Renovera medans du kör. Funkar det?

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Hämtade ut Rvs medlet idag från "icaposten.
Kan ju bara säga att det kliar i fingrarna att testa.
Har tyvärr ingen bromsbänk. Så det blir till att vänta till bättre väder.

Återkommer så fort jag har prövat med en personlig utvärdering.
Helt ovetenskaplig dock :rolleyes:
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Svar nej, lär inte hjälpa.
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
vad kostar en flaska? funkar det på 2 takt?
 

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR 250
Superbee skrev:
vad kostar en flaska? funkar det på 2 takt?

Det är lite olika prisklasser beroande på oljevolym och antal mil.
Men jag gissar på att din hoj knappast har mer än 4 liter oljevolym.

Vi brukar säga att en "förebyggande behandling" är rimlig för fordon som har gått under 4000 mil. Dock så är det lite oklart kring hojjar, då de varvar mkt mer och slits därav mer.

Vill inte göra reklam här på sporthoj utan enbart svara på era frågor, så därför hänvisar jag till vår hemsida för prisuppgifter på www.rvs.se

Ang. 2-taktare så fungerar även RVS där teoretisk. Dock så är det inte så bra om RVS medlet hamnar i förbränningen. RVS i Finland har därför utarbetat en sorts spray. Vi har ännu inte fått den pga tryckeristrul :va
 

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Sommarn i varberg oj oj oj :tummenupp
Finns en hel del :pussa här på sommarn. he he
Bästa stället att vara på i sverige på sommarn.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Förmodligen är alltihop en bluff.
Det förekommer ju falska kunder (dvs de uppger företag som kunder som aldrig ens hört om dem) och egenskrivna possitiva brev osv.

Tomten finns om denna produkt fungerar så som de skriver.

Varför skulle dessa joner bygga upp slitna metalldelar till exakt nyskick, hur kommer det sig att de då slutar verka och inte bygger på mer material?

snakeoil säger jag.
Men men prova det om ni törs så får vi se sedan, men då ska det vara en som varit reggad här länge som provar annars tror iaf inte jag på det hela om det visar sig vara så bra som det står.
Observera att eran motor ni provar i bör vara lite halvslut med, annars är det ju ingen idé eftersom det går att hävda att den redan var bra invändigt.

Kolla även efter 1000 mil eller liknade, det är ju inte intressant med ett ämne som håller ett litet antal mil som tex slick50.

Sen är det ju så att det inte alltid är optimalt med skinande blanka ytor i en motor.
 
Last edited:

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Poacher skrev:
Varför skulle dessa joner bygga upp slitna metalldelar till exakt nyskick, hur kommer det sig att de då slutar verka och inte bygger på mer material?

Skulle jag också vilja veta med vetenskapligt bevis ...
Att det förbättrar något av alla löften stämmer kanske men att alla löften skulle uppfyllas är inte troligt.

Självklart så uppfylls alla kraven enligt säljaren, vilken säljare vill inte sälja sina produkter/tjänster ?
 
Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
När man läser den här tråden blir man faktiskt sugen på att göra något eget "mirakelmedel" och sälja dyrt.
 

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
sverige
Hoj
såld
ok det kanske är bluff, men hur förklarar man att kompressionen höjs.. för det har ju bekräftats?
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
KawaChris skrev:
ok det kanske är bluff, men hur förklarar man att kompressionen höjs.. för det har ju bekräftats?
Det blir en beläggning i cylinderloppet eller liknade troligen, men hur länge eller vad det påverkar eller vad det består av vet du inte.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Sånt där skit skulle jag inte hälla i en gräsklippare ens......
 

Anders Annell

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
enköping
Hoj
Harris Magnum 2
Att bli lurad

Ja om du vill kasta pengarna i sjön kan du köpa detta, det har ju genom åren funnits alla möjliga "undermedel" dels att ha i oljan som ska minska bränsleförbrukning och öka livslängd dels fanns det ett rör som man satte på bränsleledningen med två magneter som skulle minska bränsleförbrukningen, samma där hade dom vittnen som kunde berätta hur fantastisk produkten var. När det gäller slick som är en teflonbaserad produkt får man en viss effekt OM man har en motor med mycket hög friktion i, inom kartingsidan behandlar man kolvarna före montering med detta för att få en längre livslängd. Dom penslar kolvarna och bakar dom i ugn.

Mitt råd är: Spar pengarna och lägg dem på en riktig renovering.

Anders

guruville skrev:
Jag har beställt ett renoverings kit från RVS till min hoj som gått 6500 mil.
Tänkte att jag bara måste pröva. Är jag dum, lättlurad :kocko eller är det någon annan som prövat?
Ska bli spännande och se om det blir någon skillnad.

Här är länken till firman.
http://www.rvs.se/
 

Shogo

Snel Hest
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF-1000R
Om företaget lovat hälften så mycket så misstänker jag faktiskt produkten hade varit mer attraktiv.

Frågan är vad som ger mer nytta.. 800:- för en "bra" olja som garanterat inte förbättrar motorn på något sätt. Eller billigare olja(som nog e lika bra som den dyra?) + rvs för runt kanske 1100 pistoler som eventuellt höjer kompet och sänker missljud. Om det sedan får motorn att även gå mer friktionsfritt så är det ju ett plus.

Folk borde nog vara lika skeptiska mot dyra "racingoljor".
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Om det funkat skulle kanske oljebolagen använt smörjan sedan länge. Eller är det kanske en hemlig blandning!!!..... som bara "akrylamid" med vänner känner till? :confused:
Gissa själv
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
sn skrev:
Om det funkat skulle kanske oljebolagen använt smörjan sedan länge. Eller är det kanske en hemlig blandning!!!..... som bara "akrylamid" med vänner känner till? :confused:
Gissa själv

Jag tror det är en jättehemlig blandning som bara han känner till, typ som Coca-Cola och liknande :rolleyes:
 

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Bevisligen händer det något eftersom kompressionen ökar till närheten av orginalvärdena.
Min motor är inte slut på något sätt. Har inte tagit kompressionsprov kommer inte att göra det heller.
Kommer gå helt på hur motorn går efter behandling och skriva ett inlägg om det. Sen får ju folk tycka och tro vad man vill.
För skulle jag komma med positivt omdöme så blir jag väl antagligen anklagad för att ha samröre med rvs eller något annat.
Den som lever får se......
 

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR 250
sn skrev:
Om det funkat skulle kanske oljebolagen använt smörjan sedan länge. Eller är det kanske en hemlig blandning!!!..... som bara "akrylamid" med vänner känner till? :confused:
Gissa själv

Hehe skönt att höra alla era skeptiska tankar, jag förstår er utan tvekan.
Jag var själv oxå sjukt skeptiskt till detta när jag först hörde om detta.

Näe jag känner själv inte till den "hemliga" blandningen eftersom "receptet" har våra leverantörer i Finland. Jag kan dock berätta lite historia kring detta:

Denna behandlingsmetod har funnits sen 50-talet ungefär och upptäcktes utav oljeborrare i Sovjetunionen, då de märkte att att borren bara blev hårdare och hårdare ju längre ner i marken de borrade. Efter en viss forskning så visade det sig att det var kristaller som hade förenat sig med diamantborren och bildat det metallkeramiska skicktet.

Eftersom allt var hemligstäplat under den tiden så har inte nån hört talas om detta. Dessa kristaller forskades det kring en aning och användes så småningom inom rymd och flygindustrin.

Efter sovjetunionens fall kom "receptet" fram och blev mer användarvänligt för konsumenten och så småningom hamnade den på svenska marknaden bla.

Edit: Idag håller Finland i sparkarna för produktion och forskning...


Nästa fråga: Varför bildas inte skiktet mer än nödvändigt?
Därför att RVS medlets kemiska process aktiveras endast där det finns värme(=friktion). När det metallkeramiska skitet byggs på så minskar värmen/friktionen stegvis och därav avtar även påbyggnaden av skitet...
Kommer inte ihåg under vilka temperaturer medlet "aktiveras" men kan ta reda på det vid intresse...
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Akrylamid:
Jag vill inte vara otrevlig men i konsumentupplysningens namn vill jag ställa några frågor:

A) Först var det joner, nu är det kristaller. Hur är det egentligen?

B) Och förklara gärna hur en industridiamant och nån form av kristaller kan bilda "metallkeramiska skickt"? Dvs var kom metallen från i detta sammanhang och fäster "metallkeramik" på industridiamant och på dessa kristaller? Det är möjligt att man industriellt kan få dessa material att hålla ihop men att detta skulle ske i en motor i drift? Nja, knappast.

C) Vem säger att man vill ha hårda ytor i puffran? Det enda som ska vara riktigt hårt i mina puffror är kam, lyftare och övre änden på ventilskaften. Samt rullagerytor.
Den som tvivlar på detta kan ju leta rätt på en slutkörd vev till en glidlagrad motor och testa att fila med en vanlig snabbstålsfil i lagerytorna (ej en skuren yta). Veven är inte så överdrivet hård. Och lagerskålarna är ännu mjukare.
En cyl med gjutjärnsfoder är inte heller så särskilt hård i ytan. Inte kolvarna heller osv.
Dessutom är magnesium (som omnämndes tidigare) en mycket mjuk metall. Däremot vet jag inte om magnesium i form av joner kan skapa någon hårdare form men det kanske bengan kan reda ut, han verkar ha ägnat kemilektionerna åt nåt annat än vad jag gjorde :D .
Kanske ska nämna att vissa metaller blir ytterst hårda i förening med syre (ex vis används aluminiumoxid som slipmedel) men magnesiumoxid är bara ett vitt pulver (det kom jag ihåg från kemin! :) ) . Alltså kan det knappast inte heller vara frågan om en magnesiumoxid.

D) Tänk dig en cirkulär yta, lämpligen en vevtapp. Vi kan säkert enas om att denna ska vara cirkulär och inget annat. Rimligen kan vi även enas om att den ska ha en given placering i veven, dvs slaglängd och indexering ska inte förändras.
Denna lagertapp är mer belastad på en sida än på andra sidor (kolven trycker ju mer åt ett håll än åt alla andra). Alltså är värmen till följd av friktion högre där. Det skulle alltså innebära att vevtappen byggs på mer åt detta håll än åt alla andra håll. Därmed ändras vevtappens indexering och troligen också slaglängd. Iofs kan den förändringen inte bli så stor eftersom det finns ett lager utanför men you get the point hoppas jag.

E) Samma vevtapp, vi hoppar över det där med åt vilket håll den byggs på.
Men spelet mellan tapp och lager är för stort. Detta beror på att lagret är slitet (om motorn är rätt hopsatt från början). Det beror ytterst sällan på att veven är sliten och inte skadan har gått väldigt långt men låt oss hålla oss till endast slitet lager för enkelhetens skull. Hur vet joner/kristaller vilken yta de ska bygga upp? Lagret eller veven?


Gällande detta med att medlet byggs på i samband med värme:
1. Då borde det alltså byggas på avsevärt på kolvarnas insidor, de är ju varma. Och avgasventilernas skaft, de är ju varma. Alltså skulle passningen mellan ventilskaft och ventilstyrning minska. Då kan man fråga sig vad som händer om detta medel hälls i en motor som redan har någorlunda snäva spel? Kommer dessa spel då att minska ytterligare? Alla vet att en motor med för snäva spel mellan komponenter löper stor risk att haverera.
2. Värme till fäljd av friktion minskar med ökande spel. Enligt detta medel så är det alltså tvärtom.
Enligt reklamen skulle alltså detta medel göra minst nytta i en sliten motor, i en sådan är nämligen temperaturerna i lager etc lägre än i ex vis en ny motor.
Ett annat exempel är att en motor under inkörning alltid producerar mer värme än den gör när inkörningen är avklarad. Detta beror dels på att ytorna är råare (gäller främst cyl), dels på att toleranserna är snävare och friktionen därmed ökar.
Bygger man motorer för racing så bygger man dom oftast med spelen i närheten av övre gränsen för att på så sätt minska friktionen. Med lägre friktion erhålls givetvis mindre värme och mer effekt ut.


Nej, du får ursäkta men detta låter som alla andra mirakelmedel man hört talas om genom åren. Blytabletter i tanken skulle ersätta blyet i bensinen. Tyvärr löstes dom inte i bensinen utan de bara låg där i tanken och skvalpade runt. Magneterna runt soppaslangen för att spara soppa har vi redan läst om ovan. Diverse mirakelkurer för att renovera motor i drift (detta är alltså inte det första medlet genom åren, de återkommer med jämna intervall i nya versioner).
Slick 50 har nämnts ovan emellanåt. Detta har säkert en lite större chans att fungera eftersom det inte ska renovera, det ska bara minska friktionen. Det fungerar säkert om än kanske inte lika mycket som reklamen säger men mirakelmedlen? Nej, tyvärr, det finns liksom för många hål och för många lösa trådar i detta.

Sånt här kommer jag aldrig att tro på förrän ett test gjorts av en fristående (dvs oberoende) aktör med tillräckliga resurser och det har såvitt jag vet aldrig hänt. Observera att jag inte räknar ett test i en tidning som "tillräckliga resurser" i detta sammanhang. Här pratar vi om ex vis en bil/hojtillverkare (men hur oberoende är dom?) eller nån form av helt fristående labb, universitet, högskola eller liknande.


Akrylamid:
Notera att jag inte säger att du bluffar, jag tror att du är helt ärlig men att du själv har gått på vad jag tror är en bluff så ta inte personligen vid dig av mitt inlägg. Ok?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top