Resor 2012!

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Hej här kan alla slänga upp lite smått & gott om sina planerade resor inför 2012 :)


Själv hade man tänkt att åka från Sundsvall till Skagen i Danmark och fortsätta neråt till Kiel i Tyskand med min buddy!
Det blir en låg budget resa och vi ska försöka hålla beloppet under 5000kr (,mest för att bevisa att det går).

Resan ska självklart bli gjord på 2st 125:eek:r och vi kommer avverka ca 260 mil på ca 10 dagar! :yoparty
Hoppas på härligt väder och skön hoj åkning!
 

sannybo

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Alingsås
Hoj
2020 Honda Africa Twin Adventure, 2000 vfr800
Planering inför nästa säsong pågår för fullt.
För närvarande ser planeringen ut så här:
I början av juni drar jag över till England igen. Denna gången till Yorkshire Dales och Lake district. Då ska jag även försöka att åka Snake road när jag kommer dit, Englands farligaste väg. Måste bara testas.:)
Efter detta besöket så har jag täckt in alla delar av de brittiska öarna.

I augusti tänkte jag dra norrut. Om det blir Lofoten, Tromsö, Kirkenäs eller något annat mål får jag nog suga på lite över vintern. Fiskegrejerna ska med iaf.

Sedan blir det väl några kortare helgturer också som vanligt, men dom brukar jag inte planera så noga, det brukar bli en överaskning även för mig var jag hamnar.
 

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Borlänge
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Eurotour 2012

i grova drag blir det körning :

Grossglockner
Trasfagarasan
Transalpina
Ner till Montenegro
Upp efter kusten Kroatien
Italien Toscana ner till Nice
Route Napoleon
Och vidare över till Alp des hues
och lite lättare skidor Hintertux+ lite till.
 

lindell21

Medlem
Gick med
11 May 2011
Ort
Johanneshov
Hoj
Suzuki Sv650s -00
har ingen jättelång resa planerad, men funderar på att dra till Norge alt England som min första lilla Mc semester någonsin. Det blir antingen själv eller om tjejen kan hänga på också. Fast allt är ännu bara i tankestadiet, Men det kommer att bli en resa iaf.

Dock så är det lite saker som jag ska fixa på hojen först.
-Byte av kedja + drev inkl metallkåpan vid framdrevet.
-Byte till miniblinkers
-Renovering av bromsoken
-Förgasarsynk
-Möjligtvis en ventiljustering
-Lagning av däck (pyspunka fram)
 

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Ort
Surahammar
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
Norge blir det åtminstonde ännu en tur till.
Men får se om plånboken tillåter en tur till Italien alt. slovakien och Tjeckien nästa år.
 
Last edited:

draken!

lite bättre än du tror
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Madrid
Hoj
Ducce
Hmm, nästa år... härligt aatt planera, det kan bli norra Spanien eller Österrike... tanken var att jag skulle hålla mej inom Spanien nästa år, jag bor här. Men så är WIMA träffen i Österrike lockande... så vi får se, endera eller eller kanske t.o.m. både och...

Förra sommaren restes jag Spanien-Sverige-England-Spanien, ca 800 mil på min Ducati Monster, den som vill läsa och bli inspirerad är välkomen till min blogg, Forza Åsa där jag skirver om den resan, andra resor och om livet som motorcyklist i Spanien.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
whooo, fett
Eurotour 2012

i grova drag blir det körning :

Grossglockner
Trasfagarasan
Transalpina
Ner till Montenegro
Upp efter kusten Kroatien
Italien Toscana ner till Nice
Route Napoleon
Och vidare över till Alp des hues
och lite lättare skidor Hintertux+ lite till.
 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Blir åter att försöka köra ett varv i tyskland till sommaren.Blev inte av denna sommar tyvär

Ja inte fick man sin google map länk att fungera tyvär !!
 
Last edited:

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Hoppas komma iväg en sväng till Norge, men får se, tar det som det kommer. Kansek blir safariåka om det blir en regnig sommar :)
 

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha FJR1300-06
En tur till Norge Kristihimmelfärdsveckan som en uppvärmning :) är vädret dåligt är plan B ner till Hamburg och DB Autozug till alperna. (så blev det 2011)

Till sommaren vid midsommar blir det Europa med trolig start i Assen och MotoGP midsommarveckan.
Sedan är planen grovt,
Normandie
Franska Alperna - åka "klart" Grand Route des Alps
Österrike/Italien med Dolomiterna
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Årsskiftet 12/13 är första delpunkten i resan som kommer att gå av stapeln i september 2013. Då bär det av till Kambodja.
 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Skulle nog oxå välja DB Autozug om det inte vore så jävla dyrt. klart bara för man tittar i dag så hittade man för ca 2000 enkel Hamb-Munchen i juli .Mest hittat för det dubbla tidigare och det är inte värt över 4000 för att ta sig ca 80 mil .Men det som ställer till det mest är att färjor och avgång med tåget inte stämmer.För mycket vänte tid ...
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jag började hårt inför sommarens långresa genom att gå ner 8 kilo för ett par månader sedan men dom har jag gått upp igen..... :näsblod Dags att börja om tror jag. :D MÅSTE komma i bättre trim annars blir det inget bra i Sibirien, Sidenvägen mm..... :D

//J
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Hej!

Vi sitter och planerar en mc tripp till sommaren, planen är att vara borta ca 2 v, vi satsar på v 27-28 som det ser ut just nu.

Ingenting är ännu spikat, men att åka ner till Korsika (söder om frankrike och väster om italien, se karta det är ca 220 mil dit.)

Tält har vi med oss, skulle vädret vara kass kan man ju ta in på hotell/vandrarhem. Men vi siktar på att natta oss under bar himmel!

Vägar och resemål är ännu inte bestämda, det kan vi bestämma ihop när det börjar närma sig! Vi är inne på att åka genom Tyskland, genom Schweiz, via färja till Korsika, sedan färja till Monaco/Marseille (Frankrike). Hemresan har ännu inte planerats.

Vad tror ni som varit ute förr om denna tripp som jungfruresa? Tips och synpunkter välkomnas varmt :)


// GSX-R-Mikko
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Skall förhoppningsvis få till en vecka ner till Tyskland!

Tanken är att ta oss ner till Nürburgring så snabbt som möjligt för att kunna få till några varv där och sen långsamt arbeta oss tillbaka till Sverige! Har hört att det skall finnas mkt bra vägar i omgivningarna sen finns det även B&B enbart för MC så det kan nog bli skitkul!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Efter förra årets kort-tur till Tyskland och Harz så blir det kort-tur i Sverige i år. Vi åker till Sälen, lånar en stuga och kör dagsturer "däruppe". Låter kanske inte lika spännande som en del andra turer här i tråden, men jag tror att vi kan göra en bra tripp på 4 dagar.

Dag 1: Göteborg->Bohuslän->in i Norge->över på svenska sidan. Det finns fina landsvägar längs den här sträckningen som gör resan mycket trevlig.
Dag 2: Dagstur in i Norge. Inget detaljplanerat ännu, men Norge brukar vara bra. Tar gärna emot vägtips, dock!
Dag 3: Dagstur på svenska sidan. Här tar vi också gärna emot tips på hur lägger man upp en bra rutt med kul krokiga vägar (helst utan raka 90-sträckor med tusentals granar...).
Dag 4: Hemfärd. Inget detaljplanerat. Men nedåt genom Värmland-Dalsland på något sätt. Inte E45, om vi kan undvika... :)

Sedan blir det sannolikt en tur Vättern Runt på två dagar med gänget i Triumph Thruxton-tråden. Vi har kört Vättern Runt i två år och det är en riktigt skön resa! Vi tar inte de stora tråkiga vägarna där trampcyklisterna kör sin runda utan letar upp sådan som är smått och krokigt.
På så vi lyckas vi få varvet runt Vättern att bli nära 100 mil, inklusive "transferresan" hemifrån. Vissa kommer inresande från västkusten och andra från östkusten. Vi möts i Askersund och övernattar i Jönköping. Så det tar två intensiva dagar att göra den här miniresan och blir 90-100 mil på mätaren.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top