Rik motorcyklist?

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
jag förstår känslan, jag kände mig lika kränkt när jag för första gången tog på mig ett skinnställ, tanken att ha på sig ett dött djur som sitter extremt tajt är inte så trevligt, sen kommer tanken att gå med det fast klistrade döda djuret hela vägen till hojjen, oj vilket svett *pust*, sen ska jag fortsätta svettas... i ett dött djur... och njuta av min åkning, stel som en pinne på hojjen.
Jag undrar hur pass kränkt det döda djuret egentligen känner sig? Ähhh djur har väl inga känslor?

Inte riktigt säker på om detta kommer som en lättnad för dig, men ett skinnställ är normalt sett inte sytt av huden från bara ett djur.
Den samvetsömme har alltså en hel hjord av getter, kossor eller kängurus att ursäkta sig för, inför varje tur.
...och hundratals insekter, efteråt.


Ägg, omeletter. Är preventivmedel ett brott mot det ofödda barnet?
Skall jag skämmas över att jag använder ett gammalt skinnställ? Är det oetiskt att köpa ett nytt?
I lumpen körde man hoj med SÄLSKINNSHANDSKAR som överdrag. Absolut guld i snöslask, och självklart handlade jag egna när dom dök upp på Överskottet. Törs man säga sådant offentligt idag?
Och, att jag ens gjorde min värnplikt är ju lite moraliskt diskutabelt bara det...

Någonstans måste man dra gränsen. Jag kör gärna i skinn, och jag känner samma tacksamhet mot hantverkarna som varit noggranna i sömnaden, som mot djuren som lämnat hudarna ifrån sig när kropparna tjänat ut - när jag torrsimmat klart och håller på att sortera ut nord från ner och väst från upp. Igen.

Men, att försöka kränga airbagbyxor med argument som tangerar etiska ställningstagande går upp över krönet hos mig.
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
jag förstår känslan, jag kände mig lika kränkt när jag för första gången tog på mig ett skinnställ, tanken att ha på sig ett dött djur som sitter extremt tajt är inte så trevligt, sen kommer tanken att gå med det fast klistrade döda djuret hela vägen till hojjen, oj vilket svett *pust*, sen ska jag fortsätta svettas... i ett dött djur... och njuta av min åkning, stel som en pinne på hojjen.
Jag undrar hur pass kränkt det döda djuret egentligen känner sig? Ähhh djur har väl inga känslor?
Den som ska ha etiska skäl till allt agerande och alltid göra etiska val hamnar väldigt lätt i ett beslutsträsk...
Veganska alternativ tenderar till att ha en innehållsförteckning som påminner om en kemilektion...
Bomull t.ex är en gröda som tär på våra gemensamma vattenresurser. Kolfiber och kevlar -som finns i de flesta mc-jeansen- är inte heller något som växer på träd.
Hur man än vänder sig så finns det etiska och praktiska val att göra och beroende på hur ens moraliska kompass ser ut så blir det lättare eller svårare.
Som någon nämnde, döda djur känner ingenting, men man kan ta livet av dem med mer eller mindre stor finess och respekt.
De flesta naturfolk jagade och jagar fortfarande för husbehov, och aldrig för rent nöje. Och de [naturfolken] förfaller uppskatta och respektera sina bytesdjur på ett annat sätt än vad nutida nöjesjägare verkar göra.

Som sagt, även det som ser ut som enkla etiska val är i slutändan inte alltid självklart sådär väldigt bra...
 
Last edited:

moses_

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Gtbg
Hoj
Egenbygge
Öhh va...?
:va
Är det en kuggfråga?

Tror jag kan svara på det - det döda djuret känner nada, null, zilch, noll o intet!
:7peta

jag förstår också att döda djur känner null, de ju liksom döda...
men innan de dog... så fängslades de och därefter blev de avrättade, en riktig bregott fabrik..och sen tillverkas ett nytt skinnställ
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
jag förstår känslan, jag kände mig lika kränkt när jag för första gången tog på mig ett skinnställ, tanken att ha på sig ett dött djur som sitter extremt tajt är inte så trevligt, sen kommer tanken att gå med det fast klistrade döda djuret hela vägen till hojjen, oj vilket svett *pust*, sen ska jag fortsätta svettas... i ett dött djur... och njuta av min åkning, stel som en pinne på hojjen.
Jag undrar hur pass kränkt det döda djuret egentligen känner sig? Ähhh djur har väl inga känslor?

Ja kan bara hålla med.
Och det finns inget skäl att skinnställ ska sitta extremt tajt.
Funkar lika bra i bekväm storlek, precis som textilkläder, kraschtestat alltså.
Vad det gäller ha några getter på mig tyckte jag det var helt OK.

Jag vet att jag dödar miljoner (småkryp) själv varje dag,
tex när jag tvättar mig om händerna efter toabesök.
Och jag tycker det är helt OK.
Och efter MC-turerna är det ju tjockt med lik att tvätta av hojen.
Och hjälmen.
Jag lever bara en gång. :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Eftersom jag med glädje äter döda djur varje dag så är det ju bra om du använder skinnen till att åka motorcykel i.

Det vore ju för oetiskt om dom bara skulle kasta skinnen när dom dödar min mat.

Varsågod! Jag renade just ditt samvete för läderprodukter.

I själva verket äter ju jag djävulskt mycket kött, så du kanske måste köpa nytt ställ ett par gånger om år för att hålla ikapp mitt ätande.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Fördärva nu inte tråden med sånt trams som olika människors värderingar av djur.
Håll den i ämnet och håll oss uppdaterad hur det går, för det är ju helt klart en intressant produkt.

Sen gäller det att få folk till att börja använda det. Finns ju fortfarande dom som tycker det är töntigt med hjälm :gnissla
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
jag förstår känslan, jag kände mig lika kränkt när jag för första gången tog på mig ett skinnställ, tanken att ha på sig ett dött djur som sitter extremt tajt är inte så trevligt, sen kommer tanken att gå med det fast klistrade döda djuret hela vägen till hojjen, oj vilket svett *pust*, sen ska jag fortsätta svettas... i ett dött djur... och njuta av min åkning, stel som en pinne på hojjen.
Jag undrar hur pass kränkt det döda djuret egentligen känner sig? Ähhh djur har väl inga känslor?

Mitt inlägg var i allra högsta grad ett skämtsamt inlägg, jag är inte kränkt öht men du tycks vara det...

Men för att vara lite mer seriös, tycker du inte att din produkt borde utvecklas vidare och kunna användas i skinnbyxor/ställ också?
Är det viktigare att få ut en produkt som kan rädda liv/minska skador på motorcyklister eller är din personliga åsikt att skinn från djur inte borde användas för skyddsutrustning för motorcyklister viktigare?
Vi är väldigt många här som föredrar skinnställ just för att det sitter "extremt tajt" som du så fint säger, jag gillar att mina skydd sitter ordentligt på plats om jag skulle vara med i en olycka, och jag gillar att skinnet skyddar bra istället för att smälta in i huden på mig om jag skulle gå omkull.
Har du legat med arslet i vädret på akuten när dom har plockat bort syntetiska material som har smält in i huden på dig?
Det låter inte så.
Din produkt känns vettig och är helt rätt i tiden, men med tanke på ovanstående så stryper du utbudet av potentiella kunder ganska rejält.

Jag har vurpat iförd textil, kevlar, och skinn.
Jag väljer skinn 8 dagar i veckan.
 

moses_

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Gtbg
Hoj
Egenbygge
Mitt inlägg var i allra högsta grad ett skämtsamt inlägg, jag är inte kränkt öht men du tycks vara det...

Men för att vara lite mer seriös, tycker du inte att din produkt borde utvecklas vidare och kunna användas i skinnbyxor/ställ också?
Är det viktigare att få ut en produkt som kan rädda liv/minska skador på motorcyklister eller är din personliga åsikt att skinn från djur inte borde användas för skyddsutrustning för motorcyklister viktigare?
Vi är väldigt många här som föredrar skinnställ just för att det sitter "extremt tajt" som du så fint säger, jag gillar att mina skydd sitter ordentligt på plats om jag skulle vara med i en olycka, och jag gillar att skinnet skyddar bra istället för att smälta in i huden på mig om jag skulle gå omkull.
Har du legat med arslet i vädret på akuten när dom har plockat bort syntetiska material som har smält in i huden på dig?
Det låter inte så.
Din produkt känns vettig och är helt rätt i tiden, men med tanke på ovanstående så stryper du utbudet av potentiella kunder ganska rejält.

Jag har vurpat iförd textil, kevlar, och skinn.
Jag väljer skinn 8 dagar i veckan.

Näää då jag är inte kränkt, det är kul att trycka lite på ömma punkter och skapa diskussion. Man måste ju ha lite skinn på näsan om man vill snacka öppet på ett MC forum, vi motorcyklister är ju som vi är.

Jag kommer absolut att utveckla airbag modulen så att det går att använda i fler plagg förutom jeans/ byxor. Även som skinnställ, fast jag skulle gärna vilja utveckla ett nytt material, en skinn-imitation, baserat på förslagsvis UHMWPE, materialet hade liknat skinn och varit starkare än Kevlar. Nackdelen med det materialet hade varit att smältpunkten skulle hamna runt 100 grader Celsius. Kan man öka smältpunkten så hade man haft ett material som skulle kunna konkurrera med skinn på riktigt.
Har ni idéer på hur man kan öka smältpunkten så lyssnar jag gärna.

Vi människor har använt djurskinn i tusentals år och kommer fortsätta att göra det framöver. Dock ser jag att vi behöver skapa alternativ som är bättre än skinn, med dagens material och teknik är det möjligt.

Fördärva nu inte tråden med sånt trams som olika människors värderingar av djur.
Håll den i ämnet och håll oss uppdaterad hur det går, för det är ju helt klart en intressant produkt.

Sen gäller det att få folk till att börja använda det. Finns ju fortfarande dom som tycker det är töntigt med hjälm :gnissla

Jag håller med dig, tråden börjar spåra ur i etiska och moraliska värderingar. Jag kan skapa en ny tråd i framtiden där kan vi alla skrika på varandra om hur rätt vi har och hur fel alla andra har. Frågan är het och väcker många känslor.

Låt oss hålla tråden kring airbag jeansen - statistik visar att majoriteten av alla allvarliga motorcykelskador sker på underdelen av kroppen enligt US Department of Transportation. De har läst ett helt gäng med läkarjournaler från motorcykel olyckor och kom fram till det.
Då majoriteten av alla skador sker på underdelen av kroppen så känns det aktuellt att knäcka den nöten.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag fattar inte hur airbagbyxor ska rädda liv. De lär ju inte hjälpa om man kör rakt in i sidan på en bil och slår lårbenen i styret till exempel. Det känns inte som om de gör nånting som inte knä- och höftskydd redan kan göra för en bråkdel av kostnaden. Sen fattar jag inte heller varför det är så viktigt att INTE se ut som en motorcyklist när man kör motorcykel.

På min lista över saker jag önskar mig kommer airbagbyxor otroligt långt ner, om de ens finns med.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Som inbiten användare av skinnställ och under inga som helst omständigheter något annat så måste jag säga att jag känner mig lite kränkt. :mad:

jag förstår känslan, jag kände mig lika kränkt ... i ett dött djur... och njuta av min åkning, stel...
Jag undrar hur pass kränkt det döda djuret egentligen känner sig? Ähhh djur har väl inga känslor?

Öhh va...?
:va
Är det en kuggfråga?

Tror jag kan svara på det - det döda djuret känner nada, null, zilch, noll o intet!
:7peta

Fördärva nu inte tråden med sånt trams som olika människors värderingar av djur.
Håll den i ämnet och håll oss uppdaterad hur det går, för det är ju helt klart en intressant produkt.

Det var såvitt jag kan se TS själv som halkade in på det spåret i inlägg #100.

Min vädjan var riktad till samtliga, inkl. ts ;)

Vill vi ha mer aktivitet på SportHoj? :va Då ska vi väl inte vädja till att låta bli att posta inlägg? :7peta

Jag vädjar till er som inte gillar flykt från ämnet och annat "trams" att använda ett forum där detta inte finns. https://forum.svmc.se/content.php :krama


Mitt inlägg var i allra högsta grad ett skämtsamt inlägg, jag är inte kränkt öht men du tycks vara det...

Jag har vurpat iförd textil, kevlar, och skinn.
Jag väljer skinn 8 dagar i veckan.

Men inte bara djur har känslor, även växter!:fakta
Jag skäms inte för att jag äter nyslaktade grönsaker! :tungan
Jag håller även levande växter, som potatis, fängslade och kastar dessa levande i kokande vatten. De stackarna försöker gro men de överlever inte...
Man kan leva med eller emot naturen, kött och skinn kan vara bra om det görs rätt medans djurhållning och växtodling kan vara dåligt. Både för djur och natur. Djuren ska, precis som allt annat levande, dö men livet dit kan vara bättre eller sämre.

För er som lever med naturen och förstår lite hur naturen fungerar är Peter Wollenbaums bok om trädens hemliga liv intressant.
I skogen finns ett liv som är helt okänt för oss. Där pågår fantastiska saker: träden kommunicerar med varandra. De tar hand om både varandras avkomma och om gamla och drabbade grannar, de har känslor och minnen. Otroligt? Kanske. Men sant.
https://www.bokus.com/bok/9789113073590/tradens-hemliga-liv/

För att återgå till krockkuddebyxorna så stämmer det att benen ska skyddas först. Redan på 80-talet fick jag lära mig att byxor det viktigare ur säkerhetssynpungt än jackan!

Och jag tycker att ett levande forum ska vara :krama inte :smasha

Bättre med diskussioner om olika åsikter än vad som är rätt eller fel! :hej
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Jag fattar inte hur airbagbyxor ska rädda liv. De lär ju inte hjälpa om man kör rakt in i sidan på en bil och slår lårbenen i styret till exempel. Det känns inte som om de gör nånting som inte knä- och höftskydd redan kan göra för en bråkdel av kostnaden. Sen fattar jag inte heller varför det är så viktigt att INTE se ut som en motorcyklist när man kör motorcykel.

På min lista över saker jag önskar mig kommer airbagbyxor otroligt långt ner, om de ens finns med.

Det där med att inte se ut som en motorcyklist är nog en generationsgrej. De blivande hojåkarna jag träffat på i 18-25års åldern har samtliga tyckt att det ser töntigt ut med skinnställ. Att man bara ser ut som en racerwannabe (precis det som jag tycker är coolt...), och undrat om det inte finns "vardagskläder" med skydd i.
Kan man inte få dom till att använda ordentligt ställ kanske man kan få dom till att använda airbag istället?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Näää då jag är inte kränkt, det är kul att trycka lite på ömma punkter och skapa diskussion. Man måste ju ha lite skinn på näsan om man vill snacka öppet på ett MC forum, vi motorcyklister är ju som vi är.

Jag kommer absolut att utveckla airbag modulen så att det går att använda i fler plagg förutom jeans/ byxor. Även som skinnställ, fast jag skulle gärna vilja utveckla ett nytt material, en skinn-imitation, baserat på förslagsvis UHMWPE, materialet hade liknat skinn och varit starkare än Kevlar. Nackdelen med det materialet hade varit att smältpunkten skulle hamna runt 100 grader Celsius. Kan man öka smältpunkten så hade man haft ett material som skulle kunna konkurrera med skinn på riktigt.
Har ni idéer på hur man kan öka smältpunkten så lyssnar jag gärna.


Låt oss hålla tråden kring airbag jeansen - statistik visar att majoriteten av alla allvarliga motorcykelskador sker på underdelen av kroppen enligt US Department of Transportation. De har läst ett helt gäng med läkarjournaler från motorcykel olyckor och kom fram till det.
Då majoriteten av alla skador sker på underdelen av kroppen så känns det aktuellt att knäcka den nöten.

Kul att höra!
Angående vad US Department of Transportation har att säga om MC skador, kan det kanske finnas en ganska stor skillnad i skadorna där och här i Europa med tanke på hur olika syn det finns på utrustning?
I USA verkar ju normen vara att glida runt i helt vanliga kläder och skor, handskar verkar inte heller populärt och hjälm verkar hälften av motorcyklisterna knappt kunna stava till...
En helt annan kultur kring hur man klär sig för att köra hoj där med skador som följer, vet inte om det är en särskilt relevant källa för hur skador på MC ser ut på den här sidan av Atlanten.

Oavsett så ska det bli kul att se hur du/ni utvecklar det här vidare, skador på fötter/ben är oerhört vanliga och om det finns något som kan minska det så hade det varit kanon och mer än välkommet på marknaden :tummenupp
 

moses_

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Gtbg
Hoj
Egenbygge
Kul att höra!
Angående vad US Department of Transportation har att säga om MC skador, kan det kanske finnas en ganska stor skillnad i skadorna där och här i Europa med tanke på hur olika syn det finns på utrustning?
I USA verkar ju normen vara att glida runt i helt vanliga kläder och skor, handskar verkar inte heller populärt och hjälm verkar hälften av motorcyklisterna knappt kunna stava till...
En helt annan kultur kring hur man klär sig för att köra hoj där med skador som följer, vet inte om det är en särskilt relevant källa för hur skador på MC ser ut på den här sidan av Atlanten.

Oavsett så ska det bli kul att se hur du/ni utvecklar det här vidare, skador på fötter/ben är oerhört vanliga och om det finns något som kan minska det så hade det varit kanon och mer än välkommet på marknaden :tummenupp

Jag tror att MC skadorna på kroppen sker på samma ställen, oavsett vart i världen man är och kör, dock löper amerikarnarna större risk att skadas med tanke på att de inte använder skyddskläder i så stor utsträckning.
Jag förstår dem, jag vill också åka i värmen med bara vind i håret, det är ju en skön känsla, kanske inte varje dag men då och då

Det bästa vi har idag för fötter är boots med stålhätta eller höga tävlings dojjor. Tycker utvecklingen på den fronten går segt... det känns som om mänskligheten borde kunna komma fram med bättre och snyggare idéer.

Kul att du gillar projektet (ett tag trodde jag att du hata mig) kan vi rädda någon i framtiden från en allvarlig skada så är det ovärderligt, det är en bra grej
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag tror att MC skadorna på kroppen sker på samma ställen, oavsett vart i världen man är och kör, dock löper amerikarnarna större risk att skadas med tanke på att de inte använder skyddskläder i så stor utsträckning.
Jag förstår dem, jag vill också åka i värmen med bara vind i håret, det är ju en skön känsla, kanske inte varje dag men då och då

Det bästa vi har idag för fötter är boots med stålhätta eller höga tävlings dojjor. Tycker utvecklingen på den fronten går segt... det känns som om mänskligheten borde kunna komma fram med bättre och snyggare idéer.

Kul att du gillar projektet (ett tag trodde jag att du hata mig) kan vi rädda någon i framtiden från en allvarlig skada så är det ovärderligt, det är en bra grej

Jag hatar absolut inte dig eller din produkt, är bara lite kritisk ibland.
Har själv nedsatt känsel i mitt högra underben/fot från en olycka så tycker det verkar som en bra produkt.
Förvisso hade jag vanliga jeans och sneakers vid den olyckan, men det gav mig en ganska bra bild av hur viktigt det är med ordentliga skydd oavsett hur kort sträcka man ska köra :näsblod
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top