UltraMarine
Gudomlig sporthojare
flugan skrev:2412200Trackasserier av personer som inte vill bli medlemmar eller ställer sig bakom fackets värderingar, sist jag kollade var det inte olagligt att inte vara med i facket, men på ngt sätt har det blivit socialt accepterat och en norm att man skall bete sig illa mot 'svikarna'. Sprida lögner om förlorade rättigheter ifall man inte är med i facket (t ex att man skulle stå utan rättshjälp i en arbetsmarknadsdomstol). Bedriva valpropaganda på arbetsplatsen, ändåmålen helgar medlen så hellre ljuga och trackassera än att SAP 'går miste' om en röst (tänk vad praktiskt det skulle vara med en enpartistat). De fraktioner som man har lyckats förhandla fram 25k i månadslön till skall fortfarande hetsas till tanken om de är en utsatt och lågavlönad grupp. Lägger in motioner om att hantverkare som startar enskild firma skall tvångsanställa inom 5år, facket hävdar att de förlorar sin makt annars, den enda äganderätt man respekterar är sin egen.
För övrigt har jag en väldigt subjektiv bedömning att de som varit fackrepresentater från LO på arbetsplatser har oftast varit mer intresserade av att provocera och söka konflikt (både bland medlemmar och hos chefer) istället för ta vara på sina medlemmars intressen och rättigheter.
Så jag delar inte din tro att det är av gud givet att LO har rätt att bete sig hur som helst för att de bidrog med ngt fram till 1960 (då kvinnolönerna avskaffades). Fascism blir inte rätt bara för att det manifesteras 1:maj.
Om du går en introduktionskurs som fackföreningen håller så får du alla fakta du behöver, dels om vad facket gör och dels om vilka lagar som gäller.
Vad enskilda människor gör kan du inte lasta facket för så länge de inte gör det med fackets stöd.
I brancher som LO är fackförbund i är ofta utbildningsnivån väldigt låg vilket naturligtvis avspeglar sig i kvalitén på de som är förtroendevalda.
Om fler engagerade sig fackligt, skulle såna här problem aldrig uppstå och de "olämpliga" skulle kickas från sina positioner...
De är ju faktiskt valda av medlemmarna!.