Vad är det för specialdäck på en porsche? Skillnad på en leasingAudis däck?
Varför menar du att Mazda ägare inte får/behöver spara pengar på tyskimporterade däck?
Eller måste man ha minst en 924 från åttioett för att spela allan hos däcknasaren?
Nej det är inte alls så jag menar. När jag jämfört priser på standarddimensioner som de flesta bilar har tjänar man inte särskilt mycket på att beställa från t ex Tyskland eller någon onlinetjänst. Däckhandlarna har rätt bra kampanjpriser många gånger. Ska du däremot ha däck till en modernare Porsche 911 ska de vara "N" märkta. I princip är det Michelin, Continental, Bridgestone, Pirelli man hänvisas till.
Sällan däckfirmorna har dem i lager och de passar på att ta betalt för dem för besväret att ta hem en uppsättning åt en. Kanske generalagenten här som ser till att priserna blir så pass höga jämfört med Tyskland. Jag sparade ett par tusen genom att jämföra priserna i Tyskland och här hemma. Det blir en del pengar i slutändan eftersom däcken i sig inte håller särskilt länge. Man sliter upp en uppsättning bakdäck på nolltid och framdäcken håller inte särskilt länge heller om man har lite aggressivare hjulinställningar och drar en runda ner i Europa.
Jämförde även priser på r-däck och där fanns ännu mer att spara in jämfört med vad återförsäljarna begär här hemma. Nästa gång jag ska byta r-däck kommer jag garanterat att ta hem dem från Tyskland. Men till bruksbilen så länge det rör sig om normala dimensioner åker jag bara upp till den lokala däckfirman och betalar vad de begär. Ett par hundralappar hit eller dit har ingen större betydelse, men när det handlar om 4000- 7000 kr för en uppsättning däck då är man ju bra dum om man fortfarande köper in dem hos den lokala handlaren. Han överlevnad hänger knappast på att sälja en uppsättning däck till en Porsche ägare utan snarare på volymen däck han säljer till vanliga bilägare.
För samma pris som mc-handlaren tog för ett bakdäck till Duccen fick jag både fram och bakdäck. Det är ju inte klokt egentligen att man ska ha sådana avanser. Sedan tillkommer kostnaden för skiftet som man så klart höjer avsevärt om man köper egna däck och tar med sig för att det ska vara olönsamt för kunden. Jag tror mc-handlarna skulle tjäna på att ta mer humana priser för en tilläggstjänst som ett däckbyte särskilt i samband med att man även gör en service. Själv lämnade jag in Duccen på service och tänkte låta verkstaden byta däcken i samband med det. Men jag tog istället och skiftade däck innan när jag insåg att det skulle bli ett antal tusenlappar i sjön helt i onödan. Jag betalar mer än gärna för att få bra service där jag vet att man gör sitt jobb, men jag är inte så dum att jag går med på vad som helst. Särskilt mc-handeln har en hel del de borde fundera över för kunderna är intelligenta nog att veta när de blir skinnade idag när de lätt kan gå in och se vad saker och ting kostar.