Rimligt pris för däckomläggning?

sportbike

Guest
Glöm inte utgifter som balansvikter,monteringspasta,ventiler,rengöringsprylar o dyligt.

Vad är skillnaden egentligen? Måste man ha dyra maskiner å dyra tillbehör till dyra hojar?


Skillnaden är att JAG skull vända i dörren !
 
Last edited:

meccan

www.racesetup.se
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Hillerstorp
Hoj
GSXR 750 -07 Banhoj. GSXR 750 SRAD Gata.
Täck för alla svar

Tack för alla svar. Detta är en fråga som många har åsikter om.
Det kvittar hur billig man är så klagar alltid någon.:tummenupp

Fortsätt att ge era synvinkar. Alltid kul att läsa hur folk tänker.

Jag kan tillägga att monteringspasta och klister vikter är svin dyra!:rolleyes:
 

Dark_Messenger

Guest
Firmorna brukar ta cirkus 200kr för byte och balansering per däck/löst.

Är man lite bundis med nån däcknasare kostar det hälften ungefär. Jag betalar gladeligen detta för att slippa skita ner mig och svettas o gud vet vad själv.

Sist pröjsade jag 100 spänn vill jag minnas.

Personligen tycker jag inte att man ska behöva betala mer än 150kr per däck.
 

meccan

www.racesetup.se
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Hillerstorp
Hoj
GSXR 750 -07 Banhoj. GSXR 750 SRAD Gata.
Jag tar avstång från allt svartjobb.
Försöker vara ärlig så långt det går.
Men jag håller med. Om jag hade gjort allt svart,
så hade 120kr/däck varit en bra affär för mig.

Man har stort åtagande vid däckomläggning.
om jag skulle utföra ett svartarbete och
de blir komplikationer, som gör att der blir en olycka
då kunden kör omkull. Då blir det problem

Vet två skräckexempel. Ett då en handlare råkade knäcka
två ekrar på en tre-ekrad fälg. Kunden skadade sig allvarligt,
då han skulle stanna vid stopp. Det räckte med 20km/h:pannkyss
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Kantstöta skall man inte göra oavsett, då blir du av med kunder och får "badwill" överallt. Är inte så mycket jobb att balansera mc fälgar oftast..jag brukar åka ner med mina lösa fälgar när jag själv köpt däck, betalar 150 kr per hjul, anser det acceptabelt, då får jag kvitto på jobbet. Är det mer än det tycker jag det är dyrt iaf i dagsläget.

Vet en firma som tar 300 kr per hjul, man då kan man rulla in hojen som den är, och det är säkert ett bra pris om man inte vill skruva själv, men då tror jag det är under förutsättning man köpt däcken av dem .
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Det är ju såklart en helvetes skillnad att komma in med två lösa fälgar och att rulla in med hela ekipaget.

300kr/per däck om de dessutom tar väck däcken och slår på dem igen låter riktigt najs.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Om du gör det så kommer du snabbt inse att byta eget medhaft däck för 150kr är lika med att arbeta GRATIS och inget annat så till vida du inte pratar om rena svartjobb förståss!! :pannkyss
Företagsekonomiskt har du ju rätt, det beror förstås mycket på hur utnyttjandegraden för lokaler och maskiner ser ut men det är nog svårt att få någon ekonomi i 150 kr/däck om inte kunderna bokstavligen står i kö med däcken i handen.
Men det är nog också ett exempel på att det inte alltid går att hitta en bra win-win prissituation. Jag tror inte det går att hålla den prisnivå som däckverkstaden behöver hålla utan att det uppfattas som ett överpris av kunden, jobbet tar för kort tid och är för (jämförelsevis) simpelt för att kunden skall uppskatta dess värde. Skatter och avgifter, och fasta kostnader, tar för mycket utrymme för att det skall bli en bra affär för någon.

Samtidigt är det ofta rätt mycket snack om kostnader för maskiner mm. En enkel däckmaskin som funkar för hojhjul köper man för 15-25 kkr, begagnat neråt hälften. En hyfsad kompressor för 5-10 kkr. Tillkommer litet smågrejor men totalt sett en rätt lindrig investering jämfört med väldigt många andra branscher. Många hobbymekar har verktygs- och maskinparker i garaget för lika mycket pengar.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Svartjobb eller inte så tar vianor 150kr per däck när jag kommer dit. Euromaster tog 170 senast för att byta samt balansera samt leta efter ev. punktering. Givetvis får man kvitto...
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Om det är en sån förlust affär så kan man tolka det som att dom som gör det för ~150:- är serviceminded :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Men som sagt åter till verkligheten rörande er som arbetar/har eget företag - ARBETAR NI GRATIS ELLER T.O.M MED FÖRLUST NÄR NI UTFÖR ERT ARBETE!! :pannkyss
Vad kostar din reklam? Har du räknat på att din banner här verkligen betalar sig?
Om en firma byter däck billigt åt mig, å gör 0 vinst på det, så har dom iaf gjort mig nöjd, och gett mig intrycket att dom har bra priser. Självklart kommer jag gå dit när jag vill ha motorolja, filter, reservdelar, kläder mm också. Om dom däremot ska räkna på allt, inkl skonummer å omkrets på mosters röv, å tar 4-600kr så tycker jag att det är en gniden firma, å låter bli att ringa dit när jag behöver något annat också!
Så ja, jag tror helt klart att man kan tjäna på att sälja saker med väldigt låg vinst, för att visa goodwill och vinna nya kunder. Kolla bara på IKEA, Kamprad skiter i det där med budgetår, han ser långsiktigt på sina investeringar, och går "gärna" med förlust några år om han vet att det ger pengar i framtiden. Å IKEA i Kungens kurva omsätter mer än hela Clas Ohlson-koncernen! :fakta
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag ringde till däcksfirman här på gården, dom tog 150/hjul för att byta å balansera bildäck om man kom med lös fälg å eget däck. Hojfirman vägg i vägg tog 600 för samma sak, fast hojdäck då! :huvet

Jag slänger om och balanserar 4 bildäck på kortare tid än ett mc-däck, men då har jag jobbat på bildäcksverkstad och väldigt lite med mc däck.
(dessutom är man alltid petigare med MC hjul)

På däckverkstaden där jag jobbade var vi dessutom tvungen att bygga om en däckmaskin och en balanseringsmaskin varje gång vi skulle göra ett mc däck.

En ren mc-däck nisse har en helt annan rutin och slipper mecka om maskinerna.

Jag tycker definitivt att man ska ha 200:- för att kränga av / lägga på / balansera, annars får man ingen lönsamhet på det.
Sen om man vill "bjuda" på monteringen vid köp av däck det är en annan sak, då har man ju möjlighet att prissätta däcken därefter.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag slänger om och balanserar 4 bildäck på kortare tid än ett mc-däck, men då har jag jobbat på bildäcksverkstad och väldigt lite med mc däck.
(dessutom är man alltid petigare med MC hjul)

På däckverkstaden där jag jobbade var vi dessutom tvungen att bygga om en däckmaskin och en balanseringsmaskin varje gång vi skulle göra ett mc däck.

En ren mc-däck nisse har en helt annan rutin och slipper mecka om maskinerna.
Ja, hade dom tagit samma pris hade det varit mer ok, hojfirman borde ju ha sina maskiner riggade för mc-däck redan från början ;)
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Du ser - även om just Vianor och liknande STORA däckverkstäder inte livnär sig på mc däck på något sätt (endast en BRA service) då dom gör just detta på bildäck!! :pannkyss
Jo precis, men då blir det ju lite svårt att starta en firma som skall leva på att kränga däck för 250 om en större firma gör det för 150...
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
*Demontering av hjul från mc och däckomläggning 400kr
*Lös fälg, eget däck 250kr
*Däck köp av mig 50kr
*Däck köp av mig (Fram och bak) Gratis!

Oavsett om det är ett däck eller 2 man köper av handlarn så brukar (häromkring) det alltid vara inklusive montage.

Som någon annan var inne på så livnär sig inte däcksfirmor på att kränga däck utan att sälja däck och monteringen även om dom tar en liten summa är mer av en service än en vinstaffär (läs Furstens post, stämmer bra rent företagsekonomiskt)

Så din prissättning på däckskrängningen bör mer vara inställt på att inte gå med allt för mycket i förlust för den arbetstiden du gör av med än att tjäna något på det. Om folk gärna går till dig för däcksbyten för att du är billig så kommer dom säkert till dig senare när dom behöver nya gatdäck oxå (får man hoppas, bra service får mig att komma tillbaka iallafall) Ska du tjäna pengar då kommer dom där 400 kr helt plötsligt se mycket mer rimliga ut.

Största delen av MC åkare kör trots allt på svensksålda gatdäck, inte egen importerade eller skurna slicks.
 
Last edited:

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Många bra svar!

Däckfirmorna här i närområdet tar mellan 250-400kr däcket,
om kunden har med lös fälg och eget däck.

Min tanke är att endast lägga om däck utan innerslang. Har hört att det blir dyrt i längden när innerslangar går sönder och ekrar går av.

Liten fundering på prislista.

*Demontering av hjul från mc och däckomläggning 400kr
*Lös fälg, eget däck 250kr
*Däck köp av mig 50kr
*Däck köp av mig (Fram och bak) Gratis!

Låter summorna rimliga?
Räknar på kostnad av maskin, vikter, el, arbetstid, slitage mm.
Gör en kalkyl på hur många omläggningar jag måste göra
innan maskinen är betald


Det där var förjävla bra priser tycker jag! Nästan så man åker till dig härifrån :tungan
 

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
Lade om mina däck idag hos en lokal däckfirma. Fick betala 250:- /däck för att jag inte hade köpt däcken av honom. Dyrt var det och tid tog det, men behövde få dem bytta idag.

Dessutom så sade han att han frånskriver sig alla garantier eller allt som rör däcken/montering mm mm för att jag inte köpte däcken där... :)

Det måste vara hårt att konkurera med dackonline mm.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top