Resesällskap till Mc-semester alperna 2014

Onewall72

Medlem
Gick med
4 Jul 2013
Hoj
Kawasaki Z900 2018
En sak som man kanske skulle ha gjort annorlunda till nästa gång är att boka en hytt. Nu fick jag en vilofåtölj i "relaxavdelningen" tillsammans med en busslast med tjecker som luktade som om de sovit i skogen i 2 veckor och de pimplade öl hela natten. Nu menar jag inte tjecker som i rasistkortet, jag la bara ihop ett plus ett. En buss som det stod "Tjeckien" på och en last med fulla, skogsmänniskor. ;)

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Om ni ska åka till Gdansk, varför inte dra raka vägen ner genom Tjeckien? Hastighetsbegränsningen i Polen är ändå bara på skoj

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Jag kommer spara lite drygt 100 mil fram och tillbaka jämfört med Gdansk. Dock är man utvilad när vi landstiger i Polen. Omkostnader går jämnt ut.

Dock blir Sverige/Danmark endast en gigantisk transportsträcka totalt 200 mil. Annat vore om vi skulle ha resmål i Sverige.

Tack för Autobahn infon Onewall72 !

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Jag kommer spara lite drygt 100 mil fram och tillbaka jämfört med Gdansk. Dock är man utvilad när vi landstiger i Polen. Omkostnader går jämnt ut.

Dock blir Sverige/Danmark endast en gigantisk transportsträcka totalt 200 mil. Annat vore om vi skulle ha resmål i Sverige.

Tack för Autobahn infon Onewall72 !

Tog ni hytt?

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Precis, bankkortet skall bara användas till att ta ut pengar med i bankautomater.
MasterCard att betala soppan med på mackarna, antagligen automat det med.
Det kan nog vara bland det säkraste att göra, smidigt också.

Observera att utgivarna av kortet (banken) ofta ha en procentuell avgift både på uttag samt användning utomlands. Jag sonderade alternativen inför semestern.

ICA har ett MasterCard med 0% valutapåslag vid användning utomlands, samt 0% avgift vid uttag i bankomat. Kortet i sig kostar 20 kr per månad.

GeMoney har även de ett med samma villkort, men ingen månadskostnad.

COOP har 0% valutapåslag, men en avgift vid kontantuttag.

Jag fixar en ICA-kort för sommarens resa. :yoparty

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
:huvet:huvet:huvet
Vad avundsjuk jag e nu.
Fan i helvetet att jag inte kan hänga med på min resa ;-)
Jaja, har mig själv att skylla och får väl ta resan längre fram.

Onewall72

Medlem
Gick med
4 Jul 2013
Hoj
Kawasaki Z900 2018
:huvet:huvet:huvet
Vad avundsjuk jag e nu.
Fan i helvetet att jag inte kan hänga med på min resa ;-)
Jaja, har mig själv att skylla och får väl ta resan längre fram.

Förlåt. :(
Tänkte inte på ditt körkortsdilemma.
Å andra sidan så finns ju alperna kvar senare i sommar oxå. :)
Just nu är det glest mellan hojarna här, fick iofs sällskap på Bikers point av några engelsmän, men i övrigt är det mest bilar faktiskt.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Tips: Schweiz e inte med i EU och har därför inte reglerade priser på telekom tjänster. 1MB kostar 80 riksdaler, så att slå på synkning på telefonen kan bli en dyr historia

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Instämmer! Fram med reserapporten för oss som blev kvar hemma i regnet :)

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Nu har jag inte läst hela tråden, men om någon har vägarna förbi Lausanne, Schweiz, så är man välkommen på en kaffe / bärs och en guidad tur :)

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Nu kör jag inte i trådskaparens grupp men likväl är jag i alperna just nu:) Körde grossglockner igår med finfint väder. Idag drog vi oss ner mot Italien, gardasjön var slutdestination. Kan tala om att det regnar rätt friskt här just nu...magiskt är nog ordet för denna resa!

Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Jag kom precis hem igår. Vi splittade upp gruppen i Gardasjön. Pga det väldigt dåliga vädret nere i alperna valde de flesta att köra mot soligare destinationer.

Det blev en massa sköna vägar. Jag tog färjan till Gdansk samt Autozug från Lörrach till hamburg.

Gdansk
Poznan
Dresden
Eggenfelden
Salzburg
Eagels nest
Grossglokner
Heilingenblut.
Bolzano
Garda sjön
Madonna di Campiglio
Stelvio
Livigno
Davos
Andermatt
Basel
Lörrach
Hamburg

Absolut bästa vägarna måste varit vägarna ner mot Gardasjön i närheten av Bolzano från Heilingenblut. Låg i timme efter timme och pumpade s-kurvor. Sustenpass i schweiz var något i hästväg också. Perfekta s-kurvor ända upp till runt 2200 meters höjd, Dryga 45 min att ta sig upp till toppen.

Överlag var vägarna i schweiz som go-kartbanor i perfekt skick med få undantag. Italien och Österike var det blandad kompott. Ibland perfekt nylagd väg blandad med kärlskadad väg. Polen var enda alternativet att betala motorväg(perfekta) eller hade hojen gått sönder. Fruktansvärt dåliga vägar.

Så för att summera vill jag till nästa resa ha väg-kvalitet som schweiz med hotellservice och frukost och öl som i Österike med s-kuvnor som i Dolomiterna/schweiz och mat lagad från italien :p

De flesta passen hade skadad asfalt eller alltför skarpa hårnålskurvor för att få flyt i körningen med några ytterst få undantag.

Dock skrämmer schweiz bort lite pga av dyra priser samt (skum mat) och extremt hårda fortkörningsregler. Dock bästa alppasset Sustenpass.

Kommer nog satsa på Österike och Dolomiterna Italien nästa resa.

Hade inte vart monsunregn i hela Europa hade jag nog stannat kvar 1 vecka till.

Vill tacka alla för en rolig resa trots att jag åkte på en förkylning.

Yami
Enrosabil
Elin
Mattester
Nico
Fonzan
Trikarn

IMG-20140625-WA0008.jpg
Regnet öser ned vid Gardasjön Italien

99.JPG
Nått brant Pass :p

44222.jpg
Fonzan bevisar att perforerat Alpinestar är perfekt för alpinism i +5 graders värme. Själv frös jag häcken av mig med hjälmen på + regnställ.

77.JPG
Sustenpass. Genom snötäckta topparna i Horisonten. (Liten Valv-bro vänster i bild)

3333.jpg
Glaciären uppe vid Sustenpass om jag minns rätt.

555.JPG
Autozug från Lörrach > Hamburg

Last edited:

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
För mig som är stockholmare och är en av dom som tog färjan till Gdansk så kan jag nog säga att det är värt det. Tyskland som ju är alternativet är minst lika deprimerande, dock inte lika trevliga människor men bättre vägar. Det är pest eller kolera.
Vi har valt pest på vägen ner och kolera på vägen hem.

Håller med om den schweiziska maten! Dyr och märklig, dock inte god. Vi löste det en dag genom att köra i Schweiz och åka över gränsen och bo i Italien där man får god mat och kaffe i pyttesmå koppar :kär

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom