RGV250 2-takts räser

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Har inte lusläst hela tråden men har du kikat på de fina avgasportarna som finns på TTW?

// Jones

Jag har kikat på dem ja, men inte inhandlat några. Det är trotts allt ganska mycket pengar det handlar om så det är ingenting som prioriteras i nuläget. Kanske sen nån gång. Jag ska gå igenom portarna och göra rent o snyggt, på med nya hjul och packboxar och nippel-lock så får de lov att hålla ihop ett tag. Har tottalt 3 kompletta portar liggandes till övers dessutom som reservdelar så jag plockar ihop det som är fräschast. :tummenupp

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Ursäkta intrånget på din utmärkta tråd...men nu börjar denna tråd bli mkt intressant!
Är precis i begrepp att riva min RGV250-92.
Till alla orginalfantasters lycka så blir det en 100% original-renovering!:tummenupp
Nästan 3500 mil på mätaren så nya kolvar lär det bli. Har kikat på samma kolvkit från TTW som SkaD beställt. Men ska öppna motorn först och se om det behövs ngt mer.

(försöker ladda upp bilder, men misslyckas...:huvet)
Kolla på:
http://www.sporthoj.com/garage/?mcid=16064

Har även beställt ett ytbehandlingskit för att göra ny blankförzinkning på skruvar osv...bara en hint om ambitionsnivån...

Kul med en till RGV, det är nått speciellt med dessa hojar som förblindar en. När jag köpte min hade jag precis som du letat i över ett år. Ska du plocka av cylindrar för att inspektera kan du lika gärna byta ut kolvar och slitdelar. Kitet från TTW verkar mycket prisvärt.
Lycka till med din! :)

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Hoj
Yamaha R6 -99
...Nästan 3500 mil på mätaren...

Du borde nog ta och pressa om veven när den ändå är isär. Storänden sa upp sig med full trottel på Sviestad på pappas hoj med ca 2500 mil på veven. Det var inte vackert efteråt.. Vad som sades till honom var att dom går ca: 800 racingmil

// Jones

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Hoj
Yamaha R6 -99
Jag har kikat på dem ja, men inte inhandlat några. Det är trotts allt ganska mycket pengar det handlar om så det är ingenting som prioriteras i nuläget. Kanske sen nån gång. Jag ska gå igenom portarna och göra rent o snyggt, på med nya hjul och packboxar och nippel-lock så får de lov att hålla ihop ett tag. Har tottalt 3 kompletta portar liggandes till övers dessutom som reservdelar så jag plockar ihop det som är fräschast. :tummenupp

Ja, det handlar om en heldel pengar at införskaffa dessa men ack så vackara dom är :Bugar dock finns ju mittendelen att handla fräst ur ett stycke alu. Har man den behöver man ju iaf inte oroa sig för att pinnen ramlar ur.

// Jones

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Igår spenderade jag kvällen på motorgår'n och fick svetshjälp. Blev mycket bra och nu är åter örat på plats i ramen. Har även borrat ur lite avdragna skruvar och reparerat trasiga gängor på cylindrar och diverse reservdelar jag har liggandes.

Bifogat

• IMG_2141.jpg
    IMG_2141.jpg
    132.9 KB · Visningar: 121
Last edited:

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Tog bort svingen och bakstötdämparen, smörjde upp och gjorde rent linkage och alla lager.
Gjorde en liten specialare så jag stripade upp svingen och ställde crosspall under ramen så kom man åt från alla håll.
Tvättade och polerade upp. Det var skit-tråkigt och ett riktigt evighetsgöra. tog många timmar , urk. Blev ingen knullputs för det har jag ingen motivation för, men det blev nog lite renare och fräschare iaf.

Bifogat

• IMG_2143.jpg
    IMG_2143.jpg
    147 KB · Visningar: 105
  • IMG_2144.jpg
    IMG_2144.jpg
    146.5 KB · Visningar: 120
  • IMG_2148.jpg
    IMG_2148.jpg
    115.5 KB · Visningar: 120
  • IMG_2147.jpg
    IMG_2147.jpg
    158.4 KB · Visningar: 106

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Plockade ner lite avgasportar och gjorde rent.
Har olika typer av portar, de ena är med avlång öppning och de andra med en liten mindre. Båda har samma fjädrar och till ögat sett så öppnar de lika mycket. Någon som vet skillnaden på dessa?

Bifogat

• IMG_2145.JPG
    IMG_2145.JPG
    166.2 KB · Visningar: 130
  • IMG_2149.jpg
    IMG_2149.jpg
    127.3 KB · Visningar: 97

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Någon(mattias?) som sitter på länk till sprängskisser? Har bara kommit över manualen och det är så mörka kopior i den så det är lite svårt att tyda bilder.

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Kom ett litet paket idag! :tummenupp

Bifogat

• IMG_2150.jpg
    IMG_2150.jpg
    182.7 KB · Visningar: 141

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Honda RS125R
Om jag skulle vart du hade jag kastat portarna långt åt hel**te! Två ras på en sommar hade jag. Och då hade jag ändå investerat i TW förstärkta mittdelar. Vill man ha "billiga" avgasportar kan man höra med Biagio på AF1 forumet.

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Hoj
Yamaha R6 -99

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag har ju aldrig provat själv, men av vad jag läst mig till så blir botteneffekten nästintill obeffintlig med fasta portar då de endast är av och på precis som J-Nil skriver.
Funkar väl bra för bana om man e bra på att hålla högt varv, men annars vettefan?
(Observera att jag TROR och vet ingenting :) )

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS