Ris till Racingworld

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Niklasinorr skrev:
2531944 Det är aldrig ok att trycka av någon medvetet men på en RR-träning så kör man för att man har ett mål och alla som är där vet vad som gäller, dessutom är det i regel en betydligt jämnare nivå på folk så det blir sällan incidenter.
På en bandag för gatknuttar finns det en väldans massa olika människor och det är ofta väldigt stora fartskillnader, speciellt som det i regel finns förare som inte fick plats i lugna gruppen och måste ta en plats i snabba gruppen bara för att få köra. Då får man ta hänsyn till detta just för att det inte är värt att köra på det sättet att riskerna (som redan är höga) skall öka ännu mer, helt i onödan. Som jag sa tidigare, en bandag för amatörer är en bandag för amatörer, alla som är där är där för att det är roligt, och det är INTE roligt att vurpa...
Då skulle de satt instruktören som "för-körare" för att slopa likn. incidenter.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
campar skrev:
2531993 Det förstår jag visserligen oxå, men det som kanske går att få till är helt enkelt att alla som ska köra skriver på ett papper där man går med på att inte använda sig av sin försäkring, det måste väl gå att få till?

Om alla har skrivit på och godkänt det borde det väl kunna användas rättsligt?

//Niklas
Jag tror inte man kan "avtala sig ur" lagen. Det va uppe i en annan tråd men kommer inte ihåg om någon riktigt redde ut det.

björn.e skrev:
2531996 Jag anser att man som inst ska ha så bred marginal att man inte hamnar i den sisten att man åker av. Du är där för att hjälpa folk, hålla lite ordning på folk inte sätta banrekord det kan man göra på en RR träning. Vem som har gjort fel här vill jag inte spekulera i då jag inte vet allt, utan jag pratar i generella termer. Så jag vill verkligen understryka att jag inte tar parti för någon. Vidare finns det självklart situationer som den mest erfarne inte klarar sig ur
Om alla instruktörer hade din attityd så vore bankörningarna mkt trevligare! Det är inte utan anledning vissa av mina kompisar är _livrädda_ för att prova på bankörning, dom har nämligen varit där och sett hur det går till...
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
X-up skrev:
2531939 Hur detta går ihop förstår jag heller inte...
Den kraschade hojen i fråga var en R1:a i gatutförande med slicks. (Se bild nedan).

På Trackworlds hemsida står följande att läsa:

"Motorcykeln skall vara i standardutförande såsom i trafiken, dvs skall klara en kontrollbesiktning hos Bilprovningen. Slicks är ej tillåtet och däcken skall vara i god kondition. Oregistrerade eller avställda motorcyklar accepteras ej."

Ingenstans står det angivet att denna regel ej gäller för föråkare, så då måste väl föråkaren i fråga brutit mot Trackworlds egna regler?

En sak att vara föråkare med komplett racehoj & slicks på en bankörning med licensåkare / oförsäkratgrupp, men kombinationen gathoj & slicks på en bandag med långsam, medel & snabb?

Kommer man ens i närheten av optimal arbetstemperatur på en sådan körning som Trackworld beskriver? Har man inte tillräcklig värme i däcken så har man heller inte tillräckligt med grepp, då kan man lätt bromsa omkull sig vid en hård & plötslig inbromsning...

Det här satte ju annat ljus på det hela också. Det borde ju definitivt tas i beaktande av försäkringsbolaget. Bara att skicka in bilderna och reglerna till ditt försäkringsbolag Dr madNESS.

EDIT: Att nu som jag gör emotsäga sig en arrangör av bandagar känns som att skita sig i handen men ärligt talat så tycker jag att det först och främst ska gå rätt till, sen i andra hand kan man fixa arrangörer av bandagar. Hellre en arrangör mindre än en oseriös sådan tycker jag. Det må vara så att TrackWorld är en bra och pålitlig arrangör men att driva ett försäkringsärende efter en avåkning på BANA av en instruktör med icke godkänd hoj känns faktiskt inte helt hundra.
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
imaster skrev:
2532036 Det här satte ju annat ljus på det hela också. Det borde ju definitivt tas i beaktande av försäkringsbolaget. Bara att skicka in bilderna och reglerna till ditt försäkringsbolag Dr madNESS.
Det har redan gjorts... han ansågs ändå som vållande...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
HanneZ skrev:
2531952 Mjo, men i denna incident så va det snabba gruppen. Ingen av dom inblandade va nybörjare. Både är dessutom licensierade om jag inte fattat saken fel.

Som jag skrev tidigare så är "den snabba gruppen" ingen som helst garanti. Att dom inblandande inte är nybörjare är heller ingen garanti, speciellt med en massa amatörer omkring. Och som Björn skrev, en licens garanterar absolut ingenting...

Min poäng är fortfarande att det är en bandag för amatörer, då hör inte "fyra i bredd in i kurvan" hemma där, så är det bara.

gixxermf skrev:
2531994 Det är enorma fartskildnader på rr- träningarna imellanåt också.
Kan diffa på 15-20 sekunder per varv mellan snabbaste och långsammaste(ibland mer ändå).

Så det är bullshit!

Visst är det så men det är ändå en stor skillnad, folk som kör på en licensträning har inte försäkringar (förutom licensförsäkringen och egen olycksfallsdito) och dom är på ett helt annat sätt medveten om hur det funkar, så är det defintivt inte på en amatörbandag.
Det är därför som så många inte vågar komma på bandagar och det är därför jag som instruktör inte då heller kan påverka/utbilda dessa som inte kommer och det är också därför det blir en massa olyckor ute på vägarna med folk som inte kan hantera sina hojar. Visst sjutton vet jag att det är många licensierade rejsförare som kommer och "tränar" på allmänna bandagar men då skall dom också vara medvetna om hur det funkar åt andra hållet. Återigen, ett betende där man går in i kurvorna fyra man i bredd hör inte hemma på en allmän bandag.

J.Andersson skrev:
2532008 Då skulle de satt instruktören som "för-körare" för att slopa likn. incidenter.

Det beror på hur arrangören vill ha det hela. Föråkarens jobb är i regel att hålla nere tempot dom första varven så att alla får upp tempen i sina däck och det värsta "startraseriet" inte florerar. Omkörningsförbud råder då, sen släpper han förbi dom som skall gasa. Intruktörerns roll är att instruera dvs ligga före och visa någon/några nånting eller ligga efter någon/några och kolla vad dom gör.

Om arrangören är stenhård på dessa regler så kan hastigheten byggas upp långsamt under dagen och dom värsta incidenterna behöver inte inträffa, och alla kan åka hem glada och nöjda. Om arrangören inte är hård på sådana regler och dessutom underlåter att plocka "incidenstskapare" av banan så får man snabbt incidenter. Krascher, skador, onöjda deltagare och rädda deltagare...och då faller ju "rolighetskoefficienten" snabbt. Det är som att jämföra med en innebandymatch. En bra domare som släpper tillräckligt för att det skall bli flyt lyfter en match, en domare som släpper allt får bara en massa bråk och sura spelare och ingen tycker att det är roligt...
 
Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
sandstream skrev:
2531969 Förstår din tanke men det är inte upp till den enskilde arrangören att välja om Trafikförsäkringen ska gälla eller inte, det styrs av TSL (Trafikskadelagen).
Gäller inte trafikförsäkringen på banan så ska MTFL gälla (den försäkring banägaren har) och det finns i dagsläget ingen gråzon mellan dessa.

Helt korrekt angående TSL, det går inte att avtala sig bort från en LAG!

Angående MTFL så har den egentligen inget med eller mot TSL att göra. MTFL kan gälla när som helst om arrangör eller banägare har en sådan men viktigt och veta är att MTFL skyddar INTE förare över huvudtaget.
MTFL=Lagen om Motor Tävlings Försäkring, MTFL skyddar publik och funktionär, alltså tredje person. Finns ingen TSL så är det korrekt som Sandstream säger att MTFL ska finnas enligt svensk lag. Observera "finnas", däremot skyddar den inte andra än din flickvän som dräller runt i depån och blir påkörd av Kron-Kalle eller en flaggvakt som blir påkörd.

/Nitrous
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det är många som tycker något i denna tråd, så jag känner att jag måste tycka något jag också.

En instruktör är inte ofelbar. Vissa situationer spelar det ingen roll hur erfaren man är - olyckan är framme iallafall. Och vad är det som säger att instruktören inte tog rätt beslut i detta fall, nämligen att räta upp pga en deltagare gjorde en vådlig omkörning och instruktören ville skydda dem båda? Båda två kanske hade simmat omkring på marken om han inte rätat upp.

Men men, det vet väl egentligen bara instruktören själv.
 

Dr madNESS

Medlem
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Skövde
Hoj
R1 -06 KR, Honda Excellent S GCV -10
Freppa skrev:
2532356 Det är många som tycker något i denna tråd, så jag känner att jag måste tycka något jag också.

En instruktör är inte ofelbar. Vissa situationer spelar det ingen roll hur erfaren man är - olyckan är framme iallafall. Och vad är det som säger att instruktören inte tog rätt beslut i detta fall, nämligen att räta upp pga en deltagare gjorde en vådlig omkörning och instruktören ville skydda dem båda? Båda två kanske hade simmat omkring på marken om han inte rätat upp.

Men men, det vet väl egentligen bara instruktören själv.

Exempel på att denna instruktör betett sig amatörmässigt/klantigt finns redan i denna tråd... han e precis värdelös.

imaster skrev:
2532036 ...TrackWorld är en bra och pålitlig arrangör men att driva ett försäkringsärende efter en avåkning på BANA av en instruktör med icke godkänd hoj känns faktiskt inte helt hundra.

Minst sagt. Häxjakt med fulaste medlen kan jag lova! Fy för faan för stefan M och trackworld!

NoicE skrev:
2531921 Enligt uppgift är det samma ****** som "puttade" ut mig sommaren -05
Jag tog inte upp det med försäkringsbolaget alls, inte fick jag en ursäkt heller.
Men situtationen var exakt lik, samma händelseförlopp men i annan kurva.
Så jag kanske kan skicka en räkning på nya kåpor till arrangören eller ******?

Men en förutsättning för att vara instruktör är väl att man kan uppföra sig på banan, OCH I DEN DÄR JÄVLA DEPÅN!

Stämm honom.
Med tanke på hur dom manipulerat vittnen och hur osäkra vittnen dom haft så kan jag vittna till din fördel, ja var inte där men...jag såg allt. :huvet
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Om jag minns rätt så skedde körning "på egen risk" den här dagen...?
I så fall känns det lite tokigt att arrangören på så sätt avsäger sig ansvaret, men sedan väljer att blanda in försäkringsbolag och låta någon stå till svars när en av deras egna går omkull. Något säger mig att det inte hade gått lika lätt om en deltagare istället hade vurpat på grund av en instruktörs klantiga agerande.
 

Dr madNESS

Medlem
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Skövde
Hoj
R1 -06 KR, Honda Excellent S GCV -10
Swedie skrev:
2531823 Tar inte part egentligen, men vad gjorde du vid tillfället då instruktören vurpade? Skulle du köra om och tryckte dig förbi, var du redan i kurvan och han skulle om dig, eller bromsade du och han fick ge vika?

Jag var på innern i den snabba vänster, redan om honom när han i panik kommer på sig själv att inte klara av situationen. Det hela var en helt löjlig vurpa ifrån hans sida, BIG TIME ROOKIE.
När jag kommer in i depån är han inte ens klar över var han är eller vad som hänt, men trackworld och Stefan M (som inte sett nåt) är helt klara över vad som hänt och börjar sin förbannade häxjakt.

Dålig stil
 

Jensa

Behov av ännu mera pengar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
Yamaha YZ426-02 såld,R6ss såld
Jooo då BÖÖÖRJE!
Då är det bara införa att man ska använda blinkers och speglar på Trafikövningar då, man kanske ska ha stopp och väjningsplikt med?:confused:
Faaan är man på en bana och kör så får man ju rätta sig efter det (en bana är ju byggd för att man ska Räjsa (åka så fort man kan) och inte köra följa john), annars får man väl köra trafikövningarna på gatorna eller?:huvet
A en bana ska det räjsas på och inget annat!
 

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
Det jag tycker är mest förvånande är att ett försäkringsbolag kan dömma nån som orsakande på en bandag. :va
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jensa skrev:
2532415 Jooo då BÖÖÖRJE!
Då är det bara införa att man ska använda blinkers och speglar på Trafikövningar då, man kanske ska ha stopp och väjningsplikt med?:confused:
Faaan är man på en bana och kör så får man ju rätta sig efter det (en bana är ju byggd för att man ska Räjsa (åka så fort man kan) och inte köra följa john), annars får man väl köra trafikövningarna på gatorna eller?:huvet
A en bana ska det räjsas på och inget annat!
Kör du oförsäkrat så blir det ett civilmål istället. Det är väl nästan att föredra isåfall.
 

Dr madNESS

Medlem
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Skövde
Hoj
R1 -06 KR, Honda Excellent S GCV -10
Jensa skrev:
2532415 Jooo då BÖÖÖRJE!
Då är det bara införa att man ska använda blinkers och speglar på Trafikövningar då, man kanske ska ha stopp och väjningsplikt med?:confused:
Faaan är man på en bana och kör så får man ju rätta sig efter det (en bana är ju byggd för att man ska Räjsa (åka så fort man kan) och inte köra följa john), annars får man väl köra trafikövningarna på gatorna eller?:huvet
A en bana ska det räjsas på och inget annat!

Det är nog tyvärr så, med detta prejuricerade fall han Trackworld verkligen lyckats.. med att ta bort allt kul från bankörningar!?

jag får eksem av dom..
 

sandstream

Guest
Tjoffe skrev:
2532418 Det jag tycker är mest förvånande är att ett försäkringsbolag kan dömma nån som orsakande på en bandag. :va
TSL gällde med ganska stor säkerthet den här dagen eftersom man måste se till att inga utomstående kan komma in för att den inte ska gälla.
Nitrous skrev:
2532325 Helt korrekt angående TSL, det går inte att
avtala sig bort från en LAG!
Tack och lov är det så.
Angående friskrivningar så är det inte heller något som fungerar om det finns en gällande lag, egen risk osv är nog hämtat från USA där man kanske kan göra så.

När det gäller instruktörer/föråkare så har jag sett rätt många olika under mina 30-40 bandagar de senaste två åren och jag tycker att det finns många som måste tagga ner och inse att de är där som just instruktörer och att det inte är någon fri körning som gäller.
Har varit med om incidenter på bandagar där instruktörer till och med har kört på deltagare (utan olyckor visserligen) i sin jakt på ett bra varv.
I min bok ska en instruktör föregå med gott exempel, nybörjare tar gärna efter annars och tycker att det som instruktören gör kan de också göra.

Mitt tips till arrangörerna är att se till att ingen kan komma in på banan, då gäller nämligen inte TSL och alla får stå för sina egna kostnader och får se till att ha en olycksfallsförsäkring som täcker bankörning.
Finns ingen grind att stänga är det bara att sätta en vakt där som ser till att inga utomstående som inte ska vara där kan komma in.
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Har FB sett foton på din hoj och på ditt skinnställ som visar att dessa är helt oskadda? Har FB sett bilder som visar att instruktörens hoj ej uppfyller kraven för att deltaga på denna bankörning ? (slicks)
Stod det att läsa i arrangörens handlingar att "körning sker på egen risk"?
Hade du några vittnen som kan styrka din version av händelsen?

Personligen tycker jag att det är lågt att stämma någon, för en incident som inträffar på en bandag. Ger man sig in i leken, får man leken tåla..
Hur hade stämningen sett ut om vederbörande skadats allvarligt och dessutom saknat olycksfalls försäkring.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Stämning o stämning, det är ett helt vanligt försäkringsärende. Bilderna på skinnstället och hojen samt instruktörens hoj ska vara inskickade till försäkringsbolaget.
 

Dr madNESS

Medlem
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Skövde
Hoj
R1 -06 KR, Honda Excellent S GCV -10
Har FB sett foton på din hoj och på ditt skinnställ som visar att dessa är helt oskadda? JA

Har FB sett bilder som visar att instruktörens hoj ej uppfyller kraven för att deltaga på denna bankörning ? (slicks) JA

Stod det att läsa i arrangörens handlingar att "körning sker på egen risk"? JA

Hade du några vittnen som kan styrka din version av händelsen? JA
 
Last edited:

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Dr madNESS skrev:
2532486
Jocke K skrev:
2532466 Har FB sett foton på din hoj och på ditt skinnställ som visar att dessa är helt oskadda? JA
Har FB sett bilder som visar att instruktörens hoj ej uppfyller kraven för att deltaga på denna bankörning ? (slicks) JA
Stod det att läsa i arrangörens handlingar att "körning sker på egen risk"? JA
Hade du några vittnen som kan styrka din version av händelsen? JA
QUOTE]



Mitt råd till dig är att överklaga, fixa ett juridiskt ombud. Du kan ju fråga runt bland de som var närvarande, om det är fler som sett något , fler vittnen är ju alltid bra. Stå på dig..:tummenupp
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Som deltagare på Stefan´s körningar tidigare så finner jag hela denna historia MYCKET intressant.

Jag är (som vissa av er vet) också kontaktman för ducceklubben i Stockholm och har flera gånger rekommenderat Racingworld/Stefan Magnusson till klubbens medlemmar.Men det finns flera punkter här som gör att jag nog måste börja ändra på det.

Detta anser jag vara förutsättningar för en arrangör
*Kompetenta föråkare som kan hålla tempo i den grupp de skall kontrollera och värma upp

*Instruktören och föråkare förstår att de är till för deltagarna. Det är inte fri körning för dem.De skall hjälpa deltagarna. Det är det vi betalar för.

*Instruktörer som klarar alla situationer. Enda undantaget är om de skulle bli torpederade. Annars bör de inte vara instruktör.

*Instruktörens cykel skall vara godkänd efter egna regler! Många av oss gatåkare blir överrumplade när ex. instruktören kör om och börjar bromsa, men inte har en bromslampa (som enligt reglerna krävs.. gatgodkänd hoj i gatgrupp). Och det skall väl vara gatdäck eftersom ingen annan får köra slicks?

*Kompentent och intresserad ambulanspersonal som är aktiva!
Där har vi i klubben ett exempel där ambulanspersonalen totalt nonchalerade en person som gått av i 150 och klagade på ont i huvudet och nackskador. Stefan Magnusson ryckte på axlarna åt kritiken

SKÄRPNING Stefan!
Första året jag var med var BRA, nästa år BÄTTRE.. Men det finns anledningar till avdroppen. Du har vissa mycket bra och kompetenta föråkare/instruktörer. Utnyttja deras kunnande!

Att dessutom driva ett försäkringsärende där DIN instruktör inte följer DINA regler? Det är inte direkt förtroende skapande

EDIT: Visserligen skall man hålla stenhårt på regeln att det är den som blir omkörd som avgör om omkörkörningen var korrekt genomförd, men för instruktörer så sätter jag ribban högre än för "vanliga" deltagare.

//Anders Mullo
EDITerat: Tillagt generell omkörningsregel och modererat ett kanske onödigt aggresivt inlägg
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top