RGV250 2-takts räser

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Ebay-portarna är ju bara "proteser" som inte gör nåt annat än att täppa igen hålen, dvs det är "fullt öppna" portar. Fullkomligt värdelöst om man vill ha nån sorts körbarhet. Don't do it.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Håller på byter kolvar och stöter på ett märkligt problem.
Första cylindern och kolv gick bara bra.
Men på andra kolven så passar inte ringjäveln hur jag än gör? någon som varit med om detta?
Har provat med 4st olika kolvringar, alla fastar i översta spåret och går ej ihop, men i undre spåret sitter de bra.
Hade en ny kolv i reserv och provade ringarna på dessa, även där samma problem, de sitter bra och klämmer ihop på den undre men på den övre fastar de, det är som att spåren är för litet eller kolvringarna för stora, men jag kan ju inte ha prickat in två kolvar med fel övre spår?`
Stoppar jag på en beggad kolvring så klämmer den ihop som den ska?
Vad är det frågan om? :va
 

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
Ort
42 mil snett neråt vänster från Hufvudstaden
Hoj
En rasad och en i delar
Håller på byter kolvar och stöter på ett märkligt problem.
Första cylindern och kolv gick bara bra.
Men på andra kolven så passar inte ringjäveln hur jag än gör? någon som varit med om detta?
Har provat med 4st olika kolvringar, alla fastar i översta spåret och går ej ihop, men i undre spåret sitter de bra.
Hade en ny kolv i reserv och provade ringarna på dessa, även där samma problem, de sitter bra och klämmer ihop på den undre men på den övre fastar de, det är som att spåren är för litet eller kolvringarna för stora, men jag kan ju inte ha prickat in två kolvar med fel övre spår?`
Stoppar jag på en beggad kolvring så klämmer den ihop som den ska?
Vad är det frågan om? :va

Har du satt ringen med rätt sida upp alt. satt den på rätt plats om det är fler än 1 ring per kolv?
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
kolvringen ser inte ut att vara fasad så att det ska spela någon roll vad som är upp och ner, men har provat att vända på den och det gör ingen skillnad.
Har öppnat upp två förpackningar med kolvringar och provat alla 4 med samma resultat?

Edit, det är två ringar per kolv ja, och samtliga ringar passar i nedre spåret men inte i övre.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Kolla numren på alla förpackningar. Prova ringarna som funkar på ena kolven på den andra kolven. Den övre ringen ÄR fasad. Det sitter ett T precis vid gapet, det ska vara uppåt.

Det går inte att förväxla övre och undre ringar, vad jag minns. Den undre ska ju ha expanderringen innanför, så den är tunnare/har större innerdiameter.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Stort tack! T:et hade jag missat.

Men trotts det fick vi det inte att funka, vred upp o ner, ut o in bak o fram bytte fram o tillbaka och inget passade. tillslut så passade en ringjävel när kompisen provat en timme i soffan efter ett par öl, och jag vet itne varför den passade eller de blev rätt men nu sitter det där iaf.
Tror en förpackning kom med två ringar av samma sort, två undre ringar, därför jag trodde de var samma.
Ska plocka av andra cylindern och se så att det sitter rätt också.

Ang expanderring så är det något jag bara sett på mopeder, hur viktigt är dessa? Antar att de ska täta bättre på nedgång av kolven därav den är fasad så. men de känns som att den bygger så mycket med ex-ring inunder den understa?

Ang oval vajjerrulle så hade du tokrätt, den var väldigt oval och mycket större, knäppte en bild, vet inte om de syns så bra men tack även för det tipset, du sitter inne på många bra inputt.
 
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Nya vajerhjul, vajerhöljen, kolvkit, rengjorda och uppsmorda portar med nya packboxar osv.
 

Bifogat

  • IMG_2152.jpg
    IMG_2152.jpg
    145.8 KB · Visningar: 116
  • IMG_2155.jpg
    IMG_2155.jpg
    146.3 KB · Visningar: 120
  • IMG_2156.jpg
    IMG_2156.jpg
    161.5 KB · Visningar: 123
  • IMG_2157.jpg
    IMG_2157.jpg
    162 KB · Visningar: 118

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Det enda jag vill tillföra är RTFM. Dessa motorer är väldigt sköra, delikata grejor men följer man bara manualen till punkt och pricka, använder originalgrejor och byter när man skall så funkar dom utmärkt!
Har sett mycket fulmek o liknande vid bankanten o det har inte funkat hittils.
Allt sånt om kolvringar o locktite o de står utförligt i verkstads handboken!
Tillochmed orig. avgasportar funkar om man bara har dom senare (typ -01+) med mycket svart (coating) på, även dom tidigare innan -98 (Suzuki) verkar ha funkat problemfritt..
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Det enda jag vill tillföra är RTFM.

Jaja ..:rolleyes:

Du har ju rätt i det du säger, men jag tycker manualen som finns att tillgå från nätet är ganska crap. då de syns riktigt dåligt vad som är vad. och jag har varit för snål för att köpa en ny
Därav sker mycket(all) mek utan manual.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jaja ..:rolleyes:

Du har ju rätt i det du säger, men jag tycker manualen som finns att tillgå från nätet är ganska crap. då de syns riktigt dåligt vad som är vad. och jag har varit för snål för att köpa en ny
Därav sker mycket(all) mek utan manual.

Gör en ansträning och loctita allt som ska loctitas, smörj det som ska smörjas OCH DRA ALLT MED RÄTT MOMENT!
RGV250 är byggda av metaller som har många egenskaper gemensamma med choklad. Använd momentnyckel, du kommer att bli en lyckligare individ.
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Prova att söka en beg. då.
Apriliamanualerna ligger o skräpar överallt, jag har en orig. o en utskriven, en kompis har en 98+ som följde med en cykel han styckade upp.
Hur det är med RGV vet jag förstås inte men motorerna är med i alla!
Sådant som kolvringsgrejen är bra att veta innan raset.
Kan man undvika att blåsa ut bottenpackningar på nordslingan så är det ju också en fördel (dock lite svårare att undvika då man får spänna cylinderbultarna på armbågsmoment),
kan också vara backen efter Breidcheid som frestar en del på materialet.

Hade (tur) den gången då jag hade två cyklar med mig så det var bara att skruva över gatkåporna på räsern och köra vidare. Vill minnas att jag fick bakhjulspunka på den senare under tiden och fick lift med Rennstrecken Sicherung tillbaks till påsläppet.
Lyckades få vidare lift därifrån ner till Adenau med LO Jardenbergs (MC Huset) polare och hämtade upp skräpet med transportern på banan (olagligt), skiftade hjul mellan cyklarna o fortsatte i väntan på cylinderfots packningarna,
ca:3 dag från Uli Ponten (känd lokal profil)...
Man skall försöka eliminera felkällorna så mycket som möjligt, det regnar tillräckligt med skit över en ändå!

Wellcome to Twostroke World!


Jaja ..:rolleyes:

Du har ju rätt i det du säger, men jag tycker manualen som finns att tillgå från nätet är ganska crap. då de syns riktigt dåligt vad som är vad. och jag har varit för snål för att köpa en ny
Därav sker mycket(all) mek utan manual.
 
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Fixade till kolvarna och plockade ihop det sista, stoppade tillbaka motorn i ramen. Provkickade lite, de va ett jävla komp jämnfört mot innan, tidigare kunde jag dra kicken med handen nu var de väldigt mycket mer motstånd, ska bli spännande med uppstart.

Nästa grej blir att ställa in avgasportarna, och tillbaka med all el och wire .
 

Bifogat

  • IMG_2159.jpg
    IMG_2159.jpg
    154 KB · Visningar: 120
  • IMG_2162.jpg
    IMG_2162.jpg
    148.7 KB · Visningar: 104

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Funderade på om man inte kunnde kasta på ett eftermarknads kopplingsgrepp som ser lite roligare ut och är skönare att köra med. Finns ju hyffsat prisvärda från twenty som är till cross, vet inte om de blir mongo i utväxling kanske lr om det fungerar. De är ju dessutom ganska korta.
Eller lighteck enbart grepp, dock dyrare och tråkigare
 

Bifogat

  • 090121-142634-twenty_flex_1.jpg
    090121-142634-twenty_flex_1.jpg
    61.2 KB · Visningar: 68
  • 123102-Lightech_kopplingsgrepp_samlingsbild.jpg
    123102-Lightech_kopplingsgrepp_samlingsbild.jpg
    28.7 KB · Visningar: 58
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Har lagt hela dagen på att dra all el snyggt och få allt på plats igen, blev säkert 30-40st stripningar längs ramen men snyggt blev det tillslut och bra undangömt! Det mesta är inkopplat o klart, portarna får jag nog finjustera sen efter provstart. Har köpt på mig en bunt nya bultar och bytt ut till nytt o fräscht lite härochvar. Och snyggat till lock och små kåpor.
Nästa steg blir väl att putsa upp piporna så de åter får sin glans. Jag ska göra klart hojen och starta upp å se så att allt lirar som de ska innan jag ger mig på att riva ner gaffel och bromsar.
 

Bifogat

  • IMG_2165.jpg
    IMG_2165.jpg
    95.3 KB · Visningar: 86
  • IMG_2168.jpg
    IMG_2168.jpg
    148.1 KB · Visningar: 94
  • IMG_2167.jpg
    IMG_2167.jpg
    159.1 KB · Visningar: 118
  • IMG_2166.jpg
    IMG_2166.jpg
    161.1 KB · Visningar: 91

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Det blev dessa ifrån Ebay!
 

Bifogat

  • black_1.jpg
    black_1.jpg
    71.8 KB · Visningar: 77

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Provstartad efter kolvbyte och diverse motorfix, allt verkar lirar som de ska och han håller tätt o fint. Får finjustera portarna sedan bara. Har inte fått några delar än från ebay men de borde komma i veckan. Håller på renoverar gaffeln nu, ett ben är klart och håller på med det andra, tar lite längre tid än man tror. Några specverktyg för att pressa ihop gaffeln och få dit packbox hade ju varit trevligt som de har i manualen men det löser sig ändå tar bara satans längre tid. :)
Putsat upp piporna igen, de hade tyvär rostat och blivit lite fula, men nu ser de bra ut igen. De e synd att de var klarlackade bara, kommer kanske bli fult med tiden.

Ser väl ungefär så här just nu:
 

Bifogat

  • IMG_2181.jpg
    IMG_2181.jpg
    156.6 KB · Visningar: 102
  • IMG_2184.jpg
    IMG_2184.jpg
    164.4 KB · Visningar: 94
  • IMG_2185.jpg
    IMG_2185.jpg
    169.7 KB · Visningar: 101
  • IMG_2191.jpg
    IMG_2191.jpg
    158.9 KB · Visningar: 98
Last edited:

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Vad för guide använder du till gaffeln?! Någon speciell eller är det något som du tror skulle funka till min RS 125 också?!

OnT: Ser mycket fint ut!!!
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Nu är gaffeln färdig.
Har bytt packboxar, skrapringar och hällt i en 10w olja. Gjort rent allt och putsat till teflon och kopparringarna.
Såg inte ut som de var gjort på bra många år då oljan var grådassig så de var nog på tiden. Hoppas de gör lite skillnad för gaffeln var väldigt mjuk innan. Återstår att se!
Jag kom på en bra metod där jag satte benet i skruvstädet och kunde knacka in kopparring och packbox. Gick på halva tiden mot det första benet.
 

Bifogat

  • IMG_2192.jpg
    IMG_2192.jpg
    138.1 KB · Visningar: 63
  • IMG_2193.jpg
    IMG_2193.jpg
    136 KB · Visningar: 69
  • IMG_2203.jpg
    IMG_2203.jpg
    133.8 KB · Visningar: 67
  • IMG_2196.jpg
    IMG_2196.jpg
    153.5 KB · Visningar: 57

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag tänkte ju som sagt använda mig av ett par 6-kolvs OK ifrån ninjan som jag har till övers.
Den ena var det gängpaj i locken till bromsbeläggen och sneborrat o trasigt o jävligt så jag har fått hjälp att svetsa igen dem helt och börja om på nytt. Var förbi flinken och köpte lite gängtappar på bits, funkade riktigt bra och har nu gjort nya hål och gänger i OKen.
Jag ska beställa en renoveringssats ifrån ebay senare tänkte jag och en uppsättning racebelägg, i kombination med nya pumpen och en bunt stålomspunna slangar så borde jag få fart på bromsarna (eller stopp? ) . Men det kommer i ett senare skede, först ska jag få liv i Oken.
Är det förässten någon som provat på biltemas bromsoksfärg? Någon färg ska ju på dem efter jag snyggat till dem och renoverat dem tänkte jag. Färg? Svart,Röd,Guld,Silver?
Svart funkar alltid, men guld är snäppet snyggare kanske?
 

Bifogat

  • IMG_2204.jpg
    IMG_2204.jpg
    147.9 KB · Visningar: 51
  • IMG_2198.jpg
    IMG_2198.jpg
    131.8 KB · Visningar: 54
  • IMG_2200.jpg
    IMG_2200.jpg
    111.8 KB · Visningar: 53
  • IMG_2201.jpg
    IMG_2201.jpg
    123.4 KB · Visningar: 42
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top