RGV250 2-takts räser

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
2# upp på huvudmunstycken när den går fett redan vid +3 grader?
Var det fullgas så skulle jag gå ner i huvudmunstycken ett par snäpp minst. Men var det på mellangas så är det ju i första hand nålarna, men det har du ju säkert koll på redan :)
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
2# upp på huvudmunstycken när den går fett redan vid +3 grader?
Var det fullgas så skulle jag gå ner i huvudmunstycken ett par snäpp minst. Men var det på mellangas så är det ju i första hand nålarna, men det har du ju säkert koll på redan :)


Jo fast det var ju med originalavgas.
Nu sitter det trimpiper på och ett öppnare luftfilter.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
# Bestyckning

Bestyckning
Idag sitter det # 270 vänster
# 280 höger

Ska prova 2storlekar upp på vardera om jag får tag på nå munstycken.
Hittar ingen text på fuggarna, nån som vet vilket märke som sitter?
jag blandar alltid ihop kehin och mikuni vilket är det som har dom låga siffrorna?
----------------------------------------------------------------

Säg den lycka som varar?
Enkla saker kan bli de mest komplicerade. 1 steg fram ochungefär 17 resor bak. Men man börjar väl bli efter alla år av mekande så man inte längre förvånas?

Ska göra en lång historia kort. Jag skulle montera lock med nipplar och slang för behållare till avgasportarna, Hade ju fått med dessa när jag köpte hojen så de var tvungen att åka på plats, dock såg de lite hemmabyggda ut? men tänkte inte mer på det. Plocka ner avgasportsmekanismn och gjorde rent och fint, monterade locken med skruvdragare och sapp så var två bultar avdragna .. SUCK :huvet
Locken var inte helt raka utan kantrade lite och mycket tunnare än orginallocken så skruven bottnade nog.
Jaja, e väl bara borra ur skiten och sätta i helicoil. Lägger hojen på sidan och börjar borra, den halkar av den nu så hårda bulten och borrar lite snett i godset istället. Och efter mycket svett och svordommar lyckas jag iaf få dit några helicoil men de blir snett och vint, inget bra och inte nöjd.
Så jag bestämmer mig för att kasta av cylindern, fick ju trotts allt med extra så vafan, en helkvälls jobb senare har jag monterat ner avgasportsmekanism,cylinder,topp,kylare osv. Passar på att kolla in kolven, den ser färsh ut:tummenupp.
Skrubbar min extracylinder med diskborste och bensin en stund och kastar på den. Vet för övrigt inte ens om den e hel och fungerandes?! Ser schysst ut så hoppas på det bästa .

Med allt på plats igen ska jag bara flytta över avgasporten med tillbehör, och självklart e det runddragna skruvar till den som jag inte får bort :mad: Varför envisas man med stjärn och spårskruv på en motor? det är bara SKIT! Det ska vara sexkantigt, in eller utvändigt , de e ju det enda som håller, varför har ingen tillverkare förstått det?
Stjärn och spårskruv kan snickare hålla på med .

Efter yttleriggare svett och svordommar får jag iaf bort dem utan att skada cylindern och nu ikväll sitter allt på plats igen. 3 dagars jobb för några små skitlock. Less är bara förnamnet.:brinnerup

EDIT: Uppdaterar med lite bilder.
 

Bifogat

  • IMG_1866.JPG
    IMG_1866.JPG
    130.9 KB · Visningar: 122
  • IMG_1869.JPG
    IMG_1869.JPG
    160.9 KB · Visningar: 165
  • IMG_1870.JPG
    IMG_1870.JPG
    191.8 KB · Visningar: 111
  • IMG_1871.JPG
    IMG_1871.JPG
    136.8 KB · Visningar: 120
  • IMG_1874.JPG
    IMG_1874.JPG
    125.7 KB · Visningar: 126
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Uppstart igårkväll. Det mesta verkar lira! Och vilken sång! :tummenupp
Känns rapp med nya avgaset och snabbgashandtaget men de kan ju va inbillning för att man haft den igång sen i vintras, vem vet. Dock tystare än jag förväntat mig. Rökfyllt rum, känns kanske en aning snål på lågfart men lagom på huvud. Får läsa av stiften efter en provkörning senare. Däremot så läcker den ifrån avgasventilslocken (jävla skitlock) så de måste fixat på något sätt. Kanske orginal och få dit en nippel på.

Gick igenom bromsarna. Yamaha brakelube Dot 5.1 (skitbra och billig) och nya belägg. Gick även igenom kolvarna i oken och gjorde rent.
HRC bakbromskitet verkat funka som det ska.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Demo 1.0 KLAR!!

Så var det äntligen efter mycket slit och sena kvällar en färdig hoj.
Jag kallar den för demo 1.0 för den e inte klar utan "klar" .
Tillräckligt klar för att jag ska nöja mig för stunden och körklar! :tummenupp
Var förbi biltema och köpte ett batteri jag letat ut som passade bra i kutsen. Även bunkrat upp med en massa 2-t olja:tummenupp

Nu ska den köras, och senare i sommar alternativt i höst ska jag göra det sista. Då ska det lackas och få en fin puts, lite finjusteringar, få dit öhlinaren och slicks, renovera framgaffeln.

Var ute och provkörde den idag. Blev ca 3mil så kan inte riktigt utvärdera den än. Först kändes den slö? och jag funderade på om avgasportarna kanske inte öppnade riktigt som de ska. Men efter en stund började jag fundera på om den faktiskt gick som den skulle bara jag som var ovan med 2takt och 250cc. Har ju inte så mycket att jämnföra med.
1ans växel 13500rpm. Slänger i tvåan och den vill böööööa lite innan den börjar varva. Resten av växlarna pinnar den på riktigt bra så länge man drar ur den över 13000rpm. Men de e just ettans växel som de känns som man måste tokvarva ur för att den ska orka med tvåans växel. Kanske ska prova dreva ner lite bara.
Den läcker även lite avgasolja från de hemska locken så det kommer att åtgärdas. Utöver det är jag helnöjd. Liten nätt och fin, känns som att kasta runt en liten moped. Jättebra bett i bromsarna .

Jag har haft ett delmål sen ett tag tillbaka och det har varit Gelleråsen 10juni med actionpics, öppen depå licens. Vi ses där! :banana
 

Bifogat

  • IMG_1553(copy).jpg
    IMG_1553(copy).jpg
    189.1 KB · Visningar: 175
  • IMG_1552(copy).jpg
    IMG_1552(copy).jpg
    152.5 KB · Visningar: 171
  • IMG_1550(copy).jpg
    IMG_1550(copy).jpg
    151.8 KB · Visningar: 187
  • IMG_1547(copy).jpg
    IMG_1547(copy).jpg
    143.6 KB · Visningar: 183
  • IMG_1549(copy).jpg
    IMG_1549(copy).jpg
    209 KB · Visningar: 151
  • IMG_1554(copy).jpg
    IMG_1554(copy).jpg
    154.1 KB · Visningar: 188

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag tycker att det låter märkligt att den skulle vara så trött, och det där med att den "böööar" vid växling till tvåan när du ändå drar ur den så pass mycket på ettan tycker jag låter jävligt skumt...:va Jag menar, min RD har ju full effekt bara man kommit över 6000 varv, och jag behöver knappt ens dra över 8-9k på ettan för att få full effekt efter växlingen... Det ska liksom bara vara att mata växel efter växel...
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag tycker att det låter märkligt att den skulle vara så trött, och det där med att den "böööar" vid växling till tvåan när du ändå drar ur den så pass mycket på ettan tycker jag låter jävligt skumt...:va Jag menar, min RD har ju full effekt bara man kommit över 6000 varv, och jag behöver knappt ens dra över 8-9k på ettan för att få full effekt efter växlingen... Det ska liksom bara vara att mata växel efter växel...



Funderar ju som sagt på avgasporten inte öppnar som den ska, eftersom jag ändå har demonterat,bytt cyllinder och hållt på härjat ?

Trodde den skulle bli rapp som fan med trimpipor men den kändes piggare innan jag började skruva hehe :gnissla
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Funderar ju som sagt på avgasporten inte öppnar som den ska, eftersom jag ändå har demonterat,bytt cyllinder och hållt på härjat ?

Trodde den skulle bli rapp som fan med trimpipor men den kändes piggare innan jag började skruva hehe :gnissla


Jag tror du har rätt i att avgasportarna inte öppnar som dom ska. Antingen är batteriet klent, eller så får du hydraulisk låsning om det är fullt med olja innanför avgasportlocken. När du duttar med den grå kabeln mot jord ska portmotorn låta hyfsat rapp, annars får du felsöka.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag tror du har rätt i att avgasportarna inte öppnar som dom ska. Antingen är batteriet klent, eller så får du hydraulisk låsning om det är fullt med olja innanför avgasportlocken. När du duttar med den grå kabeln mot jord ska portmotorn låta hyfsat rapp, annars får du felsöka.



Allt är rengjort innanför locken och portarna e nerplockade så de rör som som de ska rent mekaniskt på så sätt.
Batteriet har samma värden som original 12v4Ah så de kan de inte heller vara. Men vajrarna har jag spänt lite på måfå som jag trodde de skulle vara så kan ju vara därför isåfall.
Hängde inte med på sista resonemanget, kan du precisera?
"När du duttar med den grå kabeln mot jord ska portmotorn låta hyfsat rapp, annars får du felsöka"
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Allt är rengjort innanför locken och portarna e nerplockade så de rör som som de ska rent mekaniskt på så sätt.
Batteriet har samma värden som original 12v4Ah så de kan de inte heller vara. Men vajrarna har jag spänt lite på måfå som jag trodde de skulle vara så kan ju vara därför isåfall.
Hängde inte med på sista resonemanget, kan du precisera?
"När du duttar med den grå kabeln mot jord ska portmotorn låta hyfsat rapp, annars får du felsöka"

I trakten av batteriet finns en kabel med rundstifthona på som inte är ansluten till nånting. Slå på tändningen, håll den kabeln mot minuspolen. Nu ska portmotorn gå till halvöppet läge. Slå av tändningen utan att ta bort kabeln från polen så stannar portmotorn i det läget.

Kika på vajerhjulen på cylindrarna. Det finns ett streck på plåtarna som vajerhöljena sitter i som ska linjera med strecket som slutar i ett hål på vajerhjulen. Justera så det stämmer och se till att vajrarna har ett litet spel. Du ska alltså inte kunna spela fiol på vajrarna. Har du för sträckta vajrar kommer centrumhålen i vajerhjulen bli ovala och sen öppnar de som de behagar. Var noga med detta så kommer hojen att gå bättre.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
I trakten av batteriet finns en kabel med rundstifthona på som inte är ansluten till nånting. Slå på tändningen, håll den kabeln mot minuspolen. Nu ska portmotorn gå till halvöppet läge. Slå av tändningen utan att ta bort kabeln från polen så stannar portmotorn i det läget.

Kika på vajerhjulen på cylindrarna. Det finns ett streck på plåtarna som vajerhöljena sitter i som ska linjera med strecket som slutar i ett hål på vajerhjulen. Justera så det stämmer och se till att vajrarna har ett litet spel. Du ska alltså inte kunna spela fiol på vajrarna. Har du för sträckta vajrar kommer centrumhålen i vajerhjulen bli ovala och sen öppnar de som de behagar. Var noga med detta så kommer hojen att gå bättre.


Stort tack för svar! ska genast undersöka detta! :Bugar
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Du har inte vänt kablarna fel?
Jag gjorde det en gång på min gamla TZR 125.a och den gick, men inget vidare...

Fast just Bööööö innan det börjar dra ordentligt tycker jag låter riktigt läskigt på en tvåtakt. När jag har upplevt samma sak har den gått skadligt snålt och skurit kort därefter.

Har du ingen som kan tvåtaktare i närheten som kan prova?
Jag kan ställa upp om du saknar bekanta med erfarenhet... Jag har trimmat och lekt med TZR125 och RD350 i mitt tidigare liv :)
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Du har inte vänt kablarna fel?
Jag gjorde det en gång på min gamla TZR 125.a och den gick, men inget vidare...

Fast just Bööööö innan det börjar dra ordentligt tycker jag låter riktigt läskigt på en tvåtakt. När jag har upplevt samma sak har den gått skadligt snålt och skurit kort därefter.

Har du ingen som kan tvåtaktare i närheten som kan prova?
Jag kan ställa upp om du saknar bekanta med erfarenhet... Jag har trimmat och lekt med TZR125 och RD350 i mitt tidigare liv :)



Kablarna sitter rätt, och den går inte snålt annars tycker jag. Stiften e bruna. Den drar ur alla andra växlar tycker jag, men de e just mellan 1 och 2 de känns slött.... hmm får ta mig en funderare på det där. Men klart att expertutlåtande alltid kommer väl till pass ;)
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
precis som mattias skriver justerar du avgasportarna,men de går i fullt läge väl på strecken?
det är ju förgasarna som man synkar på halva vägen.
leta upp kittmanualen om du inte gjort det ännu,där är hur du justerar avgasportarna.
jag har drev liggnade till rgv.tror det är 6 drev (bak) om du ska ha några stycken till seriös bana.
att styrdämparen går i kåpan var ju rätt jobbigt.flytta styrdämparhålet i ramen så du får in längden och köp en riktig klämma.inga plåtar emellan som bular gaffelben:gnissla
gjorde nytt hål i min ram och borrade det större på insidan så att jag fick en bussning inutiramen och satte en bult med stor bricka innanför det.
 

Andersson-

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Halmstad
Hoj
2st
Ta en titt på denna sidan: http://www.rgv250.co.uk/powervalve.htm där står det hur du ska ställa in avgasportarna på de olika modellerna. Kan också vara bra att ha av expansionskammarna och kolla/känna så att ventilerna står i rätt läge samt lika om wirehjulen är slitna. Stor skillnad på hojen om dessa står fel.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
btw.orginalbakstöttan är hisklig,försök få tag i något annat för de är inga bra alls.
har 3 liggande på hyllan om du vill bygga en fin stol med din 4:e:)
mycket kunnande i halmstad denna dag:)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Kablarna sitter rätt, och den går inte snålt annars tycker jag. Stiften e bruna. Den drar ur alla andra växlar tycker jag, men de e just mellan 1 och 2 de känns slött.... hmm får ta mig en funderare på det där. Men klart att expertutlåtande alltid kommer väl till pass ;)

Det kan vara helt i sin ordning också om du enbart upplever det mellan 1:an och 2:an och det handlar om en kort dip (ett litet böö och inget böööööö) i effekt just som varvet sjunker. Steget mellan 1:an och 2:an är ju normalt sett större (varvtalsmässigt) än mellan resten av växlarna.
Nu har jag inte läst igenom hela tråden ikväll och minns inte riktigt, men om du kör med öppna luftfilter så finns ju ingen färdigfiltrerad luft att tillgå när man släpper gasen och ger på igen. Det är ju fördelen med att ha en luftburk. Just gasresponsen blir lite sämre med öppna filter, men toppeffekten brukar i regel varalite högre.

Skicka ett PM om du vill att jag ska ta en titt och känna på den. Om du inte bor alltför avlägset så går det säkert att lösa.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Tack för alla svar! manualbilden där med text var mycket givande, ska kika på detta och återkomma!

igelhammar, delar kan absolut vara intressant i lite längre fram, men först vill jag prova den på bana innan jag öser mer pengar över delar.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Avdammning

Dammade av den gamle satan jag gömt längst in i garaget.
Vad tiden går snabbt när något blir bortglömt och bortprioriterat ?
Började riva ner lite avgasportar och gå igenom allt från början. Har försökt följa lite manualer och ställa in vajrarna och fixat o trixat lite.
Dom går hyffsat jämnt och fint nu men känns ändå inte riktigt 100.

Jämnför jag den vänstra och högra avgasporten så tycker jag den högra sackar efter.
Den vill inte riktigt gå tillbaka till Noll självmant utan stannar några milimeter öppet ? :va

Under provkörning i våras så måste även låsbulten för avgasportsaxeln hoppat ur, för den låg i båten, bytte ut den mot en längre och drog på loctite.

Jag köpte förässten på mig lite 160' slicks i vintras som kommer väl till pass på rgv'n!
Synd att det idag har kommit 1dm snö. Känns som provkörning en heldag för att få till de där portarna och bestyckning.
 
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Bestyckning

Upplevde den lite snål i somras.
Kikade på de här med bestyckningen.
Började främst på Huvud # för att få till något så när.
Det är Mikuni 34or som sitter, nån som e kunnig?

Original säger Main jet:
L.260 R.270

Kit manualen säger:
L.370 R.360 (Stage I with racing feul)
L.350 R.340 (With aviation gasoline)
L.390 R.380 (Stage II with racing feul)
L.370 R.360 (With aviation gasoline)

Just sitter det i:
L.270 R.280

Har beställt # 290,300,310 för att prova mig fram.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top