Respektlöst att skriva R.I.P./V.I.F.?

Status
Ej öppen för fler svar.

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Känner jag inte personen i fråga så skriver jag inget alls. "Vila i frid" är okej om man måste skriva något, V.I.F. och R.I.P. är smaklöst. Detta är mina högst personliga åsikter och uppenbarligen är det många som inte håller med mig, vilket också var väntat. Jag ville mest se om jag var ensam om att tycka på detta sätt.
Nej, det är du inte, och för en gångs skull är jag och valmers överens :)

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Nu är ju detta ett forum och ingen begravning så det känns som en sådär jämförelse.
Nära anhöriga och kamrater till avlidna verkar ha uppskattat VIF och RIP i tidigare trådar iaf.

RIKKO

the man,the myth,the concept.
Gick med
18 Jan 2005
Hoj
Kawasaki Z750
Är det OKEJ att be nån man inte känner krya på sig från en olycka elller dylikt?
Känner inte allt för många hojåkare men har nog känt medlidande ändå:pannkyss

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Tycker att det är förjävla drygt att gnälla på hur folk skriver i dessa trådar.

Jag kan sätta pengar på att inte en sate som skrivit sina VIF eller kanske mindre välvalda RIP inte har menat något mer än dom vill visa sympati med den bortgångnes familj o vänner samt att någon liv slutat på ett så traumatiskt sätt.
Skall man inte få det då? För att man inte kände dom?
Då hade vi kunnat skippa Kalles minnesstund och att ge hans föräldrar något från Sporthoj..för jag kände inte Kalle..hade inte ens träffat honom. Men det berörde mig mycket och en mängd andra här på Sporthoj likaså! Och ännu viktigare..hans föräldrar uppskattade gesten mycket!

So what om det står VIF eller vila i frid..det är samma sak som menas och det är endast ett bevis från en människa att dom har TÄNKT på den förolyckade. Som ett fotavtryck att man tittat förbi o vill visa ngn slags empati. Sedan kanske man inte har mer att säga just för att man inte kände personen. Det skulle göra mig gladare som släkting till den bortgångne att veta att någon har tänkt på min nära eller kära och vill visa det..och jag skulle skita blankt i hur dom uttryckte det..vad ändrar det?

Det är mina åsikter!

Last edited by a moderator:

njelger

Guest
Är det OKEJ att be nån man inte känner krya på sig från en olycka elller dylikt?
Känner inte allt för många hojåkare men har nog känt medlidande ändå:pannkyss

Jag tror alla menar att det är ok att skriva men man kan kanske skriva något mer än "VIF" om man gör det? Empati menar ju att man känner vad andra känner och då kan man ju skriva något passande eller precis vad som kommer från hjärtat. Inte bara rapa ur sig en förkortning.

Men Nursey härovan har också en poäng.

Last edited:

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R

Jag kan sätta pengar på att inte en sate som skrivit sina VIF eller kanske mindre välvalda RIP inte har menat något mer än dom vill visa sympati med den bortgångnes familj o vänner samt att någon liv slutat på ett så traumatiskt sätt.
Då hade vi kunnat skippa Kalles minnesstund och att ge hans föräldrar något från Sporthoj..för jag kände inte Kalle..hade inte ens träffat honom. Men det berörde mig mycket och en mängd andra här på Sporthoj likaså! Och ännu viktigare..hans föräldrar uppskattade gesten mycket!

So what om det står VIF eller vila i frid..det är samma sak som menas och det är endast ett bevis från en människa att dom har TÄNKT på den förolyckade. Som ett fotavtryck att man tittat förbi o vill visa ngn slags empati. Sedan kanske man inte har mer att säga just för att man inte kände personen. Det skulle göra mig gladare som släkting till den bortgångne att veta..och jag skulle skita blankt i hur dom uttryckte det..vad ändrar det?

Det är mina åsikter!

WORD !

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
jaha, jag hoppade några rader, det var inte du som provat detta tidigare, sorry
Jag skulle dock vilja föreslå att du förklarar exakt vad som är så respektlöst med detta fenomen. Hur många tror du inte varit med om att orden känns rätt så pass meningslösa och kanske till och med omöjliga att hitta för att hjälpa stackarn som fått sin nära vän slaktad av ett träd eller bil. Jag har full förståelse för att folk inte vet vad dom ska skriva för att visa sitt delagande men jag föredrar då 100ggr om att de skriver V.I.F istället för att inte skriva nå't. Folk i dagens samhälle bryr sig alldeles för lite om varandra och jag tycker att det är väldigt fint att motorcyklelkulturen fortfarande gåt mot strömmen och bryr sig om varandra, som tex att hälsa när man möter en annan hoj eller att visa sitt deltagande när någon tragiskt förolyckats. Jag förstår helt enkelt inte ditt perspektiv.....
Som sagt, jag hade inte väntat mig någon enighet i den här frågan. Vi har helt enkelt olika åsikter. I dödsolycketrådar bör man hålla en viss seriositet, och förkortningar ser inte seriöst ut, vilket i en sådan tråd är väldigt illa.

RIKKO

the man,the myth,the concept.
Gick med
18 Jan 2005
Hoj
Kawasaki Z750
Jag tror alla menar att det är ok att skriva men man kan kanske skriva något mer än "VIF" om man gör det? Empati menar ju att man känner vad andra känner och då kan man ju skriva något passande eller precis vad som kommer från hjärtat. Inte bara rapa ur sig en förkortning.

Men Nursey härovan har också en poäng.

Tycker det verkar mer krystat att skriva några väl valda ord om någon jag inte känner,nä,jag kommer nog fortsätta visa mitt deltagande på samma sätt som förut.

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Om det nu finns ett liv efteråt o jag strök me o sen gick in från andra sidan o kollade o såg att ingen skreve nåt alls så skulle jag iaf föredra ett V.I.F, det finns inget för nån utomstående att skriva men ett V.I.F visar iaf något istället för en tom tråd.
HAHA! Om du kommer till himlen(?) så är det första du gör att kolla sporthoj.com? Varför är jag inte förvånad?
:hihi :hihi

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Ska det vara någon skönhetstävling på folks inlägg? Ska vi utse ett gäng domare som håller upp poängsiffror kanske som i en simhoppstävling? 10 poäng får man om ens inlägg är oerhört välformulerat, följer svensk layoutstandard med rätt antal radmatningar och så vidare. Minuspoäng blir det direkt om det råkar bli en särskrivning eller felstavning i det i all välmening skrivna inlägget där man försöker uttrycka vad man känner.

Herregud, alla är inte språkvirtuoser! Antingen har personen en välvillig inställning eller inte. Låt folk visa sitt deltagande på det sätt de vill eller på det sätt de har förmåga till. Jag tycker för all del också att R.I.P. låter en aning fattigt, men jag tycker faktiskt att även det kan få passera. Det tyder nämligen i regel på att personen försöker uttrycka något i all välmening. Låt det vara med det!

Var lite toleranta, tack! En diskussion om detta gör inte en käft gladare, och denna tråd lär ändra på det hela precis lika mycket som tidigare trådar i samma ämne - ingenting!

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES

So what om det står VIF eller vila i frid..det är samma sak som menas och det är endast ett bevis från en människa att dom har TÄNKT på den förolyckade. Som ett fotavtryck att man tittat förbi o vill visa ngn slags empati. Sedan kanske man inte har mer att säga just för att man inte kände personen. Det skulle göra mig gladare som släkting till den bortgångne att veta att någon har tänkt på min nära eller kära och vill visa det..och jag skulle skita blankt i hur dom uttryckte det..vad ändrar det?

Det är mina åsikter!
:klappar

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Nursey skrev:

Det är mina åsikter!

Nursey du tar orden ur munnen på mig! Håller med precis.

Till er som tycker att man ska skriva något mer än vila i frid (V.I.F.): Det finns många personer som kanske inte riktigt vet hur man ska formulera sig i en sådan situation, inte minst då det svenska språket knappt innehåller fraser för att uttrycka sitt medlidande (eng. "I'm sorry" etc.). Då tycker iaf jag att det är bättre att skriva V.I.F. istället för ingenting alls. Det visar ju i alla fall att man har tänkt på personen och att man därmed visar sitt medlidande med de anhöriga, även om det är någon man inte känner.

Om det nu skulle vara någon man känner så kan jag hålla med om att man kanske bör formulera sig lite mer avancerat och genomtänkt än V.I.F. , men som sagt; det visar att man åtminstone BRYR SIG.

/paco

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.

Det är mina åsikter!
Håller med helt och fullt. :tummenupp

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Men hur jävla svårt kan det vara att skriva exempelvis "Jag kände inte X, men hans bortgång har berört mig och fått mig att tänka efter. Alla vardagliga problem framstår som obetydliga i jämförelse. Mina tankar är med anhöriga och vänner till X" istället för att skriva "R.I.P. :( :( :( :( :gråta :gråta :gråta :gråta "

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Men hur jävla svårt kan det vara att skriva exempelvis "Jag kände inte X, men hans bortgång har berört mig och fått mig att tänka efter. Alla vardagliga problem framstår som obetydliga i jämförelse. Mina tankar är med anhöriga och vänner till X" istället för att skriva "R.I.P. :( :( :( :( :gråta :gråta :gråta :gråta "

Håller med om att smilon inte hör hemma i sånna inlägg (iallafall inte fler än en) men som sagt...jag skulle inte palla och bli irriterad på att någon bara skriver VIF..inte ens RIP. Orka! Man vill ju bara visa att man bryr sig. Klart man fattar att man inte riktigt hör dit när man inte kände personen. Men säger man inget känns det fel..säger man mer blir det lätt tomma ord..eller det låter tomt. Man vanhedrar ju ingen med att önska att dom vilar i frid..inte ens om man förkortar det :rolleyes:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500

:tummenupp

Nursey
"So what om det står VIF eller vila i frid.."
Jag kan inte hålla med dig där, för mig ser det respektlöst ut med förkortningen, men det kanske är för att jag är så gammal och intolerant :va

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Om folk åtminstone kunde lära sig att man inte ska beklaga någons sorg. Det är direkt oförskämt.

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Håller med om att smilon inte hör hemma i sånna inlägg (iallafall inte fler än en) men som sagt...jag skulle inte palla och bli irriterad på att någon bara skriver VIF..inte ens RIP. Orka! Man vill ju bara visa att man bryr sig. Klart man fattar att man inte riktigt hör dit när man inte kände personen. Men säger man inget känns det fel..säger man mer blir det lätt tomma ord..eller det låter tomt. Man vanhedrar ju ingen med att önska att dom vilar i frid..inte ens om man förkortar det :rolleyes:
Självklart menar ingen illa med ett V.I.F. eller R.I.P., det är inte det det handlar om. Det handlar helt enkelt om takt och ton som är viktigt i sådana inlägg. Vi har helt enkelt olika toleransnivåer du och jag. Din gräns går vid smileys, min inbegriper även förkortningar som V.I.F. och R.I.P. Båda sakerna ser i mina ögon illa ut i sammanhanget.

Och ja, personligen hade jag tagit illa upp om sida efter sida i en tråd om min bortgångna kompis fylldes med V.I.F. och R.I.P. från personer som inte kände honom.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept