Resor 2012!

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha FJR1300-06
Hej!

Vi sitter och planerar en mc tripp till sommaren, planen är att vara borta ca 2 v, vi satsar på v 27-28 som det ser ut just nu.

Ingenting är ännu spikat, men att åka ner till Korsika (söder om frankrike och väster om italien, se karta det är ca 220 mil dit.)...Vi är inne på att åka genom Tyskland, genom Schweiz, via färja till Korsika, sedan färja till Monaco/Marseille (Frankrike). Hemresan har ännu inte planerats.// GSX-R-Mikko

Jag säger bara KORSIKA!:yoparty Var där 2010, kom till Nice via "Grand Route des Alps" - ett måste!
Korsika är det bäst jag upplevt i MC-åkning!
Färja från Nice till Bastia och sedan tillbringade vi några dagar där vid en havscamping. Sedan åkte vi riksvägen från Bastia till Bonifacio via Ajaccio. helt magiskt...
Särskilt kustvägen från Ajaccio till Bonifacio är timme efter timme med svepande härliga kurvor i snabb fart :banana ...sen att allting ramas in av ett blått Medelhav och en bergig kustväg sätter liksom pricken över I: et!
Ingenting av det jag åkt hittills kommer i närheten av Korsika och då räknar jag in ett flertal resor i Norge och Europa dom senaste åren.
Sedan tog vi färja till Sardinien och snabbt :)() ner till Cagliari och en ny färja till Neapel.
Jag åkte sedan hem via Toscana, Dolomiterna (Stelvio) och Gotland till Södertälje.
Totalt gick den här resan på 32 dagar och 988 mil.
Är så NÖJD :)
 

Bifogat

  • Monte Carlo_1_2010.jpg
    Monte Carlo_1_2010.jpg
    97.3 KB · Visningar: 198
  • Korsika_1_2010.jpg
    Korsika_1_2010.jpg
    115 KB · Visningar: 171
  • Korsika_2_2010 .jpg
    Korsika_2_2010 .jpg
    99.2 KB · Visningar: 207
  • Korsika-scannad_ny.jpg
    Korsika-scannad_ny.jpg
    262.7 KB · Visningar: 426
Last edited:

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Ja det nämsta man kommer inför touring 2012 änså länge.Är man provade lite av den tänkta pakningen på hojen i dag.Klart allt ligger löst och inget i väskorna så dom ser lite hängiga ut.
hond1.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag bestämmer mig normalt i princip dan före annars vart jag ska. Nu har jag ju blivit lite småförtjust i mopedtouring http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?246098-Touring-Moped&highlight=

Om allt går som det är tänkt så ska jag ta ungefär samma runda(Grossglockner, Stelvio osv) med moppe som jag gjorde med motorcykel i slutet av nittiotalet. Dock så skippar jag denna gång MotoGP i Sachenring och för att slippa 300 mil transportsträck på moppen så blir start o mål antagligen från Göteborg istället för Boden.

Det här vill jag läsa mer om!

Du tänker förstås köra genom Tyskland?
Hehe, ja att du är en mopedfetischist av rang känner många till, men att det skulle ta sig sådana uttryck?!

Nåja, blir det tält eller b&b? Och blir det zoomern igen, den verkar ju vara en fin tourer, men till Europaresor..?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Det här vill jag läsa mer om!

Du tänker förstås köra genom Tyskland?
Hehe, ja att du är en mopedfetischist av rang känner många till, men att det skulle ta sig sådana uttryck?!

Nåja, blir det tält eller b&b? Och blir det zoomern igen, den verkar ju vara en fin tourer, men till Europaresor..?

Heh, fattar inte ens att jag skrev att jag har en planering. Brukar inte göra det för.......berättar man, skriver man om det, planerar för mycket, så brukar det(åtminstone för mig) aldrig bli av på nåt konstigt sätt.

Gör inte så stor sak av en resa. Jag har en vägkorsning ett par hundra meter bort där jag brukar stänga ögona en sekund och sen köra iväg. Ibland har det dragit åt höger, ibland åt vänster och nuförtiden är det ju mycket enklare med valutor, man klarar sig ganska långt med euro. Dessutom funkar ju visakorten relativt bra överallt nuförtiden.

Nåja, moppeturen hänger ju inte på mig iallafall. Moppe efter dom underbara pararellvägarna till autobahn och tält är ju det som gäller isåfall. B&B, hotell osv har jag inte råd med.
 

Majk de Bajk

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
TÄBY
Hoj
ZX10R -08
Ninjariders funderar starkt på att besöka Nürnburgring och lägga ett antal varv på ringen i samband med WSBK racet
den 9:e september..

Ett " Autozug" från sverige till Hamburg tex. vore välkommet, för att slippa den dödligt tråkiga transporten till kontinenten.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Det här vill jag läsa mer om!

Du tänker förstås köra genom Tyskland?
Hehe, ja att du är en mopedfetischist av rang känner många till, men att det skulle ta sig sådana uttryck?!

Nåja, blir det tält eller b&b? Och blir det zoomern igen, den verkar ju vara en fin tourer, men till Europaresor..?

Heh, fattar inte ens att jag skrev att jag har en planering. Brukar inte göra det för.......berättar man, skriver man om det, planerar för mycket, så brukar det(åtminstone för mig) aldrig bli av på nåt konstigt sätt.

Gör inte så stor sak av en resa. Jag har en vägkorsning ett par hundra meter bort där jag brukar stänga ögona en sekund och sen köra iväg. Ibland har det dragit åt höger, ibland åt vänster och nuförtiden är det ju mycket enklare med valutor, man klarar sig ganska långt med euro. Dessutom funkar ju visakorten relativt bra överallt nuförtiden.

Nåja, moppeturen hänger ju inte på mig iallafall. Moppe efter dom underbara pararellvägarna till autobahn och tält är ju det som gäller isåfall. B&B, hotell osv har jag inte råd med.


Liten testrunda först.....var i fredags och smiskade Innovan på Autobahn :rolleyes:

 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Sitter starkt och funderar på att åka ner till Bordeaux på hojträff i mitten av Augusti men vi får se hur det blir. Hojen ska bli klar och fungera först, sen ska det stämma med jobb och en jäkla massa annat också. :)

Nåja, nån form av resa blir det i alla fall!
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Två resor än så länge. Den första blir första veckan i juni. Tre st tokstollar som drar till norge, Trondheim och så uppåt efter kusten. Och så lite planer med frugan senare under sommaren. Hon tog kortet i fjol och det blir nog trollstigen, geiranger och atlanthavsvägen. Dock inget spikat men lutar åt det...och så snackar vi lite och vildmarksvägen...får se men det känns nu som om det blir mycket långfärder inom sverige denna sommar :tummenupp

Skulle vilja ta en europa/alp sväng men tror vi siktar på det till 2013 istället. Ni som redan varit där, hur mycket kan man grovt räkna på att det kostar i ungefär en vecka för två hojjar. Inget tält utan hotell/motell/värdshus och mat ute.
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Skulle vilja ta en europa/alp sväng men tror vi siktar på det till 2013 istället. Ni som redan varit där, hur mycket kan man grovt räkna på att det kostar i ungefär en vecka för två hojjar. Inget tält utan hotell/motell/värdshus och mat ute.

Vi var ute i somras (3 killar) och vi tänkte aldrig på att hålla i plånboken utan bara gjorde vad vi ville, (vi tog in där vi ville bo åt vad vi ville osv. )

Övernattning ca: 25-45 Euro/pers
Mat och bensin kostar ung som hemma.
Bron Malmö>Köpenhamn+färja Rödby>Putgarden ca:750kr
Biiltåg Hamburg>Munchen ca:1800kr enkelbiljett ( om ni tar tåg...köp med mat och dryck!!! )
Vi var ute i 12 dagar och körde 550 mil..
och jag la ca:17000kr inkl.:öl

Bästa semestern på länge och jag ska ner i år igen,(men utan att ta tåget då det var skitjobbigt)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
:yoparty:yoparty:yoparty

(Den där GPSen ser svajig ut)

Akutmontering: fastskruvad runt backspegeln. En bit vattenslag runt gummidutten som sitter som skydd på backspegelmuttrarna. Lite sladdrigt, men garanterat ordentligt fast.
Sen snackar vi ju om hiskeliga hastigeter också......:)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Akutmontering: fastskruvad runt backspegeln. En bit vattenslag runt gummidutten som sitter som skydd på backspegelmuttrarna. Lite sladdrigt, men garanterat ordentligt fast.
Sen snackar vi ju om hiskeliga hastigeter också......:)

Man tager vad man haver :)
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Vi var ute i somras (3 killar) och vi tänkte aldrig på att hålla i plånboken utan bara gjorde vad vi ville, (vi tog in där vi ville bo åt vad vi ville osv. )

Övernattning ca: 25-45 Euro/pers
Mat och bensin kostar ung som hemma.
Bron Malmö>Köpenhamn+färja Rödby>Putgarden ca:750kr
Biiltåg Hamburg>Munchen ca:1800kr enkelbiljett ( om ni tar tåg...köp med mat och dryck!!! )
Vi var ute i 12 dagar och körde 550 mil..
och jag la ca:17000kr inkl.:öl

Bästa semestern på länge och jag ska ner i år igen,(men utan att ta tåget då det var skitjobbigt)

Tåget är ju hur smidigt som helst, middag käkar man ju på valfritt ställe innan man kliver på, frukost ingår. Vad var jobbigt? Det går att hitta billigare biljett än 1800 också. Om man nu undviker slutet på juli samt aug.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Sitter i början av planeringen av den broderliga alpresan.

Jag klarade kortet förra sommaren och brorsan planerar att ta sitt såfort körskolorna drar igång nu om en månad och till sommaren är det löst planerat: Jkpg - Hamburg - autozug till Munchen - Lichtenstein -Chur -Davos -Stelvio - och vidare hur mycket längre man nu har råd med innan man måste vända hem. Förmodligen inte mycket längre för min del om jag inte kan övertyga brorsan om att tält is the shit istället för hotellrum.

Jag kommer åka på en TDM 850 2001 och brorsan på en splitter ny Fz8-n.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sitter i början av planeringen av den broderliga alpresan.

Jag klarade kortet förra sommaren och brorsan planerar att ta sitt såfort körskolorna drar igång nu om en månad och till sommaren är det löst planerat: Jkpg - Hamburg - autozug till Munchen - Lichtenstein -Chur -Davos -Stelvio - och vidare hur mycket längre man nu har råd med innan man måste vända hem. Förmodligen inte mycket längre för min del om jag inte kan övertyga brorsan om att tält is the shit istället för hotellrum.

Jag kommer åka på en TDM 850 2001 och brorsan på en splitter ny Fz8-n.

Tält IS the shit. Ni kan ju tälta 2 nätter, sen hotell den tredje osv. Det är skönt att duscha av sig ibland. Nackdelen med tält är att man måste ha med sig en massa extrapinaler.

Alternativet är att leta riktigt billiga boenden istället. Då behöver ni bara ta med ett reselakan och kan sova lite varstans där ni får tak över huvudet. Har man tight budget sparar man mycket på att köpa/laga sin egen mat istället för att käka på cafeer/restauranger. Åtminstone frukost/lunch fixar man lätt genom att gå in i nån affär och handla. På kvällen vill man kanske ha nåt mer riktigt.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Tält IS the shit. Ni kan ju tälta 2 nätter, sen hotell den tredje osv. Det är skönt att duscha av sig ibland. Nackdelen med tält är att man måste ha med sig en massa extrapinaler.

Alternativet är att leta riktigt billiga boenden istället. Då behöver ni bara ta med ett reselakan och kan sova lite varstans där ni får tak över huvudet. Har man tight budget sparar man mycket på att köpa/laga sin egen mat istället för att käka på cafeer/restauranger. Åtminstone frukost/lunch fixar man lätt genom att gå in i nån affär och handla. På kvällen vill man kanske ha nåt mer riktigt.

Ja jag roadtrippade genom Norge helt ensam för några år sen. 300 mil tvärs över landet sen västkusten upp till Trondheim.
Jag gillar att bo i tält. Börja med campingköket som man värmer lite vatten över medans man packar upp tältet. Koka lite pasta och nån konserv eller bara använda vattnet på frystorkad mat.
Ingen bestämmer hur eller var eller när utan bara helt själv med sina tankar.
Kommer nog inte vara något problem för mej att få med tält på min hoj för jag har sidoväskor men en tom topbox hylla som jag tänkte spänna fast ett tält på isåfall.

Brorsan däremot är lite aspbergers när det gäller sina grejer.
När han beställde sin hoj ny kunde man få till Leo Vince kolfiber för typ 5000 monterat och klart.
Men deras logga var för färgglad tyckte han så han la till ytterligare 2500 nånting för yoshimura istället. Inte för att det lät skönare (han hörde det aldrig) eller för att det var snyggare (båda var kolfiber) utan helt enkelt pga loggan.
Han tyckte dessutom broms och kopplingshandtagen var för....glansiga. Och baklampan för rund. Och avgassystemet för kromat. Och framgaffeln fel guldfärg.

Det kommer nog vara den mest ombyggda 2012:an i stan i mars :p

Med andra ord kommer det förmodligen aldrig komma på några packväskor på den hojen. Inte ens små i tyg. Ännu mindre ett tält.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ja jag roadtrippade genom Norge helt ensam för några år sen. 300 mil tvärs över landet sen västkusten upp till Trondheim.
Jag gillar att bo i tält. Börja med campingköket som man värmer lite vatten över medans man packar upp tältet. Koka lite pasta och nån konserv eller bara använda vattnet på frystorkad mat.
Ingen bestämmer hur eller var eller när utan bara helt själv med sina tankar.
Kommer nog inte vara något problem för mej att få med tält på min hoj för jag har sidoväskor men en tom topbox hylla som jag tänkte spänna fast ett tält på isåfall.

Jag trivs också mycket bra i tält. Har en hoj som lastar som en åsna så det är inga problem för mig att få med både tält sovsäck, kök och allt annat man vill ha. Kör man nåt sportigare däremot kan det bli lite meckigt att få med sig alla grejjer, då kan ett reselakan vara the shit.

Ofta finns det även små stugor på campingarna om man inte har med sig egna grejjer.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag trivs också mycket bra i tält. Har en hoj som lastar som en åsna så det är inga problem för mig att få med både tält sovsäck, kök och allt annat man vill ha. Kör man nåt sportigare däremot kan det bli lite meckigt att få med sig alla grejjer, då kan ett reselakan vara the shit.

Ofta finns det även små stugor på campingarna om man inte har med sig egna grejjer.

Brorsan får ta en stuga så sover jag utanför då :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top