Respartner sökes för "Following the Sun Tour 2015" (Indien-Sverige våren 2015).

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Respartner sökes för "Following the Sun Tour 2015" (Indien-Sverige våren 2015).

Hej alla resesugna (och alla andra)!
I flera år har gått och tänkt att en långresa mellan Indien och Sverige hade varit riktigt häftigt. Man rör sig genom flera helt olika delar av världen, och kommer förhoppningsvis att träffa på en massa trevliga människor (och troligen en hel del otrevliga också), samt se en massa spännande platser. I korthet så ser resan ut så här:

Slutet av januari/början av februari: ankomst Chennai eller Cochin
Februari: Resa genom Indien
Mars: Resa genom Pakistan och Iran.
April: Resa genom Turkiet.
Slutet av april: Resa genom Europa
Början av maj: Hemkomst Malmö.

Förslag på resrutt

För att resan, som högst troligt kommer vara ganska jobbig bitvis, ska vara så komfortabel som möjligt, så har jag planerat att resa på våren. Man inleder då under den svalaste tiden i Indien, och flera månader före monsunregnen. När man sedan rör sig genom Mellanöstern kommer klimatet förhoppningsvis hålla sig nånstans kring svensk försommar och det kommer vara friskt och grönt överallt (se nedanstående bild). Dvs, man "följer solen".

Bitvis kommer det ändå antagligen vara apkallt men samtidigt säkert riktigt varmt på sina ställen också. Eftersom resan trots allt är ganska lång är tanken att man gör ett lite längre uppehåll nånstans halvvägs (typ en vecka eller så), förutsatt att man hittar ett trevligt ställe.

Pakistan är väl den största tveksamheten för tillfället, speciellt den föreslagna södra rutten, då det är problem med rebeller i Balochistan-provinsen. Inte ens säkert att det går att passera gränsen till Iran där (vissa menar att det bara går på ett enda ställe).

Beräknad resbudget är ca 100.000 SEK, samt ca 100.000 till i Carnet-deposition (som förhoppningsvis är pengar man får igen).

Någon som känner sig manad?

(Blommande körsbärsträd vid Van-sjön i Turkiet).

Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Lite inspirationsbilder då...

Kerala, India
2743697906_2f294936e8.jpg

Makran Coastal Highway, Pakistan
Makran_Coastal_Highway.jpg

Gwadar, Pakistan
gwadar.jpg

Esfahan, Iran
Esfahan_night.jpg

Cloudforest, Caspian coast, Iran
MM8023_110621_06384_xgaplus.jpg

Batman, Turkey
5638241673_cae6f1cd73_z.jpg

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Själv är jag en 34-årig landskapsarkitekt, som haft hojkort sedan 2003 (men beklagligt nog kört alldeles för lite de senaste åren). Bor för närvarande i Malmö. Stor nyfikenhet på andra kulturer, tekniska prylar, miljöfrågor, samt sociala frågor. Här är ett posörkort på mig själv (från nyår 2012/2013, därför jag ser så glad ut...)

Då mina ekonomiska resurser är begränsade är tanken at resan görs på den motorcykel jag redan äger, en posörmotard av rang, nämligen en CCM R30 av 2003 års modell. Förutom att den vibrerar som fan, har stenhård sadel, och minimal tank ser jag inte några problem med att köra 1200 mil på den... :rolleyes:

Helt seriöst så är jag naturligtvis bli tvungen att tillverka en större tank. Helst ca 25 liter, så jag har en känsla av att 2014 kommer innebära att jag får stifta bekantskap med den glasfiberarmerade härdplastens underbara värld... Ett antal gummibussningar står också på listan över modifikationer som behöver göras. Motorn är från XF650 Freewind, vilket är en DR650SE, fast med dubbla förgasare. Ca 45 hk på slangen när den var ny, drar omkring en halvliter/mil. Så här ser den ut just nu:

Vad gäller utrustning etc så tänker jag inte krångla till det mer än nödvändigt. Hela packningen bör rymmas i en väska av den här typen (ca 50 liter). Inga hårda väskor. Vatten kommer dock behövas i sån mängd att det inte ryms i denna väska.

Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Då det handlar om ansenliga mängder pengar så har jag också en idé om sponsring. Dels för att det passar med temat "Following the Sun", och dels för att jag själv tycker att förnyelsebar energi är intressant, så har jag tänkt att man ska besöka solenergianläggningar i länderna man besöker. Huruvida detta är möjligt i Iran och Pakistan utan att bli kastad i den djupaste och mörkaste fängelsehålan på vatten och bröd återstår att se, men både Indien och Turkiet borde ha rimliga möjligheter för detta. På så vis borde man kunna engagera t.ex. energibolag, eller tillverkare/försäljare av solenergianläggningar.

Realistiskt? Svårt att säga förstås, men det är en idé.

http://www.greenprophet.com/2009/01/solar-csp-iran/
http://en.wikipedia.org/wiki/Gujarat_Solar_Park

Nuclear-Energy-Or-Solar-Power.jpg

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Fascinerande hur vi kan ha så olika syn på världen. :)

Personligen skulle jag döpa en resa ifrån de där trakterna till något i stil den blåögdes flykt ifrån helvetet.

I Indien skulle jag bli våldtagen. I Pakistan skär de sen huvudet av mig men inte ens det skulle skydda mig från lite senare bli hängd i Iran. Sen blir jag kidnappad i Kurdistan bara för att därefter bli mosad i Islambuls trafik. I Grekland stjäl de resten av reskassan och när jag kommer till balkan så blir jag såld som sexslav. Sen i östeuropa så blir man tvingad att äta maten. När man sen slutligen kommer fram till Malmö så förstår man inte ens språket.

Nä, tacka vet jag turistande i USA. Där blir man åtminstone bara skjuten.

Lycka till och önskar dig välkommen hem till Svedala. :)

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Fascinerande hur vi kan ha så olika syn på världen. :)

Personligen skulle jag döpa en resa ifrån de där trakterna till något i stil den blåögdes flykt ifrån helvetet.

I Indien skulle jag bli våldtagen. I Pakistan skär de sen huvudet av mig men inte ens det skulle skydda mig från lite senare bli hängd i Iran. Sen blir jag kidnappad i Kurdistan bara för att därefter bli mosad i Islambuls trafik. I Grekland stjäl de resten av reskassan och när jag kommer till balkan så blir jag såld som sexslav. Sen i östeuropa så blir man tvingad att äta maten. När man sen slutligen kommer fram till Malmö så förstår man inte ens språket.

Nä, tacka vet jag turistande i USA. Där blir man åtminstone bara skjuten.

Lycka till och önskar dig välkommen hem till Svedala. :)

Ha, jadu...

Du har en poäng i att det är lätt att vara naiv som europé. Min inställning (enligt erfarenhet från tidigare resor) är att jag inte har en aning om vad som väntar mig, och att det troligen ändå kommer bli värre än vad jag tror. Jag är helt på det klara med att det kan gå åt helvete. Jag är också rätt säker på att jag kommer vilja bort från skiten i fattiga, underutvecklade länder vid flera tillfällen. Jag tror att jag kommer ha jävligt ont i röven.

Samtidigt tror jag att det kommer bli en upplevelse som varar tills jag dör, oavsett hur det går (och oavsett när jag dör :näsblod ).

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Vi talar tydligen samma språk! (Iaf på forum!)

Sen att jag körde tur och retur till Malmö igår kanske visar på att jag inte räds dåligt väder iaf samt det faktum att du borde ta en tur norröver och dricka kaffe!:)
Vi har nog en del att diskutera i mitt garage! :7peta

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Inte utan att man blir sugen på att möta upp från andra hållet, men det faller på det där med jobb, ansvar, osv.

Hur lyckas du övertala din chef till ett halvårs ledighet? Eller blir det uppsägning?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Inte utan att man blir sugen på att möta upp från andra hållet, men det faller på det där med jobb, ansvar, osv.

Hur lyckas du övertala din chef till ett halvårs ledighet? Eller blir det uppsägning?

Den frågan återstår... Tänkte dock inte ta upp det med chefen förrän nästa år. Dessutom vet man ju aldrig hur länge man har anställning. Förhoppningsvis går det att ordna utan uppsägning, men gör det inte det, så ja, då har jag inga problem med att just säga upp mig. Till 2015 ser nog arbetsmarknaden lite bättre ut än nu dessutom.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Den frågan återstår... Tänkte dock inte ta upp det med chefen förrän nästa år. Dessutom vet man ju aldrig hur länge man har anställning. Förhoppningsvis går det att ordna utan uppsägning, men gör det inte det, så ja, då har jag inga problem med att just säga upp mig. Till 2015 ser nog arbetsmarknaden lite bättre ut än nu dessutom.

Jag tror du hinner köra den där sträckan på 3 månader. Lätt. Vi körde 1700 mil på 10v, men det var lite tight kanske.

Men visst, det är skönt att ha gott om tid på sig.

Svåraste med att komma iväg på en sån här resa är att bestämma sig, på riktigt, så att det inte finns någon återvändo. Sen löser sig resten av sig själv. Just do it :)

Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Vi talar tydligen samma språk! (Iaf på forum!)

Sen att jag körde tur och retur till Malmö igår kanske visar på att jag inte räds dåligt väder iaf samt det faktum att du borde ta en tur norröver och dricka kaffe!:)
Vi har nog en del att diskutera i mitt garage! :7peta

Ha!

Garagekaffe låter som en plan. Kommer inte få ner hojen förrän i början på Maj, men räkna med besök då. Då kanske man kan få tips på schyssta motardvägar i västra Skåne också (eller varför får jag för mig att du håller till i Ängelholm)?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Jag tror du hinner köra den där sträckan på 3 månader. Lätt. Vi körde 1700 mil på 10v, men det var lite tight kanske.

Men visst, det är skönt att ha gott om tid på sig.

Svåraste med att komma iväg på en sån här resa är att bestämma sig, på riktigt, så att det inte finns någon återvändo. Sen löser sig resten av sig själv. Just do it :)

Ja, 100 mil per vecka blir det ungefär, så det känns ju helt rimligt. Är inte orolig över tidsaspekten.

Den här tråden är en del av det där med bestämma sig utan återvändo. Genom att offentliggöra mina planer kan jag inte backa ur så lätt, hehe. Jag är iofs jävligt motiverad, så jag är beredd på en del uppoffringar för att det ska bli av. Sälja lägenheten t.ex.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Är det möjligt att genomföra en sån resa med en främling(ar)? De flesta kör ensamma, alternativt med frugan eller några bästa kompisar som känt varandra i en evighet..

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Ha!

Garagekaffe låter som en plan. Kommer inte få ner hojen förrän i början på Maj, men räkna med besök då. Då kanske man kan få tips på schyssta motardvägar i västra Skåne också (eller varför får jag för mig att du håller till i Ängelholm)?

För att du läst det någonstans?:)

Vi är ett gäng motarder här som brukar sprätta grus och asfalt. Neråt Skåne finns tyvärr inte så mycket grus men utgår man härifrån så har man oaändligt mycket grus mot Hallandsåsen och norröver plus slingriga afalterade skogsvägar.
Vi ska köra en tälttur i mitten på maj som kanske är intressant?
Om inget annat är det aldrig fel att testa utrustningen på kortare övernattningsturer.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har sett många såna här trådar här, och vetefan om någon kom iväg :)
Helt rätt att sälja lyan. Man ångrar bara det man inte gjorde. Resten löser sig.

Ja, 100 mil per vecka blir det ungefär, så det känns ju helt rimligt. Är inte orolig över tidsaspekten.

Den här tråden är en del av det där med bestämma sig utan återvändo. Genom att offentliggöra mina planer kan jag inte backa ur så lätt, hehe. Jag är iofs jävligt motiverad, så jag är beredd på en del uppoffringar för att det ska bli av. Sälja lägenheten t.ex.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka