Renovera medans du kör. Funkar det?

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Jag är också något skeptisk, men funderar på att testa häxbrygden i min gamla saab V4 från -73, den är ganska trött och svampig :tungan
 

Shogo

Snel Hest
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF-1000R
Enligt uppgift skall Teknikens Värld ha testat "undermedlet" i
Teknikens Värld nr 11/04 Maj utgåvan.

KONSUMENT
Bästa försäkringsbolaget för din importbil och tveksamt undermedel.

Nån som råkar ha tidningen och kan scanna / skriva av artikeln ?

EDIT: (Jag har verkligen förlite att göra nuförtiden :D)
Verkar vara exakt samma produkt som www.xado.com men i annan förpackning..

Humbug eller inte.. hittade en tråd på ett 3000GT forum
http://www.3si.org/forum/showthread.php?t=214253

Många positiva kommentarer. Dock är nästan alla från personer som har reggat sig ung samtidigt som trådstartaren postade tråden.. Och det saknas som vanligt några tester från "officiella" källor.

Frågan är om de lever på att folk beställer en gång ?:D
 
Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Hmm...

Minskar den inre friktionen och ger därmed ökad effekt va? :kocko Tar inte motoroljan bort typ 99.99% av den redan? Ta en motor på 100 hästar t ex. Tappa ur den på all olja och se om den ger mer än 0.01 hästar efter en liten stund...

Alla sådana medel är bara rent skitsnack. Visst, teflon har lägre friktionskoefficient än olja osv men det har absolut ingenting i en motor att göra! Stekpannor möjligtvis... Men olja in en gjutjärnspanna ordentligt så behövs det inte där heller. Plus att dom håller längre o maten smakar bättre.... :hihi
 

Shogo

Snel Hest
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF-1000R
Det är inte ett tefolonbaserat medel. Snälla läs tråden innan ni svarar :D
 

Shogo

Snel Hest
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF-1000R
Vore som sagt väldigt intressant att läsa Teknikens världs artikel ang RVS.
 

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR 250
Hallå alla skeptiker.
Trevligt att folk har börjat intressera sig kring RVS, och som vanligt så uppstår många teorier om det verkligen fungerar eller inte.

Jag och min far driver försäljningen av RVS i Sverige och kan därför svara på era frågor, antingen här, e-mail eller PM.

Och nej, jag är inte nyregistrerad endast i detta syfte. Jag är själv mycket MC-intresserad och har varit "aktiv" här på Sporthoj i snart 2 år.

En grej till, XADO och RVS är inte samma sak. XADO är en produkt som inte tillverkas på licens utav ett ukrainskt företag. Medasn RVS innehar alla rättigheter och produceras av ett finskt företag. Vi har även tidigiare sålt XADO men bytte så fort vi fick höra om denna tvist.

MVH
Martin Gross
RVS Teknik Sverige AB
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Shogo skrev:
Vore som sagt väldigt intressant att läsa Teknikens världs artikel ang RVS.
Jag kan scanna in den när jag kommer hem från jobbet idag (om jag hittar den).

Minns jag rätt så var deras slutsats att kompen gick upp något men dom fick inga större förändringar av utsläpp (testade på rototest) eller lägre bränsleförbruking vilket "undermedlet" tydlgen skulle lova. Men det senare var ur mitt fria minne. Dom testade på en V8a där nån cylle hade väldigt kass komp och på den gick det tyldigen upp.

Edit: På tidigare refererad hemsida så ligger några meningar från Teknikens världs test. Då man ryckt ut enstaka meningar så ger det intrycket av att Teknikens Värld var positiva till medlet. Det var dom altså inte (även om dom inte var odelat negativa, dom hade ju trots allt fått en förhöjd komp på sämsta cylindern men inte kunnat påvisa någon av dom andra utlovade förbättringarna)
 
Last edited:

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Förhöjd kompression sänker faktiskt bränsleförbrukningen det är allmänt känt när man bygger motorer. Det är därför dagens motorer är högkompade.
Tätare motor ger högre effekt.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Komp

Kom ihåg att hög komp är inte samma sak som en tät motor.
Att man får motorn tät, det är väl det man vill åstadkomma?

Hur det än är, negativa kritiker verkar ha lika lite att komma med som dom som tror på det.
 

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Rimbo
Hoj
Hjuling
Ja det funkar säkert!

Det var en kompis till mig som testade ett "mirakelmedel" (tror det hette powerup) för ett antal år sedan, det skulle smörja allt, dra mindre besin, ge ökad effekt osv...

Han tog en utav sina gamla fina bilar och hällde i miraklet i motor, växellåda och bakaxel. Precis som de sa så blev det en helt ny bil, växellådan kändes tight och rapp, väldigt bra rull på bilen och motorn gick som en dröm, tror han gjorde 20-30 km/h mer i toppfart på gammelbilen! Riktigt nice, en ny bil för ett par hundra!

Tog väl ett par veckor sedan började det rossla schysst i växellådan, motorn rasade och bakaxeln skar. Han var rätt nöjd med medlet iallafall, det hade ju hållt vad det lovade, tyvärr höll inte bilen bara...

Funkar kanske på nya saker men på gamla ingrodda...bara att gasa tills det rasar tror jag.... :tummenupp

/Stephenj
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ok, nu har jag artikeln (Teknikens Värld för er som inte orkar läsa alla inlägg) inscannad på http://194.47.245.215/~pjohan/rvs.jpg

Kanske inte sa så mycket men deras slutkläm är ju tänkvärd. Även tidigare länkad till Dr.Bike och tillsatser i oljor.

Men medlet fungerar säkert på vissa typer av motorslitatage, åtminstone temporärt.

Kommer inte låta artikeln ligga kvar särskilt länge (gissa varför) så fungerar inte länken så var ni för sent ute.

Edit: Er webbläsare kommer säkert att skala om bilden så om ni tycker den är kornig så får ni zooma in genom att klicka på bilden och bereoende på läsare ev efteråt trycka på någon zoom-knapp. Kankse underförståt men jag har varit med förr om att folk missar det och gnäller på oläsbara scanningar.
 
Last edited:

Shogo

Snel Hest
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF-1000R
Ok.. då kan vi konstatera att det kanske finns en gnutta sanning bakom påståenden, har man kompproblem och tycker det knattrar så hjälper det eventuellt :D (varje bilhandalares dröm ?) Verkar skonsammare än sågspån i växellådan och liknande metoder.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Om kompproblem beror på mekaniskt slitage finns enligt min åsikt bara en åtgärd och det är renovering. Men jag är ju gammal så vad vet jag? :)

Men om kompproblem beror på fastbrända ringar kan det ibland lösas genom att slå i nån dl diesel och låta det dra nåt dygn samt därefter starta. Fungerar därför att diesel löser koks/sot. Garanterat billigare än dundermedel. Men glöm inte oljebyte efter första varmkörningen eftersom dieseln rinner ner "nånstans".
 

Shogo

Snel Hest
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF-1000R
Akrylamid skrev:
Hallå alla skeptiker.
Trevligt att folk har börjat intressera sig kring RVS, och som vanligt så uppstår många teorier om det verkligen fungerar eller inte.

Jag och min far driver försäljningen av RVS i Sverige och kan därför svara på era frågor, antingen här, e-mail eller PM.

Och nej, jag är inte nyregistrerad endast i detta syfte. Jag är själv mycket MC-intresserad och har varit "aktiv" här på Sporthoj i snart 2 år.

En grej till, XADO och RVS är inte samma sak. XADO är en produkt som inte tillverkas på licens utav ett ukrainskt företag. Medasn RVS innehar alla rättigheter och produceras av ett finskt företag. Vi har även tidigiare sålt XADO men bytte så fort vi fick höra om denna tvist.

MVH
Martin Gross
RVS Teknik Sverige AB

Alltid trevligt när representanter för företag dyker upp.

Men vem var den modige testpilot som på 3 dar körde totalt 26 timmar i december ? (http://www.rvs.se/dinojet.htm)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Mats757 skrev:
Kom ihåg att hög komp är inte samma sak som en tät motor.
Att man får motorn tät, det är väl det man vill åstadkomma?

Hur det än är, negativa kritiker verkar ha lika lite att komma med som dom som tror på det.

Men hur som helst, har man en tät motor så får man högre komp :)
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
burner skrev:
Intressant, om jag alltså har mekaniskt slitit ut en motordel från tex. 50.5mm till 50.0mm och sedan kör behandligen så återfår den mekaniskt rörliga delen måttet 50.5mm ??

Dom skriver just att återställer redan slitna maskindelar till ursprungligt skick

Är det inte att idiotförklara sig själv ?
Vad händer om jag har bytt del så den redan är 50,5....blir den 51.0 då???
Kan ju innebära en del problem eller :va
Håller nog med det sistnämnda...
 

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR 250
R1 wannabe skrev:
Vad händer om jag har bytt del så den redan är 50,5....blir den 51.0 då???
Kan ju innebära en del problem eller :va
Håller nog med det sistnämnda...

Om en maskinks toleransnivå redan är optimal så händer ingenting, förutom att mycket tunt metallkeramisktskickt bildas endast i syfte att jämna ut den skrovlighet som finns i metallen.

En stålyta FÖRE RVS-behandling
http://www.rvs.se/images/for_beh_0.jpg

En stålyta EFTER RVS-behandling
http://www.rvs.se/images/aft_beh_0.jpg

Ang. toleranser och i maskindelar och hur de påverkas av RVS, så finns det en utmärkt förklaring här:
http://www.rvs.se/dimention_optimering.htm

PS. Hur lägger man in bilder?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top