Renovering av CBR900RR SC28 #92

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
En del av er kanske minns våren 1992 när första Firebladen visades, själv tyckte jag den såg lite konstigt ut…lite knubbig men lätt.
När jag provkörde den tyckte jag körställningen var ganska avig, kändes lite som att försöka klamra sig fast på en tunna eftersom tanken var så stor.
Men konceptet gick ju hem hos rejsputtarna, vikt som en 600 med effekt som en 1000-kubikare (nja, nästan iaf) fick järnsängar som R-1100 att framstå som dinosaurier.

Dock dröjde det ända till 1997 innan jag hade en CBR900 i garaget.
En -94 ”Urban Tiger” som försågs med helsystem, Marvic-fälgar, Öhlinare mm. Den användes flitigt inkl. en Europa-tour på 600mil på 10 dagar.
Tyvärr sålde jag den året efter, först i efterhand insåg jag att det var en av de bästa hojar jag haft!

2005 köpte jag en CBR900-93 av rent nostalgiska skäl, den har jag kvar än idag.

Nyligen fick jag möjlighet att förvärva en helt original CBR900 av första årsmodellen 1992 i lanseringsfärg.
En av de allra tidigaste, chassinummer -00092!
Ganska välanvänd dock sällsynt oskruvad med t.o.m original blinkers.
Tyvärr hade den förvarats i ett plåtskjul de senaste 6 åren med omfattande oxidation som följd.

Planen är nu att återställa hojen till ett så fint originalskick som möjligt med rimlig ekonomisk insats.
cbr_92.jpg
Barnfind in shed..
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Åhh, den bilden minns jag att jag sett tycker jag? Men det var för ett tag sedan. Men du hade köpt nyss? Hmm?

Mitt minne är att jag tänkte "den borde man köpa det är ju en av de tidiga...kommer inte ofta upp till försäljning...var är alla 92:eek:r...djupt nere i någon grusfålla....hårt liv för sporthojar..." Sen vart det nog inget mer.

För övrigt minns jag också att de små hålen i sidokåpan beskrevs som att det skulle bli lättare att ändra riktning. Det ni!
Performance bike tidningen eller vad de hette tejpade upp dom för att se om det skulle "reveal oil tanker steering characteristics". Tror det gick att svänga ändå.

Men va kul att du skall göra den fin!
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Njae, bilden har jag tagit vid "the Barn find-moment".
Jag kan säga att det finns fler 92:eek:r därute, men de flesta har arkiverats av samlare.
Har för mig att någon här på SH har typ 5st i garaget...:Bugar
På Blocket kommer sällan några vettiga 92-or ut, har nog bara sett en enda hittills i år.
Finns ganska många i Tyskland, men priserna är höga...ca 3500€ för en med rätt färg på originalkåporna men i övrigt välanvänd. Ska du ha en toppfin börjar priserna norr om 7000€.:näsblod

Åhh, den bilden minns jag att jag sett tycker jag? Men det var för ett tag sedan. Men du hade köpt nyss? Hmm?

Mitt minne är att jag tänkte "den borde man köpa det är ju en av de tidiga...kommer inte ofta upp till försäljning...var är alla 92:eek:r...djupt nere i någon grusfålla....hårt liv för sporthojar..." Sen vart det nog inget mer.

För övrigt minns jag också att de små hålen i sidokåpan beskrevs som att det skulle bli lättare att ändra riktning. Det ni!
Performance bike tidningen eller vad de hette tejpade upp dom för att se om det skulle "reveal oil tanker steering characteristics". Tror det gick att svänga ändå.

Men va kul att du skall göra den fin!
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Det brukar vara i detta läge man inser vad man faktiskt köpt, när nyförvärvet är inrullat i garaget.
cbrx2.JPG
Köpsug har en sällsam förmåga att grumla synen och försköna objektet. (samma fenomen som med ölet på krogen):kär
Verkligheten slår en sedan i skallen nar man lastat av där hemma. (eller morgonen efter..)

Naturligtvis var det så i detta fallet också!
cbrblock.JPG
Aj aj aj…var det SÅ mycket korrosion?:brinnerup
Hela motorblocket är vitt av oxid, svingen verkar tvättad med kaustiksoda, t.o.m en del kåpskruvar är rostiga!

Typexempel på hur felaktig förvaring kan ställa till stor skada.
Ett plåtskjul är nästan lika illa som att ställa hojen ute.
Problemet är störst på våren med stora temperaturskillnader. Varmt på dagen när solen gassar, sedan iskallt på natten.
Fukten i luften kondenserar och vattnar alla metallytor så oxiden frodas…
cbrsving.JPG
Anodiserad aluminium är beständigt mot korrosion men känsligt för basiska lösningar (typ alkaliska avfettningsmedel) och repas lätt av vassa kanter på verktyg osv.
Låter man avfettningen verka för länge blir det i bästa fall flammigt, i värsta fall mjölkvitt.
Dessa skador blir permanenta. Man kan inte återställa ytan till 100% med annat än att beta av skiktet och anodisera om.
Men detta är kostsamt och kräver nästan att man har lite kontakter i branschen.
Eftersom jag inte har det (längre) kommer jag att göra så gott det går med lätt polering med autosol. (finns en speciell pasta för anodiserat Al)
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jaha det blir till att kavla upp ärmarna och hålla på ett tag då. Men helt klart skall man inte gömma en ful motor bara för att den inte syns bakom kåpor. Och inte att förglömma! Den inre tillfredställelsen när man vet att det är rent på gunk bakom framdrevskåpan....eller är det bara jag som har sådana böjelser?
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Jag håller med till 100%:tummenupp
Rent ska det bli!

Jaha det blir till att kavla upp ärmarna och hålla på ett tag då. Men helt klart skall man inte gömma en ful motor bara för att den inte syns bakom kåpor. Och inte att förglömma! Den inre tillfredställelsen när man vet att det är rent på gunk bakom framdrevskåpan....eller är det bara jag som har sådana böjelser?
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Härligt, grattis:tummenupp
SC28:eek:rna är verkligen något speciellt, slänger in ett par bilder på mina som lite inspiration inför ditt arbete.
Tyvärr saknar jag dock en 93:a i den kulör du har i din avatar, om någon har en sån i riktigt bra skick till salu är jag intresserad:hej

Mvh
Micke
1.jpg
2.jpg
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Ja, det var den bilden på Blade-samlingen jag sett någonstans tidigare.
Snyggt!!:tummenupp

Njae, min 93:a lär jag hålla i ett tag till.
Hojen har gått ganska långt, men kåporna var nog nybytta när jag köpte den 2005 så den är i fin-fint skick.
cbr_93.JPG
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Ska man göra en grundlig genomgång av en hoj finns inga genvägar…allt måste isär:
cbr_bnp.JPG
Sen får man ta en bit i taget och se hur man kan snygga till den på bästa sätt (t.ex putsa kliniskt rent bakom drevkåpan )
Tur att man hela vintern på sig!

I normala fall skulle jag tagit kåporna sist, men eftersom det snart är för kallt att lackera så tar jag det först.

Någon tidigare ägare måste ha bott utefter en grusväg, underkåporna är helt blästrade…
cbr_kf.JPG
Så kan vi ju inte ha det! Resten av kåporna går nog att få hyfs på med lite polerande + vax.
Förutom denna..:död
cbr_tk.JPG
Efter ha googlat fram färgkoden för den vita och blå färgen var det bara att leta upp någonstans där man kunde köpa färg i ”lösvikt”.
Bara och bara…så lätt var det inte. Sist jag köpte färg var 1993 så jag fick leta runt lite innan jag hittade någon som kunde få fram båda Honda-kulörerna.
Hade lite dålig koll på färgåtgången så jag beställde 5dl vit och 3dl blå.
Men hade jag vetat hur sviiindyyyr färgen var hade jag nog beräknat mycket snävare…nästan 2papp med härdare och thinner…sen blev det ytterligare 500 för klarlack.
Jag hade kommit undan med mindre än hälften om jag beställt färg på sprayburk, men då blir finishen inte lika bra.

Klart för lack!
cbr_m.JPG
När man speglar sig i lacken har man glömt vad det kostade!
cbr_fs.JPG
Resultatet för underkåporna blev också riktigt bra.:hihi
cbr_ke.JPG
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Fälgarna var verkligen inte snygga!
Framfälgen ser ut att ha rullat några slaskvintrar i Göteborgstrakten…
Oxiden har krupit under lacken så stora flagor lossnar när man petar lite.:tummenner
cbr_ff.jpg
Bara till att slipa rent ordentligt, spackla i och sedan slipa-spackla igen-slipa igen osv. tills fingertopparna inte kan registrera några ojämnheter.
Avslutar med att våtslipa med K600 överallt…in i minsta skrymsle. (tog löjligt lång tid!)
Maskera det som inte ska lackeras, torka med siliconeremover…sen är det äntligen dags att lackera!
Snickrade ihop en enkel ställning så jag kunde rotera fälgen när jag målade.
cbr_f.jpg
Svart baslack…
cbr_fl.jpg
…och sedan två lager 2K klarlack.
cbr_klf.jpg
Blev såå fiiint!:tummenupp
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Härligt att du räddar en gammal Fireblade! Blir ju kanon det där
 
Last edited:

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Jag blir faktiskt lite avis när jag ser bilderna :kär
Blir nostalgisk och samtidigt imponerad av det jobb du lägger ner!:tummenupp
Hade själv en mellan 92 och 97, önskar att jag hade den kvar.
Beställde den osedd och hämtade ut den våren 92. Vilken känsla det var!
Något helt annat än allt man har kört innan!

Blev påmind att jag har lite grejer kvar på garagevinden, så jag kröp upp och kikade.
Skulle du mot förmodan behöva kåpan eller dämparen så hör av dig.
Kåpan har aldrig varit monterad, dämparen bara suttit på nån månad.
IMG_3290.jpg

IMG_3292.jpg
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Ja, där ser man vilka skatter som ligger gömda lite överallt...stort tack för erbjudandet geva!:tummenupp
(Om det är fler som har lite CBR900 92-95-delar liggandes därhemma skicka gärna PM till mig!)

Som tur var hade jag också lite skatter i gömmorna...
20200911_k.jpg
En nästan helt ny sidokåpa! Jag fick den på köpet när jag köpte en fin originaldämpare till min Blade-93:a någon gång 2005.
Rätt sida och rätt färg...:banana
Vad är oddsen för det??


När kåporna och fälgarna blev så bra är det lätt att ambitionsnivån för renoveringen åker upp ett snäpp eller två..
Nu framstår svingen som något som legat på sjöbotten bredvid Wasa...:zpy
20200910_s.jpg
Eftersom det inte går så göra mycket åt det skadade anodskiktet så...
20200910_ns.jpg
...får man leta upp en bättre begagnad!:tummenupp
Denna går nog att putsa upp till 80% skick.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det blir supersnyggt, längtar att få se slutresultatet! :tummenupp
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Avgassystemet ser ut som det legat nedgrävt i jorden några decennier.
Gravrost på hela undersidan!
20200906_avg.jpg
Här räcker det inte med lite smärgelduk…en flapdisc på vinkelslipen avverkar rosten lagom fort så man inte får tråkiga diken i materialet.
Flapd.JPG

Sen kan man finputsa med smärgelduken.
20200906_avs.jpg

Efter 1½ burk med värmetålig färg ser det lite trevligare ut!
20200912_avl.jpg
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Tvättdag!

En av mina favoritmanicker i garaget är ultraljudstvätten.
Det mesta blir kliniskt rent, in i minsta lilla vrå.
Helt oumbärlig när man ska rengöra förgasare.
20200914_ut.jpg
Jag slänger ner allt som får plats i 10l-tanken. (observera färgen på vattnet efter tvättning)
Alltid lika roligt att lägga ner en grisig detalj och plocka upp en ny!
20200914_sk.jpg
Korrosion försvinner såklart inte, men oftast är mycket av förarbetet gjort och det räcker med lite lätt slipning.
Sen polering med Autosol eller lite ny färg = nyskick. (nåja, inte alltid såklart..)

Men man får vara lite försiktig!
Blanda inte olika metaller. En ståldetalj som ligger på aluminium kan ge en tråkig svärta (galvanisk korrosion kan gå fort!)
Använd inte rengöringsmedel med högt pH på Al-detaljer.
Jag använder en industriavfettning som har ett pH på ca 10.
Då kan Al-detaljer ligga i tvätten med 50-gradigt vatten i en halvtimme utan problem.

Så här rent är det på insidan av drevkåpan nu…ser det OK ut Mr Moto?
20200913_dk.jpg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Som balsam för själen! Man skulle kunna använda den som tallrik och äta:tummenupp

Ultraljud är bra grejer.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top