HanneZ skrev:
2531952 Mjo, men i denna incident så va det snabba gruppen. Ingen av dom inblandade va nybörjare. Både är dessutom licensierade om jag inte fattat saken fel.
Som jag skrev tidigare så är "den snabba gruppen" ingen som helst garanti. Att dom inblandande inte är nybörjare är heller ingen garanti, speciellt med en massa amatörer omkring. Och som Björn skrev, en licens garanterar absolut ingenting...
Min poäng är fortfarande att det är en bandag för amatörer, då hör inte "fyra i bredd in i kurvan" hemma där, så är det bara.
gixxermf skrev:
2531994 Det är enorma fartskildnader på rr- träningarna imellanåt också.
Kan diffa på 15-20 sekunder per varv mellan snabbaste och långsammaste(ibland mer ändå).
Så det är bullshit!
Visst är det så men det är ändå en stor skillnad, folk som kör på en licensträning har inte försäkringar (förutom licensförsäkringen och egen olycksfallsdito) och dom är på ett helt annat sätt medveten om hur det funkar, så är det defintivt inte på en amatörbandag.
Det är därför som så många inte vågar komma på bandagar och det är därför jag som instruktör inte då heller kan påverka/utbilda dessa som inte kommer och det är också därför det blir en massa olyckor ute på vägarna med folk som inte kan hantera sina hojar. Visst sjutton vet jag att det är många licensierade rejsförare som kommer och "tränar" på allmänna bandagar men då skall dom också vara medvetna om hur det funkar åt andra hållet. Återigen, ett betende där man går in i kurvorna fyra man i bredd hör inte hemma på en allmän bandag.
J.Andersson skrev:
2532008 Då skulle de satt instruktören som "för-körare" för att slopa likn. incidenter.
Det beror på hur arrangören vill ha det hela. Föråkarens jobb är i regel att hålla nere tempot dom första varven så att alla får upp tempen i sina däck och det värsta "startraseriet" inte florerar. Omkörningsförbud råder då, sen släpper han förbi dom som skall gasa. Intruktörerns roll är att instruera dvs ligga före och visa någon/några nånting eller ligga efter någon/några och kolla vad dom gör.
Om arrangören är stenhård på dessa regler så kan hastigheten byggas upp långsamt under dagen och dom värsta incidenterna behöver inte inträffa, och alla kan åka hem glada och nöjda. Om arrangören inte är hård på sådana regler och dessutom underlåter att plocka "incidenstskapare" av banan så får man snabbt incidenter. Krascher, skador, onöjda deltagare och rädda deltagare...och då faller ju "rolighetskoefficienten" snabbt. Det är som att jämföra med en innebandymatch. En bra domare som släpper tillräckligt för att det skall bli flyt lyfter en match, en domare som släpper allt får bara en massa bråk och sura spelare och ingen tycker att det är roligt...