Respektlöst att skriva R.I.P./V.I.F.?

Status
Ej öppen för fler svar.

bjorasen

Ride the winds of change
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
GSX-R 750
Jag förstår egentligen inte vad problemet är :va

En person går in i en tråd om en dödsolycka och känner sig rörd och vill på något sätt visa att han/hon har blivit rörd av att någon faktiskt har dött och vill på något sätt visa sitt stöd och skriver i tråden. Enligt vissa så är denna personen smaklös eller respektlös. Med all säkerhet så skriver personen i fråga detta helt osjälviskt och utna någon som helst baktanke och vad får han för detta? Jo, att denna person är smaklös osv. Det tycker jag är fel i alla fall!

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag förstår egentligen inte vad problemet är :va

En person går in i en tråd om en dödsolycka och känner sig rörd och vill på något sätt visa att han/hon har blivit rörd av att någon faktiskt har dött och vill på något sätt visa sitt stöd och skriver i tråden. Enligt vissa så är denna personen smaklös eller respektlös. Med all säkerhet så skriver personen i fråga detta helt osjälviskt och utna någon som helst baktanke och vad får han för detta? Jo, att denna person är smaklös osv. Det tycker jag är fel i alla fall!
Alla människor, jo alla, kan skriva något mer än "R.I.P." och trycka på smiliesknappen fjorton gånger. Det handlar bara om att inte vara så jävla respektlöst slö. Stava fel, skriv på engelska eller isländska, men skriv något annat än en förkortning som hör hemma på en hamsters trädgårdsbegravning.

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Jag tycker fan det är respektlöst att starta den här tråden..

Va man skriver är skit samma det är tanken som räknas

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
snark hörrö, mycket väsen för ingenting. kan du inte fatta att alla, ja alla, får säga och skriva som de vill?

du tycker att det är respektlöst, jag tycker inte det. längre än så kommer vi inte.

lägg ner den här tråden...

Alla människor, jo alla, kan skriva något mer än "R.I.P." och trycka på smiliesknappen fjorton gånger. Det handlar bara om att inte vara så jävla respektlöst slö. Stava fel, skriv på engelska eller isländska, men skriv något annat än en förkortning som hör hemma på en hamsters trädgårdsbegravning.

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Otroligt att jag ska behöva förklara detta igen, men kör till. Man ska inte uttrycka ledsnad eller olust över att någon har sorg. Det är för bövelen självklart att vederbörande har sorg, och den ska man respektera. Däremot kan man beklaga förlusten (som är anledningen till att vederbörande har sorg) och utrycka sitt deltagande.
Att detta kan vara så svårt att förstå.

Se ovan.

Nej valmers, du behöver inte förklara igen. Hade du läst Jörgen Karlssons och mina inlägg så hade du sett att jag förstått det :)

SJOLLA

våga vobbla
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
Honda vfr 750f 1988
HUR KAN DU/NI TYCKA ATT DET ÄR RESPEKTLÖST ATT SKRIVA R.I.P osv...
Har ni inte varit på en kyrkogård någon gång?
En kompis omkom i en skoter olycka för många år sen,vi var ett bra gäng som alltid var med varandra,denna killes mor och far skrev bla "R.I.P".
så för satan kom inte å säg att det är respektlöst,ni kliver på fel tår.

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
tycker det är respektlöst av dig då du inte har en aning om vad den som skrivit R.I.P etc. känner
Jag har redan svarat på det. Jag är helt säker på att den som skriver det beklagar förlusten, det är inte det det handlar om. Det handlar om att man inte kan skriva vad som helst i sådana trådar och sedan gömma sig bakom att det är "tanken som räknas". Exempelvis kan säkert alla hålla med om att svordomar är sådant som inte hör hemma i en sådan tråd, sedan spelar det ingen roll vad den som skrivit det känner.

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Jag tycker att den här tråden är betydligt mer respektlös än att skriva R.I.P. Inte bara mot de döda, utan också mot de levande som trots allt FÖRSÖKT uttrycka en känsla!

Har också sett trådar där moralpredikanter också ansett att de måste upplysa andra människor om att "tänka efter, och inte bara skriva V.I.F.". Precis som om dessa predikanter faktiskt visste vad folk tänker och inte tänker... denna tråd börjar likna dessa nu.

Last edited:

Ryu

If only my brother would chose this path
Gick med
14 Oct 2006
Hoj
#85 ..Preparing, preparing!
Den här mc-säsongen verkar ha börjat illa med många olyckor, och redan börjar trådar om dödsolyckor komma upp på forumet. Nu till min fråga: Är det bara jag som tycker att det är respektlöst att skriva R.I.P. eller V.I.F. i dessa trådar. Det känns fel att bara slänga in en förkortning av "Vila i frid" som ett standardsvar i dessa trådar. Som om man inte har tid att skriva något vettigare. R.I.P. känns ännu mer fel, då det inte ens är på svenska.

Kanske är det bara jag som stör mig på detta. :va

Personligen tycker jag att just "Vila i frid" oförkortat är väldigt fint för att vara kort, för mig känns de orden varma.. :)

Att förkorta det till "V.I.F." är väll bättre än ingenting om man kanske inte orkar/finner ord nog, men känner att man på nått sätt vill visa sin uppskattining i alla fall, men varför inte då skriva det oförkortat när man ändå är på hugget?

"R.I.P." Har jag därimot svårt för, jag kan inte riktigt sätta tummen på varför, men jag gillar det inte även om det betyder samma sak. Av den känslan jag har kan jag hålla med om att det känns fel att skriva så..

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Personligen tycker jag att just "Vila i frid" oförkortat är väldigt fint för att vara kort, för mig känns de orden varma.. :)

Att förkorta det till "V.I.F." är väll bättre än ingenting om man kanske inte orkar/finner ord nog, men känner att man på nått sätt vill visa sin uppskattining i alla fall, men varför inte då skriva det oförkortat när man ändå är på hugget?

"R.I.P." Har jag därimot svårt för, jag kan inte riktigt sätta tummen på varför, men jag gillar det inte även om det betyder samma sak. Av den känslan jag har kan jag hålla med om att det känns fel att skriva så..
Så man orkar inte ens skriva "vila i frid"? Gör det ont i fingrarna då eller?

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
suck...att du orkar fortsätta ditt tragiska korståg...

joo folk orkar verkligen inte ens skriva 'vila i frid' för att det är fysiskt väldigt svårt, framförallt för vänsterhänta och dessutom gör det enormt ont i fingrarna.

gå hem till mamsen nu istället kanske du får pannkakor...

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Deras "deltagande" bagatelliserar att en människa har dött.

Man kan sällan ändra andra människors åsikter och jag tänker inte ens försöka..men det tycker jag är en så jävla sorglig inställning! Då skall man kanske inte lägga upp en tråd om det i ett allmänt forum alls.
Det är trots allt internet..du (eller jag) vet inte ett smack om hur människan bakom VIFet har reagerat! Men dom har iallafall reagerat!

Last edited by a moderator:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
2860586 HUR KAN DU/NI TYCKA ATT DET ÄR RESPEKTLÖST ATT SKRIVA R.I.P osv...
Har ni inte varit på en kyrkogård någon gång?
En kompis omkom i en skoter olycka för många år sen,vi var ett bra gäng som alltid var med varandra,denna killes mor och far skrev bla "R.I.P".
så för satan kom inte å säg att det är respektlöst,ni kliver på fel tår.
Läs hela tråden, det är inte RIP i sig som det hela handlar om. Alla har mer eller mindre förlorat någon så isåfall trampas det på allas tår.

Ryu

If only my brother would chose this path
Gick med
14 Oct 2006
Hoj
#85 ..Preparing, preparing!

Du missuppfattade nog mig där, jag menar inte orka som i lathet utan rent psykiskt, men om du läst klart vad jag skrivit så fortsatte min mening "men varför inte då skriva det oförkortat när man ändå är på hugget?"

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Känns mer som att man har startat den här tråden för att man har haft för lite att göra. Alltihoppa är ju bara pinsamt. Låt personen få säga RIP eller VIF om han/hon vill, detta är ju trots allt ett forum. Tror inte det är så många som skriver det bara för skrivandets skull. Jag har själv skrivit VIF i någon tråd för jag kände att historien var väldigt hemsk och jag ville visa det på något sätt utan att skriva något som kanske lät falskt bara för att jag inte kände människan, alla människor kan inte skriva uppsatser om hur ledsna de är. Tycker bara det är dålig stil av dig som väntar sig en dikt för att en person vill visa lite sympati. Tvi tvi!

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Vi kan lika gärna lägga ned den här tråden nu. Det finns två läger i den här frågan och ingen kommer ändra sin ståndpunkt oavsett vad som sägs.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept