Reservdelspriser i Sverige jämför med övriga EU

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
På vanliga standarddäck till en bil behöver man inte göra sig besväret att beställa från Tyskland. Då är det bara att gå in till däckfirman och köpa över disk och betala vad de begär..

Vad är det för specialdäck på en porsche? Skillnad på en leasingAudis däck?

Varför menar du att Mazda ägare inte får/behöver spara pengar på tyskimporterade däck?

Eller måste man ha minst en 924 från åttioett för att spela allan hos däcknasaren?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Så egentligen är det ingen skillnad mot idag, den som satsar och har en klart strategi och ett bra upplägg och importerar själv från direkt från tillverkarna kan fortfarande attrahera kunder, även dagens "måste ha idag ungdommar".

..Och idag heter det 24mx.se:)

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
sen är det ju så att på dom flesta varar så är priset ut till kunde minst det dubbla mot vad det kostar innan produkt kommit till butiken,
Sålänge du inte jobbar i krogsvängen och säljer öl så tror jag inte detta påståendet stämmer.
Av dom företag jag sett som jobbar inom motor så är det sällan mer än 30% marginal ut till kund. Sen tillkommer kompispris och buksvågerdeals på det. Mekonomen tex ligger ofta på 33% inköp från gross och det lämnar dom sen ofta 10-15% rabatt på ut till verkstäder och stamkunder.
Däck är lite annorlunda och mer likt hantverkarnas nettopriser, att dom har hög rabatt på inköpet på en vara med ett fantasipris (rekommenderat pris), som ändå aldrig följs ut till kund.

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Min bror har sånt där avtal med Däckonline.
Har har inga däck i lager utan däcken kommer till honom och så tar har bara betalt för att lägga på däcken.

Hur smidigt som helst.
Och hela "firman" är i hans garage i huset.

Kommer man ändå dit med egna däck så kostar det samma + några kronor om man vill att han ska slänga däcken.
Det är ju ett bra komplement, men stora verkstäderna behövs nog under högsäsong. Men många jobbar mer och mer mot däckshotell och långsiktiga avtal så framöver kommer kanske alla att vara mer vana att ha bättre framförhållning när det gäller sina däck för ingen kommer att ha lager.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vad är det för specialdäck på en porsche? Skillnad på en leasingAudis däck?

Varför menar du att Mazda ägare inte får/behöver spara pengar på tyskimporterade däck?

Eller måste man ha minst en 924 från åttioett för att spela allan hos däcknasaren?

Nej det är inte alls så jag menar. När jag jämfört priser på standarddimensioner som de flesta bilar har tjänar man inte särskilt mycket på att beställa från t ex Tyskland eller någon onlinetjänst. Däckhandlarna har rätt bra kampanjpriser många gånger. Ska du däremot ha däck till en modernare Porsche 911 ska de vara "N" märkta. I princip är det Michelin, Continental, Bridgestone, Pirelli man hänvisas till.

Sällan däckfirmorna har dem i lager och de passar på att ta betalt för dem för besväret att ta hem en uppsättning åt en. Kanske generalagenten här som ser till att priserna blir så pass höga jämfört med Tyskland. Jag sparade ett par tusen genom att jämföra priserna i Tyskland och här hemma. Det blir en del pengar i slutändan eftersom däcken i sig inte håller särskilt länge. Man sliter upp en uppsättning bakdäck på nolltid och framdäcken håller inte särskilt länge heller om man har lite aggressivare hjulinställningar och drar en runda ner i Europa.

Jämförde även priser på r-däck och där fanns ännu mer att spara in jämfört med vad återförsäljarna begär här hemma. Nästa gång jag ska byta r-däck kommer jag garanterat att ta hem dem från Tyskland. Men till bruksbilen så länge det rör sig om normala dimensioner åker jag bara upp till den lokala däckfirman och betalar vad de begär. Ett par hundralappar hit eller dit har ingen större betydelse, men när det handlar om 4000- 7000 kr för en uppsättning däck då är man ju bra dum om man fortfarande köper in dem hos den lokala handlaren. Han överlevnad hänger knappast på att sälja en uppsättning däck till en Porsche ägare utan snarare på volymen däck han säljer till vanliga bilägare.

För samma pris som mc-handlaren tog för ett bakdäck till Duccen fick jag både fram och bakdäck. Det är ju inte klokt egentligen att man ska ha sådana avanser. Sedan tillkommer kostnaden för skiftet som man så klart höjer avsevärt om man köper egna däck och tar med sig för att det ska vara olönsamt för kunden. Jag tror mc-handlarna skulle tjäna på att ta mer humana priser för en tilläggstjänst som ett däckbyte särskilt i samband med att man även gör en service. Själv lämnade jag in Duccen på service och tänkte låta verkstaden byta däcken i samband med det. Men jag tog istället och skiftade däck innan när jag insåg att det skulle bli ett antal tusenlappar i sjön helt i onödan. Jag betalar mer än gärna för att få bra service där jag vet att man gör sitt jobb, men jag är inte så dum att jag går med på vad som helst. Särskilt mc-handeln har en hel del de borde fundera över för kunderna är intelligenta nog att veta när de blir skinnade idag när de lätt kan gå in och se vad saker och ting kostar.

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag tänkte att vi kanske kunde starta någon form av aktion mot de höga prisern i Sverige så jag har bjudit in företag till denna disskutionen.
De höga prisern som är gynnar ingen .
Appropå tändstiftet så hittade jag de som kanske är högst och lägst här BR Nilsson tar 329 kr
och Smedens ER-A 167
Sen var det någon som skrev att 5,95 pund var en kopia på e-bay och det var det inte men ordinarie pris i England är mellan 8-10 pund .

Tjöp och prova, det är säkert helt ok.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...