Resa genom Europa.

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Jag har bestämt mig för att jag vill ut och resa i Europa efter muck.
Just nu kör jag grus bus och det har blivit nån resa genom Sverige bara.
Hur fungerar det med packning på sporthoj, är det genomförbart att ha med sig tält o diverse prylar för en resa genom europa.
Har ni några tips på hojar?
Jag har tänkt att dra iväg nästa sommar så tänkte göra det till ett projekt fram tills dess att planera det hela. Tar gärna emot tips.
Prisklass på hoj, runt 40 000.
Dålig komfort är inget stort problem för mig.

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Hoj
Ducati HM 821 -13
Låter som en kul resa! Nästa år blir det en längre resa för mig än iår: danmark, tyskland, nederländerna, belgien, frankrike, schweiz, italien, ner till rom och sedan upp genom österrike, tjeckien, polen och färja hem därifrån:)

Frågan är bara vilka städer, vägar och annat intressant som man ska lägga rutten längs...

Memell

Sic Semper Tyrannis
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
YZF 600 -97
Har åkt runt i europa på sporthoj och använde då ett par universalpackväskor, finns bland annat på Biltema. Dessutom en stor, vattentät väska för tält som spändes fast på kutsen. Plus en ryggsäck utan allt för mycket packning. Två veckor, inga problem. Det går oftast att hitta ställen där man kan tvätta.

Dessutom skulle jag starkt rekomendera en gps för mc-bruk, vet att det finns puritaner här som säger motsatsen, men jag tycker att den var ovärderlig. Att köra hoj och läsa karta samtdigt kan bli lite svettigt, speciellt större städer och när man ska ta sig runt dessa.

henrikbarfot

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
Honda car 1000rr 2008
Jag har kört från Halmstad ner till Gardasjön via Österike och sen till Como vidare upp genom Schweiz och sen hem. Det blev ca 550 mil på en Honda super blackbird. Åkte sommaren efter Halmstad,Bremen,Haag,Calais,Dover,Portsmouth,Oxford,Harwich,Esbjerg, Göteborg och sen hem. Ca 360 mil. Körde även till Jersey och tillbaka den sommaren med lite sidoturer. Ca 400 mil. Och denna sommaren var det på en Honda vtr sp1. Allt går, bara man vill. LYCKA TILL !

qvarnan

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Hoj
Moto Guzzi Stelvio NTX 8v -11 Yamaha XTZ 660 Tenere -91 Husqvarna 120cc -54
Låter kalas!
Har också planer på att färdas genom europa (främst alperna) 2010.
Är du inne på offroad eller touring/sport?

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Tack för alla svar, de är inspirerande!
Just nu kan jag inte ordna så mkt med detta, har bara börjat skissa på lite resplaner. Ska göra jägarbågen nu i månaden så har lite annat i tankarna:yoparty

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Jag har nu kommit igång med reseplaneringen igen=)
Resan kommer att göras strax efter muck, kommer att sälja min xr efter vintern och införskaffa mig en sporthoj i 600cc klassen. Typ zx6r.

Jag kommer inte att sätta något datum för avresa eller när jag kommer hem, det får visa sig under resans gång. De planer jag hittils gjort är mer riktlinjer men ge gärna synpunkter.

Tanken är att övernatta hos en polare i malmö för att på morgonen åka över bron till danmark, ta färjan ifrån Rödby till tyskland. Har kollat upp ett sjyst "youth hostel" i Berlin där jag har tänkt att spendera natten.

Sen när jag känner mig redo bär det av mot Salzburg, en sträcka på 75 mil, frågan är om man pallar det? Jag har alltid haft en viss kärlek för alperna, och kommer givetvis åka på de härliga vägarna som finns.
När jag är nöjd med österrike bränner jag såfort jag kan ner till kroatien (Biograd) och där måste jag kunna ställa hojen säkert i en vecka, hur det ska gå till vet jag inte? Men jag tycker man borde kunna lösa det.
Där möter jag upp ett kompisgäng. Vi ska hyra en segelbåt och segla runt/festa i en vecka.

Jag har inte lyckats ta reda på hur, men jag har hört att man kan ta en båt ifrån kroatien till Italien, vilket vore perfekt. Bränna upp genom italien och så får jag se hur jag ligger till med pengar, hur hojen mår.

Nå om ni orkat läsa all denna skit så kom gärna med synpunkter och tips.
Resan kommer troligtsvis att genomföras själv, men jag har ett par kompisar som är sugna.

svinkallt

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
BB-06 Akra hel, PC3, KN, Bänk 153,21hk
Jag har nu kommit igång med reseplaneringen igen=)
Resan kommer att göras strax efter muck, kommer att sälja min xr efter vintern och införskaffa mig en sporthoj i 600cc klassen. Typ zx6r.

Jag kommer inte att sätta något datum för avresa eller när jag kommer hem, det får visa sig under resans gång. De planer jag hittils gjort är mer riktlinjer men ge gärna synpunkter.

Tanken är att övernatta hos en polare i malmö för att på morgonen åka över bron till danmark, ta färjan ifrån Rödby till tyskland. Har kollat upp ett sjyst "youth hostel" i Berlin där jag har tänkt att spendera natten.

Sen när jag känner mig redo bär det av mot Salzburg, en sträcka på 75 mil, frågan är om man pallar det? Jag har alltid haft en viss kärlek för alperna, och kommer givetvis åka på de härliga vägarna som finns.
När jag är nöjd med österrike bränner jag såfort jag kan ner till kroatien (Biograd) och där måste jag kunna ställa hojen säkert i en vecka, hur det ska gå till vet jag inte? Men jag tycker man borde kunna lösa det.
Där möter jag upp ett kompisgäng. Vi ska hyra en segelbåt och segla runt/festa i en vecka.

Jag har inte lyckats ta reda på hur, men jag har hört att man kan ta en båt ifrån kroatien till Italien, vilket vore perfekt. Bränna upp genom italien och så får jag se hur jag ligger till med pengar, hur hojen mår.

Nå om ni orkat läsa all denna skit så kom gärna med synpunkter och tips.
Resan kommer troligtsvis att genomföras själv, men jag har ett par kompisar som är sugna.

Förverkliga resan.. kan ju bli hur kul som helst med dina planer:tummenupp

Jag och flickvännen bakom mig for från Rostock till Prag via Berlin, Dresden och det tog ca 10 tim på blackbirden med alla tank-stopp och matpauser. Vi var framme kl19 i Prag. Vi svidade om varvat med kall öl och drog ut på "stan" på kvällen och kände pulsen:banana
Resan gjorde vi i aug -07... mitt i tyskarnas industrisemester...
Vi har även lite småplaner för Kroatien denna sommar på hoj.
Lycka till och jag tror att du inte kommer ångra dig:tummenupp

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
När du säger tänker 75 mil e det på en dag? Låter som transport mer än resa.

Sedan 600cc för o pressa massa mil... Då vore det väl trevligare att kunna sitta upp o kunna se sig omkring?

Köp en båge för resan o byt till sport när du kommer hem?

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
75 mil är en baggis. Ibland måste man lägga lite mil om man vill komma dit man ska. Ligga och köra 30 mil om dan på Bundesstrasse blir ju jävligt dyrt. Det går ju ungefär en tusenlapp om dagen. Snittat per dag med färjor/broar och boende samt mat. Norra tyskaland är inte den bästa biten av det landet. Nä, kör dit du ska, där mc-åkningen börjar.
Jag hade dock statsat på att landa i Rostock. Då sparar du mycket tid och en del slantar med, eftersom du ska till Berlin. Jävla omväg att köra via Danmark då.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Enda nackdelen med sporthojtouring är som Claesson sa, att man sitter för sportigt för att njuta av landskapen och utsikten, vilket i sig inte behöver vara till nån nackdel om det är just körningen (aktiv sådan) som är huvudsyftet med din semester. För övrigt duger allt som rullar, i princip.

Du behöver inte bestämma så mycket mer än resmålet, resten kommer att fixa sig på plats. Är dessutom roligare att lämna mycket utrymme för överraskningar & spontanitet.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
75 mil är en baggis. Ibland måste man lägga lite mil om man vill komma dit man ska. Ligga och köra 30 mil om dan på Bundesstrasse blir ju jävligt dyrt. Det går ju ungefär en tusenlapp om dagen. Snittat per dag med färjor/broar och boende samt mat. Norra tyskaland är inte den bästa biten av det landet. Nä, kör dit du ska, där mc-åkningen börjar.
Jag hade dock statsat på att landa i Rostock. Då sparar du mycket tid och en del slantar med, eftersom du ska till Berlin. Jävla omväg att köra via Danmark då.

Jo, 75 mil är en baggis. På en BEKVÄM hoj. 75 mil på en 600:a sporthoj dag ut och dag in lär nog ta på krafterna.

Jag har tryckt lite mer än hundra mil på en dag (i ösregn dessutom), men oftast brukar vi snitta på 50 mil. Stiger man upp i vettig tid hinner man med några stopp och se på lite saker under dagen. Har själv gett upp iden att bara köra småvägar, för då kommer man ingenvart alls. För mig blir det ofta 20 mil motorväg, sen svänga av i några timmar på fina småvägar, sen motorväg igen osv. Annars kommer man tyvärr ingenvart.

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Dålig komfort är ju inget problem för TS.
Sen är det lite fel att bara titta på distansen. 75 mil Autobahn tar mindre tid än 35 mil på småvägar gör. Berlin till Österrikiska gränsen tar ungefär drygt 6 timmar i normal AB-hastighet.
6 timmar är ju vad man gör en normal lördag hemmavid. Regnar det får man ta beslut på att köra ändå eller låta bli.
Salzburgerland till Kroatien går på en halv dag och då endast småvägar.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Tält tar plats, om man som jag har ett stort tält med mig. Nackdelen också med sporthoj är att backspeglarna är så lågt nere att man kan inte packa på höjden(på sidan bak) hur mycket som helst.

Men allt funkar.
Mjuka sidoväskor(som tyvärr hänger nere) och tält på. Tankväskan är en magnetväska(trots plastskal på tanken). Den säkrar jag fast med rem i styret:
070611b1.jpg

Gillar bäst vattentäta packrullen. Bara att lägga på och sen binda fast den runt bakpartiet.
Här en 90-liters med bl a tält och kök i:
080715-12b2.jpg

Bäst är om man slipper tältet(eller om man har ett litet tält som tar lite plats)
Nån slags sissyväsk på bönpallen och sen dom mjuka sidoväskorna på. Då slipper man ha dom hängande under bakpartiet. Nackdelen är att man kan inte packa hur mycket som helst efter sidorna på höjden(backspeglarna):
080607b4.jpg

Tänk på att....skydda alltid lacken:
080607b1.jpg

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Jag tackar för alla svar, nu gäller det bara att förverkliga det hela.
Frågan är om man vågar ställa hojen i kroatien en vecka och vad det kostar.
Jag ska iaf införskaffa en rejäl kedjelänk att låsa fast hojen med.
Sen precis som du säger Bubbas så är det en jävla omväg att åka genom danmark till Berlin, det tåls att tänka över.

Som sagt jag är inte ute efter komfort, jag är ute efter fräcka körupplevelser.
Ryggsmärtor har ändå varit min vardag i 10 månader som Bergsjägarsoldat i Arvidsjaur:p

Mitt mål med resan är att ha kul helt enkelt, jag vill känna friheten av att bara dra:)

Vad tror ni man snittar i bensinförbrukning?

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Åkt ganska mycket långresor främst östblocket och balkan. Ser inga problem alls att parkera hojen någonstans i Kroatien, det finns hus mycket sjysst folk som helst där du kan låsa in hojen för en symbolisk peng, inte större risk att bli av med en hoj där än hemma i svedala. Har med åren skippat att ha med kök, det är hyfsat billigt att äta ute och dessutom kul att träffa folk. Försök att packa dj-ligt snålt, litet tält, minimal sovsäck, köp nya kläder och släng dom gamla eller tvätta. Tycker att körning med ryggsäck förtar mycket, samma om man har för mycket packning i tankväska eller bak. GPS är underbart som komplement, men det är sjysst att ha en tankväska med karta i för att få¨lite överblick, i stora städer är GPSén nästan ett måste men vi försöker undvika dom så mycket det går. Planera inte för mycket, och ta en transportdag där du klämmer av mycket tråkiga motorvägsmil emellanåt, Österrike och Italien har otroligt sjyssta hojvägar.Brukar mixa vildcamping, campingplatser och rum lite beroende på väder och natur, inte haft några problem med vildcamping i europa men litet grönt tält är att föredra.

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Detta är från i somras då jag och flickvännen åkte på vår första resa; till Gotland. Använde oss av en hemma modifierad vfr pakethållare (har jag för mig). Blev lite baktung men eftersom jag bara körde 25kw gick det hur bra som helst =)

(Aktar man på handväskan så kan man faktiskt sitta där!:))
2qmd6p5.jpg

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Haha, jag vet. Fast det ser lite större ut på bilden i den vinkeln men vad gör man när man är två och bara en har körkort? Tjejen ska börja övningsköra (med pappa^^) till våren så snart blir det inte så baktunga resor!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA