Du kommer att behöva det!
Det skulle inte hjälpa om jag så satt på en RC16
Du kommer att behöva det!
Jag hade ett grymt möte med god middag igår på Queens Head i Stockholm med THF.
Som KTM sa; something big is coming!
View attachment 434260
Tjenis Rickard, vilken betydelse har detta glada gäng för din framtida tävlingskarriär ?
Mvh en av dina följare.
Hallå! Det där gänget har minst sagt en avgörande betydelse och stöd på flera plan för min säsong i år och framöver. Mer info kommer komma framåt våren
Nu så! Nu har det hänt något igen. Mappningen är äntligen klar!
Det är lite långt mellan uppdateringarna men det planeras och det händer saker bakom kulisserna.
Från en riktigt trött hoj med "110" bänkade åsnor hos AVAmc minus förlusten som fås av en rasad katalysator som dessutom gav en för hög arbetstemperatur, till nuvarande 115hk på hjulet i Motospeeds bänk med korrekt temp och fin effektkurva
Okej, bara att vänta då.......
Antar att du lägger in en bild
på din KTM-Kawa när den
har racekostymen på ?
Sedärja!
Arrows med killer?
Körde du isf. någon utan med?
Vad tar dom för en körning förresten?
Hur var det man räknade nu....7kg=5hk......hmmm, minns inte.
Blir ett snäpp upp för dig iaf
Snyggt ställ!
Några frågor om valet av airbag/vätskeblåsa:
* Upplever du att temperaturen i Sverige är så hög att du hinner bli dehydrerad under ett lopp?
* Upplever du att "standardloppen" i Sverige är så långa att du hinner bli dehydrerad under ett lopp?
* Är det inte så att du kommer att vara ute på banan längre på träningar än under lopp och därför skulle ha större glädje av vätskeblåsan på träningarna?
* När skulle du hinna pillra in munstycket i munnen på våra korta banor?
* Kör du inte med tandskydd? Blir det inte meckigt med vätskemunstycket då?
Jag skulle nog köra airbag. Vätskeblåsan gör nog störst nytta på enduranceloppen på Anderstorp, men då kan man ju köra sig trött och sedan tanka upp när man bytt förare.
Att dricka ska absolut inte vara nödvändigt under ett vanligt race och ett endurance erbjuder naturliga dryckespauser. Konditionsidrottare räknar första vätskepaus efter 1-1,5 timme och sen med jämna intervall för att hålla energinivån i blodet konstant.
Uttorkning är egentligen mer ett problem under bandagar.
Utgår ifrån att du andas in genom näsan och ut genom munnen?
Du vet det dära säkert....
Airbag
Utgår ifrån att du vet att man inte kan andas på det sättet när man närmar sig >90% maxpuls
Däremot så kan man försöka andas rätt så man inte bidrar med en pulshöjning i onödan. Istället för att "toppandas" så kan man försöka andas djupt med magen, för att på så sätt fylla lungorna med så mycket syre som möjligt. Kan va sjukt svårt när man är väldigt ansträngd
Jag var i Tärnsjö igår på midddag för ett 60-tal personer och en 2h lång föreläsning av Anders Eriksson. Ni vet den där hyfsat snabba endurokillen. På plats så visades skinnstället som jag kommer köra med under tävlingarna under 2017. Det är riktigt, RIKTIGT snyggt tycker jag
Jag är dock lite osäker på vad jagska välja. Airbag som skyddar ryggraden, nacken och bakhuvudet (alltså ej skuldror, axlar, nyckelben som Dainese D-air) eller camelback. Fram tills nu har jag varit helt säker på att jag vill ha airbag. Men å andra sidan så vet jag hur trött och ofokuserad man kan bli vid långa körpass med hög puls. Finns det då möjlighet att rehydrera sig så skulle det kunna göra extremt mycket. Tänk er resorb sport med snabba kolhydrater i. Det i sin tur skulle kunna göra mycket för racet och förebyggandet av krasch.
Jag är delad här. Vad skulle ni säga? Det svarta Dainese D-air kommer jag använda under träningar.
Det beror nog lite på vad man anser räknas som nödvändigt. Såvitt jag vet så gäller 90 minuters-tumregeln kolhydratsdepåerna (glukoset) i kroppen. Vätska torde bero på extremt många parametrar. Temperatur, möjlighet till avkylning, ansträngning osv. När jag tränar så har jag inga problem att dricka 7dl vatten inom 40 minuter om jag ligger på hög nivå. De gånger jag kör på utan möjlighet till vätskepåfyllning så är det jobbigt fysiskt, men även den psykiska påfrestningen är mycket högre. Och den är minst sagt avgörande för att kunna prestera bra.
Exakt... och vem har tid att fokusera på andningen ? Kanske på rakan på Anderstorp man kan styra upp det i några sekunder.
Jag har själv haft snustorr mun ett par pass på Kinnekulle och man bli irriterad på det faktum att man inte "gjort" rätt eller liknade, tror jag klämde i mig ett par resorb, monster och massa kaffe, men minns inte så mkt mera än att det var frustande.
Tror nog ändå att en AirBag är bättre
Häller du i dig vätska innan racet så bör du inte ha något egentligt problem med vätska i kroppen under race, även om kroppen ber om vätska. Om det inte råkar vara race den där dagen när det är 35+ och gassande sol.
Miljön bestämmer mkt men det behöver vi inte fundera på då vi är i Sverige så du kommer aldrig uppleva +40 med 90% luftfuktighet. När du tränar annat än kondition så borde du teoretiskt ligga på mkt högre intensitet än vid körning annars gör du något fel och att dricka vid dom belastningarna är inget konstigt.
Att ens prata om glykogenlager(vilket är glukos lagringsform) vid RR är lönlöst förutom att just dom reserverna binder mycket vätska vilket kan komma bra till pass.
Det enda argumentet för är egentligen att du psykiskt tycker det är viktigt och skönt att dricka.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |