Reservdelspriser i Sverige jämför med övriga EU

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Varför i jösse namn ens tänka på lokala ockraren
när det går lika fort att beställa från england som från grannkommunen????????????
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Tänstift är nog det sista jag köper från ebay om det inte är det högre priset. NGK har ju själva upptäckt att det är mycket bra kopior som sälj över ebay. Det finns en annledning varför stiften kostar 6 pund och ibland 12 pund.
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Risker finns alltid med att köpa från utlandet iom fantastiskt mycket som är kopior och speciellt då om man köper märkesprodukter.
Det jag inte riktigt förstår är varför den övriga EU marknaden översvämmas av piratkopior allt från kläder till reservdelar medans det i Sverige inte säljs något med kopierade namn.
Ett bra exempel är Turkiet där man tex kan köpa en lacoste (pirat) för 40 svenska som nästan är omöjlig att skilja från originalet både i utförande och kvalitén.
Mycket märkligt, är Svenska handlare ärligare eller vad handlar det om?
Myndigheterna tuffare kanske?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Men priset på ett drivpaket till min hoj här i sverige är väl häftigt. Det svider, har 532, och och det betyder att det är guld någonstans i den. Har iofs inte hittat det. Men någon annan förklaring kan inte finnas:confused:

Googla lite på 530 conversion så öppnas en ny värld. Kikade på katriders.com och tydligen så går det precis lika bra med 530 kedja och drev. 532 ska visserligen vara 0,05 mm bredare, ibland mindre. Känns som att kvalitet/märke går före i det fallet.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Priset och även servicen brukar oftast väga över till förmån för postorder i mitt fall. Detta är inte unikt för mc-branchen utan standardsvaret när man ska ha nåt i en butik vilkensomhelst brukar vara "Nä, men vi kan beställa". Det kan jag med brukar jag tänka då och lomma hemåt. Märkligt nog brukar det gå snabbare och komma rätt ner i brevlådan också.

Undantag finns och de ska ha all heder. Känns bara som att de är rätt sällsynta. Det är bara att inse att lilla Sverige aldrig kommer bli det ultimata paradiset för shoppingmissbrukare i vill ha nu-generationen :tungan
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Jag försökte mig på att sälja delar till bilar för några år sen. Det mesta var direkt från tillverkare i staterna men inte ens med höga rabatter och försök att frakta minst en pall i taget så gick det att konkurrera mot vad folk smugglade hem grejerna för. Nu går ju såklart inte det att jämföra mot när KGK handlar, men jag tror tyvärr att ockret är beroende på att dom helt enkelt inte får det att gå ihop annars. Dom stora pengarna som tjänas tror jag är ovanför återförsäljarleden, och även om det inte är där den stora delen av kakan hamnar så är det bara dom som kan påverka situationen.
Men för oss slutkunder så skulle det nog vara bättre om vi var fler som handlade på hemort, eller på postorder från svenska företag. Det skulle om inte annat kunna resultera i bra deals med transportbolagen och det kan faktiskt vara rätt många % av varans värde bara i att få det skickat.

Jag vill gärna stödja dom lokala företagen pga att dom har saker att prova (utrustning tänker jag framföralllt på), men när det börjar ramla iväg i tusenlappar mot att beställa från utlandet då känns det ju jävligt trist att stå där och vara bror duktig och därför så blir det ju tyvärr inte annat än impulsgrejer och småsaker som köps hemma.

(sorry om det blev luddigt, borde kanske skrivit imorrn när jag e pigg)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det är möjligt när det rör sig om relativt små belopp, men kommer man upp i 10 000 kr och uppåt blir det snabbt pengar. Det mesta sparar man på att de tyska handlarna kan hålla lägre priser. I synnerhet postorderföretagen som har sitt lager ute på bygden med låga hyror och personalkostnader. Strategiskt ligger ju Tyskland bra placerat och har bra transportförbindelser med övriga Europa.

Jag har handlat svenskproducerat i usa och gett mindre än hälften mot vad det kostar i handeln, brutto iof. men endå.

Dock skall man vara glad att det inte är samma påslag som inom industrin, avslutade precis en beställning från Tyskland, 1400:- netto slutade det på med frakt.

Här i svedala låg offerten (från tre olika företag och konstigt nog diffade det bara någon femhundring mellan dom) på över 15t .......................
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Jag tänkte att vi kanske kunde starta någon form av aktion mot de höga prisern i Sverige så jag har bjudit in företag till denna disskutionen.
De höga prisern som är gynnar ingen .
Appropå tändstiftet så hittade jag de som kanske är högst och lägst här BR Nilsson tar 329 kr
och Smedens ER-A 167
Sen var det någon som skrev att 5,95 pund var en kopia på e-bay och det var det inte men ordinarie pris i England är mellan 8-10 pund .
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
När ni ändå tycker det ä så billigt i Europa. Varför länkar ni inte butikerna? Jag vill oxå tjäna slant på reservdelar.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag försökte mig på att sälja delar till bilar för några år sen. Det mesta var direkt från tillverkare i staterna men inte ens med höga rabatter och försök att frakta minst en pall i taget så gick det att konkurrera mot vad folk smugglade hem grejerna för.

Att konkurera mot privatimport från USA när paketet slinker genom tullen dvs slipper 12%+25% av priset går aldrig.

Jag krängde NGK tändstift tidigare till priser fullt i nivå med internationella webshoppar. Men slutade därför att folk var så förbannat snåla. Först kunde de skicka PM här eller maila och fråga vilket stift som passade för att sedan beställa från england och spara 10kr/stift.

Är man så snål att man inte värderar personlig service och kunnande till högre än 40kr får man skylla sig själv den dagen där inte finns någon annan än märkeshandlaren...
 

2BIG4U

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, BMW S1000RR
Problemet i detta ligger i att sverige fortfarande blockerar butikerna med att ha separata generalagenter.
Butikerna blir låsta till detta.
Hade varje butik kunnat handla direkt från källan, eller från en EU-agent, hade man kapat bort dessa onödiga led, så hade alla konsumenter kunnat få bra priser. Och förmodligen hade varje butik även kunnat tjäna lite mer än de marginaler på runt 30% dom har idag.
Jag är inte själv i mc-branschen, men mitt jobb ger mig en del insikt i hur pengarna fördelar sig i den lilla ankdammen som mc-branschen ändå är.
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Att konkurera mot privatimport från USA när paketet slinker genom tullen dvs slipper 12%+25% av priset går aldrig.
Nä det var lite tungrott :) Men ändå så fick man ju kommentarerna om att en grej som kostade 100$ borde ju kosta 700 spänn i Sverige.. Gång på gång. :va


Till nåt helt annat: Undrar hur märkesverkstäderna skulle reagera idag om det skulle bli lite som det är på väg att bli med bildäck.. "-Hej jag vill ha min håjj servad men jag har beställt delar och olja från nätet."
Skulle nog bli en o annan avhyvling och kanske även en del hyttandes med nävar. :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nä det var lite tungrott :) Men ändå så fick man ju kommentarerna om att en grej som kostade 100$ borde ju kosta 700 spänn i Sverige.. Gång på gång. :va


Till nåt helt annat: Undrar hur märkesverkstäderna skulle reagera idag om det skulle bli lite som det är på väg att bli med bildäck.. "-Hej jag vill ha min håjj servad men jag har beställt delar och olja från nätet."
Skulle nog bli en o annan avhyvling och kanske även en del hyttandes med nävar. :)

Hojverkstaden lägger på en högre summa för däckbytet vilket äter upp hela förtjänsten även om du går dit med en lös fälg och däck.

Men jag har hört att vissa firmor inte har någon synpunkt om man t ex tar med sig annan olja än den de använder. Detsamma med bromsvätska. Jag har dock aldrig gjort mig det besväret. Men man ser ju på kvittot att det är bra pålägg på literpriset jämfört med vad en svensk återförsäljare av reservdelar tar.
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Kvalitet kostar, det vet alla....
Därför höjer man priset rejält så man får högre kvalitet via svenska generalagenter :rolleyes:
sen kom E-handeln och förstörde allt...

Funkade ganska på tex. olja tills någon kom på Biltema oljan var Billig o Bra
Däck är en annan bransch som tvingas tänka om
finns massa fler exempel

/S
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nä det var lite tungrott :) Men ändå så fick man ju kommentarerna om att en grej som kostade 100$ borde ju kosta 700 spänn i Sverige.. Gång på gång. :va


Till nåt helt annat: Undrar hur märkesverkstäderna skulle reagera idag om det skulle bli lite som det är på väg att bli med bildäck.. "-Hej jag vill ha min håjj servad men jag har beställt delar och olja från nätet."
Skulle nog bli en o annan avhyvling och kanske även en del hyttandes med nävar. :)

Det skulle säkert bli en del sura miner idag men handlaren skulle kanske anpassa sig och bli tjänsteförsäljare istället. Behöver du inte hålla däck för en halv mille i lager är investeringskostnaden enbart 20kkr däcksmaskin.
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Det skulle säkert bli en del sura miner idag men handlaren skulle kanske anpassa sig och bli tjänsteförsäljare istället. Behöver du inte hålla däck för en halv mille i lager är investeringskostnaden enbart 20kkr däcksmaskin.

Rätt tungrott utan lyft och stor kompressor men jag förstår vad du menar :)

Dessvärre tror jag inte att det är bra för kunderna i slutändan att det bara hamnar på tjänstenivå. Visst det kanske är lite bakåtsträvande att anse att det var bättre som det varit i alla år. Men åter igen så tror jag inte att det är butikerna/verkstäderna som roffat åt sig så mycket så att en förändring måste komma.
KGK gjorde väl nån miljard i vinst ifjol? (inte bara på motor då) Jag är ingen ekonom, men det känns som att det är på den nivån konkurrensen behövs, inte på näthandels-/återförsäljarnivå.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
I början på 70-talet jobbade jag åt en kille som specialserade sig på att sälja delar till Honda mc.
Han importerade själv containervis med delar till de allra flesta av Hondas CB modeller och sålde både till verkstäder och privatpersoner i både Sverige, Norge och Finland. Det var till och med så att även Hondas dåvarande "generalagent" handlade av honom eftersom det gick fortare än att ta delarna från Europalagret.
Hans strategi var solklar, allt skulle finnas hemma, vi hade till och med nya ramar i lager till de flesta CB modellerna.
Han hade också en överenskommelse med posten, som då fungerade, att vi fick lämna in våra paketsändningar ända fram till 18.00, för garanterad leverans dagen efteråt.

Så egentligen är det ingen skillnad mot idag, den som satsar och har en klart strategi och ett bra upplägg och importerar själv från direkt från tillverkarna kan fortfarande attrahera kunder, även dagens "måste ha idag ungdommar".
 

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
problemet med dom flesta handlarna på mindre ort är att det bara finns en att välja på når man ska ha nå märkes-specifikt

i större orter får man känslan av att dom skiter i mig som kund, för dom vet dom har flera

annat är det när man kommer till riktigt små företag där ägarna själv jobbar och brinner för det dom gör, och inte bara hämtar ut lön så att säga

sen är det ju så att på dom flesta varar så är priset ut till kunde minst det dubbla mot vad det kostar innan produkt kommit till butiken, sen förstår även jag att ägaren vill tjäna pengar det ska täcka hyra, avgifter, lön osv

men som många andra säger, det måste vara bättre att sälja produkten 100 kr och tjäna 25 kr och sälja 10 st
än att tjäna 50 kr och sälja 5 st

jag skulle gärna, eller kanske inte gärna, men jag skulle betal lite mer i butik om jag fick service och visste att dom jag handla av hade koll på vad dom pratar om, men tyvärr är upplever jag att rätt många inte vet vad dom pratar om
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag har bojkottat den Svenska reservdelsbranschen sedan flera år pga horribla priser. Gäller både bil o MC.
Skiter egentligen i vem som roffar åt sig men hela branschen får lida.

Girighet betalar sig sällan.

Samma här.

Den enda jag handlar av är Anders på S-racing, men han har bra priser.
Packboxar av honom var billigare än på Ebay.

Och bättre service får men leta efter.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det skulle säkert bli en del sura miner idag men handlaren skulle kanske anpassa sig och bli tjänsteförsäljare istället. Behöver du inte hålla däck för en halv mille i lager är investeringskostnaden enbart 20kkr däcksmaskin.

Min bror har sånt där avtal med Däckonline.
Har har inga däck i lager utan däcken kommer till honom och så tar har bara betalt för att lägga på däcken.

Hur smidigt som helst.
Och hela "firman" är i hans garage i huset.

Kommer man ändå dit med egna däck så kostar det samma + några kronor om man vill att han ska slänga däcken.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top