Akrylamid:
Jag vill inte vara otrevlig men i konsumentupplysningens namn vill jag ställa några frågor:
A) Först var det joner, nu är det kristaller. Hur är det
egentligen?
B) Och förklara gärna hur en industridiamant och nån form av kristaller kan bilda "
metallkeramiska skickt"? Dvs var kom metallen från i detta sammanhang och fäster "metallkeramik" på industridiamant och på dessa kristaller? Det är möjligt att man industriellt kan få dessa material att hålla ihop men att detta skulle ske i en motor i drift? Nja, knappast.
C) Vem säger att man vill ha
hårda ytor i puffran? Det enda som ska vara riktigt hårt i mina puffror är kam, lyftare och övre änden på ventilskaften. Samt rullagerytor.
Den som tvivlar på detta kan ju leta rätt på en slutkörd vev till en glidlagrad motor och testa att fila med en vanlig snabbstålsfil i lagerytorna (ej en skuren yta). Veven är inte så överdrivet hård. Och lagerskålarna är ännu mjukare.
En cyl med gjutjärnsfoder är inte heller så särskilt hård i ytan. Inte kolvarna heller osv.
Dessutom är magnesium (som omnämndes tidigare) en mycket mjuk metall. Däremot vet jag inte om magnesium i form av joner kan skapa någon hårdare form men det kanske bengan kan reda ut, han verkar ha ägnat kemilektionerna åt nåt annat än vad jag gjorde
.
Kanske ska nämna att vissa metaller blir ytterst hårda i förening med syre (ex vis används aluminiumoxid som slipmedel) men magnesiumoxid är bara ett vitt pulver (det kom jag ihåg från kemin!
) . Alltså kan det knappast inte heller vara frågan om en magnesiumoxid.
D) Tänk dig en cirkulär yta, lämpligen en vevtapp. Vi kan säkert enas om att denna ska vara cirkulär och inget annat. Rimligen kan vi även enas om att den ska ha en given placering i veven, dvs slaglängd och indexering ska inte förändras.
Denna lagertapp är mer belastad på en sida än på andra sidor (kolven trycker ju mer åt ett håll än åt alla andra). Alltså är värmen till följd av friktion högre där. Det skulle alltså innebära att vevtappen byggs på mer åt detta håll än åt alla andra håll. Därmed ändras vevtappens indexering och troligen också slaglängd. Iofs kan den förändringen inte bli så stor eftersom det finns ett lager utanför men you get the point hoppas jag.
E) Samma vevtapp, vi hoppar över det där med åt vilket håll den byggs på.
Men spelet mellan tapp och lager är för stort. Detta beror på att lagret är slitet (om motorn är rätt hopsatt från början). Det beror ytterst sällan på att veven är sliten och inte skadan har gått väldigt långt men låt oss hålla oss till endast slitet lager för enkelhetens skull. Hur vet joner/kristaller vilken yta de ska bygga upp? Lagret eller veven?
Gällande detta med att medlet byggs på i samband med värme:
1. Då borde det alltså byggas på avsevärt på kolvarnas insidor, de är ju varma. Och avgasventilernas skaft, de är ju varma. Alltså skulle passningen mellan ventilskaft och ventilstyrning minska. Då kan man fråga sig vad som händer om detta medel hälls i en motor som redan har någorlunda snäva spel? Kommer dessa spel då att minska ytterligare? Alla vet att en motor med för snäva spel mellan komponenter löper stor risk att haverera.
2. Värme till fäljd av friktion minskar med ökande spel. Enligt detta medel så är det alltså tvärtom.
Enligt reklamen skulle alltså detta medel göra minst nytta i en sliten motor, i en sådan är nämligen temperaturerna i lager etc lägre än i ex vis en ny motor.
Ett annat exempel är att en motor under inkörning alltid producerar mer värme än den gör när inkörningen är avklarad. Detta beror dels på att ytorna är råare (gäller främst cyl), dels på att toleranserna är snävare och friktionen därmed ökar.
Bygger man motorer för racing så bygger man dom oftast med spelen i närheten av övre gränsen för att på så sätt minska friktionen. Med lägre friktion erhålls givetvis mindre värme och mer effekt ut.
Nej, du får ursäkta men detta låter som alla andra mirakelmedel man hört talas om genom åren. Blytabletter i tanken skulle ersätta blyet i bensinen. Tyvärr löstes dom inte i bensinen utan de bara låg där i tanken och skvalpade runt. Magneterna runt soppaslangen för att spara soppa har vi redan läst om ovan. Diverse mirakelkurer för att renovera motor i drift (detta är alltså inte det första medlet genom åren, de återkommer med jämna intervall i nya versioner).
Slick 50 har nämnts ovan emellanåt. Detta har säkert en lite större chans att fungera eftersom det inte ska renovera, det ska bara minska friktionen. Det fungerar säkert om än kanske inte lika mycket som reklamen säger men mirakelmedlen? Nej, tyvärr, det finns liksom för många hål och för många lösa trådar i detta.
Sånt här kommer jag aldrig att tro på förrän ett test gjorts av en fristående (dvs oberoende) aktör med tillräckliga resurser och det har såvitt jag vet aldrig hänt. Observera att jag inte räknar ett test i en tidning som "tillräckliga resurser" i detta sammanhang. Här pratar vi om ex vis en bil/hojtillverkare (men hur oberoende är dom?) eller nån form av helt fristående labb, universitet, högskola eller liknande.
Akrylamid:
Notera att jag inte säger att
du bluffar, jag tror att du är helt ärlig men att du själv har gått på vad jag tror är en bluff så ta inte personligen vid dig av mitt inlägg. Ok?