var rädd om kedjan när du tvättar så du inte pajjar o-ringarna, förutsätter att du har en o-x-rings kedja. sen sköljer jag av den med vattenslangen, inget högtryck och torkar den torr. På med kedjespray och rullar runt bakhjulet ett par varv. Det finns säkert tusen sätt att vårda sin kedja men det här sättet har funkat för mig i flera år.....:)

Conza

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2006
Hoj
1000RR -08
som ovan fast utan vatten.. torkar den torr och sen på med kedjespray..
fotogen ska ju ha en bra smörjande effekt så varför tvätta bort den :confused: eller har jag fel ??

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Krångla inte till det.
Spraya på WD 40, ta en gammal tandborste & gnugga runt kedjan för att lösa upp den värsta skiten. Spola av med vatten, torka torr med en trasa & spraya på ny kedjespray.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
brukar lägga saker som behöver avfettas i en uppskuren saftdunk med bensin i .

funkat bra i alla tider att sen bara torka av och fetta in igen.

Använd aldrig bensin på O-rings kedjor bara....

Till O-ring kedjor är det Biltemas kallavfettning som gäller, rätt effektivt och samtidigt tillräckligt icke penetrerande för att ta sig in innanför ringarna.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
den här är ganska effektiv

10004105_970_FR_03.JPG

http://www.louis.de/_103778af870bfd...le_context=detail&artnr_gr=10004105&anzeige=0

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Såld! :(
fotogen ska ju ha en bra smörjande effekt så varför tvätta bort den :confused: eller har jag fel ??

Eftersom fotogenet löser upp det smörjmedel du har på kedjan så är det nog risk att det nya smörjmedlet du har på efter att du tvättat kedjan inte fäster så bra och kommer att lösas upp o svingas bort när du kör.

Obs, inget jag vet, endast egna teorier.

Jocke S

Snabbare & Snabbare
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Yamaha 660 Tenere Yamaha WR 450
Kedjan ska du vara rädd om. Inte bara att den är dyr, det är otäckt om den skär ihop så att den går av eller låser hjulet. Tvätta aldrig med bensin eller annat lösningsmedel. O-ringarna tar skada och smuts letar sig in och kjedjan blir fördävad. Jag tvättar alltid med Motuls kjedjetvätt. Det funkar perfekt och mina kjedjor är alltid som nya = rullar lätt. Jag rekomenderar gärna Motuls kjedjesmörjning oxå. Den kletar inte ner hela bakänden på cykeln.

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Kedjan ska du vara rädd om. Inte bara att den är dyr, det är otäckt om den skär ihop så att den går av eller låser hjulet. Tvätta aldrig med bensin eller annat lösningsmedel. O-ringarna tar skada och smuts letar sig in och kjedjan blir fördävad. Jag tvättar alltid med Motuls kjedjetvätt. Det funkar perfekt och mina kjedjor är alltid som nya = rullar lätt. Jag rekomenderar gärna Motuls kjedjesmörjning oxå. Den kletar inte ner hela bakänden på cykeln.

Word! Jag använder Motuls rengöring och kedjespray. Rengöringen löser effektivt (jag använder också en gammal diskborste och trasa för att torka av det som löses upp och droppar ned på svingen. Blir bra skitigt ja :D )och kedjesprayen har bra klister så den kastar inte av och kladdar ned hojen alls (nästan).

Har provat andra kedjesprayer och jag är mest nöjd med Motuls prylar. Brukar göra det på varm kedja, dvs när precis innan jag ställer in hojen för dagen.

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Använd inte bensin på en O-ringkedja, WD40 är skonsamt för O-ringar, 55-6 kan tära på gummi och plast så undvik det, 55-6 har andra kvaliteer så använd det nån annan stans, jag hävdar att diesel är det bästa, starta när kedjan är ny och torka med en dieselindränkt trasa med jämna mellanrum, sen på med kedjespray.

Olmo

Med lem i köttflöjt mc
Gick med
31 Oct 2005
Hoj
2010 KTM 690 Duke
Jag brukar ibland använda lacknafta att göra rent med, lacknafta och en pennsel. Jag vet inte om det är att rekomendera men det fungerar bra.
Är det någon som vet om det är mindre bra eller? synpunkter?

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Jag brukar ibland använda lacknafta att göra rent med, lacknafta och en pennsel. Jag vet inte om det är att rekomendera men det fungerar bra.
Är det någon som vet om det är mindre bra eller? synpunkter?

Funkar säkert utmärkt med lacknafta, se dock till att smörja ordentligt så att du inte torkar ut o-ringarna.

Känns lite överdrivet att o-ringskedjorna inte tål diverse smörjoljor och lösningsmedel. Det sitter ju o-ringar och gummipackningar på fler ställen på hojen där man sprutar 5-56 och andra smörjoljor. Kanske är det så att det är de som säljer "riktiga" kedjerengörningsmedel som har kommit på att det är skadligt att använda annat än just deras produkter.

Jag gör rent kedjan med någon lättflytande universalolja och torkar torrt för att sedan smörja med någon lite klistrigare kedjespray, har även använt sågkedjeolja vilket funkar kanon.

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Eftersom fotogenet löser upp det smörjmedel du har på kedjan så är det nog risk att det nya smörjmedlet du har på efter att du tvättat kedjan inte fäster så bra och kommer att lösas upp o svingas bort när du kör.

Dina teorier stämmer mycket väl med verkligheten. :tummenupp

Conza

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2006
Hoj
1000RR -08

låter ju faktiskt rätt rimligt :gnissla

Ragooka

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
Suzuki
Vad säger ni om smörjning av kedjan, då?
Såg i min manual att tillverkaren rekommenderar motorolja till det. Rent spontant känns det som att den kommer att slungas av...

Är Biltemas Kedjefett (36-445) något att ha?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Vad säger ni om smörjning av kedjan, då?
Såg i min manual att tillverkaren rekommenderar motorolja till det. Rent spontant känns det som att den kommer att slungas av...

Är Biltemas Kedjefett (36-445) något att ha?

Jag har använt biltemas kedjespray vet inte om det är samma som den(ser annorlunda ut men det kan vara för den köptas för något år sen.)
Dock är den bra på att smörja kedjan, men även fälgen efter en runda..

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024