Ris till Racingworld

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
HanneZ skrev:
2531664 Tyvärr är det ju inte vi som bestämmer :(

Jag tycker också det är helt stört att det ska gå till så här. Sen som sagt att folksam har bedömt någon som vållande är helt jävla galet.


Är helt jävla rubbat att försäkring gäller på bana. som tidigare talare sagt så borde det bara vara olycksfall som skall gälla.

Är ju lite mer "den som ger sig in i leken får leken tåla" som borde gälla. Sätt på ett par kraschisar, åk , le och ha det bara bra!:tummenupp
 

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
HanneZ skrev:
2531818 Nae så är det väl inte? Jag har själv varit med om att polisen ansett en sak och försäkringsbolaget ett annat.

Försäkringsbolagen gör vad dom kan för att slippa betala ut... och säger polisen att det den utpekade inte har gjort något fel så kan jag lova dig att försäkringsbolaget inte motsäger sig.

Däremot om polisen säger att det är någons fel i en situation så kan f- bolagen motsäga sig och inte betala ut.
 

Archan

Evolving...
Gick med
31 Aug 2004
Ort
Varierar
Hoj
-
Stefan M skrev:
2531611 Varför inte berätta om bakgrunden?

En av våra instruktörer gick av banan och omkull i uppskattningsvis 160 km/h. Det kunde ha slutat riktigt illa, men instruktören klarade sig relativt bra. Olyckan blev ett försäkringsärende. Nyligen avgjorde försäkringsbolagen att Dr madNESS var vållande till olyckan. De båda inblandade har olika uppfattningar om händelsen. Hur kom försäkringsbolagen fram till sitt utslag? Jo, genom 3 av varandra oberoende och opartiska, skriftliga vittnesuppgifter!

Så varför är du så förbannad på oss?

Är det för att du missade ett körpass då vi diskuterade om du skulle få fortsätta att köra den dagen?

Är det för att en av våra instruktörer har uppfattningen att han blev avträngd av dig när han gick omkull, slog sig rejält, fick åka ambulans och fick cykeln totalkvaddad?

Är det för att jag var tydlig med att vi har rätt att besluta om att stänga av någon som vi bedömer som en säkerhetsrisk?

Eller finns det något annat skäl?

För övrigt kan jag upplysa dig om att du var på en TrackWorld-körning, inte Racingworld.

/Stefan M


Om jag inte minns helt fel så va den samme instruktör med om en avtryckning sommaren innan fast då va det han själv som klarade sig, den gången ryckte ni bara på axlarna och sa att det är sånt som händer... konstigt att det "inte är sånt sånt som händer" när det händer en instruktör...
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
gixxermf skrev:
2531858 Försäkringsbolagen gör vad dom kan för att slippa betala ut... och säger polisen att det den utpekade inte har gjort något fel så kan jag lova dig att försäkringsbolaget inte motsäger sig.

Däremot om polisen säger att det är någons fel i en situation så kan f- bolagen motsäga sig och inte betala ut.
Precis exakt det har faktiskt hänt mig. Polisen ansåg inte att någon hade gjort fel men försäkringsbolaget ansåg den andre som vållande.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
gixxermf skrev:
2531841 Visst kan det bli för tajt i en kurva men det är ju långt ifrån FÖR tajt om det inte har varit någon kontakt.

Och varför ska man köra på bana om man inte får ta i lite? åka runt på led och titta på naturen kan man ju göra utan att betala banhyra.

Åker man bana får man räkna med sånt här helt enkelt...

Visst kan det hända och visst skall man gasa, men som jag skrev tidigare, om man skall gasa på det sättet att man riskerar att sätta av någon så har man inte på en vanlig bandag att göra, då skall man tävla. Dessutom så är det lätt att sätta av någon utan kontakt, det räcker med att den andre försöker undvika kontakt och på en bråkdel av en sekund så är man på väg i spenaten, det kan hända alla även dej.
Min poäng är att det är så jefla onödigt. Inte vill väl du vara orsaken till att någon blir allvarligt skadad bara för att du inte kan vänta en kurva eller två innan du kör om? Vi kör väl bana för att det är roligt eller har jag missat nåt?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Niklasinorr skrev:
2531896 Visst kan det hända och visst skall man gasa, men som jag skrev tidigare, om man skall gasa på det sättet att man riskerar att sätta av någon så har man inte på en vanlig bandag att göra, då skall man tävla. Dessutom så är det lätt att sätta av någon utan kontakt, det räcker med att den andre försöker undvika kontakt och på en bråkdel av en sekund så är man på väg i spenaten, det kan hända alla även dej.
Min poäng är att det är så jefla onödigt. Inte vill väl du vara orsaken till att någon blir allvarligt skadad bara för att du inte kan vänta en kurva eller två innan du kör om? Vi kör väl bana för att det är roligt eller har jag missat nåt?
Varför skulle det va mer ok att trycka av någon på en rr-träning än på en vanlig bandag?
 

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
Niklasinorr skrev:
2531896 Visst kan det hända och visst skall man gasa, men som jag skrev tidigare, om man skall gasa på det sättet att man riskerar att sätta av någon så har man inte på en vanlig bandag att göra, då skall man tävla. Dessutom så är det lätt att sätta av någon utan kontakt, det räcker med att den andre försöker undvika kontakt och på en bråkdel av en sekund så är man på väg i spenaten, det kan hända alla även dej.
Min poäng är att det är så jefla onödigt. Inte vill väl du vara orsaken till att någon blir allvarligt skadad bara för att du inte kan vänta en kurva eller två innan du kör om? Vi kör väl bana för att det är roligt eller har jag missat nåt?

Nu har jag iofs aldrig satt min fot på bana utan min rejshoj....men jävlar vad hornen växer, man vill maxa och förbättra sig hela tiden och jag tror att exakt samma sak händer mer/flertalet.
Alltså klart onödigt att gå in i bredd i kurva men något jag misstänker kommer hända fler ggr.....i

HanneZ skrev:
2531902 Varför skulle det va mer ok att trycka av någon på en rr-träning än på en vanlig bandag?

Det är det inte, men sannolikheten är större att det händer.....
 
Last edited:

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Enligt uppgift är det samma ****** som "puttade" ut mig sommaren -05
Jag tog inte upp det med försäkringsbolaget alls, inte fick jag en ursäkt heller.
Men situtationen var exakt lik, samma händelseförlopp men i annan kurva.
Så jag kanske kan skicka en räkning på nya kåpor till arrangören eller ******?

Men en förutsättning för att vara instruktör är väl att man kan uppföra sig på banan, OCH I DEN DÄR JÄVLA DEPÅN!
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Tänker inte ta part i detta men...man bör väl som inst klara av att åka fyra i bredd i esset på LMS men...det säger ju inte att dom andra klarar det. När jag kört som inst har jag alltid legat på 70-80% bara för att någon gatdrulle helt plötsligt kan: byta spår/bromsa/missa en växel/titta på naturen/bli pissnödig/osv... Olyckor kommer alltid att ske och då är det bättre att dom sker på en banan i stället för på allmänväg. Hoppas det ordnar sig för er båda.

björn
 

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
Niklasinorr skrev:
2531896 Visst kan det hända och visst skall man gasa, men som jag skrev tidigare, om man skall gasa på det sättet att man riskerar att sätta av någon så har man inte på en vanlig bandag att göra, då skall man tävla. Dessutom så är det lätt att sätta av någon utan kontakt, det räcker med att den andre försöker undvika kontakt och på en bråkdel av en sekund så är man på väg i spenaten, det kan hända alla även dej.
Min poäng är att det är så jefla onödigt. Inte vill väl du vara orsaken till att någon blir allvarligt skadad bara för att du inte kan vänta en kurva eller två innan du kör om? Vi kör väl bana för att det är roligt eller har jag missat nåt?

Självklart vill man aldrig skada någon och visst kan man bli avtryckt utan kontakt... Det jag menar är att det hör till på bana och kommer alltid att göra sålänge man inte anordnar "kortegeåkning på bana".

Problemet med banåkningarna är ju att det är så stor skildnad på den bästa och den sämsta... någon kanske inte behöver vänta dom 2 extra svängarna för att göra en säker omkörning men den som blir omkörd blir livrädd för att det är första gången han blir om körd och vinglar till och skrotar!
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hur detta går ihop förstår jag heller inte...
Den kraschade hojen i fråga var en R1:a i gatutförande med slicks. (Se bild nedan).

På Trackworlds hemsida står följande att läsa:

"Motorcykeln skall vara i standardutförande såsom i trafiken, dvs skall klara en kontrollbesiktning hos Bilprovningen. Slicks är ej tillåtet och däcken skall vara i god kondition. Oregistrerade eller avställda motorcyklar accepteras ej."

Ingenstans står det angivet att denna regel ej gäller för föråkare, så då måste väl föråkaren i fråga brutit mot Trackworlds egna regler?

En sak att vara föråkare med komplett racehoj & slicks på en bankörning med licensåkare / oförsäkratgrupp, men kombinationen gathoj & slicks på en bandag med långsam, medel & snabb?

Kommer man ens i närheten av optimal arbetstemperatur på en sådan körning som Trackworld beskriver? Har man inte tillräcklig värme i däcken så har man heller inte tillräckligt med grepp, då kan man lätt bromsa omkull sig vid en hård & plötslig inbromsning...
 

Bifogat

  • Pict2752.jpg
    Pict2752.jpg
    81.7 KB · Visningar: 258
  • Pict2753.jpg
    Pict2753.jpg
    83.2 KB · Visningar: 220
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
HanneZ skrev:
2531902 Varför skulle det va mer ok att trycka av någon på en rr-träning än på en vanlig bandag?

Det är aldrig ok att trycka av någon medvetet men på en RR-träning så kör man för att man har ett mål och alla som är där vet vad som gäller, dessutom är det i regel en betydligt jämnare nivå på folk så det blir sällan incidenter.
På en bandag för gatknuttar finns det en väldans massa olika människor och det är ofta väldigt stora fartskillnader, speciellt som det i regel finns förare som inte fick plats i lugna gruppen och måste ta en plats i snabba gruppen bara för att få köra. Då får man ta hänsyn till detta just för att det inte är värt att köra på det sättet att riskerna (som redan är höga) skall öka ännu mer, helt i onödan. Som jag sa tidigare, en bandag för amatörer är en bandag för amatörer, alla som är där är där för att det är roligt, och det är INTE roligt att vurpa...
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Niklasinorr skrev:
2531944 Det är aldrig ok att trycka av någon medvetet men på en RR-träning så kör man för att man har ett mål och alla som är där vet vad som gäller, dessutom är det i regel en betydligt jämnare nivå på folk så det blir sällan incidenter.
På en bandag för gatknuttar finns det en väldans massa olika människor och det är ofta väldigt stora fartskillnader, speciellt som det i regel finns förare som inte fick plats i lugna gruppen och måste ta en plats i snabba gruppen bara för att få köra. Då får man ta hänsyn till detta just för att det inte är värt att köra på det sättet att riskerna (som redan är höga) skall öka ännu mer, helt i onödan. Som jag sa tidigare, en bandag för amatörer är en bandag för amatörer, alla som är där är där för att det är roligt, och det är INTE roligt att vurpa...
Mjo, men i denna incident så va det snabba gruppen. Ingen av dom inblandade va nybörjare. Både är dessutom licensierade om jag inte fattat saken fel.
 

sandstream

Guest
campar skrev:
Så nej, Bankörningsarrangörer - slopa försäkringarnas giltighet på bana!
Förstår din tanke men det är inte upp till den enskilde arrangören att välja om Trafikförsäkringen ska gälla eller inte, det styrs av TSL (Trafikskadelagen).
Gäller inte trafikförsäkringen på banan så ska MTFL gälla (den försäkring banägaren har) och det finns i dagsläget ingen gråzon mellan dessa.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
björn.e skrev:
2531977 Vilket inte är en garanti för att man kan köra hoj...

björn
Nej absolut inte, men jag menar att det som hände kunde precis lika gärna skett på en rr-träning. Så varför man skulle handla annorlunda bara för det är en gatkörning förstår jag inte.
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
sandstream skrev:
2531969 Förstår din tanke men det är inte upp till den enskilde arrangören att välja om Trafikförsäkringen ska gälla eller inte, det styrs av TSL (Trafikskadelagen).
Gäller inte trafikförsäkringen på banan så ska MTFL gälla (den försäkring banägaren har) och det finns i dagsläget ingen gråzon mellan dessa.


Det förstår jag visserligen oxå, men det som kanske går att få till är helt enkelt att alla som ska köra skriver på ett papper där man går med på att inte använda sig av sin försäkring, det måste väl gå att få till?

Om alla har skrivit på och godkänt det borde det väl kunna användas rättsligt?

//Niklas
 

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
Niklasinorr skrev:
2531944 Det är aldrig ok att trycka av någon medvetet men på en RR-träning så kör man för att man har ett mål och alla som är där vet vad som gäller, dessutom är det i regel en betydligt jämnare nivå på folk så det blir sällan incidenter.
...


Det är enorma fartskildnader på rr- träningarna imellanåt också.
Kan diffa på 15-20 sekunder per varv mellan snabbaste och långsammaste(ibland mer ändå).

Så det är bullshit!
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
HanneZ skrev:
2531983 Nej absolut inte, men jag menar att det som hände kunde precis lika gärna skett på en rr-träning. Så varför man skulle handla annorlunda bara för det är en gatkörning förstår jag inte.


Jag anser att man som inst ska ha så bred marginal att man inte hamnar i den sisten att man åker av. Du är där för att hjälpa folk, hålla lite ordning på folk inte sätta banrekord det kan man göra på en RR träning. Vem som har gjort fel här vill jag inte spekulera i då jag inte vet allt, utan jag pratar i generella termer. Så jag vill verkligen understryka att jag inte tar parti för någon. Vidare finns det självklart situationer som den mest erfarne inte klarar sig ur
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top