Riksdagsval 2015

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Du har omvänt mig :tummenupp

Jag har läst/följt tråden (jag vet... skyll mig själv som inte kan låte bli att kika i trådar med nya inlägg) och omvartannat varit arg på miffon som besudlar SH med "politisk propaganda" och omvartannat sorgsen över trångsyntheten som skiner igenom...

Har suttit på händerna för att inte dras in i meningslös argumentation (du vet: Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level then beat you with experience) :(

Men nu börjar jag inse att tråden ska läsas med en stor nypa humor :D

Jag menar... Jobba på hotell sedan kan du klassa folks värde i lämpliga grupperingar...man blir typ som oraklet i Matrix :rofl

Priceless som de skulle sagt i den Amerikanska kulturen, och dom är...jeTTe sMarTa...:näsblod

absolut ska man ta det med humor. Tyvärr så är det mina upplevelser och när man träffar på folk som är så och nästa är så och nästa är likadan.

Tänker aldrig omvända dig du är inte mottaglig för fakta verkligheten.
Och mina upplevelser med familjer som kallas zigenare stämmer med vad andra upplevt. Och då ger jag alla en ärlig chans innan jag dömmer någon. Säger bara en sak till slut tröttnar folk. !

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Varför får vi inte bättre sjukvård bättre skola bättre välfärd med ett av världens högsta skattetryck?!
Jag betalar skatt för det och har rätt att kräva det utan att bli kallad rasist. Jag har jobbat ihop för en gemensam välfärd där mina barn får en trygg och bra uppväxt .

Jag jobbar bara med invandrare och och flera av dem tycker att de räcker nu. De har tröttnat och ser hur områden/ sämnre områden blir sämre och sämre. Därför kommer de rösta sd.

De mina jobbarkompisar bor i sådana områden och märker skillnad!
Du roffe s bor nog inte i en förort där det är upplopp och skjutningar om vart annat.

Sveriges Bruttonationalprodukt (BNP) per capita har sedan 1950 ökat närmast linjärt, med en markant ökning 1994-2013. Under perioden 1994-2013 invandrade över 1,5 miljoner människor till Sverige. Totalt under perioden 1950-2013 invandrade 3,1 miljoner människor till Sverige.

Här är två grafer jag själv sammanställt. Sveriges BNP per capita under åren 1950-2013:
BNP PER CAPITA.png

Källa: SCB samt beräkningar av Ekonomifakta
Statistiken har avrundats till närmaste 100-tal.
Notera också att BNP-redovisningen följer den nya förordningen ENS2010. Detta regelverk innebär en högre BNP-nivå men även små skillnader i de historiska tillväxttakterna, p.g.a. förändringar i metod och källor.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP-per-capita/

Sveriges befolkningsökning i förhållande till dåvarande befolkningsantal under åren 1950-2013. Alltså, hur många föds, minus hur många dör. Plus hur många invandrar, minus hur många utvandrar. Delat med hur många som bor i Sverige vid tillfället.

befolkning.png

Grafen påvisar att Sveriges befolkningsökning legat mellan 0 till 1,4 procent under åren. Mest efter andra världskriget, vidare ser vi ökningar under 1960 talet osv. Det som är vikigt är alltså att om man jämför BNP per capita utvecklningen, med att befolkningsökningen går upp och ned, så är den närmast opåverkad eller så ser man en positiv utveckling.

Källa SCB. http://www.scb.se/Statistik/BE/BE0101/2013A01/be0101tab9utv.xls

Det är skilland på faktuell kunskap, politik och upplevd verklighet. En kunskap flyger oss till månen, en annan fixar krig och en tredje osämja.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Sveriges Bruttonationalprodukt (BNP) per capita har sedan 1950 ökat närmast linjärt, med en markant ökning 1994-2013. Under perioden 1994-2013 invandrade över 1,5 miljoner människor till Sverige. Totalt under perioden 1950-2013 invandrade 3,1 miljoner människor till Sverige.

Här är två grafer jag själv sammanställt. Sveriges BNP per capita under åren 1950-2013:
View attachment 414431

Notera också att BNP-redovisningen följer den nya förordningen ENS2010. Detta regelverk innebär en högre BNP-nivå men även små skillnader i de historiska tillväxttakterna, p.g.a. förändringar i metod och källor.

Sveriges befolkningsökning i förhållande till dåvarande befolkningsantal under åren 1950-2013. Alltså, hur många föds, minus hur många dör. Plus hur många invandrar, minus hur många utvandrar. Delat med hur många som bor i Sverige vid tillfället.

View attachment 414432

Grafen påvisar att Sveriges befolkningsökning legat mellan 0 till 1,4 procent under åren. Mest efter andra världskriget, vidare ser vi ökningar under 1960 talet osv. Det som är vikigt är alltså att om man jämför BNP per capita utvecklningen, med att befolkningsökningen går upp och ned, så är den närmast opåverkad eller så ser man en positiv utveckling.

Det är skilland på faktuell kunskap, politik och upplevd verklighet. En kunskap flyger oss till månen, en annan fixar krig och en tredje osämja.

Och då vet du att BNP inte säger ett skit om hur det är i landet?

Kineserna är toklyckliga.

kinabnp.jpg

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650

View attachment 414431

View attachment 414432

Intressant, men bevisar du inte just att befolkningsökning och BNP inte har någon korrelation? Det kanske var ditt syfte? BNP styrs av vår produktion och eftersom Sverige är ett exportland med mycket råvaror och industri så kommer de inte korrelera mot befolkningen. En mer intressant fråga är hur landets utveckling och BNP påverkas av befolkningen. Enligt FNs utvecklingsindex så är Sverige 2a eller 3a från slutet den senaste 10 åren, prognosen framåt tog de bort då den var "kontroversiell". Vi får hoppas att skogen och Volvo håller i sig med andra ord...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nej, rätten att söka och erhålla asyl är och bör enligt mig vara individuell, så ska det också fungera idag. En person ska bedömas utifrån dennes egna personliga förutsättningar, värderingar och egenskaper, inte genom hudfärg eller religion. Dömer eller bedömer Du individer endast på grund av t ex att de har en viss hudfärg eller religion är det främlingsfientlighet. Som jag förstår det.

De företeelser Du nämner tillhör ingen kultur, de är avskyvärda handlingar av varierande grad vanligtvis baserade på religiös extremism. De flesta hanteras inom ramen för brottsbalken, flera av de exempel Du tar upp förekommer inom både muslimska och kristna samhällen, t ex barnaga och kvinnomisshandel.

Vad vi får ut för våra skattekronor avgörs av hur skickligt vi hanterar våra kostnader. Vård, skola och omsorg är exempel på sådant som slukar rätt mycket pengar från statskassan, ett annat är det sociala skyddsnätet. De demokratiska partierna har lite olika vägar att fördela budgeten, jag brukar rösta på det som ligger närmast mina åsikter i den frågan.

Det finns en problematik med integrationen, där förefaller de flesta bedömare eniga. Vart jag bor är egalt, däremot finns exempel på problematiken i geografisk närhet samt att de flesta av oss har bekanta som kan delge sina erfarenheter. Personligen tror jag våra etablerade partier bör beskriva problemen och föreslå åtgärder för att visa sina väljare hur framtiden ska se ut.
jag räknar upp kulturyttringar och du börjar dilla om asylrätt?
Har du fått hjärnblödning?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är skillnad på folk och folk. Det ser man om man jobbar inom hotell där man träffar folk från alla världens hörn. En grupp från överklass kina har sitt sätt att vara . Träffar du en grupp japaner så märker man att de allihopa har respekt för alla. Och alla japaner är mycket trevliga.

Absolut roligaste folket är skottar överlag.

Visst det kan finnas individer som skiljer sig men generalt så märker man skillnad i det stora hela. Det här är något som förnekas av media frekvent.

Alla ni SD hatare borde ställa er och jobba på ett internationellt hotell ett helt år. För lite mer perspektiv.

Tänk så fel jag uppfattat det genom att leva och jobba i olika länder över stora delar av världen.
Bäst att jag söker jobb på hotell.

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
oj glömde jag nämna de som reser överallt!

Tycker du en japan och skotte är lika till tanke och traditioner, lika kulturer?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
jag räknar upp kulturyttringar och du börjar dilla om asylrätt?
Har du fått hjärnblödning?
Inte mig veterligt, tyvärr antog jag att det existerade någon form av vilja att följa ett logiskt resonemang angående begreppet "främlingsfientlighet". Det var uppenbarligen en felbedömning, my bad.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
oj glömde jag nämna de som reser överallt!

Tycker du en japan och skotte är lika till tanke och traditioner, lika kulturer?

Nej.
Skottar super och slåss.
Japaner är de värsta rasister du kan råka på.
Dock brukar de dölja de ganska väl när de är på semester.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Inte mig veterligt, tyvärr antog jag att det existerade någon form av vilja att följa ett logiskt resonemang angående begreppet "främlingsfientlighet". Det var uppenbarligen en felbedömning, my bad.
Hur får du ihop den röda tråden?
När du hade fel (igen) så började du svamla.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Hur får du ihop den röda tråden?
När du hade fel (igen) så började du svamla.
Om det är trådfärgen som skrämmer vet jag inte, men Du kommer inte att vilja se den om än den så band Dig till händer och fötter. Tyvärr, det hade jag inte väntat mig.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Intressant, men bevisar du inte just att befolkningsökning och BNP inte har någon korrelation? Det kanske var ditt syfte? BNP styrs av vår produktion och eftersom Sverige är ett exportland med mycket råvaror och industri så kommer de inte korrelera mot befolkningen. En mer intressant fråga är hur landets utveckling och BNP påverkas av befolkningen. Enligt FNs utvecklingsindex så är Sverige 2a eller 3a från slutet den senaste 10 åren, prognosen framåt tog de bort då den var "kontroversiell". Vi får hoppas att skogen och Volvo håller i sig med andra ord...

Right. Human Development Index (HDI) för Sverige 1980-2013:
HDI Sverige.png

Källa: FN, Världsbanken och UNESCO.

http://hdr.undp.org/en/content/table-2-human-development-index-trends-1980-2013

HDI mäts på en skala från 0-1. Kolla speciellt 1994-2013, minns hur det invandrade 1,5 miljoner människor under denna period.

Grafen över befolkningsökning igen:
befolkning.png

Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Skottar och Japaner. Ok minns Skottar från EM i fotboll (bodde i Solna då) och dom sa inte folk nåt elakt om.
Om jag skulle behöva fråga nån i nämda grupper så faller mitt val på Skotten hela dygnet.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Vet fortfarande inte om vi är eniga eller ej? Som jag sa har Sverige en av de sämsta utvecklingarna i världen de senaste 10 åren (0,08)...

Givetvis utgår vi från ett bra läge. Frågan är varför vi står och stampar när andra utvecklas bättre.
Det kan finnas ett antal anledningar där en inte försumbar anledning är att även jämlikhet beaktas i detta Index (om vi talar IHDI?). Det är inte okänt att vi i Sverige ökat inkomstklyftorna rätt radikalt under tidsperioden - http://www.svd.se/nyheter/inrikes/klyftor-vaxer-snabbast-isverige_8172016.svd

Edit - Din länk tabellen innehåller inte justeringar för jämlikhet - IHDI - och då är inte ovanstående beaktat.

Som Du säger utgår vi från en hög nivå när det gäller antal skolår, livslängd och och BNP. Jag kan förstå att Tyskland utvecklats rätt starkt på grund av enandet men Norges siffror är lite förvånande.

När det gäller den strikt ekonomiska tillväxten har väl Svea stått sig hyfsat under Europas krisår...?

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det kan finnas ett antal anledningar där en inte försumbar anledning är att även jämlikhet beaktas i detta Index. Det är inte okänt att vi i Sverige ökat inkomstklyftorna rätt radikalt under tidsperioden - http://www.svd.se/nyheter/inrikes/klyftor-vaxer-snabbast-isverige_8172016.svd

Som Du säger utgår vi dessutom från en hög nivå när det gäller jämställdhet mellan könen såväl som livslängd. När det gäller kunskapsdelen av index förmodar jag att utvecklingen inte heller gynnar detta index...

När det gäller den strikt ekonomiska tillväxten har väl Svea stått sig hyfsat under Europas krisår...?

Fattiga, var har vi dom i Sverige?

Eller är det som man anar, att man är fattig om man bara har råd med en ny bil vart fjärde år och max två utlandsresor per år?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!