Äntligen ett vettigt beslut från politikerna - heja! Äntligen kan vi ägna oss åt realpolitik i ett par tre år, fascisterna återgår till järnrörsretorik och att hacka motargument.se och om tre år går vi till urnorna igen för att rösta fram nästa minoritetsregering!
Och en synnerligen god fortsättning på julhelgen tillönskas Eder alla
Mmm, jag förstår hur Du tänker och Du förefaller långt ifrån ensam i Dina funderingar. Det hindrar inte att jag är ytterligt förvånad och mer än lite bekymrad, det måste jag erkänna...Fast om man som bergerlig gjort sig besväret att gå och rösta så förväntar man sig ju inte att partiet man röstat på under 3 år ska lägga ner sina röster och därmed vara ett stödparti åt kommunisterna.
Nåt har blivit helt galet här bara för att hålla SD borta ifrån makten.
Alliansen har klarat av 8 år som minoritetsregering utan krav på att vänstern ska lägga ner sina röster...
Man har tyvärr slängt ut barnet med badvattnet. Och frågan är om det är någon mening att gå och rösta igen om 3 år?
Mmm, jag förstår hur Du tänker och Du förefaller långt ifrån ensam i Dina finderingar. Det hindrar inte att jag är ytterligt förvånad och mer än lite bekymrad, det måste jag erkänna...
Sedan när blev politiken en WoW-värld med Ninja-politiker som endera segrar eller dör? Är det verkligen vad vi vill ha - polarisering och konfrontation till vilket pris som helst?
Ett annat sätt är att se sig som delägare i AB Svea med bolagsstämma vart fjärde år. En ledning som ägnar mer än ett halvår till att bråka om positionerna i ledningsgruppen och lyfter varenda större fråga till en extra bolagsstämma vore kanske både besvärligt och förmodligen rätt förödande för värdet av min lilla andel?
I det sammanhanget skulle jag förorda en representant i styrelsen som så nära som möjligt delade min uppfattning om hur bolaget bäst skulle utvecklas för en långsiktig framgång. Jag skulle inte kräva att denne representant stod på barrikaderna och reserverade sig i varenda fråga som inte gick dennes väg, tvärt om skulle jag förvänta mig att denne kohandlade, trixade och tråcklade igenom så många av mina hjärtefrågor som möjligt.
Tillbaka till den svenska politiken - Du bortser nog lite väl mycket från att SD sitter på betydligt fler mandat än tidigare denna mandatperiod, och Alliansen har att räkna med fascisternas "löfte" att fälla varenda budget som de ej fått förhandla om. Därför har Alliansen förmodligen värderat att:
1 - ett nyval löser inget, riskerar bara att ytterligare försvaga Alliansens mandat till en mycket hög kostnad (där själva valdagskostnaden är en liten post). Problemet SD består.
2 - det eller de partier som sätter sig i regering tillsammans med S riskerar sin framtid (Westerberg...) och kritiken mot att alla demokratiska partier samlats vid mittpunkten underbyggs.
3 - med decemberöverenskommelsen kan Alliansen bedriva en vettig politik trots Fascisternas nya tuppkam om regeringen S+MP havererar innevarande mandatperiod eller senast vid valet 2015. Att det då blir maktskifte förefaller kanske inte som osannolikt...?
Så tänker jag och det beslutet kan jag förstå. I en riktig värld som inte är svart-vit som Midgård utan innehåller en oändlig mängd gråa nyanser...
Mmm, jag förstår hur Du tänker och Du förefaller långt ifrån ensam i Dina finderingar. Det hindrar inte att jag är ytterligt förvånad och mer än lite bekymrad, det måste jag erkänna...
Sedan när blev politiken en WoW-värld med Ninja-politiker som endera segrar eller dör? Är det verkligen vad vi vill ha - polarisering och konfrontation till vilket pris som helst?
Ett annat sätt är att se sig som delägare i AB Svea med bolagsstämma vart fjärde år. En ledning som ägnar mer än ett halvår till att bråka om positionerna i ledningsgruppen och lyfter varenda större fråga till en extra bolagsstämma vore kanske både besvärligt och förmodligen rätt förödande för värdet av min lilla andel?
I det sammanhanget skulle jag förorda en representant i styrelsen som så nära som möjligt delade min uppfattning om hur bolaget bäst skulle utvecklas för en långsiktig framgång. Jag skulle inte kräva att denne representant stod på barrikaderna och reserverade sig i varenda fråga som inte gick dennes väg, tvärt om skulle jag förvänta mig att denne kohandlade, trixade och tråcklade igenom så många av mina hjärtefrågor som möjligt.
Tillbaka till den svenska politiken - Du bortser nog lite väl mycket från att SD sitter på betydligt fler mandat än tidigare denna mandatperiod, och Alliansen har att räkna med fascisternas "löfte" att fälla varenda budget som de ej fått förhandla om. Därför har Alliansen förmodligen värderat att:
1 - ett nyval löser inget, riskerar bara att ytterligare försvaga Alliansens mandat till en mycket hög kostnad (där själva valdagskostnaden är en liten post). Problemet SD består.
2 - det eller de partier som sätter sig i regering tillsammans med S riskerar sin framtid (Westerberg...) och kritiken mot att alla demokratiska partier samlats vid mittpunkten underbyggs.
3 - med decemberöverenskommelsen kan Alliansen bedriva en vettig politik trots Fascisternas nya tuppkam om regeringen S+MP havererar innevarande mandatperiod eller senast vid valet 2015. Att det då blir maktskifte förefaller kanske inte som osannolikt...?
Så tänker jag och det beslutet kan jag förstå. I en riktig värld som inte är svart-vit som Midgård utan innehåller en oändlig mängd gråa nyanser...
Oscar Sjöstedt: http://www.dn.se/nyheter/politik/sd-faller-regeringens-budgetforslag/Jag vet inte var folk har fått det ifrån att SD kommer att fälla alla(s) budgetar som dom inte fått vara med om att förhandla fram ...
Njae, vi tänker nog bara olika kring vinnare eller förlorare, jag tror att Alliansen tänkt ett steg längre än det närmaste halvåret. Och det finns inget i decemberöverenskommelsen som berör sakfrågor, det handlar om formalia för att inte hamna mot varandra med blanka vapen i varenda småfråga. Kalla det terrorbalans, om Du så villSer ut som att politiken med denna överenskommelse just precis blev den WOW-värld du beskriver med en segrare där det borde vara demokratiska överenskommelser mellan politikerna.
Att SD har fler mandat nu gör ingen praktisk skillnad nu mot då. Det krävdes då precis som nu att ytterligare ett parti stödjer varje förslag. Den ständigt ljugande kravmaskinen Löfven vägrade dock att förhandla.
Nej, ett nyval skulle inte ha hjälpt det minsta, vi skulle ha stått kvar precis här vi står, där är vi överens.
Det vita har nu försvunit och därmed har grått blivit svart, eller om någon föredrar så har det blåa försvunnit så lila har blivit rött.
Njae, vi tänker nog bara olika kring vinnare eller förlorare, jag tror att Alliansen tänkt ett steg längre än det närmaste halvåret. Och det finns inget i decemberöverenskommelsen som berör sakfrågor, det handlar om formalia för att inte hamna mot varandra med blanka vapen i varenda småfråga. Kalla det terrorbalans, om Du så vill
Trodde aldrig jag skulle hålla med Peter Eriksson (mp).
"Gårdagens uppgörelse är djupt odemokratisk och skulle aldrig accepteras i något annat europeiskt land"
Sverige, fortsätter med ögonen förbundna och ffingfingrar i öröronen mot fortsatt demontering och splittring ..
Toppen! En dag tar pengarna slut och då. Ja, det lär bli intressant ..
Oscar Sjöstedt: http://www.dn.se/nyheter/politik/sd-faller-regeringens-budgetforslag/
"Sjöstedt säger att partiet är redo att rösta ned en budget från Alliansen om SD inte får genomslag för sina krav.
– Antingen sätter man sig ned och pratar med oss eller så uppstår den här situationen en gång"
Njae, vi tänker nog bara olika kring vinnare eller förlorare, jag tror att Alliansen tänkt ett steg längre än det närmaste halvåret. Och det finns inget i decemberöverenskommelsen som berör sakfrågor, det handlar om formalia för att inte hamna mot varandra med blanka vapen i varenda småfråga. Kalla det terrorbalans, om Du så vill
Om Du ordagrant, långsamt och tydligt högläser för Dig själv delen jag citerade framgår att kravet är att SD får förhandla. Sakfrågorna i budgeten är invandringspolitik och MPs deltagande men av citatet framgår klart och tydligt att det ska till en sittning för att regeringen ska vara säker på fascisternas stöd....Fortfarande ngt som oklart
Om Du ordagrant, långsamt och tydligt högläser för Dig själv delen jag citerade framgår att kravet är att SD får förhandla. Sakfrågorna i budgeten är invandringspolitik och MPs deltagande men av citatet framgår klart och tydligt att det ska till en sittning för att regeringen ska vara säker på fascisternas stöd.
Frågor på det?
Hur gör man i framtiden när SD ökar, vilket dom lär göra efter detta?
Ändrar grundlagen?
Dom kan ju rösta igenom det med minoritetsregering utan problem
Ändrar grundlagen?
Dom kan ju rösta igenom det med minoritetsregering utan problem
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |