Riksdagsval 2015

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Tyvärr, därom tvistar de lärde: http://www.dn.se/debatt/sverigedemokraterna-ar-ett-fascistiskt-parti/

Därutöver har en icke försumbar andel företrädare en solkigt förflutet i nazikulör som inte ligger särskilt många år tillbaka i tiden, och den nödtorftigt polerade ytan av demokratisk rörelse krackelerar alltför ofta i citat och uttalanden.

Därför förbehåller jag mig än så länge rätten att kalla SD fascister omän den korrekta benämningen må vara neofascister, vill någon kalla V kommunister får det stå Er fritt.

Om nu någon skulle bry sig? :)

Du hänvisar till en vänsterflummare som ljuger om allt utom sitt uttalade hat till SD, tack för förtydligandes om hur objektiv du är. Visa mig någon annan meriterad historiker eller samhällsvetare som håller med honom? Solka inte ner tråden med propaganda tack.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
1992 när jag och Jonas Sjöstedt jobbade tillsammans (sida vid sida) så sa han sig vara kommunist, allt annat är bara en läpparnas bekännelse för att klättra inom partiet, han har garanterat rödkolorerade bilder på gamla skäggiga gubbar hemma på väggarna.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du hänvisar till en vänsterflummare som ljuger om allt utom sitt uttalade hat till SD...
Ja, det var ju till skillnad från artikeln ett balanserat och väl underbyggt omdöme :)

Nej, det finns ingen anledning att driva den frågan vidare, låt oss nöja oss med att konstatera att det finns en argumentation som definierar SD som neofascister. Jag har inte lyckas hitta någon källa som pekar på motsatsen...

Eller så inser man att de 2 odemokratiska marginalpartierna bara är i olika stadier av sin politiska bana.......

Vilket sätt anser Du är det bästa att få missnöjesväljarna att lämna SD?...
Henrik, personligen är jag betydligt mer rädd för spökena i SDs garderob än någon gammal Che Guevara-affisch, med all sannolikhet kommer inte V att erhålla någon framträdande politisk roll inom överskådlig framtid.

Gällande missnöjesröstare så har jag ingen universalmedicin, känner mig tvärtom rätt rådvill då min uppfattning är att fascister går lika fetbort som gammelkommunister - sådant röstar man helt enkelt inte på.

Däremot anser jag personligen att de demokratiska partierna ska formulera en politisk plan och en strategi utifrån prognoserna för invandring de kommande åren, hur finansieringen kan se ut (stöd från EU?) och hur integrationen löses. För att ta den debatten erfordras utvärdering av dagens situation.

Ta sedan den debatten kring åtgärderna inför nästa val. Men partierna bör, för sina egna väljares skull, se till att själva leda arbetet - nu kanske det finns förhoppningar om lite arbetsro, tid för eftertanke och kommunikation.

Kanske räcker det, kanske inte? Men jag ser faktiskt KDs försök som en måhända tafatt men ändå inledning till någon form av problemformulering...

Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Det är söndag och ska inte dra upp alla miljoner
vänstern har plockat bort.
Läs på historien folk. Rätt ska vara rätt!

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Ja, det var ju till skillnad från artikeln ett balanserat och väl underbyggt omdöme :)

Nej, det finns ingen anledning att driva den frågan vidare, låt oss nöja oss med att konstatera att det finns en argumentation som definierar SD som neofascister. Jag har inte lyckas hitta någon källa som pekar på motsatsen...

Förlåt min raljans, men du började som hänvisade till "historikern" Arnstad. Följer vi din logik kan jag göra ett inlägg på Sporthoj om att alla i V är kannibaler. Kommer du med sakliga motargument så svarar jag att vi enas om att det pågår en debatt i frågan...

För lite riktig fakta i ämnet: http://fof.se/artikel/forskarna-ar-eniga-sd-ar-inte-fascister

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Löfven är nöjd, MP är nöjda, hela Alliansen är nöjd och mest nöjd är Sjöstedt och Vänsterpartiet "som inte är med"...

Den matematiken går inte ihop, inte det minsta.
Vad är det för mirakel som skett bakom kulissern som gör att SJU partier över hela den politiska skalan kan vara så nöjda och positiva!?

För mindre än två månader sedan så var man "fiender" och man har under ett halvårstid försökt övertyga och förmedla folket om hur det andra blockets politik är värdelös och kommer förstöra/sänka Sverige.

Nu helt plötsligt är inte bara två partier sams, nu är ALLA sams och glada... Något säger mig att alla kommer inte vara det ens om sex månader.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Förlåt min raljans, men du började som hänvisade till "historikern" Arnstad. Följer vi din logik kan jag göra ett inlägg på Sporthoj om att alla i V är kannibaler. Kommer du med sakliga motargument så svarar jag att vi enas om att det pågår en debatt i frågan...

För lite riktig fakta i ämnet: http://fof.se/artikel/forskarna-ar-eniga-sd-ar-inte-fascister
Det var en bra - och färsk - artikel Du hittade i ämnet och den ska naturligtvis beaktas :)

Tillät mig dock citera ett utdrag ur artikeln: "– Nej, fascister är inte en rimlig benämning. Det är bättre att beskriva partiet som främlingsfientligt, nationalistiskt, konservativt och populistiskt."

Personligen gör det mig inte mer förtjust i partiet men det finns ingen anledning att fortsätta kalla partiet fascistiskt. Point taken :)

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Övriga epitet håller jag med om. Jag försvarar inte SD, men jag har väldigt svårt för att sätta etiketter på saker i retoriska syften. Fakta räcker gott och väl.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Ok. Jag gissar du tycker vi är fascister? Kan jag få några konkreta exempel på varför vi är det?

Citerar du Arnstad vinner jag.
Jag vet inte vad Du röstar på eller vilket parti Du tillhör, därför kan jag inte svara :)

Men som jag tidigare sa kommer jag inte att använda fascister utan möjligen "främlingsfientliga nationalister". Det gäller naturligtvis partiorganisationen generellt, inte enskilda medlemmar med rötter i t ex Framstegspartiet, Sverigepartiet och Bevara Sverige Svenskt (BSS). OK?

Smagatusk

Guest
Jag vet inte vad Du röstar på eller vilket parti Du tillhör, därför kan jag inte svara :)

Men som jag tidigare sa kommer jag inte att använda fascister utan möjligen "främlingsfientliga nationalister". Det gäller naturligtvis partiorganisationen generellt, inte enskilda medlemmar med rötter i t ex Framstegspartiet, Sverigepartiet och Bevara Sverige Svenskt (BSS). OK?

Spela inte dum nu. Du har bara kallat ett parti för fascister, och har du svårt att göra kopplingen mellan mig och SD när jag säger att du kallar "oss" för fascister blir det inte lätt att få dig att förstå annat heller.

Jag är inte så glad i ordet främlingsfientlig heller, men det har Granskningsnämnden slagit fast att det är en ok benämning, så jag låter den passera. Dock ser jag mig inte som främlingsfientlig, men som du själv skriver pratar du inte om enskilda medlemmar. Vilket jag är tacksam för.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Spela inte dum nu...

...Dock ser jag mig inte som främlingsfientlig, men som du själv skriver pratar du inte om enskilda medlemmar. Vilket jag är tacksam för.
Nej Du, en sak har jag lärt mig i livet och det är att aldrig uttolka underförstådda meningar, sanningar och tecken när det gäller ekonomi, politik och kvinnor! Så vill Du diskutera "Ditt" parti får Du vara vänlig och göra Dig besväret att spotta fram vilket parti som avses. Seriöst sagt är valhemligheten just en hemlighet och jag väljer personligen att inte skylta med mina politiska sympatier.

Nu blev gårdagens inlägg lite mer seriöst än avsett under dagen, men då jag inte känner Dig annat än på forumet vore det mig främmande att klistra etiketter på Dig som person. Däremot tillhör Du eller sympatiserar Du med ett parti som är främlingsfientligt eller har främlingsfientliga inslag. Om Du delar dom eller inte har jag naturligtvis ingen aning om.

OK?

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nej Du, en sak har jag lärt mig i livet och det är att aldrig uttolka underförstådda meningar, sanningar och tecken när det gäller ekonomi, politik och kvinnor! Så vill Du diskutera "Ditt" parti får Du vara vänlig och göra Dig besväret att spotta fram vilket parti som avses. Seriöst sagt är valhemligheten just en hemlighet och jag väljer personligen att inte skylta med mina politiska sympatier.

Nu blev gårdagens inlägg lite mer seriöst än avsett under dagen, men då jag inte känner Dig annat än på forumet vore det mig främmande att klistra etiketter på Dig som person. Däremot tillhör Du eller sympatiserar Du med ett parti som är främlingsfientligt eller har främlingsfientliga inslag. Om Du delar dom eller inte har jag naturligtvis ingen aning om.

OK?

Då vill jag bara inflika att på nysvenska så betyder "främlingsfientlig" inte att man är fientlig mot främlingar.
Det betyder att man inte vill ta emot fler asylinvandrare än man hinner integrera.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Då vill jag bara inflika att på nysvenska så betyder "främlingsfientlig" inte att man är fientlig mot främlingar.
Det betyder att man inte vill ta emot fler asylinvandrare än man hinner integrera.
Njae, det tror jag är Din personliga tolkning. Smagatusk hänvisade ju till Granskningsnämndens yttrande och där hänvisas även till andra faktorer som grund för SDs önskan att begränsa invandringen, t ex rangordnande av kulturer, avståndstagande från ett mångkulturellt samhälle etc.

Definitionen på främlingsfientlighet enligt wiki: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Främlingsfientlighet

Att Du definierar det som Du säger tvivlar jag inte ett ögonblick på.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Njae, det tror jag är Din personliga tolkning. Smagatusk hänvisade ju till Granskningsnämndens yttrande och där hänvisas även till andra faktorer som grund för SDs önskan att begränsa invandringen, t ex rangordnande av kulturer, avståndstagande från ett mångkulturellt samhälle etc.

Definitionen på främlingsfientlighet enligt wiki: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Främlingsfientlighet

Att Du definierar det som Du säger tvivlar jag inte ett ögonblick på.
Finns det många personer som föreslagit begränsad invandring i Sverige i modern tid som inte beskyllts för att vara främlingsfientlig?

Om det enligt eliten inte var främlingsfientligt att begränsa invandringen så skulle debatten rymmas i Sjuklövern, vilket den inte gör, som bekant.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!