RGV250 2-takts räser

PeterSchnee

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Bromma
Hoj
CB1000ra
ser fram imot att filmen lägs upp, riktigt sugen på att höra sången.

Trevlig tråd att läsa igenom en fredagkväll.
Lycka till med racen i sommar
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Blir ju riktigt bra det där!!!

ser fram imot att filmen lägs upp, riktigt sugen på att höra sången.

Trevlig tråd att läsa igenom en fredagkväll.
Lycka till med racen i sommar


Tack ska ni ha! :)
Beräknad leverans på bromsskivorna är nu på fredag så förhoppningsvis blir det lite gjort till nästa helg. Har köpt på mig några burkar bromsoksfärg också, guld och svart, får se vad som blir bäst. Men de lutar åt svart.
 
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Paketet från kina med bromsskivor kom lite tidigare än väntat. Dock så var jag ju givetvis inte hemma då fedex tydligen tycker att man ska sitta hemma och trycka kl 10.00 på förmiddagarna för att invänta paket. Ringde upp dem för ny leverans efter säg 16.00? det var omöjligt så nu får dem lämna det i mitt trapphus utanför dörren nästa gång de kommer, hoppas de ligger kvar och inte blir stulna när jag kommer hem från jobbet. Men vad annars ska man göra ..
Seriöst, vem förväntar de sig ska vara hemma mellan 10-12 på förmidagarna som var deras utlämningstider?
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Paketet från kina med bromsskivor kom lite tidigare än väntat. Dock så var jag ju givetvis inte hemma då fedex tydligen tycker att man ska sitta hemma och trycka kl 10.00 på förmiddagarna för att invänta paket. Ringde upp dem för ny leverans efter säg 16.00? det var omöjligt så nu får dem lämna det i mitt trapphus utanför dörren nästa gång de kommer, hoppas de ligger kvar och inte blir stulna när jag kommer hem från jobbet. Men vad annars ska man göra ..
Seriöst, vem förväntar de sig ska vara hemma mellan 10-12 på förmidagarna som var deras utlämningstider?

Ne, det är helknasigt, dhl och ups har samma skit.

Ring och ändra så att dom kommer till jobbet istället, det gör alltid jag.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Ja det skulle man nästan ha gjort, men nu chansade jag och paketet låg kvar när jag kom hem som tur var. :tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_2229.jpg
    IMG_2229.jpg
    142.5 KB · Visningar: 73
  • IMG_2228.jpg
    IMG_2228.jpg
    144.1 KB · Visningar: 62

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Är rätt nöjd med min nya cockpit. Har snyggat till lite och passade på att dra in luftslangen från tanken i mitt hemmabyggda fäste för laptimern.
Tog nå kort på hur de ser ut med nya skivorna också.
Glömde ta med mig kamera så mobilbilder får duga denna gång.

Inväntar lite delar fär att färdigställa, har beställt stålomspunna slangar, repkit till bromsoken och lite annat.
Färg för bromsoken är inköpt sedan tidigare men har fortf inte bestämt mig om jag ska lacka dem guld eller svarta?
De stålomspunna jag köpt är clearcoated med svarta banjos.
 

Bifogat

  • 20120225022.jpg
    20120225022.jpg
    105.9 KB · Visningar: 87
  • 20120225026.jpg
    20120225026.jpg
    109 KB · Visningar: 85
  • 20120225027.jpg
    20120225027.jpg
    88.1 KB · Visningar: 74

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Kommit lite delar med posten äntligen.
En ny hjälm säsongen till ära kändes bra då min förra hade några år på nacken och varit med om två marksyningar :D .

Stålomspunna slangar som ser skitfina ut, en bunt bromsbelägg. Inväntar fortf renoveringssats till oken som borde komma vilken dag som hellst. Under tiden håller jag på tvättar upp och ruggar upp oken inför lite pensellack. De blir svarta då de kommer matcha skivor och de nya slangarna mycket bra, valde svarta ko0pplingar på de nya slangarna som var över förväntningarna i snygghet faktiskt.
Fortsättning följer.
 

Bifogat

  • IMG_2231.jpg
    IMG_2231.jpg
    202.5 KB · Visningar: 58
  • IMG_2232.jpg
    IMG_2232.jpg
    213.1 KB · Visningar: 64

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Efter en vända i diskmaskinen och nån timmes skrubbade så vart oken rena tillslut. ( heja svinto! )
Har lagt några lager färg änsålänge men ska bättra på ett par ggr till.

Renoveringssatsen jag hade beställt var ju givetvis fel såg jag, har råkat beställa till 4-kolvs ok och inte 6-kolvs. Har pratat med säljaren och ska returnera dem när de kommer och få de rätta skickade till mig. Så det är väl bara vänta å va glad under tiden. Tur att det tar en jäkla tid att snygga till oken kanske så jag inte hinner sakna ringarna :D
 

Bifogat

  • IMG_2233.jpg
    IMG_2233.jpg
    171.3 KB · Visningar: 79
  • IMG_2235.jpg
    IMG_2235.jpg
    201.7 KB · Visningar: 75

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Kanska ska ta och uppdatera lite.

Det tog typ 2½ månad att få hem de nya packningarna till bromsoken. Vart så less så monterade på originaloken och drog ut och körde under tiden. Bromsarna blev sjukt bra med nya skivor och stålomspunnet, ny pump och belägg så nu funderar jag på att inte ens använda de 6kolvsoken jag hade tänkt från början. Men vi får se.

Hursom, efter allt strul och en hel drös med mail fram o tillbaka så fick jag dem, oken är klara och ligger och blänker på bänken i garaget. Rgv'n är "klar" har gjort diverse finjusteringar på wirespelet till avgasportarna och bestycknigen.
Åker ner till gelleråsen nästa vecka för provkörning av härket så får vi se om de har blivit nån fart på han eller om jag ska skruva mer.

Har satt i nå specialstift jag hittade från spitfire, som är av delad elektråd som ett V istället för en hel. Vet inte om de gör nån skillnad men skulle ge starkare gnista på annars gnistsvaga hojar typ. tänkte kan ju va bra när man kickar kanske ..
Återkommer efter gelleråsen om de va nått att ha de här :rolleyes:

EDIT: Hade lite bilder, men SH strular som vanligt. blir bara en svart ruta när jag försöker klicka på "hantera bifogade filer" suck ..
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Hmm jag kan fortf inte ladda upp bilder? någon?

Nu har jag vart och provkört han på gelleråsen iaf. Sjukt svårt...
Någon som vill veta hur man sänker sina varvtider med 15sekunder? Man byter från 600 till 250 .. :död
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Hmm jag kan fortf inte ladda upp bilder? någon?

Nu har jag vart och provkört han på gelleråsen iaf. Sjukt svårt...
Någon som vill veta hur man sänker sina varvtider med 15sekunder? Man byter från 600 till 250 .. :död

Man får dreva skit'n ganska extremt för att kunna komma runt den där gropiga cykelbanan i värmland. 14/44 körde jag när det begav sig.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Man får dreva skit'n ganska extremt för att kunna komma runt den där gropiga cykelbanan i värmland. 14/44 körde jag när det begav sig.

Jag kör med 14/43 så de torde inte vara det?, en kugg gör väl inte så mycket ..

Jag tror de e nå annat, dels 'är det nog helt enkelt skit bakom spakarna, jag klarar inte riktigt av att köra den som det är tänkt trots att jag försöker varva helvete. Och dels får jag nog fan inte till han riktigt, den går inte 100. Jag e kass på att bestycka..och på 8k-rpm känns den helmongo i utgång på kurvor.

I högfartshögern som är ut på långrakan på gåsen så kommer jag t.ex galet. 2an är för lågt, och 3an orkar han inte med alls så man får ta halva rakan till att få upp fart.
Toppar ~ 185 mätarfart när jag börjar bromsa in sedan, är detta normalt? eller har jag bestyckat bort mig helt?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag kör med 14/43 så de torde inte vara det?, en kugg gör väl inte så mycket ..

Jag tror de e nå annat, dels 'är det nog helt enkelt skit bakom spakarna, jag klarar inte riktigt av att köra den som det är tänkt trots att jag försöker varva helvete. Och dels får jag nog fan inte till han riktigt, den går inte 100. Jag e kass på att bestycka..och på 8k-rpm känns den helmongo i utgång på kurvor.

I högfartshögern som är ut på långrakan på gåsen så kommer jag t.ex galet. 2an är för lågt, och 3an orkar han inte med alls så man får ta halva rakan till att få upp fart.
Toppar ~ 185 mätarfart när jag börjar bromsa in sedan, är detta normalt? eller har jag bestyckat bort mig helt?

Varva helvete ska du nog inte behöva göra. Växla vid 11300 rpm så går det bäst. Om den går dåligt från 8000 rpm och uppåt känns det mer som ett avgasportventilproblem. Har du friskt batteri och ordning på allt från "portmotor"-vajrar-vajerhjul-inställningar?

Sätt i original-allt vad gäller munstycken, kör med luftburk och filter. Använd alla slangar och solenoider och skit till förgasarna. Då borde den vara väldigt lättkörd.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Varva helvete ska du nog inte behöva göra. Växla vid 11300 rpm så går det bäst. Om den går dåligt från 8000 rpm och uppåt känns det mer som ett avgasportventilproblem. Har du friskt batteri och ordning på allt från "portmotor"-vajrar-vajerhjul-inställningar?

Sätt i original-allt vad gäller munstycken, kör med luftburk och filter. Använd alla slangar och solenoider och skit till förgasarna. Då borde den vara väldigt lättkörd.

Nja mena mer varva helvete som i alltid ligga på min 8k och dra ur ordentligt. tror jag drar upp han till 12.
Men det jag menade var att från 8k till ~9200 rpm orkar den inte på full gas man får slå av lite för att få upp han till över 9 då går den jättefint hela registret ut. (dock bara på de högre växlarna, 3an och uppåt) så där känns det ju som ett drevproblem snarare?!

Det är nytt batteri, vajerhjulen är byta, vajrarna smorda portarna är genomgånga och fräsha. Har ställt in efter manualen stillaståendes gasandes efter de tre strecken vart han ska stå på hjulet. solenoider och slangar, luftburk osv sitter redan, har bara bytt till tygapiporna och bestyckat upp i princip, + ett piperscross luftfilter.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Nja mena mer varva helvete som i alltid ligga på min 8k och dra ur ordentligt. tror jag drar upp han till 12.
Men det jag menade var att från 8k till ~9200 rpm orkar den inte på full gas man får slå av lite för att få upp han till över 9 då går den jättefint hela registret ut. (dock bara på de högre växlarna, 3an och uppåt) så där känns det ju som ett drevproblem snarare?!

Det är nytt batteri, vajerhjulen är byta, vajrarna smorda portarna är genomgånga och fräsha. Har ställt in efter manualen stillaståendes gasandes efter de tre strecken vart han ska stå på hjulet. solenoider och slangar, luftburk osv sitter redan, har bara bytt till tygapiporna och bestyckat upp i princip, + ett piperscross luftfilter.

Kör originalbetyckat och testa då. 270/280 (eller är det 280/290?). Gör det ingen som helst skillnad är det nog läge att se över batteri/porteri igen.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Kör originalbetyckat och testa då. 270/280 (eller är det 280/290?). Gör det ingen som helst skillnad är det nog läge att se över batteri/porteri igen.

Tack jag ska prova det.
Det satt i 280/290 när jag köpte den, gick upp till 290/300 iom tyga. (kanske var dumt)
270/280 var rekomenderat enligt kitmanualen. Jag är dock livrädd för att bestcka ner så han skär.

(Om du någon gång skulle ha vägarna förbi bålsta får du gärna komma och provköra. du som vet hur dom ska gå )
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Tack jag ska prova det.
Det satt i 280/290 när jag köpte den, gick upp till 290/300 iom tyga. (kanske var dumt)
270/280 var rekomenderat enligt kitmanualen. Jag är dock livrädd för att bestcka ner så han skär.

(Om du någon gång skulle ha vägarna förbi bålsta får du gärna komma och provköra. du som vet hur dom ska gå )

Det är ingen risk att den skär för att du kör en testrepa lite för snålt. Det nyper bara lite grann! ;)

Sätt i 270/280 och ta en liten runda i varlig stil. Du behöver ju inte ligga på fullgas på sexan i en minut liksom. Känns det bättre då kan du ju för säkerhets skull prova 280/290 och se om problemet återkommer. Gör det inte det så har du kommit rätt.

Gör det det så byter du tillbaka till 270/280, kör en lite mer långvarig vända, sen lyfter du av topparna och avgasrören och kikar på avgassidan på kolvarna genom avgasportarna och kolvtoppen ovanifrån. Ser det okej ut, utan repor eller spår efter spikningar så är det bara att sätta ihop och vara nöjd.

Så vansinnigt hårfint borde det inte vara på en gathoj (ja, jag är elitist numera). På räsern kör jag allt från 178 till 195 i munstycken (stegen är 178-180-182-185-188-190-192-195) och även om man enligt detonationsräknaren kör på tok för snålt så har det aldrig varit nån större skillnad på repigheten på kolven. Så risken att den skär på grund av ett-två steg för snålt är rätt liten. Det är ju dock såklart vettigt att testa sig fram med babysteps.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Nu verkar de funka för mig att lägga upp bilder.
Så här blev det iaf med bromsoken ifrån kawan. De ligger dock oanvända som sagt men kanske ska använda dem nån gång.
IMG_2238.jpgIMG_2243.jpg20120514060.jpg
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Och bildbevis på att jag faktiskt har kört tvåtaktsmoppen åtminstone EN gång :hihi
(Tack klotgren för tjusig bild )
20120516064.jpgDSC_6057copy.jpg
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top