Rickard Winblad tar steget upp till Svenska mästerskapen - Superstock 600!

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Man kan ju lätt tro att under 24h så ska man kunna ta sig tid att skriva ett par rader ibland. Det är helt otroligt hur sysselsatt man kan vara i perioder. Men nu vill jag passa på att önska alla en helt fantastisk god jul! :kär
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
En lite oväntad och sen julklapp till mig själv: Beta RR 350 -14! En perfekt träningshoj för mig i skogen och på isen. Helt plötsligt så kommer helgerna gå så mycket fortare. Nu gäller det bara att inte glömma bort att färdigställa racehojen :rofl

15724852_1247723291982523_824895927044515880_o.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nu så! Nu har det hänt något igen. Mappningen är äntligen klar!

Det är lite långt mellan uppdateringarna men det planeras och det händer saker bakom kulisserna.

Från en riktigt trött hoj med "110" bänkade åsnor hos AVAmc minus förlusten som fås av en rasad katalysator som dessutom gav en för hög arbetstemperatur, till nuvarande 115hk på hjulet i Motospeeds bänk med korrekt temp och fin effektkurva :kär

15974980_1260275927393926_331727246066703476_o.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tjenis Rickard, vilken betydelse har detta glada gäng för din framtida tävlingskarriär ?
Mvh en av dina följare.

Hallå! :) Det där gänget har minst sagt en avgörande betydelse och stöd på flera plan för min säsong i år och framöver. Mer info kommer komma framåt våren :tummenupp
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Hallå! :) Det där gänget har minst sagt en avgörande betydelse och stöd på flera plan för min säsong i år och framöver. Mer info kommer komma framåt våren :tummenupp

Okej, bara att vänta då.......
Antar att du lägger in en bild
på din KTM-Kawa när den
har racekostymen på ?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nu så! Nu har det hänt något igen. Mappningen är äntligen klar!

Det är lite långt mellan uppdateringarna men det planeras och det händer saker bakom kulisserna.

Från en riktigt trött hoj med "110" bänkade åsnor hos AVAmc minus förlusten som fås av en rasad katalysator som dessutom gav en för hög arbetstemperatur, till nuvarande 115hk på hjulet i Motospeeds bänk med korrekt temp och fin effektkurva :kär

15974980_1260275927393926_331727246066703476_o.jpg

Sedärja! :)

Arrows med killer?
Körde du isf. någon utan med?

Vad tar dom för en körning förresten?

Hur var det man räknade nu....7kg=5hk......hmmm, minns inte.
Blir ett snäpp upp för dig iaf :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Okej, bara att vänta då.......
Antar att du lägger in en bild
på din KTM-Kawa när den
har racekostymen på ?

Så fort den har fått lite dekaler och loggor på sig :)

Sedärja! :)

Arrows med killer?
Körde du isf. någon utan med?

Vad tar dom för en körning förresten?

Hur var det man räknade nu....7kg=5hk......hmmm, minns inte.
Blir ett snäpp upp för dig iaf :)

De tar drygt 4000kr för en mappning. Jag mappade enbart med insatsen i eftersom den aldrig kommer gå igenom en SM-helg utan insats. Jag skulle bara skjuta mig själv i foten om jag körde utan insats på bullersamme för att då mer effekt, då hojen kanske blir lite annorlunda mot hur jag sedan kommer framföra den. Men visst hade det varit trevligt att få se den riktiga effekten i motorn. Jag tröstar mig med att jag slipper oroa mig för mikrofonen :fakta

Det där med vikt och effekt är väl lite luddigt men en dålig uträkning som inte tar hänsyn till fäste/rullmotstånd/luftmotstånd osv är ju att ta vikt/effekt.

Mitt exempel blir väl följande:

Hoj 170kg + förare 75kg + utrustning 10kg = Ekipage 255kg

255kg/115hk = 2,2kg/hk

Hade jag vägt 85kg så hade jag behövt 265/2,2= 120hk.

Just det. Ja precis, det är Arrows rostfria helsystem med DB-Killer ja :banana
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag var i Tärnsjö igår på midddag för ett 60-tal personer och en 2h lång föreläsning av Anders Eriksson. Ni vet den där hyfsat snabba endurokillen. På plats så visades skinnstället som jag kommer köra med under tävlingarna under 2017. Det är riktigt, RIKTIGT snyggt tycker jag :)

Jag är dock lite osäker på vad jagska välja. Airbag som skyddar ryggraden, nacken och bakhuvudet (alltså ej skuldror, axlar, nyckelben som Dainese D-air) eller camelback. Fram tills nu har jag varit helt säker på att jag vill ha airbag. Men å andra sidan så vet jag hur trött och ofokuserad man kan bli vid långa körpass med hög puls. Finns det då möjlighet att rehydrera sig så skulle det kunna göra extremt mycket. Tänk er resorb sport med snabba kolhydrater i. Det i sin tur skulle kunna göra mycket för racet och förebyggandet av krasch.

Jag är delad här. Vad skulle ni säga? Det svarta Dainese D-air kommer jag använda under träningar.

15966320_1264819200272932_5414376261862239743_n.jpg
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Snyggt ställ!

Några frågor om valet av airbag/vätskeblåsa:
* Upplever du att temperaturen i Sverige är så hög att du hinner bli dehydrerad under ett lopp?
* Upplever du att "standardloppen" i Sverige är så långa att du hinner bli dehydrerad under ett lopp?
* Är det inte så att du kommer att vara ute på banan längre på träningar än under lopp och därför skulle ha större glädje av vätskeblåsan på träningarna?
* När skulle du hinna pillra in munstycket i munnen på våra korta banor?
* Kör du inte med tandskydd? Blir det inte meckigt med vätskemunstycket då?

Jag skulle nog köra airbag. Vätskeblåsan gör nog störst nytta på enduranceloppen på Anderstorp, men då kan man ju köra sig trött och sedan tanka upp när man bytt förare. ;)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Snyggt ställ!

Några frågor om valet av airbag/vätskeblåsa:
* Upplever du att temperaturen i Sverige är så hög att du hinner bli dehydrerad under ett lopp?
* Upplever du att "standardloppen" i Sverige är så långa att du hinner bli dehydrerad under ett lopp?
* Är det inte så att du kommer att vara ute på banan längre på träningar än under lopp och därför skulle ha större glädje av vätskeblåsan på träningarna?
* När skulle du hinna pillra in munstycket i munnen på våra korta banor?
* Kör du inte med tandskydd? Blir det inte meckigt med vätskemunstycket då?

Jag skulle nog köra airbag. Vätskeblåsan gör nog störst nytta på enduranceloppen på Anderstorp, men då kan man ju köra sig trött och sedan tanka upp när man bytt förare. ;)

Under race och träningar så upplever jag att jag blir väldigt torr i munnen. Det har nog mycket med adrenalin (och ansträngning) att göra. Egentligen handlar det nog inte om att jag på något sätt skulle få vätskebrist på riktigt. Men att köra med snustorr mun är påfrestande och tar bort mycket fokus.
Anledningen till att jag kör med Dainese D-air på träningar är för att jag testar och pushar gränserna på annat sätt än på tävlingar. Dainese ha bättre airbag. Dessutom vill jag inte riskera att förstöra tävlingsstället.
Kör man inte med munstycket så att den gå att nå utan hjälp av händerna?
Tandskydd har jag faktiskt aldrig kört med. Jag har lite svårt för tandskydd vid hög ansträngning.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Att dricka ska absolut inte vara nödvändigt under ett vanligt race och ett endurance erbjuder naturliga dryckespauser. Konditionsidrottare räknar första vätskepaus efter 1-1,5 timme och sen med jämna intervall för att hålla energinivån i blodet konstant.
Uttorkning är egentligen mer ett problem under bandagar.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Utgår ifrån att du andas in genom näsan och ut genom munnen?
Du vet det dära säkert....

Airbag:yoparty
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Att dricka ska absolut inte vara nödvändigt under ett vanligt race och ett endurance erbjuder naturliga dryckespauser. Konditionsidrottare räknar första vätskepaus efter 1-1,5 timme och sen med jämna intervall för att hålla energinivån i blodet konstant.
Uttorkning är egentligen mer ett problem under bandagar.

Det beror nog lite på vad man anser räknas som nödvändigt. Såvitt jag vet så gäller 90 minuters-tumregeln kolhydratsdepåerna (glukoset) i kroppen. Vätska torde bero på extremt många parametrar. Temperatur, möjlighet till avkylning, ansträngning osv. När jag tränar så har jag inga problem att dricka 7dl vatten inom 40 minuter om jag ligger på hög nivå. De gånger jag kör på utan möjlighet till vätskepåfyllning så är det jobbigt fysiskt, men även den psykiska påfrestningen är mycket högre. Och den är minst sagt avgörande för att kunna prestera bra.

Utgår ifrån att du andas in genom näsan och ut genom munnen?
Du vet det dära säkert....

Airbag:yoparty

Utgår ifrån att du vet att man inte kan andas på det sättet när man närmar sig >90% maxpuls :crash
Däremot så kan man försöka andas rätt så man inte bidrar med en pulshöjning i onödan. Istället för att "toppandas" så kan man försöka andas djupt med magen, för att på så sätt fylla lungorna med så mycket syre som möjligt. Kan va sjukt svårt när man är väldigt ansträngd :D
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Utgår ifrån att du vet att man inte kan andas på det sättet när man närmar sig >90% maxpuls :crash
Däremot så kan man försöka andas rätt så man inte bidrar med en pulshöjning i onödan. Istället för att "toppandas" så kan man försöka andas djupt med magen, för att på så sätt fylla lungorna med så mycket syre som möjligt. Kan va sjukt svårt när man är väldigt ansträngd :D

Exakt... och vem har tid att fokusera på andningen ? Kanske på rakan på Anderstorp man kan styra upp det i några sekunder.
Jag har själv haft snustorr mun ett par pass på Kinnekulle och man bli irriterad på det faktum att man inte "gjort" rätt eller liknade, tror jag klämde i mig ett par resorb, monster och massa kaffe, men minns inte så mkt mera än att det var frustande.

Tror nog ändå att en AirBag är bättre :D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag var i Tärnsjö igår på midddag för ett 60-tal personer och en 2h lång föreläsning av Anders Eriksson. Ni vet den där hyfsat snabba endurokillen. På plats så visades skinnstället som jag kommer köra med under tävlingarna under 2017. Det är riktigt, RIKTIGT snyggt tycker jag :)

Jag är dock lite osäker på vad jagska välja. Airbag som skyddar ryggraden, nacken och bakhuvudet (alltså ej skuldror, axlar, nyckelben som Dainese D-air) eller camelback. Fram tills nu har jag varit helt säker på att jag vill ha airbag. Men å andra sidan så vet jag hur trött och ofokuserad man kan bli vid långa körpass med hög puls. Finns det då möjlighet att rehydrera sig så skulle det kunna göra extremt mycket. Tänk er resorb sport med snabba kolhydrater i. Det i sin tur skulle kunna göra mycket för racet och förebyggandet av krasch.

Jag är delad här. Vad skulle ni säga? Det svarta Dainese D-air kommer jag använda under träningar.

15966320_1264819200272932_5414376261862239743_n.jpg

Häller du i dig vätska innan racet så bör du inte ha något egentligt problem med vätska i kroppen under race, även om kroppen ber om vätska. Om det inte råkar vara race den där dagen när det är 35+ och gassande sol.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Det beror nog lite på vad man anser räknas som nödvändigt. Såvitt jag vet så gäller 90 minuters-tumregeln kolhydratsdepåerna (glukoset) i kroppen. Vätska torde bero på extremt många parametrar. Temperatur, möjlighet till avkylning, ansträngning osv. När jag tränar så har jag inga problem att dricka 7dl vatten inom 40 minuter om jag ligger på hög nivå. De gånger jag kör på utan möjlighet till vätskepåfyllning så är det jobbigt fysiskt, men även den psykiska påfrestningen är mycket högre. Och den är minst sagt avgörande för att kunna prestera bra.

Miljön bestämmer mkt men det behöver vi inte fundera på då vi är i Sverige så du kommer aldrig uppleva +40 med 90% luftfuktighet. När du tränar annat än kondition så borde du teoretiskt ligga på mkt högre intensitet än vid körning annars gör du något fel och att dricka vid dom belastningarna är inget konstigt.
Att ens prata om glykogenlager(vilket är glukos lagringsform) vid RR är lönlöst förutom att just dom reserverna binder mycket vätska vilket kan komma bra till pass.
Det enda argumentet för är egentligen att du psykiskt tycker det är viktigt och skönt att dricka.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Exakt... och vem har tid att fokusera på andningen ? Kanske på rakan på Anderstorp man kan styra upp det i några sekunder.
Jag har själv haft snustorr mun ett par pass på Kinnekulle och man bli irriterad på det faktum att man inte "gjort" rätt eller liknade, tror jag klämde i mig ett par resorb, monster och massa kaffe, men minns inte så mkt mera än att det var frustande.

Tror nog ändå att en AirBag är bättre :D

Jag kollade runt lite igår på Gimotos hemsida. Den airbag som jag trodde att man var tvungen att ha är deras V-race 1.6 på drygt 14 eller 16 liter volym. Den skyddar enbart ryggraden/nacke/huvud. Jag såg dock att det fanns en V-race 2 på 25 liter som skyddar minst lika mycket som Dainese D-air. Utpriset på 1.6 är dock 600 euro så frågan är vad den bättre versionen kostar och vad jag skulle få betala för den..

Häller du i dig vätska innan racet så bör du inte ha något egentligt problem med vätska i kroppen under race, även om kroppen ber om vätska. Om det inte råkar vara race den där dagen när det är 35+ och gassande sol.

Det är ju det som är problemet. Det ha delar inte så mycket om ren uttorkning, men adrenalin och häftig andning kan orsaka muntorrhet och det är inte alls någon fördel vid race. En vätskebehållare skulle kunna avhjälpa problemet. Åh andra sidan hittade jag en annan version av Gimotos airbag som är väldigt lockande!

Miljön bestämmer mkt men det behöver vi inte fundera på då vi är i Sverige så du kommer aldrig uppleva +40 med 90% luftfuktighet. När du tränar annat än kondition så borde du teoretiskt ligga på mkt högre intensitet än vid körning annars gör du något fel och att dricka vid dom belastningarna är inget konstigt.
Att ens prata om glykogenlager(vilket är glukos lagringsform) vid RR är lönlöst förutom att just dom reserverna binder mycket vätska vilket kan komma bra till pass.
Det enda argumentet för är egentligen att du psykiskt tycker det är viktigt och skönt att dricka.

Alltså, under sommaren när det är molnfritt så kommer man utan problem upp i 50 grader i solskenet. Och ute på banan saknas det ofta skugga. Jag syftade förresten på konditionsträningen. Igår cyklade jag i 60 minuter på 75% av maxpuls och det kändes (som vanligt) bättre att kunna dricka. Vid race så har du över 75% redan innan lamporna släcks. Och det finns ju en anledning till att professionella förare har vätskesystem trots att de bara kör i drygt 40 minuter.

Jag pratar inte om glykogenet, utan påpekade att det där med 90 minuter inte handlar om hur länge man kan träna utan vattenpåfyllning, utan snarare hur länge energidepåerna i kroppen räcker till. Men jag kan ha missat att det finns en tumregel för vätska också.

Med tanke på att jag åtminstone har väldigt hög puls och intensitet när jag kör hojen så är det inte alltid självklart att man kan träna med högre intensitet på gymmet. Jag vet inte hur du kör hoj men efter 20 minuter på hojen är jag helt färdig i både huvud och kropp. Det är inte aslätt att prestera lika intensivt på gymmet :)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top