Riksdagsval 2015

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Finns det många personer som föreslagit begränsad invandring i Sverige i modern tid som inte beskyllts för att vara främlingsfientlig?

Om det enligt eliten inte var främlingsfientligt att begränsa invandringen så skulle debatten rymmas i Sjuklövern, vilket den inte gör, som bekant.
Markus, som Du väl känner till så är inte nuläget att det är svängdörrar vid våra gränsövergångar och att permanenta uppehållstillstånd växer på träden vid förläggningarna. Begränsningar och förhållningssätt har ju under många år varit föremål för analys och prövning, bland annat genom försörjningskravet vid anhöriginvandring.

Det som väljarna nu förefaller efterlysa är en debatt angående ett maximerat antal flyktingar oavsett hur behjärtansvärda asylskäl som finns. Det är nytt.

Jag uppfattar inte att någon anklagat Hägglund för främlingsfientlighet heller. Ännu.

Som jag förstått det är förslagen endast fokuserat på kostnader, jag saknar fortfarande mål, metoder och verktyg för att underlätta integrationen, det lär bli nästa steg. Det återstår att se hur de övriga partierna nu agerar.

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Henrik, personligen är jag betydligt mer rädd för spökena i SDs garderob än någon gammal Che Guevara-affisch, med all sannolikhet kommer inte V att erhålla någon framträdande politisk roll inom överskådlig framtid.

Gällande missnöjesröstare så har jag ingen universalmedicin, känner mig tvärtom rätt rådvill då min uppfattning är att fascister går lika fetbort som gammelkommunister - sådant röstar man helt enkelt inte på.

Däremot anser jag personligen att de demokratiska partierna ska formulera en politisk plan och en strategi utifrån prognoserna för invandring de kommande åren, hur finansieringen kan se ut (stöd från EU?) och hur integrationen löses. För att ta den debatten erfordras utvärdering av dagens situation.

Ta sedan den debatten kring åtgärderna inför nästa val. Men partierna bör, för sina egna väljares skull, se till att själva leda arbetet - nu kanske det finns förhoppningar om lite arbetsro, tid för eftertanke och kommunikation.

Kanske räcker det, kanske inte? Men jag ser faktiskt KDs försök som en måhända tafatt men ändå inledning till någon form av problemformulering...

Jo, håller givetvis med om att ingen är väl rädd för några gammelkommunister, inte vad jag ville få fram heller.
Bara att det partiet finns kvar, om inget görs så finns det ett "renstädat" SD med om en 30-40år och något nytt som folk upprörs över med just den kommentaren du lämnade ovan fast istället för che-affischer så bomberjackor när den jämförelsen eventuellt kommer upp......

Ingen är väl rädd för de, de är ju etablerade nu och har gjort avbön...

Vad som behöver göras? Lägg fram fakta!
Det enda som händer när det inte görs är att ge dom rätten att säga vad dom vill oemotsagt och skapa rykten om varför det inte kommer några officiella uppgifter.

Sen tycker jag det är lite humor att NyDemokraten Bert Karlsson gör stora pengar på asylboenden nu, så det kan gå. :hihi

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Markus, som Du väl känner till så är inte nuläget att det är svängdörrar vid våra gränsövergångar och att permanenta uppehållstillstånd växer på träden vid förläggningarna. Begränsningar och förhållningssätt har ju under många år varit föremål för analys och prövning, bland annat genom försörjningskravet vid anhöriginvandring.

Det som väljarna nu förefaller efterlysa är en debatt angående ett maximerat antal flyktingar oavsett hur behjärtansvärda asylskäl som finns. Det är nytt.

Jag uppfattar inte att någon anklagat Hägglund för främlingsfientlighet heller. Ännu.

Som jag förstått det är förslagen endast fokuserat på kostnader, jag saknar fortfarande mål, metoder och verktyg för att underlätta integrationen, det lär bli nästa steg. Det återstår att se hur de övriga partierna nu agerar.

Försörjningskravet omfattar mindre än 1% av dem det skulle omfatta, enligt upphovsmännen. Jag tolkar resten av ditt inlägg som lika verklighetsfrämmande, jag bild-googlade på "asyl norden" för din bekvämlighet, just denna är jan-jun 2014.

2014-07-13-14-05-13_invandringen_asylsokare_statistik_norden-630x376.jpg

Hägglund har visst anklagats, bl.a. av någon av fackpamparna. Tjejen i KDU angreps med full kraft efter hennes liknande utspel.

Det spelar egentligen ingen roll, 44% av befolkningen vill ta emot förre invandrare, då är det oklokt att öka invandringen, tycker jag.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Försörjningskravet omfattar mindre än 1% av dem det skulle omfatta, enligt upphovsmännen. Jag tolkar resten av ditt inlägg som lika verklighetsfrämmande...
Det spelar egentligen ingen roll, 44% av befolkningen vill ta emot förre invandrare, då är det oklokt att öka invandringen, tycker jag.
Men snälla Du - vilket inlägg, vilket påstående och vilka siffror är det nu Du kommenterar? Vill Du göra egna utvikningar kring Dina käpphästar står det Dig fritt, men jag betackar mig för att citeras in i de monologerna.

Du efterfrågade exempel på regleringar - och fick ett sådant.

Du efterfrågade någon som inte iklätts stigmatiseringens tagelskjorta - och fick det. Lite knorr från facket stör nog inte GH, hans tår är kanske mindre ömma än andra debattörers i denna fråga...?

De totala siffrorna har vad jag vet över huvud taget inte diskuterats, där finns väl inget att kommentera?

Nuff said. G'natt :)

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

När du drar upp en sån sak som det sk försörjningskravet. Är du då medveten om att det är en i praktiken uddlös reglering och hoppas att ingen annan här vet om det eftersom du är van vid att kunna såga dina arbetskamrater(dvs dem som inte gjort avbön när du kallar dem för fascister) med helt grundlösa argument såsom paragrafer och siffror tagna ur luften. Eller vet du helt enkelt inte bättre?

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
:tummenupp Det är lätt att glömma att vi har tre extremistpartier, de flesta ser inte att även partiet lite närmare de egna sympatierna faktiskt också är ett extremistparti.

Är ett parti ett extremistparti om det avviker från normen i ett land även fast normen i det landet är extremt i resten av världen?

Hängde du med?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Njae, det tror jag är Din personliga tolkning. Smagatusk hänvisade ju till Granskningsnämndens yttrande och där hänvisas även till andra faktorer som grund för SDs önskan att begränsa invandringen, t ex rangordnande av kulturer, avståndstagande från ett mångkulturellt samhälle etc.

Definitionen på främlingsfientlighet enligt wiki: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Främlingsfientlighet

Att Du definierar det som Du säger tvivlar jag inte ett ögonblick på.

Naturligtvis rangordnar man kulturer.
Gör inte du det?
Tycker du att det är OK med barnaga, kvinnoförtryck, könsstympning, sharialagar, hedersmord och häxutdrivningar?
Är du medveten om vad som definierar ett samhälle?

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Men snälla Du - vilket inlägg, vilket påstående och vilka siffror är det nu Du kommenterar? Vill Du göra egna utvikningar kring Dina käpphästar står det Dig fritt, men jag betackar mig för att citeras in i de monologerna.

Du efterfrågade exempel på regleringar - och fick ett sådant.

Du efterfrågade någon som inte iklätts stigmatiseringens tagelskjorta - och fick det. Lite knorr från facket stör nog inte GH, hans tår är kanske mindre ömma än andra debattörers i denna fråga...?

De totala siffrorna har vad jag vet över huvud taget inte diskuterats, där finns väl inget att kommentera?

Nuff said. G'natt :)

Varför får vi inte bättre sjukvård bättre skola bättre välfärd med ett av världens högsta skattetryck?!
Jag betalar skatt för det och har rätt att kräva det utan att bli kallad rasist. Jag har jobbat ihop för en gemensam välfärd där mina barn får en trygg och bra uppväxt .

Jag jobbar bara med invandrare och och flera av dem tycker att de räcker nu. De har tröttnat och ser hur områden/ sämnre områden blir sämre och sämre. Därför kommer de rösta sd.

De mina jobbarkompisar bor i sådana områden och märker skillnad!
Du roffe s bor nog inte i en förort där det är upplopp och skjutningar om vart annat.

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Naturligtvis rangordnar man kulturer.
Gör inte du det?
Tycker du att det är OK med barnaga, kvinnoförtryck, könsstympning, sharialagar, hedersmord och häxutdrivningar?

Det är skillnad på folk och folk. Det ser man om man jobbar inom hotell där man träffar folk från alla världens hörn. En grupp från överklass kina har sitt sätt att vara . Träffar du en grupp japaner så märker man att de allihopa har respekt för alla. Och alla japaner är mycket trevliga.

Absolut roligaste folket är skottar överlag.

Visst det kan finnas individer som skiljer sig men generalt så märker man skillnad i det stora hela. Det här är något som förnekas av media frekvent.

Alla ni SD hatare borde ställa er och jobba på ett internationellt hotell ett helt år. För lite mer perspektiv.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Naturligtvis rangordnar man kulturer...
...barnaga, kvinnoförtryck, könsstympning, sharialagar, hedersmord och häxutdrivningar?
Nej, rätten att söka och erhålla asyl är och bör enligt mig vara individuell, så ska det också fungera idag. En person ska bedömas utifrån dennes egna personliga förutsättningar, värderingar och egenskaper, inte genom hudfärg eller religion. Dömer eller bedömer Du individer endast på grund av t ex att de har en viss hudfärg eller religion är det främlingsfientlighet. Som jag förstår det.

De företeelser Du nämner tillhör ingen kultur, de är avskyvärda handlingar av varierande grad vanligtvis baserade på religiös extremism. De flesta hanteras inom ramen för brottsbalken, flera av de exempel Du tar upp förekommer inom både muslimska och kristna samhällen, t ex barnaga och kvinnomisshandel.

Varför får vi inte bättre sjukvård bättre skola bättre välfärd med ett av världens högsta skattetryck?!
Jag betalar skatt för det och har rätt att kräva det utan att bli kallad rasist. Jag har jobbat ihop för en gemensam välfärd där mina barn får en trygg och bra uppväxt .

Jag jobbar bara med invandrare och och flera av dem tycker att de räcker nu. De har tröttnat och ser hur områden/ sämnre områden blir sämre och sämre. Därför kommer de rösta sd.

De mina jobbarkompisar bor i sådana områden och märker skillnad!
Du roffe s bor nog inte i en förort där det är upplopp och skjutningar om vart annat...
Vad vi får ut för våra skattekronor avgörs av hur skickligt vi hanterar våra kostnader. Vård, skola och omsorg är exempel på sådant som slukar rätt mycket pengar från statskassan, ett annat är det sociala skyddsnätet. De demokratiska partierna har lite olika vägar att fördela budgeten, jag brukar rösta på det som ligger närmast mina åsikter i den frågan.

Det finns en problematik med integrationen, där förefaller de flesta bedömare eniga. Vart jag bor är egalt, däremot finns exempel på problematiken i geografisk närhet samt att de flesta av oss har bekanta som kan delge sina erfarenheter. Personligen tror jag våra etablerade partier bör beskriva problemen och föreslå åtgärder för att visa sina väljare hur framtiden ska se ut.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Absolut, se bara hur avvikande partier behandlas i andra "demokratier".

Fast decemberöverenskommelsen är ju tämligen unikt i europa....

Aah..nu ser jag vad du far efter .. Precis. Sverige , europas Nordkorea .. (sorry där, lite trögtänkt efter för mycket fritid ))

Täppas

Guest
Det är skillnad på folk och folk. Det ser man om man jobbar inom hotell där man träffar folk från alla världens hörn. En grupp från överklass kina har sitt sätt att vara . Träffar du en grupp japaner så märker man att de allihopa har respekt för alla. Och alla japaner är mycket trevliga.

Absolut roligaste folket är skottar överlag.

Visst det kan finnas individer som skiljer sig men generalt så märker man skillnad i det stora hela. Det här är något som förnekas av media frekvent.

Alla ni SD hatare borde ställa er och jobba på ett internationellt hotell ett helt år. För lite mer perspektiv.

Du har omvänt mig :tummenupp

Jag har läst/följt tråden (jag vet... skyll mig själv som inte kan låte bli att kika i trådar med nya inlägg) och omvartannat varit arg på miffon som besudlar SH med "politisk propaganda" och omvartannat sorgsen över trångsyntheten som skiner igenom...

Har suttit på händerna för att inte dras in i meningslös argumentation (du vet: Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level then beat you with experience) :(

Men nu börjar jag inse att tråden ska läsas med en stor nypa humor :D

Jag menar... Jobba på hotell sedan kan du klassa folks värde i lämpliga grupperingar...man blir typ som oraklet i Matrix :rofl

Priceless som de skulle sagt i den Amerikanska kulturen, och dom är...jeTTe sMarTa...:näsblod

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!