Resor 2012!

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Hej!

Vi sitter och planerar en mc tripp till sommaren, planen är att vara borta ca 2 v, vi satsar på v 27-28 som det ser ut just nu.

Ingenting är ännu spikat, men att åka ner till Korsika (söder om frankrike och väster om italien, se karta det är ca 220 mil dit.)

Tält har vi med oss, skulle vädret vara kass kan man ju ta in på hotell/vandrarhem. Men vi siktar på att natta oss under bar himmel!

Vägar och resemål är ännu inte bestämda, det kan vi bestämma ihop när det börjar närma sig! Vi är inne på att åka genom Tyskland, genom Schweiz, via färja till Korsika, sedan färja till Monaco/Marseille (Frankrike). Hemresan har ännu inte planerats.

Vad tror ni som varit ute förr om denna tripp som jungfruresa? Tips och synpunkter välkomnas varmt :)


// GSX-R-Mikko
Om det är första turen i Europa så skulle jag satsa på ett mindre område och utforska det.
Att köra långt och få ihop mil är kanske kul, men det finns också kvalite att kunna ta det lugnt någon dag.
Någon eller några kanske vill ta en slappardag på en camping, har man då planerat långa dagsetapper
så blir det lätt en jobbig resa istället. Med slitningar i gruppen, alla har vi ups and downs i humör och
åkvilja.
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Som de ser ut nu blir det jag å min nya söte Alfred på tur till Gibraltar med Uffe.
Fast man kan inte så noga veta om jag tacklar av redan i Montpellier å stannar där....
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
jag funderar på en tur till Falun , kanske en hel helg :tummenupp
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Om det är första turen i Europa så skulle jag satsa på ett mindre område och utforska det.
Att köra långt och få ihop mil är kanske kul, men det finns också kvalite att kunna ta det lugnt någon dag.
Någon eller några kanske vill ta en slappardag på en camping, har man då planerat långa dagsetapper
så blir det lätt en jobbig resa istället. Med slitningar i gruppen, alla har vi ups and downs i humör och
åkvilja.

Jodå, det är första långresan i Europa för samtliga som anmält sig hittills!
När vi snackade igenom det satte vi Korsika som mål och att kunna stanna där ca 3-4 dagar innan vi rullar upp genom Frankrike igen :)
Troligen kommer det inte bli mer än max 4 som åker så är inte jätterädd för slitningar i gruppen, Men tack för Heads up på den punkten :)

Vad är bäst i utrustningssynpunkt när man åker längre turer? Har idag ett Racingställ som naturligtvis är bäst säkerhet på men är knappast så användbart på touring...
Har kollat på ett RUKKA Armas ställ, som enligt många tester och liknande ska vara absolut bäst vad gäller skydd, kvalite och användbarhet. men är det verkligen värt närmare 20.000:- på ett allvädersställ?
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jodå, det är första långresan i Europa för samtliga som anmält sig hittills!
När vi snackade igenom det satte vi Korsika som mål och att kunna stanna där ca 3-4 dagar innan vi rullar upp genom Frankrike igen :)
Troligen kommer det inte bli mer än max 4 som åker så är inte jätterädd för slitningar i gruppen, Men tack för Heads up på den punkten :)

Vad är bäst i utrustningssynpunkt när man åker längre turer? Har idag ett Racingställ som naturligtvis är bäst säkerhet på men är knappast så användbart på touring...
Har kollat på ett RUKKA Armas ställ, som enligt många tester och liknande ska vara absolut bäst vad gäller skydd, kvalite och användbarhet. men är det verkligen värt närmare 20.000:- på ett allvädersställ?

Det där med kläder är väldigt svårt. Armas-stället är väldigt bra och både jag och sambon har kört med föregångaren till det stället i 7 - 8 år nu. Det har i stort varit underbart (!!) MEN det är inte helt ultimat om det är väldigt varmt dit man ska. Vi körde samma kläder runt Nordkalotten i +2 grader för några år sedan som vi gjorde i Albanien och + 47 grader förförra sommaren. Funkade otroligt bra runt Nordkalotten. Börjar det braka över + 35 (eller egentligen + 30 för att vara helt ärlig) så skulle jag faktiskt välja någonting annat. Vi höll på att svimma och sambon åkte på uttorkning. Hon har skaffat en annan jacka utan Gore-Tex som hon kör med när det är varmt och jag fick nu under rean för ett tag sedan tag på ett Rukka Gobi-ställ. Det kommer jag ta till Mongoliet nu 2012. Gobi-stället finns inte kvar i Rukka´s sortiment längre men det har blivit ersatt av någon annan modell som inte ser likadan ut. Tror att det nya stället heter "Kalifornia". Fördelen (och egentligen samtidigt nackdelen) med Gobis-stället är att Gore-Tex membranet inte sitter i jackans ytterfoder utan det sitter i ett innerfoder som man kan plocka ur jackan och byxorna. En nackdel när det regnar för då måste man stanna och knäppa i fodret om nu inte det sitter i. Sen tränger regnvattnet ner djupare i kläderna vilket gör att dom väger mer och tar längre tid att torka. Fördelen med att inte ha Gore-Tex membranet i klädernas ytterskal är att det blir svalare att köra i när det är varmt. Hur man väljer att resonera vad det gäller detta får man bestämma själv men vi kommer givetvis ha kvar våra gamla kläder och använda dom när det är kallt. Och sen kör jag Gobi-stället när det kommer bli rejält varmt. Sambon håller också på att kolla upp något liknande men det finns rejält mycket färre alternativ på marknaden om man är kvinna. Hur som. Så resonerar vi. Det är BRA med Gore-Tex i ytterskalet på kläderna när det är lite svalare. Men är det varmt kan det finnas rejäla fördelar med att ha Gore-Tex membranet i innerfodret som man kan knäppa ur..... Om man vanligtvis kör mest när det är varm och enbart vill ha ett enda ställ så skulle jag nog i dagsläget faktiskt föredra ett ställ med uttagbart foder där Gore-Tex membranet sitter i fodret och inte i jackans ytterskal.

Sen är det ett lite annat tänk när man pratar touringställ än racingställ. Det är BRA om man får in en extra tröja under. Mer praktiskt tänk än att man ska vara 100 % strömlinjeformad. Detta fattar dom inte alla gånger i hojbutikerna. Åtminstone inte dom i butikerna som mest kör racerhoj. Det har hänt mer än en gång att jag själv och långresehojpolare blivit pålurade att köpa FÖR små och tighta kläder. Funkar inte på långresan.

My two cents.

MVH//J
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
En liten ytterligare sak gällande Rukkas jackor. Dom har börjat envisas med att sätta på sitt nya vattentäta blixtlås på sina nya jackmodeller. Gore Lockout, som det kallas. På våra gamla Rukka ställ som vi använt i ur och skur i många år nu sitter det vanliga konventionella blixtlås och för att vatten inte ska tränga in så viker man över en "flärp" som man knäpper igen med tryckknappar. Enkelt och det har funkat klockrent. Samma system som finns på nästan alla hojjackor. Innan jag drog ner till Bulgarien nu i höstas så gick en söm sönder på min jacka efter 8 felfria år så då skickade jag in den på reparation och trots att garantin inte gällde längre sedan åratal tillbaka lagade dom den utan kostnad för mig. Dom stod till och med för frakten. Sån´t blir man glad över. Men för att ha en jacka under resan så köpte jag den billigaste Rukka jackan som fortfarande har Gore-Tex i fodret. Athos heter den. Tror att det är den billigaste jacka Rukka har i sitt sortiment och rea var det på den också i och med att det började bli höst. Bra jacka men den har deras nya Gore Lockout-dragkedja. Jag är inte helt säker på att det är världens bästa idé. Väldigt lätt att knäppa fel och då kan den gå sönder om det vill sig illa. Själva dragskon gick sönder på min jacka efter bara några dagar men jag lyckades stänga den i alla fall även om det var lite komplicerat. Sen lyckades jag knäppa den fel några gånger och då hände det ingenting med dragkedjan men av vad jag förstått har ganska många av dess kedjor faktiskt blivit utbytta. Felprocenten är BETYDLIGT högre än på en konventionell kedja. Rukka själva och mc-butikerna säger att det inte är så vanligt att kedjan går sönder när man väl lärt sig att knäppa kedjan rätt och så kan det säkert vara. Och Rukka är otroligt (!!) bra vad det gäller garantijobb. Men när man står där en tidig morgon och råkar göra fel mitt i Sibirien och kedjan går sönder så är det ju inte direkt ett ultimat läge. Jag vart glad över att Gobi jackan jag köpte hade den gamla konventionella kedjan. Kalifornia-jackan har det nya dragkedjesystemet. Nu kommer jag klara mig hyffsat länge utan att behöva fundera allt för mycket på detta och kedjan på Athos-jackan lagades snabbt. Men min gamla jacka har klarat sig i ca 8 år och blivit väldigt mycket använd men Athos-jackan med den nya vattentäta kedjan klarade sig i ett par dagar. Nu var ju den en betydligt enklare och billigare jacka men jag tror inte att det är någon som helst skillnad på den dragkedjan som sitter på Athos-jackan i jämförelse med den som sitter på Aramas-jackan. Så jag tror att jag kan konstatera att jag är lite försiktigt skeptisk till deras Gore-Lockout dragkedjor.

En annan sak jag märkte var att det just där dragkedjan gick på Athos-jackan faktiskt blev ganska kallt när det vart kyligt på kvällarna. Längs dragkedjan är det några centimeter där inte jackan är fodrad och materialet i kedjan består av gummi. Det löser sig säkert om man har innerfordret i jackan iknäppt, vilket inte jag hade men jag frös faktiskt längs dragkedjan men inte i övrigt. En annan liten observation.....

//J
 

Faker

Eddie rider
Gick med
9 Apr 2009
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha Virago xv 750 1981 Såld 2010 Bmw s1000 rr**** Såld: 05 Kawasaki Z750s
Planerna för en ensam tur till italien är i full fart... 2v ner till milano och monza och hem. tips mottages med öppna armar.
 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Scandlines hur långt innan bruka man behöva boka ? Vill gärna vänta så länge som möjligt !!
och är det möjligt att kunna vila/sova någonstans på båten utan behöva ligga i någon hytt...
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Det där med kläder är väldigt svårt....
MVH//J


Var inne på Mc-mässan igår och provade runt samt testade olika sorters allvädersställ/textilställ och får erkänna att jag inte tycker det är värt att lägga 20k på Rukka´s ställ :)
Testade en Armas och måste säga att passform samt kvalité är suberb men min lama ekonomi gillar inte riktigt priset!

Knallade runt och testade en Halvarsson Panther Jacka som va på utförsäljning för 1395:- samt ett par byxor från Lindstrands TAAL för 2249:- och får säga att trots kvalitén kanske inte är som Rukka duger nog dessa för turen ner till Korsika :)
Har urtagbart Drymax+ membran samt goda ventilationsmöjligheter plus outlast systemet som även finns hos Rukka! :)

Så nu har man fixat garderoben inför resan, då återstår bara vad man ska smälla på för däck på lokomotivet :p
nån som har åsikter på Dunlop Roadsmart kontra t.ex. Metzeler, Michelin, Continental m.fl? har kört mycket på Pilot sport och road innan på tidigare hoj!
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Var inne på Mc-mässan igår och provade runt samt testade olika sorters allvädersställ/textilställ och får erkänna att jag inte tycker det är värt att lägga 20k på Rukka´s ställ :)
Testade en Armas och måste säga att passform samt kvalité är suberb men min lama ekonomi gillar inte riktigt priset!

Knallade runt och testade en Halvarsson Panther Jacka som va på utförsäljning för 1395:- samt ett par byxor från Lindstrands TAAL för 2249:- och får säga att trots kvalitén kanske inte är som Rukka duger nog dessa för turen ner till Korsika :)
Har urtagbart Drymax+ membran samt goda ventilationsmöjligheter plus outlast systemet som även finns hos Rukka! :)

Så nu har man fixat garderoben inför resan, då återstår bara vad man ska smälla på för däck på lokomotivet :p
nån som har åsikter på Dunlop Roadsmart kontra t.ex. Metzeler, Michelin, Continental m.fl? har kört mycket på Pilot sport och road innan på tidigare hoj!

Bra att du ordnat utstyrseln. :) Det är ju helt klart att man ju faktiskt kan åka i nästan precis vad som helst. Själv körde jag omkring i ordonnansjacka i skinn helt utan skydd + skinnbyxor med snörning i sidorna även dessa helt utan skydd, öppen Nolan kruka och ordonnanshandskar från 30-talet förr om åren. Betalade 25:- för handskarna 1993. :) Tror att enbart hjälmen jag har nu kostar dubbelt så mycket som hela min utstyrsel gjorde tidigt 90-tal. Det hände mer än en gång att jag knölade i tidningspapper i byxor och jacka som isolering när det blev för kallt. Blev helt kolsvart av trycksvärtan på benen. :D

Även om man köper det billigaste man kan få tag på nu för tiden så slår det oftast det folk körde i förr om åren med hästlängder. Funkar. Det blir nog kanon. Halvarssons och Lindstrands gör bra prylar.

MVH//Jan
 
Last edited:

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Bra att du ordnat utstyrseln. :) Det är ju helt klart att man ju faktiskt kan åka i nästan precis vad som helst. Själv körde jag omkring i ordonnansjacka i skinn helt utan skydd + skinnbyxor med snörning i sidorna även dessa helt utan skydd, öppen Nolan kruka och ordonnanshandskar från 30-talet förr om åren. Betalade 25:- för handskarna 1993. :) Tror att enbart hjälmen jag har nu kostar dubbelt så mycket som hela min utstyrsel gjorde tidigt 90-tal. Det hände mer än en gång att jag knölade i tidningspapper i byxor och jacka som isolering när det blev för kallt. Blev helt kolsvart av trycksvärtan på benen. :D

Även om man köper det billigaste man kan få tag på nu för tiden så slår det oftast det folk körde i förr om åren med hästlängder. Funkar. Det blir nog kanon. Halvarssons och Lindstrands gör bra prylar.

MVH//Jan

Haha klart man kan åka i praktiskt taget vad som helst :p
Men nu har jag iaf fått tag i ett funktionellt ställ till överkomligt pris :)

Pratade lite om rutten med kompisen igår och Autozug kom på tal i tyskland. Är det någon som testat detta innan och har åsikter angående tåg? Nåt i bakhuvudet säger mig att Autozug är väldigt dyrt? :O
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Pratade lite om rutten med kompisen igår och Autozug kom på tal i tyskland. Är det någon som testat detta innan och har åsikter angående tåg? Nåt i bakhuvudet säger mig att Autozug är väldigt dyrt? :O

Vi åkte med tåget förra året (för första gången) utan att veta något hur det fungerade, deras restaurangavdelning består av en "garderob--liknande storlek"med grejer som INTE räcker till alla, så se till att köpa med er allt som ni vill äta/dricka innan ni stiger på ombord.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Kul att läsa allas rese planer :tummenupp ÅÅ va man längtar. Själv blir det en Tyskland, lite Italien (Como-Garda m.m) och självklart Österrike, Håller på som bäst att Bygga om Gixxern till Touring hoj :D Annan styrkrona med Street Fighter styre (Kåpan ska vara kvar) RIKTIGA!! Väskor bak Tank väska Gps. Första resan för mig. ja norge då,, men är det är ju bara runt hörnet :rolleyes: Åker 17/6 ca 10 dagar tror jag? ja just d, man måste väl åka till Nürburgring oxå. Nä F, va Vintern suger :huvet
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag bestämmer mig normalt i princip dan före annars vart jag ska. Nu har jag ju blivit lite småförtjust i mopedtouring http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?246098-Touring-Moped&highlight=

Om allt går som det är tänkt så ska jag ta ungefär samma runda(Grossglockner, Stelvio osv) med moppe som jag gjorde med motorcykel i slutet av nittiotalet. Dock så skippar jag denna gång MotoGP i Sachenring och för att slippa 300 mil transportsträck på moppen så blir start o mål antagligen från Göteborg istället för Boden.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
lägg upp en bild på styrkronan !
Kul att läsa allas rese planer :tummenupp ÅÅ va man längtar. Själv blir det en Tyskland, lite Italien (Como-Garda m.m) och självklart Österrike, Håller på som bäst att Bygga om Gixxern till Touring hoj :D Annan styrkrona med Street Fighter styre (Kåpan ska vara kvar) RIKTIGA!! Väskor bak Tank väska Gps. Första resan för mig. ja norge då,, men är det är ju bara runt hörnet :rolleyes: Åker 17/6 ca 10 dagar tror jag? ja just d, man måste väl åka till Nürburgring oxå. Nä F, va Vintern suger :huvet
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
sorry men jag sätter inte på Kronan själv (Bort lämnad). Men lägger in lite bilder Här när allt e klart.. Före o efter samt på Väskorna. om ca en vecka Hoppas jag! :va
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Det funkar fint med vanligt helställ med! Men nästa gång jag åker neråt ska jag ha med mig "förutom regnställ" överdrag till stövlar och handskar för det va INTE roligt o va dygnsur om händer och fötter.... Vad gäller tält osv så visst det är inte fel men vi sov på hotell för 25€ natten och för dom pengarna får ni inte mig o ligga i tält i alla fall.. !
 

Hyssna

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
Skogen
Hoj
07 CBR 1000 RR
Hej

Jag planerar en liten resa ner genom Tyskland till Schweiz. Tur och retur från GBG!
Tråden ligger i denna delen av forumet och heter GBG-Schweiz Tur&Retur. Kika gärna in där och kom med tips för jag har aldrig rest med hoj innan!

/Gustav
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top