Riksdagsvalet 2006

Vilket parti röstar du på?

• Antal röstningar
    0

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
flugan skrev:
2412200 Trackasserier av personer som inte vill bli medlemmar eller ställer sig bakom fackets värderingar, sist jag kollade var det inte olagligt att inte vara med i facket, men på ngt sätt har det blivit socialt accepterat och en norm att man skall bete sig illa mot 'svikarna'. Sprida lögner om förlorade rättigheter ifall man inte är med i facket (t ex att man skulle stå utan rättshjälp i en arbetsmarknadsdomstol). Bedriva valpropaganda på arbetsplatsen, ändåmålen helgar medlen så hellre ljuga och trackassera än att SAP 'går miste' om en röst (tänk vad praktiskt det skulle vara med en enpartistat). De fraktioner som man har lyckats förhandla fram 25k i månadslön till skall fortfarande hetsas till tanken om de är en utsatt och lågavlönad grupp. Lägger in motioner om att hantverkare som startar enskild firma skall tvångsanställa inom 5år, facket hävdar att de förlorar sin makt annars, den enda äganderätt man respekterar är sin egen.

För övrigt har jag en väldigt subjektiv bedömning att de som varit fackrepresentater från LO på arbetsplatser har oftast varit mer intresserade av att provocera och söka konflikt (både bland medlemmar och hos chefer) istället för ta vara på sina medlemmars intressen och rättigheter.

Så jag delar inte din tro att det är av gud givet att LO har rätt att bete sig hur som helst för att de bidrog med ngt fram till 1960 (då kvinnolönerna avskaffades). Fascism blir inte rätt bara för att det manifesteras 1:maj.

Om du går en introduktionskurs som fackföreningen håller så får du alla fakta du behöver, dels om vad facket gör och dels om vilka lagar som gäller.

Vad enskilda människor gör kan du inte lasta facket för så länge de inte gör det med fackets stöd.
I brancher som LO är fackförbund i är ofta utbildningsnivån väldigt låg vilket naturligtvis avspeglar sig i kvalitén på de som är förtroendevalda.

Om fler engagerade sig fackligt, skulle såna här problem aldrig uppstå och de "olämpliga" skulle kickas från sina positioner...
De är ju faktiskt valda av medlemmarna!.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Snail_shell skrev:
2412031

Nu i September så skall det vara folkomröstning i frågan.
Då vägrar man låta medborgare i kranskommunerna att få vara med och rösta.
( Är det ett demokratiskt agerande?? )

Det är vi som bor i stan som ska besluta om vi ska ha tullar här eller ej. Det är våran luft, våra gator och våra hus det handlar om så nog är det demokratiskt. Sedan att de borgeliga inte säger att de kommer respektera utgången av omröstningen - det är knappast demokratiskt...

Snail_shell skrev:
2412031
1. Höginkomsttagaren
Majoriteten av höginkomsttagarna har tjänstebil.
Tjänstebilsförare betalar inte avgift.
Det betalas av leasingbolagen, eftersom dom står som ägare av bilen.
Tjänstebil ger förmånsskatt och det är inte lite pengar de betalar.

I lokaltidningar här publiceras många undersökningar om vägtullarna, och den stora "förloraren" är boende inne i stan. De är de som hittils betalat mest.
Snail_shell skrev:
2412031
Vad har S egentligen tillfört samhället?
Vilka resultat har man uppnått från förra valet?
S har ju inte haft egen majoritet så de har ju fått ko-handla med Vänster och Miljöpartiet.
Snail_shell skrev:
2412031
Jag kan säga att jag röstade S i förra valet med skälet att jag ansåg Sverige behöva ha en stabil ledning som skulle ges möjlighet till långiktiga investeringar och åtgärder för landets bästa.
1992 satt jag på en restaurang i Tyskland och hörde de vid bordet brevid tala om 500% ränta - det var sverige de talade om!
tidigare samma år var jag i London och såg på CNN hur Birgit Friggebo sjöng "We shall overcome" - oootroligt pinsamt...
Carl bildt var statsminister.

Jag tycker Reinfeldt är mycket bra men han är inte lika uppskattad i de egna leden så risken är att han blir kortvarig. De tycker att han är sosse...

Det här hattandet hela tiden från "alliansen" är förvirrande - de säger en sak för att nästa dag ta tillbaka det...
Nu har de backat från förslaget att försämra arbetsrätten och en massa andra förslag... (detta är det ena av 2 förslag jag inte kunde gå med på)

Detta gör det svårt att hänga med i vad de lovar och hur löftena ska betalas.

Skulle de backa från a-kasse löftet och från Trafikförsäkringsförslaget så skulle jag utan tvekan lägga min röst på dom.

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
UltraMarine skrev:
2411867
Jag roade mig lite med att läsa dina andra inlägg - du tycker det är jobbigt att tänka va?

Utveckla gärna det där. Konkret exempel, tack!

UltraMarine skrev:
2411867
blablabla....Att bryta ut "bruttolön" ur sitt sammanhang, blir därför helt fel eftersom lönenivåer skulle varit ett helt annat med tex lägre skatter!
Mycket av det som idag ligger inbakat i avtal och skatter skulle då betalats av den enskilde arbetstagaren tex Semesterersättning, A-kassa (betalas mestadels via skatten), tjänstepensioner, sjukförsäkring och dyl.

Akassa: om jag inte är med i akassan är jag inte berättigad ersättning vid arbetslöshet. Således är det alltså en form av försäkring jag betalar, eller hur? Då blir det alltså, utöver min skatt till akassan, en extra avgift som jag måste betala till akassan varje månad. Hmmm....
Tjänstepension: är du så naiv så du tror att vi ska få tjänstepension när vi vill pensionera oss? Alltså: jag betalar för något jag högst sannolikt inte kommer att få.
Sjukförsäkring: eh? Har precis fått en privat sjukförsäkring från min arbetsgivare för den s.k. sjukförsäkring jag är med & betalar funkar inte!

UltraMarine skrev:
2411867
Däremot skulle samhället se helt annorlunda ut och påminna mycket om USA.

Du har helt rätt. Kubamodellen vore kanske bättre att tillämpa?

UltraMarine skrev:
2411867
Dessutom ökar hela tiden antalet som vi ska försörja.

T.o.m. en sån som du har alltså fattat det. Så om man försöker ändra den trenden med att skapa fler arbetstillfällen istf plusjobb, ams-åtgärder & annat trams kanske det är fullt möjligt?

Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
UltraMarine skrev:
2412706Vad enskilda människor gör kan du inte lasta facket för så länge de inte gör det med fackets stöd.
I brancher som LO är fackförbund i är ofta utbildningsnivån väldigt låg vilket naturligtvis avspeglar sig i kvalitén på de som är förtroendevalda.

Problemet är ju att det går till precis som flugan beskriver - ofta med de fackliga representanterna som de pådrivande. Är man på en "LO-arbetsplats" utan att vara med i facket blir man utfryst, mobbad, trakasserad och på alla sätt påhoppad av förståsigpåaren med anhang som anser sig veta bättre vad jag behöver. Så nog är det med fackets tysta medhållsstöd i alla fall.

Att utbildningsnivån inte verkar varar den högsta avspeglar sig inte minst hos debattekniken hos vissa debattörer i denna tråd t.o.m. Avsaknad av sakargument tillsammans med personliga påhopp och idiotförklaranden medelst versaler av de som har en avvikande åsikt är en ganska tydligt indikation. På något sätt avspeglar denna debatteknik hur det mycket väl kan försiggå på "LO-arbetsplatser" gentemot oliktänkande.

kattcalle

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
Skurk
Markus skrev:
2412252 Jag förstår ändå inte att oron över nudlar i fyra år är större än oron över bidrag efter utbildningen. Frågan från mig var dessutom dåligt formulerad, jag syftar dels på arbetsmöjligheter efter utbildningen men också under. Det finns inte en högskolestudent som inte har tid att jobba vid sidan av, ändå är det så få som klagar på att det är så svårt att visstidsanställa t.ex.
Jag har inte sagt att den oron inte är större, men det är inte något man berörs av NU. Sen att jobba vid sidan är inte så enkelt. Det är en väldigt stor skillnad i pluggtid mellan fakulteter. Mina studier tar mycket tid, och jag jobbar istället under hela sommaren (7 juni - 3 september). Jag får bara tjäna 49000 innan dom drar studiemedel, även lånet, under perioden 1 juli till 31 december, vilket gör att jag inte kan ta ut min sista lön samt semesterersättning förrän 1:a januari. Så även om jag VILL jobba under min studietid, så blir det inte ekonomiskt försvarbart.

Jag pratade med en kurskamrat senast idag och han kommenterade det som att han kunde lika gärna ha tagit ledigt under 4 dagar i sommar och på så sätt fått exakt lika mycket pengar (genom mindre avdrag på bidraget) - men mer ledigt.

Det är inte rimligt att man ska straffas för att man arbetar. Dom måste inse att det är skillnad på studenter. Alla är inte 19 år direkt från barndomshemmet och bor på 15 kvm i korridor. Vissa av oss har familj och ett liv uppbyggt innan studier. Alla KAN således inte leva på lika mycket.

Markus skrev:
För övrigt betyder inte avsaknaden av uppräknade bidrag att de är för låga, de kan lika bra varit för höga 1991.
Men är det inte rimligt att basera bidraget på samma sätt som alla andra bidrag, dvs årets prisbasbelopp? Hur dåligt ska studender få det innan en höjning? (för övrigt är återbetalningen prisbasbeloppbaserad)

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det mest skrämmande är att semikommunisterna är så totalt indoktrinerade, inte minst i denna tråd. Den så kallade argumentationen inskränker sig till okvädningord, skrämselpropaganda och mässande om Ådalen (det var 75 år sedan, kanske läge att hitta argument från nutiden?).

Begreppet arbetare är för övrigt det löjligaste jag vet. Vaddå jävla arbetare? Jag är så blå man kan bli, och skulle gladeligen rösta på ett rent högerparti om det fanns ett seriöst alternativ. Jag är väl för fan lika mycket arbetare, även och någon kommunist kallar min yrkesgrupp för tjänstemän?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
kattcalle skrev:
2413438 Jag får bara tjäna 49000 innan dom drar studiemedel, även lånet, under perioden 1 juli till 31 december, vilket gör att jag inte kan ta ut min sista lön samt semesterersättning förrän 1:a januari. Så även om jag VILL jobba under min studietid, så blir det inte ekonomiskt försvarbart.

Det här är så jäkla konstigt tycker jag, är du förvånad över att man inte får jobba och plocka bidrag samtidigt? Man får inte socialbidrag om man har inkomst heller, varrför ska du ha bidrag om du redan tjänar pengar?

Det är just det här som är så sjukt, svenskar är så bortskämda att de ser bidragen som en rättighet, något man kan kräva - inte ett oerhört privilegium, ett skyddsnät, något att nyttja vid kris.

kattcalle skrev:
Hur dåligt ska studender få det innan en höjning?

Som sagt, det är inget större fel på utbudet i Östgermalmshallen. ;)

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Markus skrev:
2413625 Det här är så jäkla konstigt tycker jag, är du förvånad över att man inte får jobba och plocka bidrag samtidigt?

Det som är intressant är att studenter kan bli straffade för att dom även tjänar pengar under sommaren då studiemedel INTE betalas ut.

Markus skrev:
Man får inte socialbidrag om man har inkomst heller, varrför ska du ha bidrag om du redan tjänar pengar?

Jag upprepar:
Under sommaren så får studenterna inga studiemedel.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
burner skrev:
2413645 Det som är intressant är att studenter kan bli straffade för att dom även tjänar pengar under sommaren då studiemedel INTE betalas ut.

Ja, om dom tjänar över ett visst belopp - det är väl ganska självklart att om man tjänar över en viss summa så bedöms den räcka längre än för den period den betalas ut? Precis samma sak är det ju om du t.ex. får ett avgångsvederlag, då är du inte berättigad till ett annat bidrag på x månader - a-kassebidraget.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Markus skrev:
Precis samma sak är det ju om du t.ex. får ett avgångsvederlag, då är du inte berättigad till ett annat bidrag på x månader - a-kassebidraget.

Ja, de 3480kr som betalas ut under Maj ska självklart räcka tills början på September :gnissla

Tycker du själv det är rimligt att jämföra dessa 3480kr med ett avgångsvederlag på kanske 30000kr ?

Släpp sargen och kom in i matchen.

Självklart så ska en student få jobba och tjäna hur mycket pengar denna vill under sommaren då faktiskt skolan är avslutad och INGA studiemedel betalas ut.

Med dagens system så sker en övervakning av studenter på sitt lediga sommarlov så de inte arbetar och tjänar för mycket pengar.

Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Markus skrev:
2413625 Det här är så jäkla konstigt tycker jag, är du förvånad över att man inte får jobba och plocka bidrag samtidigt? Man får inte socialbidrag om man har inkomst heller, varrför ska du ha bidrag om du redan tjänar pengar?

Det är just det här som är så sjukt, svenskar är så bortskämda att de ser bidragen som en rättighet, något man kan kräva - inte ett oerhört privilegium, ett skyddsnät, något att nyttja vid kris.

En viss skillnad är det väl ändå? Studiebidraget är ju prestationsbaserat. Socialbidraget behöver man väl inte lyfta ett finger för?

Jag sållar mig till skaran som tycker det är fel att de studenter som orkar med att arbeta vid sidan om skolan straffas för det genom minskat bidrag. De presterar ju trots allt lika mycket i skolan som övriga studenter. Skillnaden är antagligen att de jobbar på helgerna istället för att kröka och sova...

Givetvis ska det vara inom rimliga gränser, men en höjning till 200k/år tycker jag vore på sin plats. Om sedan studiebidraget i sig ska behållas i sin nuvarande form är ju en annan fråga...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
burner skrev:
2413739 Ja, de 3480kr som betalas ut under Maj ska självklart räcka tills början på September :gnissla

Tycker du själv det är rimligt att jämföra dessa 3480kr med ett avgångsvederlag på kanske 30000kr ?

Släpp sargen och kom in i matchen.

Självklart så ska en student få jobba och tjäna hur mycket pengar denna vill under sommaren då faktiskt skolan är avslutad och INGA studiemedel betalas ut.

Med dagens system så sker en övervakning av studenter på sitt lediga sommarlov så de inte arbetar och tjänar för mycket pengar.

Vänta nu, studenterna får väl tjäna pengar under sommaren, men inte hur mycket som helst? Naturligtvis ska de få tjäna pengar under den tid de inte har bidrag, men det ska så klart ligga en gräns för hur mycket. Jag vill i alla fall inte betala för en brat som får 100 lök av pappa för att klippa gräsmattan kring Djursholmsvillan.

Som vanligt glöms det bort att det är inte statens pengar som delas ut, det är medborgarnas som omfördelas.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
UltraMarine skrev:
2412706 Om du går en introduktionskurs som fackföreningen håller så får du alla fakta du behöver, dels om vad facket gör och dels om vilka lagar som gäller.

Vad enskilda människor gör kan du inte lasta facket för så länge de inte gör det med fackets stöd.

Om fler engagerade sig fackligt, skulle såna här problem aldrig uppstå och de "olämpliga" skulle kickas från sina positioner...
De är ju faktiskt valda av medlemmarna!.

Jag lastar LO för denna milisverksamheten eftersom man inte bara är helt flat inför dess existens utan jag är fullt och fast övertygad om man ser det som en del av sin kultur. Bevis på att detta är en LO-affisch (garanterat inte från det lokala tryckeriet) jag själv beskådat på ett golv där det listas 10 punkter varför man skall gå med i facket, på 3:e plats kan man läsa att man är inte en svikare om man går med i facket. Alltså, du blir inte förföljd eller utstött om du går med i facket, du kan istället stå trygg bakom den som förföljer, dessutom vet du nu att de som inte går med är just... svikare. Varför tar det sig alltid dessa fascistiska propagandauttryck?

I ett utskick från maj i år går att läsa att en lokal LO-fraktion 'antagit riktlinjer för att få ett slut på sexuella eller könsrelaterade trakasserier'. Jag förstår dilemmat, efter att ha luckrat upp rätt och fel blir det inte lätt att framöver begränsa vilka trakasserier som inte skall vara tillåtna och vilka som skall vara det. För säkerhetsskull har man lagt till ett stycke att 'sexuella trakasserier utförda av förtroendevalda är inget undantag'. Även ett sådant tillägg är lätt att förstå, eftersom läsaren med största sannolikhet bevittnat miliskonstaplarnas övriga övergrepp måste det betonas att framgent är inte längre alla trakasserier sanktionerade ovanifrån. Att det är olagligt har inte nämnts någonstans, man kanske inte vill hänvisa till ngt som lagen eftersom övrig paramilitär förtryckarverksamhet inte är så samspelt med svensk lagstiftning. Eller gud bevare mig väl, tänk om ngn skulle bli radikal oliktänkande efter att ha upptäckt att det är olagligt att ansluta medlemmar genom hot eller trakasserier.

Edit: Glömde ju pricken över i:et. På sista sidan av utskicket finns ett stycke där läsaren blir delgiven att denna lokala fraktion (som står bakom utskicket) vet hur läsaren skall rösta i 2006, det finns bara ett val, och så raddas diverse krumbuktade slutsatser upp om konsekvenserna utav motståndarens politik, ord som 'hot', 'klasskillnader' och 'otrygghet' är frekvent förekommande. Varför socialdemokratins politik skulle hålla rent ifrån 'hot', 'klasskillnader' och 'otrygghet' omnämns givetvis inte, propaganda är inte sådan till sin natur. Men det slutar inte med indoktrinering, utan i vanlig ordning slutar det med hets. Jag citerar slutet ordagrant: 'Moderaternas förslag i valet 2006 är inget mindre än en krigsförklaring mot löntagarna och svensk fackföreningsrörelse'

Last edited:

kattcalle

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
Skurk
Markus skrev:
2413974 Vänta nu, studenterna får väl tjäna pengar under sommaren, men inte hur mycket som helst? Naturligtvis ska de få tjäna pengar under den tid de inte har bidrag, men det ska så klart ligga en gräns för hur mycket. Jag vill i alla fall inte betala för en brat som får 100 lök av pappa för att klippa gräsmattan kring Djursholmsvillan.
Ett bidrag ska man få som hjälp för att man inte klarar sig annars. Om det bedöms att min inkomst på mer än 50000 kronor under ett halvår gör att jag ska klara mig själv så får det väl vara hänt. Men dom tar ju även LÅNET. Ett lån som jag ska betala tillbaka varendra krona PLUS RÄNTA, men då med ett välbetalt jobb, förhoppningsvis. Var god förklara logiken i det.

Som sagt, min kurskamrat som jobbat på Stora Enso i sommar räknade ut att han hade ekonomiskt gått plus minus noll på att ta fyra dagar ledigt i sommar, eftersom han då sluppit nedsättningen i bidrag, men förmodligen med en bättre solbränna.

Då är något fel med systemet.

Fixx_

Way beyond the line
Gick med
27 Oct 2005
Hoj
Aprulla rs250
Man kan ju bara hoppas att alla de som vill ha ett maktskifte (!) faktiskt röstar på ett alliansparti i riksdagsvalet och inte något som iallafall inte kommer över 4%. Annars är det väl dessvärre stor risk att alla fega jäkla "vi vet vad vi har men inte vad vi får" sprider sån rädsla för alla högerspöken att vi i slutändan iallafall står där med ytterligare en period med personliga Persson.:mad:
:huvet

(Själv ska jag rösta på Centerpartiet.)

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
flugan, jag blir helt tårögd när jag ser din bländande argumentationsteknik. Man kan nästan tro att du sitter i samma båt som jag gör. Nej, jag får kravla mig tillbaka till bandet, där ingen vet vad jag röstar.

Hysch, Hysch.

DieselDoris

Gangster rap made me do it
Gick med
13 Sep 2005
Hoj
Ja
s.png

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
kattcalle skrev:
2414253 Men dom tar ju även LÅNET. Ett lån som jag ska betala tillbaka varendra krona PLUS RÄNTA, men då med ett välbetalt jobb, förhoppningsvis. Var god förklara logiken i det.

Tjena hej, god morgon. :hej

Okej, vi är överens om att de ska norpa bidraget, det är bra. :tummenupp

Beträffande lånet, inget hindrar ju dig från att gå till SEB och ta ett annat lån. Det är i och för sig inte lika fördelaktigt men...: om det inte är lika fördelaktigt som CSN, då kan man gissa kanske att det på något sätt är subventionerat? Och om det är subventionerat av staten, då innehåller ju även lånet en del "bidrag". För varje lax du lånar så skickar staten med en slant, eller hur? Då kan man ju inte heller låtsas som att det är som vilket lån som helst.

Där tror jag du har logiken.

Last edited:

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Markus skrev:
2413974 Naturligtvis ska de få tjäna pengar under den tid de inte har bidrag, men det ska så klart ligga en gräns för hur mycket. Jag vill i alla fall inte betala för en brat som får 100 lök av pappa för att klippa gräsmattan kring Djursholmsvillan.

Det fina är att det är bidragsdelen som inte är kopplad till inkomst.

Alltså, bidragsdelen som man inte behöver betala tillbaka är konstant så länge du tar dina poäng. Men den låndelen som du själv betalar tillbaka begränsas. :cpparty Borde ju liksom vara tvärtom.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy