Rf 900

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Någon som har(haft) en sådan hoj? Synpunkter på den?

Är det en bra allround hoj? Lättservad? Kända problem?
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
enligt bikes tester så ska den ju gå som satan 0-100km/h
har för mig att det påstås gå på 2.8 sekunder

Verkar vara lite ovanligare än de flesta sportisar så, alltid nåt kul där.

det var väl det jag vet om den.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
sporTlovEr skrev:
Någon som har(haft) en sådan hoj? Synpunkter på den?

Är det en bra allround hoj? Lättservad? Kända problem?


Jag passar på att svara här då, sportlover... lika bra det.

Jag har aldrig kört maskinen, men vad jag har för mig så är motorn en variant på Suzukis oljekylda (Suzuki Advanced Cooling System, SACS) 750/1100-motor, mao en sprängsäker maskin.(dock vart jag lite osäker nu, kan nån klarlägga?).
Är det SACS så vet Anders Brink vet massor om den motorn... pålitlig, robust, tilltagen.

Vad gäller hojjen i sig vet jag egentligen ingenting om den förutom att en kompis har haft en och han var himla nöjd med den... innan han bytte o körde ZX9or, R750, Blade's, R1000 osv. Som jag förstår det på honom var det en bra hoj att börja på, robust o stark.

Men du vet vad jag tycker... jag tycker du ska skaffa dig någonting från 98 o framåt... men jag vet ju hur det är, det finns begränsningar i ekonomi o allt annat också.

Hittade lite länkar : http://www.motorbyte.com/mmm/pages/reviews/rf900r12_96.htm
http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/gtbikes.html
 
Last edited:

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Ekeby
Hoj
Honda CBR954RR-03
Hade en sån 1 säsong för 2år sen...saknar den fortfarande..helt underbar hoj...och den röda är i mitt tycke såååå jävla snygg...kan bara starkt rekomendera...hittar jag en till rätt pris köper jag en iegen bara för att toura med..
 

Marten72

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2003
Ort
München
Hoj
Aprilia RSV R 03
Jag har haft en 94, svart. Kanonbra hoj, gar bra med passagerare ocksa. Otroligt bra tryck underifran. Har for mig det ar samma vaxellada som pa 1100. Och som sagt, valdans axsnabb da motorn ligger langt fram, hojen ar ganska lang, samt att ettans vaxel gar precis till 100/110 knyck. Kop!!
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Kanonhoj. Fruktansvärd acceleration och hög toppfart :) Hyfsad försäkringspremie är det också. kolla växellådan som på alla andra hojar. 2:an kan vara dålig och hoppa ur när man varvar ur 2:ans växel. Verkar hyfsat enkelt att fixa själv. Jag ska precis börja med min. Motorn kan upplevas som lite "skrammlig" men dom låter så. Service tycker jag är mycket enkelt, det är sällan man behöver demontera några kåpor.
 
Last edited:

lotuz

Snart återfallare
Gick med
4 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Hus..
Äger en 96'a.. Har för mig att det är samma grund som till GSXR 1100 i denna motor. Rätta mig gärna om jag har fel men är ganska säker.

Har haft den ett halvår, funkar kalas! Var nere i Wien o vände med den i somras.. touring på autobahn är mkt kul med denna maskinen.. ca 10 timmars höghastighetstouring var inga problem i sitsen! (okej, det kändes väl, men inte alls farligt.) Ganska tung hoj, vilket hjälper i acceleration. Enligt bilsport MC så låg denna hojjen i klass 7 detta året ut, o skulle "gå ner" till nästa år? Vet inte riktigt om det är så det fungerar,det var iaf det beskedet jag fick för min hoj. Men då jag inte har registrerat in mitt ex ännu så har jag heller inte tecknat någon normal försäkring på den (endast temporär reggad tidigare..).
Hojjen har underbara former.. vissa kan tycka att bakdelen är lite för mycket.. men framdelen väger upp det gott o väl.
Tycker service verkar vara av normal karaktär.. Ganska bra topphastighet på den.. 0-100 går som "satan" .:) vikten hjälper att hålla nere hojjen i backen.. Det är en trevlig tourer!

Befinner du dig i närheten av Lund så kan jag erbjuda testkörning, förutsatt att jag hinner regga in den, börjar bli grymt sugen nu då det trotts allt är körbart väder här nere..:D


http://rf900.inorp.com några bilder.. om de hjälper..:)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
sporTlovEr skrev:
Någon som har(haft) en sådan hoj? Synpunkter på den?

Är det en bra allround hoj? Lättservad? Kända problem?


Tack för alla bra svar(och proverbjudanden, men är för långt bort)!

mvh sporTlovEr
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lättservad, relativt? :D

Förrutom tvåans drev som hell_man berättade om har den shimsjustering för ventilerna som kan avskräcka. Hoppar inte tvåan ur när du gasar fullt vid 7000 varv är den okej. Justeringsintervallet på ventilerna är runt 3000 mil om man inte piskar den på bana eller beter sig dumt när man startar den.

Smörjningen av storändan av vevstakarna hade kunnat varit bättre. Se upp med silvriga streck i oljan när du byter oljan. Det bästa vore om du kunde byta oljan på plats efter provkörningen - och betala säljaren för oljebytet. Ny vevaxel, 16k. Nya lager, 6k. En kostnad som man kan vara utan.
 

GST Spyder

biker to be
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Väsby
Hoj
cbr600 el gsxr600/750blivande
Förlåt att jag kliver in här men jag har funderat och funderat en massa och har kommit en bit på väg. Jag kommer att åka en hel del långa turer och har därför börjat kika på just sådana här hojar som är lite mer tourer än ren sportbåge istället för de jag tänkt innan, Denna tråd gjorde ju inte saken sämre eftersom jag just funderat på en rf900. Enda problemet som jag ser det är att få tag i en med hyfsade mil.De få jag sett i sverige ligger på 5000mil eller däromkring. Är det ett problem om hojjen är välskött?
Ser att de går att få tag i till bra pris i Tyskland och undrar därför om det finns något prob att regga in dem här? Har en kompis som är väldigt duktig på hojars om i så fall åker ner med mig och kollar bågar innan jag köper men...tänkte höra mig för här.
Tycker hojjen är snygg som tusan och medlite mods så går den nog att få riktigt läcker :) Smaken e som baken jag vet men jag gillar dem :)
 

Blueman

Kan man fästa babyskydd med "bläckfisk"?
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
RF900R
Jag har en -98:a. Är kanonnöjd! Jag har den iofs mest som pendlarhoj och tourer, åker inte särskilt mycket bana. Kan tänka mig att andra cyklar är bättre för det. Har dock testat den på go-cartbana och det gick alldeles utmärkt att köra på även på så "snäva" utrymmen! Jag gjorde ett inlägg om mina tankar kring hojen i tråden nedan, men du kanske redan har sett det!?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=71399&page=2&pp=20
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Jag hade en -97. Gråimport från Italien. Det negativa med min cykel var : Blev aldrig riktigt varm enl. tempmätaren vid normalkörning, kanske berodde det på en annan termostat pga Italien som är ett varmare land. Höll jag jämn gas på 3:ans växel i 3000 rpm (50 km/h) så fick den försig att helt plötsligt axxa ganska så kraftigt, höll jag kvar så gick det ca 80 annars så fick jag slåav ganska så ordentligt för att hålla laglig fart. Vibrationer i styret vid ca 95 km/h var det som mest över 110 försvann det och innan 80 så märktes det inte. Fick känslan av "vita fingrar" om man ville toura lagligt.

Det positiva : Ett jäkla drag från botten, man får nog se till och hålla i hatten när man gör en fullgas repa. Sjuk stabilitet vid höga farter, 180 känns som lagom touringhastighet upp till 240 inte speciellt märkvärdigt att köra. Hade 295 på mätaren som toppnotering, så 270 som uppges i tester stämmer nog. Körde 2.05 varv på Anderstorp som resulterade i fotpinne förminskning, totalt sönderskrapade. Skalll finnas fula piggar under fotpinnarna, efter den körningen så fanns inte ens tendens till gängor kvar att kunna byta dom. Bytte framdrev, 2 taggar ner, och fick en rejält trevlig bakhjulsmaskin som drog fint ut ur kurvorna.

Övrigt : det är ju inte en fulländad kurvmaskin så gillar man att bryta med ett ånglok så väljer man denna . Kan jämföras med min nuvarande zx12:a, zx12:an är kvickstyrd i förhållande till RF:en och 12:an anses väl inte vara direkt pigg i kurviga partier. Fast jag gillar den där känslan av lite bångstyrigt motstånd, när man får bryta och känna att man bemästrar krafterna. När man väl ligger i spåret så går den så stabilt så att släppa ena styränden och vinka till ett möte känns inte onaturligt. Sen så får man inte glömma att det är ur snygg, men den snyggaste färgsättningen var just -97. Maroonred,svart,silver.
 

realarre

dr 350s till salu!
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Rf 900
Hell_Man skrev:
Kanonhoj. Fruktansvärd acceleration och hög toppfart :) Hyfsad försäkringspremie är det också. kolla växellådan som på alla andra hojar. 2:an kan vara dålig och hoppa ur när man varvar ur 2:ans växel. Verkar hyfsat enkelt att fixa själv. Jag ska precis börja med min. Motorn kan upplevas som lite "skrammlig" men dom låter så. Service tycker jag är mycket enkelt, det är sällan man behöver demontera några kåpor.
Hell_man, hur har det gått med växelbytet?
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Det var inga problem med renovering av växellåda. Suzuki är lätta att skruva med. Dock kostade det en slant trots att man gjorde det själv. Nu är hojen såld, och jag hoppas nya ägaren är nöjd. Själv ska jag åka motard nästa säsong. Bus är kul :tummenupp
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Lite vinterpul med RF900 -96

Första säsongen med "pråmen" i garaget, varför jag har några frågor till Er med RF900 apropå diverse 2 400 mila-jobb:
  • Byte drivlina - Går nog tillbaka till original-kuggning efter att ha haft en kugge mindre fram. Hur många av Er kör neddrevat?
  • Justering av dämpning - Fram förspänning läge 2, Returdämpning std (5/8-varv). Bak förspänning 5, Retur 3, Dämpkraft std. Har Ni testat Er fram till nåt annat?
Något annat man bör gå igenom eller justera för att få bästa möjliga prestanda på pärlan?

Ha de :)
 

Dr.Bike

Guest
Hittade TVÅ (såldes i par) RF900 ute i ett industriområde i Abu Dhabi sist jag var där nere...
7000 Dirham (14.000 skr) för bägge... :hihi

Lite jobbiga att ha som handbagage bara...
F.ö fanns en quadracer med en hayabusamotor i...
För säkerhets skull satt det turbo på den!
(kan jag lägga upp en bild här på någe vis?)
 

realarre

dr 350s till salu!
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Rf 900
varför ska du dreva upp? jag hade tänkt mig dreva ner en kugg och se hur det känns.
roffe_s skrev:
Första säsongen med "pråmen" i garaget, varför jag har några frågor till Er med RF900 apropå diverse 2 400 mila-jobb:
  • Byte drivlina - Går nog tillbaka till original-kuggning efter att ha haft en kugge mindre fram. Hur många av Er kör neddrevat?
  • Justering av dämpning - Fram förspänning läge 2, Returdämpning std (5/8-varv). Bak förspänning 5, Retur 3, Dämpkraft std. Har Ni testat Er fram till nåt annat?
Något annat man bör gå igenom eller justera för att få bästa möjliga prestanda på pärlan?

Ha de :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top