RGV250 2-takts räser

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Hittade vad jag trodde var en spricka i ram/motorinfästning. Men de visade sig när jag började rensa att den var helt av. Så ikväll har jag plockat ur motorn i ramen och rensat på alla delar. Ser ut som en hojslakt i garaget. Ska få hjälp med alu-svetsning i nästa vecka så de var bara att jobba på =) . Mina fina tygapipor hade även börjat rosta o se förjävliga ut, trotts att jag knappt kört nått. Så de blir till att fram med putsduken och sätta sig ett par timmar.
 

Bifogat

  • IMG_2836(copy).jpg
    IMG_2836(copy).jpg
    110.6 KB · Visningar: 203
  • IMG_2835(copy).JPG
    IMG_2835(copy).JPG
    221.2 KB · Visningar: 202
  • IMG_2838(copy).JPG
    IMG_2838(copy).JPG
    178.9 KB · Visningar: 194
  • IMG_2855(copy).JPG
    IMG_2855(copy).JPG
    195.6 KB · Visningar: 196

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Hittade vad jag trodde var en spricka i ram/motorinfästning. Men de visade sig när jag började rensa att den var helt av. Så ikväll har jag plockat ur motorn i ramen och rensat på alla delar. Ser ut som en hojslakt i garaget. Ska få hjälp med alu-svetsning i nästa vecka så de var bara att jobba på =) . Mina fina tygapipor hade även börjat rosta o se förjävliga ut, trotts att jag knappt kört nått. Så de blir till att fram med putsduken och sätta sig ett par timmar.

Mjo, motorfästena på M och N spricker ju gärna. Plocka bort allt så du har ramen helt fri, dels är den ju såklart mer lättflyttad och dels kan du göra allting onödigt rent. Så där kan det inte se ut!
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag drog tidigare av en skruv i ena cylindern , så nu när jag ändå hade motorn på arbetsbänken så plockade jag av cylindern för att borra ur och fixa till. Kommer nog beställa några snygga portlock senare också då de jag har inte faller mig i smaken och de har strulat.
En kolven tyckte jag såg riktigt fräsch ut fortf? Ser ju ut som teflon är kvar på sinna ställen och inte spec sliten, den andra har jag inte hunnit lyft av annu, men kollar man på kolvtoppen ser den mer sliten ut, syns små hack där bitar av kolv har försvunnit, är detta normalt må tro?
Ena toppen, på den cylindern med fräsch kolv så var avgassidan mer bränd/sotig än den andra. undrar även över detta om det är normalt eller om nått står tokigt till med bestyckningen?

Jag kommer ju tids nog att byta kolvarna till nya innan jag plockar ihop den så hur de ser ut är väl egentligen ovidkommande, men det kan vara intressant att veta kan jag tycka så man inte sätter in nya och slaktar dem på en gång. Ser det ut som den har gått ganska fett eller vad sägs?
 

Bifogat

  • IMG_2841(copy).jpg
    IMG_2841(copy).jpg
    109 KB · Visningar: 169
  • IMG_2845(copy).jpg
    IMG_2845(copy).jpg
    138.3 KB · Visningar: 184
  • IMG_2850(copy).JPG
    IMG_2850(copy).JPG
    182.5 KB · Visningar: 196
  • IMG_2851(copy).JPG
    IMG_2851(copy).JPG
    193.1 KB · Visningar: 226

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Mjo, motorfästena på M och N spricker ju gärna. Plocka bort allt så du har ramen helt fri, dels är den ju såklart mer lättflyttad och dels kan du göra allting onödigt rent. Så där kan det inte se ut!


Nej så ska det helt klart itne se ut, såg först ut som bara en liten spricka men när jag skulle lossa bulten såg jag att allt vred sig och var löst.
Men du menar alltså att det är vanligt dem spricker? Konstigt, kan ju inte vara några jätte krafter de där öronen ska ta upp ?
M och N är det -90 -91 modellerna du menar då?.
Ja man kanske skulle plocka av hjul och allt när man ändå håller på, tänkte de var skönt med rullande chassi annars.
Nått mer man bör kolla upp när man ändå har allt isär?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Nej så ska det helt klart itne se ut, såg först ut som bara en liten spricka men när jag skulle lossa bulten såg jag att allt vred sig och var löst.
Men du menar alltså att det är vanligt dem spricker? Konstigt, kan ju inte vara några jätte krafter de där öronen ska ta upp ?
M och N är det -90 -91 modellerna du menar då?.
Ja man kanske skulle plocka av hjul och allt när man ändå håller på, tänkte de var skönt med rullande chassi annars.
Nått mer man bör kolla upp när man ändå har allt isär?

M och N är 91 och 92 års modeller. P (93) fick nya fästen och de spricker inte. Märkligt nog hade K och L (89 och 90) inte heller problem med det, och de fästena ser klenare ut. Mycket riktigt var min 92:a den enda (av sex) av mina där motorfästet sprack av.

När du ändå hänger av sving och gaffel med kronor kan du ju byta styr och svinglager, till exempel. Piporna tror jag skulle gilla biltemas metallpolish och/eller att bli inoljade efter rengöring så tar det lite längre tid innan de rostar.

För din intressebok är övre stötdämparfästet assymetriskt och vänder du på det från originalläget blir den lite högre bak utan att du tappar markfrigång, vilket såklart är fallet när om man sänker fram för att få den lite livligare.

Ytterligare ett inlägg för intresseboken är att jag aldrig haft kolvar där teflonet är bortnött på det där viset. Vet du hur långt de där kolvarna gått? Det brukar inte löna sig så värst att ändra på luftburken och bestycka om och ha sig. Den går fint med allt original om man ska köra gata. Till och med virrvarret av vakuumslangar och solenoider är bra att ha kvar.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
M och N är 91 och 92 års modeller. P (93) fick nya fästen och de spricker inte. Märkligt nog hade K och L (89 och 90) inte heller problem med det, och de fästena ser klenare ut. Mycket riktigt var min 92:a den enda (av sex) av mina där motorfästet sprack av.

När du ändå hänger av sving och gaffel med kronor kan du ju byta styr och svinglager, till exempel. Piporna tror jag skulle gilla biltemas metallpolish och/eller att bli inoljade efter rengöring så tar det lite längre tid innan de rostar.

För din intressebok är övre stötdämparfästet assymetriskt och vänder du på det från originalläget blir den lite högre bak utan att du tappar markfrigång, vilket såklart är fallet när om man sänker fram för att få den lite livligare.

Ytterligare ett inlägg för intresseboken är att jag aldrig haft kolvar där teflonet är bortnött på det där viset. Vet du hur långt de där kolvarna gått? Det brukar inte löna sig så värst att ändra på luftburken och bestycka om och ha sig. Den går fint med allt original om man ska köra gata. Till och med virrvarret av vakuumslangar och solenoider är bra att ha kvar.



Jag förstår!
Tack för tipsen!
Ja alltså jag har ingen aning om hur mycket kolvarna har gått, förmodligen mycket? Därför jag tänkte passa på att byta dem i förebyggande syfte.
Nja alltså, cykeln ska ju gå bana enkom och jag har bestyckad upp den efter rörbyte osv.

En annan fundering är avgasportarna. Jag trodde jag hade fått till inställningarna bra på dem då jag tycker cykeln går bra. Men när jag har isär allt och vrider lite på vajerspelet med rullarna så ser jag att jag att porten inte går tillbaka till fullt stängd och jag kan trycka tillbaka den med fingrarna så den stänger ytterliggare 2-3mm. Det gör ingen skillnad vad jag kan se att spänna upp vajerspelet mer då den ändå lämnar de där sista mm. Handlar det om sliten avgasport eller ren inställning ?
(Jag har justerat efter länk jag fick av dig tidigare med bilder och allt ifrån rgv250.uk )
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag förstår!
Tack för tipsen!
Ja alltså jag har ingen aning om hur mycket kolvarna har gått, förmodligen mycket? Därför jag tänkte passa på att byta dem i förebyggande syfte.
Nja alltså, cykeln ska ju gå bana enkom och jag har bestyckad upp den efter rörbyte osv.

En annan fundering är avgasportarna. Jag trodde jag hade fått till inställningarna bra på dem då jag tycker cykeln går bra. Men när jag har isär allt och vrider lite på vajerspelet med rullarna så ser jag att jag att porten inte går tillbaka till fullt stängd och jag kan trycka tillbaka den med fingrarna så den stänger ytterliggare 2-3mm. Det gör ingen skillnad vad jag kan se att spänna upp vajerspelet mer då den ändå lämnar de där sista mm. Handlar det om sliten avgasport eller ren inställning ?
(Jag har justerat efter länk jag fick av dig tidigare med bilder och allt ifrån rgv250.uk )

Plocka loss vajerhjulen på cylindrarna och kolla. Förmodligen är centrumhålet allt annat än runt. Då öppnar portarna lite som de vill. Nipplarna på vajrarna brukar kunna bli uppätna av vajerhjulen också.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det ska inte vara hack i kolven. Det är inte normalt. Det kan ha orsakats av att du fått in något skit i cylindern som fastnat mellan kolven och cylinderväggen på väg ut genom utblåset. I så fall ser du det tydligt när du lyfter av cylindern. Annars skulle det kunna vara att du haft spikningar på samma ställe som har smält bort lite material från kolven. Av färgen på kolvtoppen att döma så tycker jag inte det ser ut som den har gått snålt. Dock så är det skumt med området där material i kolven saknas. Det kan mycket väl vara spikningar eller början till smältning av kolven.

Om den friskare kolven har mer sot längre ut på kolven mot utblåset så har du ett problem att lösa. Båda kolvarna ska ju ha samma färg, annars har du problem med synkningen, portningen och eller bestyckningen.

Beträffande skicket på den kolv du har synlig, så tycker jag att den ser väl använd ut, men inte skadad. Men jag hade bytt båda kolvarna och honat om cylindrarna ifall jag var du.
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Läste nu om problemet med avgasportarna. Iom detta så ligger min gissning på att avgasporten på den cylinder som har problem med smältning inte riktigt öppnar fullt och således inte riktigt blir av med alla heta avgaser. Därför blir det vansinnigt varmt kring utblåset och kolven tar stryk. Jag har smält en kolv på min gamla, ordentligt vässade TZR genom att på skoj sätta på original avgasrör och testa. Trots att bestyckningen var åt det fetare hållet så smälte kolven när jag körde en längre fullgasrepa. Troligen för att avgaserna helt enkelt inte kom ut som de skulle genom originalavgasröret med ordentligt portad cylinder och effekten högre upp i registret.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Tack för svar och tips pojkar, ska kolla upp det nämnda! Ang att den inte öppnar tillräckligt så kan ju så vara fallet men när jag känner på dem rent mekaniskt så öppnar dem fullt men går ej tillbaka helt till stängt läge, kan inte denna värmeutveckling bli på så vis? Givetvis ska jag byta ut bägge kolvarna i vilket fall. Nya vajerhjul går att köpa för inte så mycket guld heller så ska inspektera mina och ev byta ut dem, kanske e lika bra. Komplett kolvsats med lager och packningar kostar typ 3000kr på tuningworks . Då är det teflonbehandlade wiseco, känns prisvärt?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Om man tittar på första bilden verkar det dessutom som att övre ringen har rätt mycket blowby. Nya kolvar och honing så är det som nytt :tummenupp
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Stoppa inte ner några honingsverktyg i cylindrarna. Är de schyssta så är de. Är de inte det behöver de ny nikasil. Rådfråga www.nikasilproffsen.se eller motsvarande firma för säkra besked om vad dina cylindrar behöver.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag hade itne tänkt att hona cylindrarna som de ser ut idag är det riktigt fina inuti, krysshoning är kvar och de e inga revor så jag ser ingen anledning till det, nya kolvar, lager och packningar, och vajerhjul får det bli. men tack ändå! =)

Vad tror ni om att lacka ram och sving? Är det att häda att lacka den fina banansvingen eller skulle det bli coolt?
Är ju ingen jätte kostnad när man ändå har allt isär att lämna iväg på blästring och lack.
Typ mattsvart? , vitt hade vart coolt, men tror de ser lite mysko ut i helhet kanske.
Behålla som de är eller lacka?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag hade itne tänkt att hona cylindrarna som de ser ut idag är det riktigt fina inuti, krysshoning är kvar och de e inga revor så jag ser ingen anledning till det, nya kolvar, lager och packningar, och vajerhjul får det bli. men tack ändå! =)

Vad tror ni om att lacka ram och sving? Är det att häda att lacka den fina banansvingen eller skulle det bli coolt?
Är ju ingen jätte kostnad när man ändå har allt isär att lämna iväg på blästring och lack.
Typ mattsvart? , vitt hade vart coolt, men tror de ser lite mysko ut i helhet kanske.
Behålla som de är eller lacka?

Mattsvart är GP nog, det skulle vara okej. Vitt vore hemskt och streetfighterfånigt. Do not do.
Är ytan hel och fin skulle jag nog nöja mig med att göra rent.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
# Update

Har beställt lite delar ifrån tuningworks. Bla följande:

2 x RGV Power Valve Cable Retainer
2 x RGV Power Valve Bracket Screw
1 x RGV Engine Rebuild Kit 21L and VJ22
2 x RGV Power Valve Gasket
2 x RGV Power Valve Seal
2 x RGV Power-Valve Pulley
2 x RGV Fork Oil Seal VJ22
2 x RGV Fork Dust Seal
 

Bifogat

  • pistonkit.jpg
    pistonkit.jpg
    65.1 KB · Visningar: 114

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Intresseklubben kan notera att Lelles säljer (sålde) piratpackningssatser till RGV/RS. Aldrig fel i bra att ha-lådan.
 

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
Har inte lusläst hela tråden men har du kikat på de fina avgasportarna som finns på TTW?

// Jones
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR900RR, CBR600F, CRF1000L, "NR750", DR650RS
Originalfetischist

Ursäkta intrånget på din utmärkta tråd...men nu börjar denna tråd bli mkt intressant!
Är precis i begrepp att riva min RGV250-92.
Till alla orginalfantasters lycka så blir det en 100% original-renovering!:tummenupp
Nästan 3500 mil på mätaren så nya kolvar lär det bli. Har kikat på samma kolvkit från TTW som SkaD beställt. Men ska öppna motorn först och se om det behövs ngt mer.

(försöker ladda upp bilder, men misslyckas...:huvet)
Kolla på:
http://www.sporthoj.com/garage/?mcid=16064

Har även beställt ett ytbehandlingskit för att göra ny blankförzinkning på skruvar osv...bara en hint om ambitionsnivån...
 
Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top