RGF nissar efterlyses... (hjälp!)

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
hmm.. ska nog kolla mina portar då.. jag känner igen alla dom där symptomen...
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
koop skrev:
oljefläck och knackningar... känns igen grovt..

oj :rodnar fick jag er att bli oroliga nu, vet inte hur det är på kdxen men på min rg var det alltid en oljefläck under hojen efter att man ställt ifrån den under natten och det försvann direkt när jag bytte portar....
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
under min e det ingen olja men på kåporna o vid avgasutblåstet DÄR e OLJA har köpt motortvätt nu ska försöka få bort det men måste man skruva av cylindern för att kolla om portarna e Söner/slut lr kan man gör det på ett annat sätt förutom det med oljan o knackningarna?

blir den svårstartad med dåliga portar? :va
 

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen längre
RgOlsson skrev:
under min e det ingen olja men på kåporna o vid avgasutblåstet DÄR e OLJA har köpt motortvätt nu ska försöka få bort det men måste man skruva av cylindern för att kolla om portarna e Söner/slut lr kan man gör det på ett annat sätt förutom det med oljan o knackningarna?

blir den svårstartad med dåliga portar? :va

Det är olja på min oxå, på kröken... svårtstartad är min också... :| Men det borde inte bero på dåliga portar eftersom den skulle gå igång ändå eftersom inte portarna öppnar sig förräns 8000 varv, eller?
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
Esquina skrev:
Det är olja på min oxå, på kröken... svårtstartad är min också... :| Men det borde inte bero på dåliga portar eftersom den skulle gå igång ändå eftersom inte portarna öppnar sig förräns 8000 varv, eller?

precis, min gick att köra med även fast ena porten var helt åt helvete, gjorde 120 fast den gick iaf.
att det läcker vid kröken gör inget,det gjorde min också, ta bort avgassystemet och ta lite packningssilikon och kleta dit på båda sidor av avgaspackningen sen ska den hålla tätt
 

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen längre
Hammet skrev:
precis, min gick att köra med även fast ena porten var helt åt helvete, gjorde 120 fast den gick iaf.
att det läcker vid kröken gör inget,det gjorde min också, ta bort avgassystemet och ta lite packningssilikon och kleta dit på båda sidor av avgaspackningen sen ska den hålla tätt

Är det två portar?

Well va ute o körde lite idag :) Lika trögstartad som vanligt vilket innebär att jag får lägga benen på ryggen o springa. :kocko

Flyter omkring en hel barrskog i tanken :D Till min förvåning så va det inte ett enda skit i koppen på förgasaren... har i vilket fall rengjort saker o ting idag för att ställa in den helt o hållet för i år.

Min kompis o jag har filmat lite på mc:n med en lågkvalitéts kamera, kan slänga upp lite filmsnuttar om någon vill :yoparty
 

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen längre
Batteriet sugs ut när jag använder startmotorn, det är förövrigt ett biltema :skrämd Den låter liksom som den ska när man tar elstarten, men det tänder liksom inte till när den är kall... Kan det vara dåligt tändstift i? Det är ett 9, någon som vet vad orignalstiftet heter? Är osäker på om det är orignal.
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
Esquina skrev:
Batteriet sugs ut när jag använder startmotorn, det är förövrigt ett biltema :skrämd Den låter liksom som den ska när man tar elstarten, men det tänder liksom inte till när den är kall... Kan det vara dåligt tändstift i? Det är ett 9, någon som vet vad orignalstiftet heter? Är osäker på om det är orignal.

stiftet är BR9ECM
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Esquina skrev:
Det är olja på min oxå, på kröken... svårtstartad är min också... :| Men det borde inte bero på dåliga portar eftersom den skulle gå igång ändå eftersom inte portarna öppnar sig förräns 8000 varv, eller?
Då kan aj säga att ja har lite svårt att veta om det e portarna för ja har aldrig varvat min över 8000 för den e strypt så det e lite jobbigt.. men den e som din svårstartad får lägga benen på ryggen rätt ofta om man ska få igång den... men han ja köpte den av sa att batterit var Splitter nytt så det kan ju itne vara det det e fel på? :huvet
 

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen längre
RgOlsson skrev:
Då kan aj säga att ja har lite svårt att veta om det e portarna för ja har aldrig varvat min över 8000 för den e strypt så det e lite jobbigt.. men den e som din svårstartad får lägga benen på ryggen rätt ofta om man ska få igång den... men han ja köpte den av sa att batterit var Splitter nytt så det kan ju itne vara det det e fel på? :huvet

Hmm fan jobbigt läge. Sugs ditt batteri ut efter att du försökt ett tag med startmotorn? Dvs elstarten? Nej då är det svårt att veta om avgasportarna är gröna... alltså okey :D
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Esquina skrev:
Hmm fan jobbigt läge. Sugs ditt batteri ut efter att du försökt ett tag med startmotorn? Dvs elstarten? Nej då är det svårt att veta om avgasportarna är gröna... alltså okey :D
nu går det edet ja men när ja har varit ute o kört så har ja aldrig legat i 8000 varv längre än 2 sek innan ja växlat så ja vet inte något ting om portarna, får fråga hon ja köpte den av, men ja har fixat en komp grunka så ja sak komma mitt komp i den o se om ja ska dela cylindern lr inte! :7peta
 

RGmaniac

No More MR 2 Stroke
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Kawasaki Z 550 -82,Yamaha XS 500 -79
Esquina skrev:
Oki, thx... osäker om jag har ECM...

Ska kolla imorgon...


Jag körde med BR9ECM på den ett tag men med ddet stiftet tvärdog den och stiftet var dött, bytte till BR8ES eller 9HS eller vad dom nu heter minns fan inte.....men på det stiftet går den fint..
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
RgOlsson skrev:
Då kan aj säga att ja har lite svårt att veta om det e portarna för ja har aldrig varvat min över 8000 för den e strypt så det e lite jobbigt.. men den e som din svårstartad får lägga benen på ryggen rätt ofta om man ska få igång den... men han ja köpte den av sa att batterit var Splitter nytt så det kan ju itne vara det det e fel på? :huvet

nypen kolv/cyl tror jag starkt på, du kan ta bort avgassystemet och kika in i cyl med en ficklampa och kolla om det är några repor eller liknande på kolven mot utblåssidan, det är oftast där det brukar gå åt helvete.....har du långa fingrar kan du prova känna lite inne i cyllen :) :slicka
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
RgOlsson skrev:
nu går det edet ja men när ja har varit ute o kört så har ja aldrig legat i 8000 varv längre än 2 sek innan ja växlat så ja vet inte något ting om portarna, får fråga hon ja köpte den av, men ja har fixat en komp grunka så ja sak komma mitt komp i den o se om ja ska dela cylindern lr inte! :7peta

är den strypt står portarna i konstant stängt läge, alltså dom används bara när den är ostrypt :)
 

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6 -08
RgOlsson skrev:
Då kan aj säga att ja har lite svårt att veta om det e portarna för ja har aldrig varvat min över 8000 för den e strypt så det e lite jobbigt.. men den e som din svårstartad får lägga benen på ryggen rätt ofta om man ska få igång den... men han ja köpte den av sa att batterit var Splitter nytt så det kan ju itne vara det det e fel på? :huvet

Kick ska det va! :yoparty
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top