Gimotos v1.6 skyddar bara ryggraden/nacken/bakhuvudet men ingenting annat.
Gimotos v2.0 skyddar betydligt mer (som du kan se på filmen du citerade).
Men dessa sitter fast mekaniskt i hojen vilket suger enligt mig. En stor fördel är ju dock att man kan ladda om dem själv med patroner! THF kommer för övrigt att sälja just måttbeställda Gimoto-ställ. Måtten tas på mässan nu i helgen. Är du där så kom förbi och säg hej
Dainese har ett datorstyrt GPS-system med rätt häftiga funktioner. Enklast blir det om du kollar på filmen. Jag föredrar Dainese D-air alla dagar i veckan
LellesMC är den firman i Sverige som säljer Dainese D-air såvitt jag vet. En nackdel är att en utlöst airbag måste packas om hos Dainese i Italien. Det går att köpa till en försäkring för drygt 2000kr och då ingår 2 års gratis påfyllning samt en garanti om att det kommer ta max 14 dagar inkl helger, från att du har lämnat in stället till att du kan hämta ut det igen. Av egen och andras erfarenhet så är 2 italienska veckor ungefär 6 svenska veckor mitt under sommaren. Däremot så kan man utan problem använda skinnstället som ett vanligt ställ efter att airbagen har lösts ut.
Alpinestars airbag säljs också av LellesMC men Alpinestars verkar vara lite krångliga och svårtillgängliga enligt dem. Det har tagit typ 4 år för LellesMC att få hem en airbag ens. Dessa säljs separat och kan stoppas in i vilket airbag-förberett alpinestars-ställ/jacka som helst. Även den använder ett datorstyrt gps-system.
Det verkar som att man måste skicka in det här stället till Alpinestars när airbagen har utlösts.
Dainese billigaste airbag-skinnställ (D-air Misano) kostar 20 000kr i standardutförande i butik. Det går dock att få vilken skinnbit som helst i valfri färg, måttbeställd och i känguruskinn. Det är bara en prisfråga. Varje skinnbit kostar tydligen 1000kr att byta ut till sin egna färg enligt LellesMC
Sen finns det tydligen dyrare modeller också
Utöver det så finns det ju airbagvästar som går att fylla på själv med patroner. Nackdelen där är ju att de är mekaniska, döljer eventuella sponsorloggor och riskerar att gå sönder vid en krasch. Fördelen är ju att de skyddar helt okej och är relativt odyra i förhållande till airbagställ.