Försökte få ner resan lite mer detaljerat för att få en uppskattning hur många dagar som går åt att ta sig genom alperna. Så om man lägger på 1 dag på detta är vi på säkra sidan. 10+1 , 11 dagar för er som bor i närheten av Helsingborg. Addera sedan 1-2 dagar sol och bad i Nice ?
så 13 dagar Total med 1 backupdag i alperna och 2 soldagar på stranden. Färre dagar än 13 blir väldigt tajt och väldigt stressigt på hemvägen.
Efter att ha tittat på tider och distanser kan vi fila mer på etapp 3 Graz > Villach(*) . Vill vi se mer av alperna kan vi övernatta i salzburg och dyka in i alperna därifrån eller siktar vi på "slättlandskap" och Graz österut och sedan vänder om dagen efter ?
Obs! detta var endast för att se hur mycket tid som går åt. Inget är spikat men 15-30 mil /dag för Alp-passen så jag ville bara se till att jag kommer hem till Stockholm innan semestern är slut och det blir på håret 16 dagar 20/6 - 6/7.
Jag kortade ner etapperna 7,8,9 rejält så det finns gott om marginal.
Jag utgick från grova mallen som Stefan ritade och försökte hitta lämpliga ställen att övernatta på då jag inte vet om det finns boende mitt bland bergen.
Testrutt Stefan
1.Helsingborg > Lepsig. 7tim, 60mil.
2. Lepsig > Salsburg 5 tim, 60mil.
(3*). Salzburg > Graz 3tim, 25 mil
(3*). Graz > Brunico 4tim , 35mil
(3*). Graz > Villach 5tim , 36mil
(3*). Salzburg > Brunico 3 tim 28mil
4. Brunico > Bormio 4tim , 25mil
5 Bormio > genova 4tim , 35mil
6 Nice > Torino 3tim , 30 mil
7 Torino > Martigny 25 mil, 4 tim
8 Martigny > strasbourg 35 mil, 3.5 tim