Andreas900
Sporthojsnörd
En del av er kanske minns våren 1992 när första Firebladen visades, själv tyckte jag den såg lite konstigt ut…lite knubbig men lätt.
När jag provkörde den tyckte jag körställningen var ganska avig, kändes lite som att försöka klamra sig fast på en tunna eftersom tanken var så stor.
Men konceptet gick ju hem hos rejsputtarna, vikt som en 600 med effekt som en 1000-kubikare (nja, nästan iaf) fick järnsängar som R-1100 att framstå som dinosaurier.
Dock dröjde det ända till 1997 innan jag hade en CBR900 i garaget.
En -94 ”Urban Tiger” som försågs med helsystem, Marvic-fälgar, Öhlinare mm. Den användes flitigt inkl. en Europa-tour på 600mil på 10 dagar.
Tyvärr sålde jag den året efter, först i efterhand insåg jag att det var en av de bästa hojar jag haft!
2005 köpte jag en CBR900-93 av rent nostalgiska skäl, den har jag kvar än idag.
Nyligen fick jag möjlighet att förvärva en helt original CBR900 av första årsmodellen 1992 i lanseringsfärg.
En av de allra tidigaste, chassinummer -00092!
Ganska välanvänd dock sällsynt oskruvad med t.o.m original blinkers.
Tyvärr hade den förvarats i ett plåtskjul de senaste 6 åren med omfattande oxidation som följd.
Planen är nu att återställa hojen till ett så fint originalskick som möjligt med rimlig ekonomisk insats.
Barnfind in shed..
När jag provkörde den tyckte jag körställningen var ganska avig, kändes lite som att försöka klamra sig fast på en tunna eftersom tanken var så stor.
Men konceptet gick ju hem hos rejsputtarna, vikt som en 600 med effekt som en 1000-kubikare (nja, nästan iaf) fick järnsängar som R-1100 att framstå som dinosaurier.
Dock dröjde det ända till 1997 innan jag hade en CBR900 i garaget.
En -94 ”Urban Tiger” som försågs med helsystem, Marvic-fälgar, Öhlinare mm. Den användes flitigt inkl. en Europa-tour på 600mil på 10 dagar.
Tyvärr sålde jag den året efter, först i efterhand insåg jag att det var en av de bästa hojar jag haft!
2005 köpte jag en CBR900-93 av rent nostalgiska skäl, den har jag kvar än idag.
Nyligen fick jag möjlighet att förvärva en helt original CBR900 av första årsmodellen 1992 i lanseringsfärg.
En av de allra tidigaste, chassinummer -00092!
Ganska välanvänd dock sällsynt oskruvad med t.o.m original blinkers.
Tyvärr hade den förvarats i ett plåtskjul de senaste 6 åren med omfattande oxidation som följd.
Planen är nu att återställa hojen till ett så fint originalskick som möjligt med rimlig ekonomisk insats.
Barnfind in shed..