Rickard Winblad tar steget upp till Svenska mästerskapen - Superstock 600!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju det som är problemet. Det ha delar inte så mycket om ren uttorkning, men adrenalin och häftig andning kan orsaka muntorrhet och det är inte alls någon fördel vid race. En vätskebehållare skulle kunna avhjälpa problemet. Åh andra sidan hittade jag en annan version av Gimotos airbag som är väldigt lockande!
Ah, när jag är adrenalinstinn känner jag i princip inte av några obehag alls. När jag stannar efter race och adrenalinet går ner igen känner jag mig törstig, musklerna skriker och halsen känns som en potatisåker, men under själva racet har jag inga förnimmelser alls av sånt i princip.
Alltså, under sommaren när det är molnfritt så kommer man utan problem upp i 50 grader i solskenet.
Fast, att mäta tempen i direkt ljus blir fel temperatur för att du snarare mäter energin i solskenet snarare än temperatur. Jag kan utan vidare få uppmätt temperatur till 100 grader men inte är det så varmt för det.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ah, när jag är adrenalinstinn känner jag i princip inte av några obehag alls. När jag stannar efter race och adrenalinet går ner igen känner jag mig törstig, musklerna skriker och halsen känns som en potatisåker, men under själva racet har jag inga förnimmelser alls av sånt i princip.

Fast, att mäta tempen i direkt ljus blir fel temperatur för att du snarare mäter energin i solskenet snarare än temperatur. Jag kan utan vidare få uppmätt temperatur till 100 grader men inte är det så varmt för det.

Visst är det skillnad, men poängen är att det utan problem kan bli väldigt väldigt varmt i solskenet under en sommardag. Jag uppfattade det som att det nästan inte kan bli för varmt i Sverige för att man ska behöva bry sig om vätskeintaget. Och ingenting kunde vara mer fel liksom. Detmåste inte vara exakt 40 grader i skuggan med 90% luftfuktighet för att man ska vara noga med intaget.

Men liksom visar tempen 50 grader i solskenet så kommer du värmas upp av solenergin. Att då anstränga sig maximalt är krävande och alla vet hur blöt man kan bli efter ett pass. Det är ganska mycket vätska man förlorar per körpass.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Alltså, under sommaren när det är molnfritt så kommer man utan problem upp i 50 grader i solskenet. Och ute på banan saknas det ofta skugga. Jag syftade förresten på konditionsträningen. Igår cyklade jag i 60 minuter på 75% av maxpuls och det kändes (som vanligt) bättre att kunna dricka. Vid race så har du över 75% redan innan lamporna släcks. Och det finns ju en anledning till att professionella förare har vätskesystem trots att de bara kör i drygt 40 minuter.

Jag pratar inte om glykogenet, utan påpekade att det där med 90 minuter inte handlar om hur länge man kan träna utan vattenpåfyllning, utan snarare hur länge energidepåerna i kroppen räcker till. Men jag kan ha missat att det finns en tumregel för vätska också.

Med tanke på att jag åtminstone har väldigt hög puls och intensitet när jag kör hojen så är det inte alltid självklart att man kan träna med högre intensitet på gymmet. Jag vet inte hur du kör hoj men efter 20 minuter på hojen är jag helt färdig i både huvud och kropp. Det är inte aslätt att prestera lika intensivt på gymmet :)

Tumregeln är generellt för energi vilken brukar komma i form av vätska och då behöver man inte räkna den enskilt.
För att säga det enkelt så finns det inget fysiskt stöd för att du skulle behöva vätska under race förutsatt att du gjort rätt innan.
Psykiskt verkar det ju finnas goda skäl.

Hög puls på startplattan har ju inget med kropparbete att göra och det förbrukar heller inte så mkt vätska ;)
Jag håller med om att man är ganska slut efter 20min körning men det känns som lika stora delar mental och fysiskt trötthet.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tumregeln är generellt för energi vilken brukar komma i form av vätska och då behöver man inte räkna den enskilt.
För att säga det enkelt så finns det inget fysiskt stöd för att du skulle behöva vätska under race förutsatt att du gjort rätt innan.
Psykiskt verkar det ju finnas goda skäl.

Hög puls på startplattan har ju inget med kropparbete att göra och det förbrukar heller inte så mkt vätska ;)
Jag håller med om att man är ganska slut efter 20min körning men det känns som lika stora delar mental och fysiskt trötthet.

Men kan man likställa vattenförråd med energidepåer? Det är ju ändå på molekylnivå och där spelar det väl ingen roll om bindningarna resulterar i flytande form vid rumstemperatur eller ej? Glukos är ju liksom något helt annat än vatten tänker jag. Notera nu att jag inte argumenterar utan att jag mer saknar kunskap och frågar.

Problem med muntorrhet är dock högst fysiskt. Och kan orsakas av annat än uttorkning. Frågan är om man kan träna utan vätskepåfyllning och att det skulle resultera i att man vänjer sig vid det, utan någon negativ påverkan på resultatet från träningen.

Jag är nästan säker på att jag kommer använda airbag nu när jag har sett att det finns en till uppgraderad version som är riktigt bra! Ska länka in den när tid finns.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Men kan man likställa vattenförråd med energidepåer? Det är ju ändå på molekylnivå och där spelar det väl ingen roll om bindningarna resulterar i flytande form vid rumstemperatur eller ej? Glukos är ju liksom något helt annat än vatten tänker jag. Notera nu att jag inte argumenterar utan att jag mer saknar kunskap och frågar.

Problem med muntorrhet är dock högst fysiskt. Och kan orsakas av annat än uttorkning. Frågan är om man kan träna utan vätskepåfyllning och att det skulle resultera i att man vänjer sig vid det, utan någon negativ påverkan på resultatet från träningen.

Jag är nästan säker på att jag kommer använda airbag nu när jag har sett att det finns en till uppgraderad version som är riktigt bra! Ska länka in den när tid finns.

Vatten är viktigt för de flesta processer i kroppen och så även energiutvinning och inlagring. En bra eneginivå kräver en hygglig hydrering men nyttjandet av denna energi kräver en bra hydrering. Dock är detta något som måste göras innan du startar en aktivitet och inte under.

Muntorrheten beror som sagt inte på vätskebrist eller själva ansträngningen utan är nog mer en process av stress, fartvind osv. Där är nog enda lösningen isf att ha vätska i puckeln.

Jag säger inte att man ska träna utan vatten utan bara att RR inte uppfyller parametrarna för att dricka under aktivitet.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
RR är till mycket stor del en gren som avgörs i psyket så oavsett om den upplevda vätskebristen har någon fysisk påverkan eller ej under ett svenskt race så kan den vara värd att beakta.

Själv anser jag att för race så hade prio 1 varit att lära mig leva med det upplevda problemet för att slippa en sak till att lägga fokus på under tävlandet.

Å andra sidan kan hydrering vara ett problem under intensiva träningsdagar: När jag jobbade för CSS körde man i alla grupper 7-8 timmarsdagar med 30min lunch och det var en ständig kamp för att inte hamna efter med vätskan. Ett par dagar hade vi 40-42C i skuggan vid lunchtid och då hade jag väldigt gärna haft vattenpåse för kvällen dag 2 var jag rätt mosig.
Redan vid mer normala träningsdagar med öppen depå eller 30min körning per timme skulle jag nog prestera bättre under eftermiddagen om jag hade haft vatten med mig på banan. När man sen är van att ha vätska på träning kanske det inte upplevs som en extra belastning att pyssla med vid race heller så då är det kanske värt att ha med vatten då också.

Så tänker jag iaf.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tränar en hel del landsvägscykling och har hygglig kondis. Förra året körde jag tre pass utan dricka, 65km och 68 km 2 gånger, en gång var det rejält varmt, en gång på hösten och en gång i december. Normalt bränner jag 8-900kcal i timmen när jag cyklar, och svettas ymnigt, kylfunktionen är på topp :tummenupp Jag tar första klunken efter 20km, sen dricker jag var femte km tills jag är hemma igen. Ibland har jag lite sportdryckspulver eller bara rent vatten med lite Fun Light för smakens skull.

Har jag ingen flaska med så är det värst första 2-3 gångerna jag skulle ha druckit, sen går det nästan över, det sitter mest i huvudet, man har sett fram emot första klunken, och hjärnan har lärt sig var jag brukar dricka :rolleyes: Prestationen blir inte heller nämnbart sämre.

Men, en gång i tiden, innan jag cyklade 100-150 mil/månad året om, så började jag dricka mycket tidigare på träningarna, drack mer under varje pass och var helt förstörd om jag fick lite blodsockerdipp eller lite vätskebrist. Och jag svettas inte mindre just, men jag har tränat upp kroppen att hantera sånt på ett helt annat sätt, jag klarar också av att bränna mer fett under högre belastning än jag gjorde innan, så glykogendepåerna räcker längre. Normalt har man ju 3-400gram depåer i kroppen, dvs 12-1600kcal, och det är omöjligt att bränna det på ett RR-race :fakta

Så väldigt mycket handlar om träning, har man vant kroppen med att bara kunna jobba när alla depåer är överfyllda så blir det ju självklart jobbigt om dom inte är det, men har man istället lärt kroppen att hantera det så kan man prestera likvärdigt ändå. Men det ställer ju andra krav, man måste ju ta hand om sig i återhämtningen istället, så att man tankar på vätska, mineraler och energi. För att börja dricka under race skulle jag undvika, det blir helt enkelt en sak till att fippla med, och det kryllar inte av lugna stunder där man mest sitter och väntar på att något ska hända på svenska banor :hihi
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag uppskattar diskussionen :D Det lutar åt vätskesystemet med Gimoto-stället på grund av att det tydligen är ett mekaniskt utlösningssystem. något jag är allergisk emot. Förutom att jag skulle lösa ut den precis varje gång som jag klev av hojen så skulle det innebär väldigt mycket frustration och att behöva köpa nya patroner och packa om är egentligen inget alternativ.
Lite surt då deras Airbag V-Race 2.0 verkar va riktigt bra.

 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Juuuuust det! Det är ju MC-MÄSSAN och jag kommer vara där lördag-söndag!

16174944_1274357805985738_9154971231200872353_n.jpg


Kom förbi THF-montern vid plats A1:27 och säg hej!! :fyllisar:krama
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Håller med dig !
Mekansikt skulle inte funka för mig heller... som du skrev, typ varje ggn man kliver av hojen "POFF"...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag uppskattar diskussionen :D Det lutar åt vätskesystemet med Gimoto-stället på grund av att det tydligen är ett mekaniskt utlösningssystem. något jag är allergisk emot. Förutom att jag skulle lösa ut den precis varje gång som jag klev av hojen så skulle det innebär väldigt mycket frustration och att behöva köpa nya patroner och packa om är egentligen inget alternativ.
Lite surt då deras Airbag V-Race 2.0 verkar va riktigt bra.


Rickard, du verkar så insatt! Kan du lite snabbt förklara de olika airbag-systemen och deras för o nackdelar tack!???
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Rickard, du verkar så insatt! Kan du lite snabbt förklara de olika airbag-systemen och deras för o nackdelar tack!???

Gimotos v1.6 skyddar bara ryggraden/nacken/bakhuvudet men ingenting annat.
Gimotos v2.0 skyddar betydligt mer (som du kan se på filmen du citerade).

Men dessa sitter fast mekaniskt i hojen vilket suger enligt mig. En stor fördel är ju dock att man kan ladda om dem själv med patroner! THF kommer för övrigt att sälja just måttbeställda Gimoto-ställ. Måtten tas på mässan nu i helgen. Är du där så kom förbi och säg hej :D

Dainese har ett datorstyrt GPS-system med rätt häftiga funktioner. Enklast blir det om du kollar på filmen. Jag föredrar Dainese D-air alla dagar i veckan :kär LellesMC är den firman i Sverige som säljer Dainese D-air såvitt jag vet. En nackdel är att en utlöst airbag måste packas om hos Dainese i Italien. Det går att köpa till en försäkring för drygt 2000kr och då ingår 2 års gratis påfyllning samt en garanti om att det kommer ta max 14 dagar inkl helger, från att du har lämnat in stället till att du kan hämta ut det igen. Av egen och andras erfarenhet så är 2 italienska veckor ungefär 6 svenska veckor mitt under sommaren. Däremot så kan man utan problem använda skinnstället som ett vanligt ställ efter att airbagen har lösts ut.



Alpinestars airbag säljs också av LellesMC men Alpinestars verkar vara lite krångliga och svårtillgängliga enligt dem. Det har tagit typ 4 år för LellesMC att få hem en airbag ens. Dessa säljs separat och kan stoppas in i vilket airbag-förberett alpinestars-ställ/jacka som helst. Även den använder ett datorstyrt gps-system.
Det verkar som att man måste skicka in det här stället till Alpinestars när airbagen har utlösts.


Dainese billigaste airbag-skinnställ (D-air Misano) kostar 20 000kr i standardutförande i butik. Det går dock att få vilken skinnbit som helst i valfri färg, måttbeställd och i känguruskinn. Det är bara en prisfråga. Varje skinnbit kostar tydligen 1000kr att byta ut till sin egna färg enligt LellesMC :rofl
Sen finns det tydligen dyrare modeller också :crash

Utöver det så finns det ju airbagvästar som går att fylla på själv med patroner. Nackdelen där är ju att de är mekaniska, döljer eventuella sponsorloggor och riskerar att gå sönder vid en krasch. Fördelen är ju att de skyddar helt okej och är relativt odyra i förhållande till airbagställ.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Gimotos v1.6 skyddar bara ryggraden/nacken/bakhuvudet men ingenting annat.
Gimotos v2.0 skyddar betydligt mer (som du kan se på filmen du citerade).

Men dessa sitter fast mekaniskt i hojen vilket suger enligt mig. En stor fördel är ju dock att man kan ladda om dem själv med patroner! THF kommer för övrigt att sälja just måttbeställda Gimoto-ställ. Måtten tas på mässan nu i helgen. Är du där så kom förbi och säg hej :D

Dainese har ett datorstyrt GPS-system med rätt häftiga funktioner. Enklast blir det om du kollar på filmen. Jag föredrar Dainese D-air alla dagar i veckan :kär LellesMC är den firman i Sverige som säljer Dainese D-air såvitt jag vet. En nackdel är att en utlöst airbag måste packas om hos Dainese i Italien. Det går att köpa till en försäkring för drygt 2000kr och då ingår 2 års gratis påfyllning samt en garanti om att det kommer ta max 14 dagar inkl helger, från att du har lämnat in stället till att du kan hämta ut det igen. Av egen och andras erfarenhet så är 2 italienska veckor ungefär 6 svenska veckor mitt under sommaren. Däremot så kan man utan problem använda skinnstället som ett vanligt ställ efter att airbagen har lösts ut.



Alpinestars airbag säljs också av LellesMC men Alpinestars verkar vara lite krångliga och svårtillgängliga enligt dem. Det har tagit typ 4 år för LellesMC att få hem en airbag ens. Dessa säljs separat och kan stoppas in i vilket airbag-förberett alpinestars-ställ/jacka som helst. Även den använder ett datorstyrt gps-system.
Det verkar som att man måste skicka in det här stället till Alpinestars när airbagen har utlösts.


Dainese billigaste airbag-skinnställ (D-air Misano) kostar 20 000kr i standardutförande i butik. Det går dock att få vilken skinnbit som helst i valfri färg, måttbeställd och i känguruskinn. Det är bara en prisfråga. Varje skinnbit kostar tydligen 1000kr att byta ut till sin egna färg enligt LellesMC :rofl
Sen finns det tydligen dyrare modeller också :crash

Utöver det så finns det ju airbagvästar som går att fylla på själv med patroner. Nackdelen där är ju att de är mekaniska, döljer eventuella sponsorloggor och riskerar att gå sönder vid en krasch. Fördelen är ju att de skyddar helt okej och är relativt odyra i förhållande till airbagställ.

TACK! Jag fattar!
När jag tittar på GiMoto:s hemsida ser det ut som de har något som kan monteras på/i ett annat ställ... Jag har ju flera ställ och är liiiite snål...:)
http://www.gimoto.com/en/vrace16
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Jag fattar det som att för Alpinestars variant så är det väl bara "Tech Air" västen som behöver skickas för omfyllning. Är stället (t ex GP Pro senaste) OK kan man fortsätta köra med det som ett vanligt ställ.

Lite av den anledningen jag funderar på Astars. Men jag har inte efterforskat mer, så jag kan ha missuppfattat.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag fattar det som att för Alpinestars variant så är det väl bara "Tech Air" västen som behöver skickas för omfyllning. Är stället (t ex GP Pro senaste) OK kan man fortsätta köra med det som ett vanligt ställ.

Lite av den anledningen jag funderar på Astars. Men jag har inte efterforskat mer, så jag kan ha missuppfattat.
Man borde då även kunna ha ett extra airbag-system att byta med medan nummer ett är på service.


Undrar hur den upplevt ökade skaderisken med att gå från att använda airbag till att inte göra det påverkar varvtiderna?
Särskilt om det var en rejäl krasch som föranledde att airbagen inte finns tillgänglig.:gnissla
 
Last edited:

hakhap

Medlem
Gick med
26 Oct 2013
Ort
Oslo
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 RR 2016
Såg att MotoGP airbags har 2 patroner innan de behöver "bytas" men det kanske inte är lösbart för pengar?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Man borde då även kunna ha ett extra airbag-system att byta med medan nummer ett är på service.


Undrar hur den upplevt ökade skaderisken med att gå från att använda airbag till att inte göra det påverkar varvtiderna?
Särskilt om det var en rejäl krasch som föranledde att airbagen inte finns tillgänglig.:gnissla

När visiret fälls ner så kvittar det om du har airbag-ställ eller har glömt hela skinnstället i depån. Är det race så är det race :fakta
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
MC-mässan är över och nu har 2017 kommit igång på riktigt. Jag har haft så roligt och det har varit minst sagt fantastiskt att få träffa alla vänner och bekanta igen. Det var som att komma hem!
På lördagen kom jag till mässan klockan 08:00 och det blev inte många sittpauser förrän mässan stängde vid sju på kvällen. Efter en härlig utgång med THF så resulterade det i alldeles för lite sömn tills det var dags att ta sig till mässan på söndag igen. Nu stod podcast på schemat med min gamla teamkamrat Björn samt Fredrik och Anja från svemo. Därefter fortsatte dagen med nästan lika mycket prat och skratt igen. Det är för övrigt otroligt roligt att helt okända personer kommer fram, hälsar och berättar att de följer mig via någon av de sociala medierna jag är på.
Jag vill även passa på att tacka Krister Johansson för den fina och uppskattade presenten!

Det var riktigt häftigt att se Rossis Yamaha, Kallios RC16, Ducatis exklusiva 1290 Superleggera och ska jag vara ärlig så är jag även lite avundsjuk på nya R6:an. Men jag är nöjd med min KTM ZX6RR. Den kommer ju bli vass i år!

Det är ingen överraskning för de flesta men än har jag inte riktigt gått ut på social medier med vilket team jag ska köra för i år. Jag har under 2015 och 2016 haft äran att köra för Team Funbike tillsammans med den jäkligt snabba Björn Nordgren. Funbike ska ha ett enormt stort tack för det stöd och den service de har gett under den här tiden. Inför det här året så går jag vidare och nu kommer jag köra för THF i Superstock 600. THF måste nog klassas som världens gladaste sällskap och jag är minst sagt stolt över att få tillhöra det här gänget! Har du tid och möjlighet i sommar så kom fram till oss och sätt dig på en ledig stol för en pratstund!

Härnäst fortsätter vardagen som vanligt ett tag till. Diet och 2h träning per dag. Från mina tidigare 85kg så ligger jag för närvarade på 79kg. Det är alltså bara 4kg kvar till målvikten. Ibland undrar jag varför jag inte valde att köra 1000cc!
Jag måste komma igång med endurokörningen på riktigt snart och i April bär det av mot Tjeckien. Jag tycker att det ska bli grymt häftigt att få köra på en riktig MotoGP-bana (Brno). Den är lika bred som Sviestad är lång har jag fått höra. Det låter lovande! De 13:e maj går starten på Anderstorp. Då..!


16386995_1278963042191881_3030244255302438050_n.jpg
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är för övrigt otroligt roligt att helt okända personer kommer fram, hälsar och berättar att de följer mig via någon av de sociala medierna jag är på.

Jag var förbi er monter ett par gånger, tänkte bara säga hej och önska lycka till inför säsongen men jag såg tyvärr inte till dig när jag var där.

Så får väl framföra det här ist. Hej och lycka till!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag var förbi er monter ett par gånger, tänkte bara säga hej och önska lycka till inför säsongen men jag såg tyvärr inte till dig när jag var där.

Så får väl framföra det här ist. Hej och lycka till!

Tack snälla! :krama tiden sprang tyvärr iväg väldigt fort under rundturerna på mässan och jag var inte i montern i den mån jag hade velat vara. Synd att jag missade dig!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top