Renovera medans du kör. Funkar det?

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Superbee:
Jag hoppas att jag fick det där för att jag funderat en stund.
Jag hoppas inte att jag fick det där för att jag gett mig på Akrylamid för det har jag inte gjort.

G´natt alla!
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Robban_C skrev:
Superbee:
Jag hoppas att jag fick det där för att jag funderat en stund.
Jag hoppas inte att jag fick det där för att jag gett mig på Akrylamid för det har jag inte gjort.

G´natt alla!

Självklart var det för att du alltid är saklig och sällan häver ur dig oigenomtänkta saker...

Skulle aldrig uppmuntra till hets mot någon som försöker förklara o argumentera seriöst!!
 

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR 250
Tebax igen :)

Jag tar absolut inte illa upp, tycker enbart det är trevligt med intresserade människor.

Herregud vad mycket text dessutom :D

Ok, till att börja med så är kemi låååångt ifrån min starka sida, då jag kan erkänna att jag i grund och botten är utbildad ekonom :tungan fast med ett mycket brinnande intresse kring mekaniska/tekniska prylar...

Min hjärna fungerar inte allt för väl dessutom så här på kvällskvisten för att besvarar dina tekniska frågor. Egentligen borde min kollega stå för de då han är mycket kunnig inom detta områda. Dock vägrar han att delta i dessa forumdisskutioner (med all förstånd)..
Vi har flera A4 listade med kemiska formler beskrivandes hur det hela hänger ihop, kan ju skicka över de vid ev intresse.

Ang ventilspelen kan jag ju då påpeka att har du hydraliskt ventilschystering så ere ju inga problem då anpassar sig det hela efter montons önskade behov.
Har du mekanisk, så får du helt enkelt anpassa efter rådande förhållanden.

Jag gick själv runt i tankarna om det hela verkligen var placebo och om jag inbildat mig det hela... Men efter jämt återkommande nöjda kunder och massviss med kundbrev så har jag hamnat på realistiska banor.

Jag håller 100% med att tidnigars tester inte är något att hänga upp i julgranen, vi har skrivit lite kommentarer kring Teknikens Världs test på vår hemsida för de som hade funderingar kring det. Håller själv med om att ett oberoande test är det enda som verkligen är övertygande.

Vi håller just nu att disskutera med Rototest och SP för mer kvalitaiva tester, dock kommer nog dessa dröja pga bristande resurser.

Det enda jag kan säga till dig Robban_C är att testa och se. Det är en grej att lägga fram massa teorier kring hur detta nu kan fungera och vilka. ev skador och dyl RVS kan göra. Se efter själv och avgör vem som har rätt... Nåt jag kan lova är att det inte kommer skada din motor.

Edit: Historan som jag berätta kring är lite luddig, har bara snappat upp den nån enstaka gång, så ta inte faktan allt för objektivt. Tänkte det mer som en rolig kurriosa...
 
Last edited:

Triboman

...
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450 SM, CR250R, Polini
Akrylamid skrev:
Tebax igen :)
Vi håller just nu att disskutera med Rototest och SP för mer kvalitaiva tester, dock kommer nog dessa dröja pga bristande resurser.

OM ni skall göra tester på detta, får jag föreslå att ni begränsar antalet felkällor genom att göra riktade prov och inte på hela motorer. Att fullskadetesta direkt är i princip meningslöst, det kan slå hur som helst varvid man kan tillskriva eventuella effekter till just vad som helst... Kontakta i så fall ex. Tribolab i Luleå, KTH, Ångströmslabbet i Uppsala, Volvo Technology eller varför inte VTT utanför Helsingfors.

Det senaste "dundermedlet" som skulle introduceras i Sverige för något halvår sedan såg jag lite provresultat på. Det fungerade! MEN det raderade ut flertalet andra nödvändiga komponenter. Tyvärr var det också extremt giftigt (har för mig att det vida överskred lagliga nivåer) vilket inte upptäcktes direkt då den delen av spektrumet varit avslaget sedan "flera år"! Samma effekt kunde dock med lätthet uppnås med vanliga additiv dock med samma bieffekter...
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tack Robban_C, för en snygg nedbrytning av "problemet". :tummenupp
Svårt att se objektivt på en sån här produkt, eftersom man kanske gärna VILL att det ska fungera. Själv vet jag inte riktigt vad jag ska tro, men hoppas få se ett utförligt test inom kort.
 

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR 250
Nja, de tester vi ska göra är i sammarbete med Rototest eller SP, då dessa har ett pålitligt ryckte och är mer "konsumentvänliga".
Hurvida testerna ska genomföras och vad de kommer lägga sin tyngdpunkt på är jag inte helt säker på, då det inte är jag som har fört den dialogen.
Dock kommer CO och-HC värden, bränsleförbrukning, friktion mm att mätas före och efter behandlingen.
Den som ifrågarsätter detta får väl leva i evig skepticm.

BTW till Robban_C och Co.
Inte meningen att vara arrogant, men kan du göra en snygg "nedbrytning" av
MC-varuhusets test. Där det klart och tydligt visar effektökningen.
Vid misstankar om ev. faketest så kan ju nån som har tid över slå en pling till de...

http://www.rvs.se/dinojet.htm

MVH
Martin

Triboman skrev:
OM ni skall göra tester på detta, får jag föreslå att ni begränsar antalet felkällor genom att göra riktade prov och inte på hela motorer. Att fullskadetesta direkt är i princip meningslöst, det kan slå hur som helst varvid man kan tillskriva eventuella effekter till just vad som helst... Kontakta i så fall ex. Tribolab i Luleå, KTH, Ångströmslabbet i Uppsala, Volvo Technology eller varför inte VTT utanför Helsingfors.

Det senaste "dundermedlet" som skulle introduceras i Sverige för något halvår sedan såg jag lite provresultat på. Det fungerade! MEN det raderade ut flertalet andra nödvändiga komponenter. Tyvärr var det också extremt giftigt (har för mig att det vida överskred lagliga nivåer) vilket inte upptäcktes direkt då den delen av spektrumet varit avslaget sedan "flera år"! Samma effekt kunde dock med lätthet uppnås med vanliga additiv dock med samma bieffekter...
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
Akrylamid skrev:
Ang. 2-taktare så fungerar även RVS där teoretisk. Dock så är det inte så bra om RVS medlet hamnar i förbränningen. RVS i Finland har därför utarbetat en sorts spray. Vi har ännu inte fått den pga tryckeristrul :va

Jag kan mycket väl ha fel här, men det enda vettiga användningsområdet jag ser för en spray är för att dosera i insuget, och då hamnar ju medlet ändå i förbränningen. Växellådsoljan är ju helt separerad ifrån allt som har med förbränning att göra och där ser jag inga fördelar med att använda en spray. Om man skulle ta isär och spruta på rörliga delar så kommer ju medlet inte aktiveras förrän det blir varmt, och det blir det först när förbränningen kommer igång.

Akrylamid skrev:
Vi har flera A4 listade med kemiska formler beskrivandes hur det hela hänger ihop, kan ju skicka över de vid ev intresse.


Jag är intresserad
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Akrylamid:
Jag skrev inte ventilspel, jag skrev om spel mellan ventil och styrning. Detta spel påverkas inte alls av hyd eller mek ventilspelsjustering. Men jag antar att du var trött då du besvarade. :)
Men det återstår alltså fortfarande att medlet borde bygga på ventilskaftet mer och mer eftersom detta har en lite högre temp. Till slut borde ventilskaftet kärva i styrningen och vad som händer då kolv möter ventil (till följd av fastkärvad ventil) vet väl alla. Om nu medlet verkligen bygger på ytorna. Gör det inte det så är det ju ingen fara men heller ingen nytta.

Gällande bromstestet:
En ökning av maxvridet med 6,7% är ju alltid trevligt. Men jag blir skeptisk till en sak: Om ökning av vridet sker till följd av ökad täthet så borde ökningen vara konsekvent (dvs procentuellt lika stor överallt) eller något större i botten eftersom varje kompressionsslag får längre tid för leakdown på låga varvtal än på höga varvtal. Det låter väl rimligt?
Men det synes mig egendomligt att ökningen är markant större just runt 7200 rpm och var tog dippen vid 3000-3100 rpm vägen?
Dessa skillnader kan förklaras med olika mätförhållanden (se nedan ang tryck/temp etc) men då kullkastas ju hela resultatet.
En annan sak:
En varvtalsökning från 1100 till 1400 rpm innebär 27%. Friktionen i en motor borde vara tämligen konstant oberoende av varvtal (alla andra parametrar oförändrade). 27% högre varvtal vid samma trottelöppning skulle alltså innebära att friktionen sjunkit med 27%. Men varför har då maximala vridet "bara" ökat med 6,7%?
Och en ökning av tomgången kan lika gärna bero på att fuggarna börjar bli heta, inte helt ovanligt på en knarr som körs länge utan ordentlig fartvind (och då avser jag inte fläkten vid bromsbänken).

Nu har jag fokuserat på vridmomentkurvan. Som alla vet är ju effektkurvan samma sak som en vridmomentkurva men med varvtalet inlagd. Så låt oss nu hålla "Vad är vridmoment"-diskussionen borta härifrån! Sök och du skall finna!

Dessutom vet vi inte om vridmomentökningen beror på att motorn ger mer effekt (ex vis till följd av bättre täthet) eller till följd av lägre inre friktion eftersom friktionen i motorn inte har mätits (ex vis genom utrullningsprov).

Alla dessa avvikelser kan bero på andra saker. Jag säger inte att dom gör det men framlägger här några exempel:
*Annan temperatur, lufttryck eller luftfuktighet. Sådant ska bänken mäta och kompensera för (det går att räkna om uppmätta värden till en standardiserad temp/tryck/luftfuktighet) men är dessa värden korrigerade?.
*Annan motortemp. Kom ihåg att det som mätaren på knarren visar är delvis ointressant, utan att ha koll på oljetempen så vet vi (den som gör bromsningen) inte om det är samma förutsättningar.
*Annat bränsle. Nu skiljer ju iofs inte bränslena så mycket mellan olika fabrikat men en viss skillnad kan finnas, det vet vi ju inte med säkerhet.
*Mindre spänd kedja vid andra testet.
*Mer slitet (dvs lättare) bakdäck vid andra testet. Som alla säkert vet så ger lägre vikt hos baktofflan högre vridmoment/effektsiffror i en accelerationsbänk. Nu är denna mätning iofs enligt uppgift gjord i december och rettorna rullar oftast inte så långt vid den tiden på året men vi vet ju inte säkert.

Akrylamid, är du med på att det finns en hel del naturliga faktorer som kan förklara bromsningsresultatet?

Ett oberoende testlabb är egentligen det som gäller. SP är ett säkert kort liksom KTH och andra högskolor/universitet som nämndes ovan. Rototest är nog bra men de testar ju såvitt jag förstått kompletta puffror genom bromsning etc och det är väl inte det intressanta? Det intressanta borde väl vara att riva en beg halvsleten puffra, mäta upp allt, sätta ihop, köra den enligt anvisningarna på medlet, riva isär och därefter mäta upp allting igen. Först då får vi svart på vitt om det här med materialpåbyggnad etc fungerar. Resultat från bänkning (hur noggrannt det än är uppmätt) är ändå bara sekundära resultat (se mer nedan). Mätning av slitagenivåer är primära resultat.
Till denna typ av mätning av slitagenivåer bedömer jag inte att Rototest är bästa instansen jämfört med SP etc. I övrigt har jag stor respekt för Rototest.
Nämnas kan också att man då man läser tester alltid ska titta på vem som betalat för testet och ställa detta mot testinstitutets integritet. Och det är ju givetvis därför ett test bör göras av en institution med gott rykte och hög integritet. Hellre SP (eller Rototest för den delen) än en liten hojverkstad (tänker inte specifikt på den som gjort de tidigare mätningarna här).

Låt mig ta ett exempel på vad jag menar med sekundärt resultat:
Att lösa koksade ringar med diesel resulterar ofta i bättre kompression. Detta är det sekundära resultatet men vet vi inte vad det primärt beror på så vet vi inte om den högre kompressionen beror på att dundermedlet (i detta fall diesel) har byggt upp slitna cylinderväggar eller om det beror på att medlet har löst koks/sot som hindrade ringarna att göra sitt jobb ordentligt. Iofs fattar vem som helst att diesel inte kan bygga upp cylväggarna och därmed att kompökningen troligen beror på dieselns kokslösande effekt men exemplet var avsett att belysa vad jag menar med sekundärt resultat.

Nån som luktat på det medel som denna tråd gäller?
Diesel i dyr förpackning? :)

Det här tål att repetera:
Akrylamid, det är inte dig jag är skeptisk till, det är medlet eftersom samma story återkommer vart 15:e år eller nåt sånt. Endast något förändrad story från gång till gång.
Om ni gör ett test enligt ovanstående resultat så vill jag gärna höra om det så då får du gärna skicka mig ett pm, det finns ju annars risk att man missar en tråd här på sh.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Akrylamid skrev:
En stålyta FÖRE RVS-behandling
http://www.rvs.se/images/for_beh_0.jpg

En stålyta EFTER RVS-behandling
http://www.rvs.se/images/aft_beh_0.jpg

Ang. toleranser och i maskindelar och hur de påverkas av RVS, så finns det en utmärkt förklaring här:
http://www.rvs.se/dimention_optimering.htm

Vad är det där för skit, det är ju inte underbyggt för fem öre. Vilket bevisvärde skulle två bilder av något odefinierbart med en xy axel ha? Det där bevisar inte ett skit utan känns mer typiskt för bluffmedel.
 

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Värnamo
Hoj
XT600e -99
Utan att gå in på om det funkar eller ej så är det ju iaf ett bra sätt att tjäna pengar genom att säga "köp och testa själv"
Har man lagt 800:- eller vad det nu var på något för att testa så vill man nog gärna tro att det ska ge positiva effekter och placeboeffekter kan man inte bortse ifrån. Märker man inget positivt alls håller man nog tyst om den dåliga affären.

Jag är också tveksam till hur medlet vet hur mycket det ska bygga på innan det slutar. Om det byggs på ett metallkeramiskt lager genom friktionsvärmen när strukturtopparna kommer i kontakt med varandra....hur fylls då groparna igen?
 

jockesurf

Old school racing
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Habo
Hoj
Suzuki GSXR-1000 K2
Hehe, den här tråden var ju riktigt underhållande. Väntar fortfarande med spänning på svar från någon "gammal" sporthoj.com-medlem som har testat detta på riktigt. Guruville hur har det gått för din del?
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Om man inte är kunnig i kemi/matrialteknik borde man åtminstånde förstå att de som jobbar med sånt, och har en utvecklingsbudget på mångmiljonbelopp (oljebolagen), skulle ha köpt rättigheterna sedan länge om ämnet skulle vara bra, eller ens om det med lång och dyr utveckling skulle kunna bli bra. Det är som med mycket annat...verkar det för bra för att vara sant så...finns det alltid nån som vill inbilla sig själv och andra att det är bra.
 

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Har inte provat än alldeles för mycke snö ute.Eller så är man kärring och inte klarar kylan :sjuk
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Annat ämne

Tror att denna industri lever lite på att vi är lata och vill hitta enkla metoder att hitta genvägar till ett bra resultat, jag har inte provat RVS produkter.

Dock så gjorde jag en liten test på en annan sån här otrolig produkt som var en vidare utveckling på gamla slick 50, fick tipset av en polare som provat i sin Volvo 740 och hade märkt stor skillnad.

Jag hade då en MB 230 som rullat ca 25K mil produkten heter QMI och innehåller en motortvätt och en behandling.
Inför oljebytet så skred vi till verket, häll i motortvätten och har för mig att bilen skulle gå på tomgång i 15 min när det var 5 min kvar så ändras ljudet i motorn till en något mjukare ton och mer harmonisk gång, måste erkänna att jag satt med handen på nyckeln hela tiden i fall den skulle skära ihop, ur med oljan och bort med filtret, i med plugg och filter samt olja och behandling.

Jag körde bilen i 10K till men märkte aldrig någon förändring i effekt eller förbrukning.
 

Kawarider

Gamla män gör det skönt men sakta
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
ZZR 1100-93 Transalp-01 KTM 450 -05
Godtrogen? Nja...

:confused: I ett sinnesvagt ögonblick för en par kvällar sen beställde jag vxl-renovering från RVS, ska hälla i den i min SAAB 9000 - 93. Har ett lätt sjungande ljud från pinjongen som ska kureras. Blir väl inte av förrän efter påskhelgen. När jag jag har en uppfattning om jag är lurad eller inte ska jag återkomma på den här tråden, tål att hånas så jag ska ärligt berätta vad jag tycker om smörjan.
 

Kawarider

Gamla män gör det skönt men sakta
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
ZZR 1100-93 Transalp-01 KTM 450 -05
Kawarider skrev:
:confused: I ett sinnesvagt ögonblick för en par kvällar sen beställde jag vxl-renovering från RVS, ska hälla i den i min SAAB 9000 - 93. Har ett lätt sjungande ljud från pinjongen som ska kureras. Blir väl inte av förrän efter påskhelgen. När jag jag har en uppfattning om jag är lurad eller inte ska jag återkomma på den här tråden, tål att hånas så jag ska ärligt berätta vad jag tycker om smörjan.
Har nu kört ca 100 mil varav två 30-mila resor efter behandlingen. Bytte till ny Mobil 10-40 mineral enligt råd från SAAB-verkstad och hällde i "undermedlet", jag märker ingen som helst skillnad på lådljudet. Min slutsats av det hela är att jag är lurad och att betala 619:- kr för 1 cl gegga är helt meningslöst. Spar era pengar till nåt roligare är det råd som jag vill ge er!
 
Last edited:

svensken

GSX 1230 & XLV 600 ÄGARE
Gick med
28 Nov 2004
Ort
Hemma
Hoj
GSX 1100 EF 84-85, African Twin -95, Transalp 600xlv -89
gomorgon alla yrvakna inläggare!

Kul att se det tog plötsligt slut på tråden, efter att Kawarider "testat" "smörjan"! :banana
....förutom att det var underhållande att läsa som någon sa! :hihi

Jag tycker nog att ni ska ta och fundera om och läsa lite mera nogrant vad Robban C har skrivit......
Han är den enda här på denna tråd som har en hållbar teori och som kan försvaras.

Och precis som sagts tidigare(teknikens värld artikeln), så är det självklar att kompen ökar om utrymmet minskar(problemet är väl att utrymmet minskar på fler ställen och då kanske fel ställen!).

Medlet kan möjligtvis ge kryckor till en mycket sliten motor, men troligtvis öka kostnaden för en senare "riktig" renovering!
Har själv testat Slick50, visst gick motorn lättare, men den var rejält sliten och blir man då behandlad med teflon, så blir det ju halkigare oavsett hur det är ställt med toleranserna.

Och har man tänkt(eller inte tänkt) att göra något åt motorn framöver kan det vara ett bättre alternativ att använda "typ" slick50, då det iaf blir halkigare å lite tystare för tillfället. Men där påstås det iaf inte att motorn blir renoverad!

det här är ju som snacket om sockret i tanken.... fast tvärt om....., enda likheten är att det inte är så vetenskapligt(å som ni vet så funkar det där med sockret inte!).

god tur till alla er som vill exprimentera! :kryckor
 

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Okej!
Nu har jag testat.
Vetenskapligt eller ej hojjen går betydligt TYSTARE i maskin.
Däremot om effekten har ökat märker jag inget av men småknattret som jag hade på tomgång har försvunnit helt och den låter frisk i motorn alla mindre skrammelljud är borta. På höga växlar i låg fart med hårt gaspådrag var det ett hårt malande ljud vilket har helt försvunnit. Hur jag än försöker få fram ljudet så går det icke.Jag har endast kört i första behandlingen och kört ca 10 mil.
Man ska köra 30-40mil sedan byta olja/filter och hälla i andra omgången.
Dock har inte tomgången gått upp och inte heller märker jag någon skillnad i växelägena. Lika klonkiga som zx9r alltid är :( Men lite rappare på gasen har den allt blivit
Jag tycker det är värt pengarna än så länge. Och alla tvivlare jag kan bara säga min hörsel funkar finfint :tungan
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
guruville skrev:
Okej!
Nu har jag testat.
Vetenskapligt...................

Intressant. Fortsätt gärna rapportera så vi får höra hur det funkar i längden. :)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top