Ris till Racingworld

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Anneli skrev:
Finns det ingen moderator här?

Varför skulle det modereras?
Dessutom verkade det ju som om han svarade innan i tråden!

Anneli skrev:
Att du inte inser att det faktiskt är du som trots allt klarade dig bäst? Du slapp slå dig halvt fördärvad, och din hoj är hel.

Kan man tänka sig att han anser sig ändå ganska anklagad för en händelse som han inte anser sig skyldig för och därför försöker "rentvå sitt namn och rykte"!

Anneli skrev:
Brukar du förresten försöka legitimera dig med betalkort/kontokort även när polisen frågar efter körkortet? :rolleyes:

Det där var både onödigt och ganska löjligt!
Men det är ju mycket sånt som är sagt tidigare i tråden.

Anneli skrev:
Och till alla andra som utgår från att föråkaren inte kan köra hoj för att trådskaparen spyr galla över honom; utgå istället från att han kan köra hoj och att det var därför han var anlitad av arrangören. Misstag kan alla begå. Även trådskaparen, du eller jag.

Tror nog att han visst kan köra hoj, det är snarare beteendet efter kraschen från instuktör och arrangör som är lite upprörande!!



Sen förstår jag inte hur man kan förvänta sig att förs. ska gälla när det knappt finns några regler att rätta sig efter!
Visst i trafiken så är ju reglerna klara och satta med mycket goda marginaler men på en bana när man mer el. mindre bara har sina egna begränsningar.

Jag anser att det är fel med allt utom olycksfallsförs. på bana.
Ingen regel utan undantag dock, tex SMC´s reglerade körningar.
 
Last edited:

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Hej och hå, här var det hetsigt!

Försäkringsbolag är vinstdrivande organisationer som lever på avkastning och vinster från våra premier.
Självklart försöker de minimera sina kostnader...
Ta hjälp av en advokat och driv frågan mot försäkringsbolaget.

Att hänga ut individer på SH för att de sagt saker mot ditt agerande eller uppfattning är iofs förståeligt men inte speciellt konstruktivt, gäller ALLA, inte bara DrMadness och Stefan.
 

MC Doktorn

Guest
Anneli skrev:
2532827 Ja det är bättre att fria. Jag säger ingenting om vems fel det var, eller att det VAR någons fel för jag SÅG inte olyckan. Jag ville få fram att jag är less på hans personangrepp på en person som inte är här och kan tala för sin sak. Förstod du bättre nu?

Menar du att ditt resonemang inte bygger på antagande? Eller var du också på plats?

Och JA jag har svårt att förstå att folk "i tacksamhet" till arrangören skulle vittna falskt. Men självklart kan jag ha fel, det heter ju att man dömer andra efter sig självt, och jag skulle aldrig komma på tanken att vittna falskt.

Nej jag var inte där.

Min erfarenhet av bandagar är att vurpor är regel snarare än undantag.
Tycker att man kan ifrågasätta att en person på en bandag är vållande till en olycka eftersom man kör på egen risk.
Att det råkade vara en instruktör som gick i backen kan påverka utgången menar jag.
Instruktören är den säkre föraren ,handledaren den som visar spåret som man frågar saker om, visst känner man en viss sympati för en sån person.

Penguin skrev:
2532857 Så bara för att ingen kontakt har skett så kan inte den som kör om på ett mer eller mindre olämligt sätt, anses som vållande? Som någon klok människa skrev här tidigare är hänsyn A och O på bankörningar, och det är den som blir omkörd som har rätten att avgöra huruvida en omkörning är okej eller inte.

Väldans svårt att bedöma vållande och använda lagar som gäller i trafiken på en bana tycker jag.

För mig är banåkning och trafikåkning 2 olika saker och bör bedömmas därefter.
 
Last edited:

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
MC Doktorn skrev:
Tycker att man kan ifrågasätta att en person på en bandag är vållande till en olycka eftersom man kör på egen risk.


Detta fallet bevisar ju att så inte är fallet, man kör alltså inte på egen risk!

MC Doktorn skrev:
Väldans svårt att bedöma vållande och använda lagar som gäller i trafiken på en bana tycker jag.

För mig är banåkning och trafikåkning 2 olika saker och bör bedömmas därefter.

Japp, håller med till fullo!!


Sen var inte min mening i mitt förra inlägg att på ngt sätt eller vis hoppa på Anneli men jag tyckte det var lite konstigheter i det inlägget!

Sen verkar ju den här Dr madNESS vara en riktig hetsporre som jag kanske inte riktigt hade velat armbågas med på en bandag för allmänheten!
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Dr madNESS skrev:
2532395 Jag var på innern i den snabba vänster, redan om honom när han i panik kommer på sig själv att inte klara av situationen.
Hmmm, var det vänstern efter rakan under bron så låter inte 160 km/h särskilt "breathtaking" med slicks, stabil ram och bra fjädring.
Det som jag ser som möjligt problem är om någon överraskande "stjäl" ens tänkta spår i ingången, precis när man styr in i svängen.
Fast, blir man omkörd av någon som klarar svängen i den högre hastigheten så torde det finnas marginal att justera för den omkörde innan högerkanten kommer flygande.
Högst personlig åsikt som kanske inte är applicerbar på alla som kör på en bana.
Då uppstår frågan; vilka krav ska ställas på dem som är med och kör i de olika grupperna?
Att man kör i en takt där man känner att man har kontroll åtminstone 98% av tiden?
Ska de som kör vara medvetna om att det finns betydligt snabbare förare med större erfarenhet som tycker det finns gott om plats i asfaltsremsan som inte utnyttjades av den mindre vane föraren? Jag menar, vet man om det behöver man ju inte bli rädd i sådana situationer. Eller?

Det hela är ganska svårt pss att det finns många som överskattar sina kunskaper. Det saknas det tålamod som krävs för att bli en snabb OCH säker förare. Vi pratar om flera år på bana ...
Den som inte lär sig köra mjukt och bygger hela sin fortsatta utveckling på det kommer aldrig att bli snabb i ett helt pass. Konsten att smyga upp mot gränserna och konstatera var dessa finns, ligger också i att köra mjukt. Den som vurpar och vet att det gick ca 3 km/h för fort har lärt sig något. Den som smäller utan att veta hur långt över gränsen man var får bara ont, till liten nytta. :rolleyes:
 

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
elwe skrev:
2533010 Den som vurpar och vet att det gick ca 3 km/h för fort har lärt sig något. Den som smäller utan att veta hur långt över gränsen man var får bara ont, till liten nytta. :rolleyes:
Kent Andersson sa alltid till mig: "Anledningen till att du vurpar är aldrig att du körde för fort, möjligtvis att du bromsade för sent... Sen finns det en j-a massa andra anledningar också, men aldrig att du körde för fort...":)

Personligen tycker jag bara att inga försäkringar (förutom olycksfall) skall gälla vid bankörningar. Vid varje träningstillfälle på bana så är det alltid en hel hög med helförsäkrade hojar som slänger sig i gatgrupperna och sedan skall ha hojen reparerad för försäkringspengar. Personligen har jag ingen som helst lust att vara med och betala reparationerna på deras hojar...

Tänk om alla licenshojar skulle få göra likadant...? Skulle det vara rättvist?
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
MC Doktorn skrev:
2532892
För mig är banåkning och trafikåkning 2 olika saker och bör bedömmas därefter.
För mig finns det tre olika:

-Bankurs
En kursdag som tex Sporthojskurs, broms och kurvkurs och CSS
-Bandag
Lite friare än kurser men man kör med stor hänsyn oavsett fart
-RR Träning
Här kan ni som vill ha "kör på eget bevåg" och "utan gällande helförsäkring" vara så slipper vi ert gnäll !!





I detta fallet så anser jag med dom fakta jag har att kraschen var ditt fel.
När man ska köra om så ligger allt ansvar på den som kör om. :fakta
 
Last edited:

sandstream

Guest
Blå R1 skrev:
2532961 Detta fallet bevisar ju att så inte är fallet, man kör alltså inte på egen risk!
Precis!
Nästan så man blir lite trött på snacket om att vi kör på egen risk osv.
Vi bor i Sverige och där gör man inte mycket på egen risk och det är omöjligt att skriva avtala som förhandlar bort gällande lagar.

Som jag skrev tidigare i tråden kan man få TSL att inte gälla genom att se till att ingen utomstående kan ta sig in och det görs lättast genom att stänga grinden till banan eller genom att sätta en vakt där som håller koll på vilka som kommer in.

Tänker själv köra i licens/oförsäkrat nästa år.

Buspojke skrev:
Personligen tycker jag bara att inga försäkringar (förutom olycksfall) skall gälla vid bankörningar. Vid varje träningstillfälle på bana så är det alltid en hel hög med helförsäkrade hojar som slänger sig i gatgrupperna och sedan skall ha hojen reparerad för försäkringspengar. Personligen har jag ingen som helst lust att vara med och betala reparationerna på deras hojar...
Och om försäkringen slutar att gälla på bandagar så ringer du upp försäkringsbolaget ett par dagar senare och berätta om sin singelolycka på gatana.
 
Last edited:

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
sandstream skrev:
Och om försäkringen slutar att gälla på bandagar så ringer du upp försäkringsbolaget ett par dagar senare och berätta om sin singelolycka på gatana.
Jodå, det händer allt som oftast, men vissa av bolagen har vaknat till på den punkten och kollar numera upp (så gott dom kan i alla fall) om hojen har varit med på bana innan skadetillfället. Jag vet att dom begärt ut deltagarlistor från bandagar, letar på nätet efter info om (bla. här på SH) om nån har lagt sig, begär att få se olycksplatsen mm. mm.

Det är inte helt ovanligt med bedrägerier, men dom verkar ha lärt sig en del...
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Vad skulle försäkringsbolaget ha sagt om det var en racehoj som hade orsakat olyckan?

Tänker på de bankörningar där man blandar race/gathojar. Låter ju väldigt besynnerligt om man kan bli anklagad vållande där.
 

MC Doktorn

Guest
Affe_R1 skrev:
2533080 För mig finns det tre olika:

-Bankurs
En kursdag som tex Sporthojskurs, broms och kurvkurs och CSS
-Bandag
Lite friare än kurser men man kör med stor hänsyn oavsett fart
-RR Träning
Här kan ni som vill ha "kör på eget bevåg" och "utan gällande helförsäkring" vara så slipper vi ert gnäll !!


Indelningen som du beskriver så var väl detta en vanlig bandag med olika grupper.

Många allmänna bandagar gäller inga försäkringar licensåkare blandas med trafikförsäkrade hojar.
 

sandstream

Guest
MagnusK skrev:
Tänker på de bankörningar där man blandar race/gathojar. Låter ju väldigt besynnerligt om man kan bli anklagad vållande där.
De kör inte i samma grupp. Banhojarna måste köra i licens/oförsäkrat.
I övriga grupper måsta man ha en gällande trafikförsäkring.

Affe_R1 skrev:
-RR Träning
Här kan ni som vill ha "kör på eget bevåg" och "utan gällande helförsäkring" vara så slipper vi ert gnäll !!
Plus att vi slipper se dig liggandes överallt :D
(Ja, jag vet att jag slänger spjut i tält).

Personligen försöker jag alltid att visa hänsyn och väntar hellre en kurva eller två extra innan jag kör om, finns ingen anledning att utsätta andra för onödig fara.
Sen finns det tyvärr folk som överskattar sin egen förmåga och åker i snabba gruppen trots att de ligger i mitten av medelgruppen fartmässigt och där måste arrangörerna bli bättre på att flytta folk mellan grupperna.
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
sandstream skrev:
2533149 De kör inte i samma grupp. Banhojarna måste köra i licens/oförsäkrat.
I övriga grupper måsta man ha en gällande trafikförsäkring.


Endel arrangörer delar körpassen med bil, då är det oftast 1 bilgrupp och 1 mcgrupp där alla ingår både gathojar och racehojar.
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
MagnusK skrev:
2533178 Endel arrangörer delar körpassen med bil, då är det oftast 1 bilgrupp och 1 mcgrupp där alla ingår både gathojar och racehojar.
Sandstream skrev ju dock ngt om man hade grindar eller vakt som hindrade infarten så gällde ju andra regler.

Verkar skumt att det inte skulle vart så på Trackworld körningen.
Sandstream kanske kunde plocka fram en förklaring om jag kanske inte förstått!
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Jag är tvungen att ge en aspekt på saken som bara några få tagit upp i denna tråd men som egentligen är den viktigaste i hela denna historia.

FÖRSÄKRINGSPENGAR SKALL ALDRIG BETALAS UT FÖR MC OCH UTRUSTNING VID EN KRASCH PÅ BANA. Ersättning för kroppsskada skall givetvis betalas.

Det är ju JAG och DU som får betala med förs.premierna för andras BANKRASCHER...SKIT är det !

VI som kör bana ska göra det på egen risk. Insatsen är mc plus utrustning, det är bara att godta eller håll er borta från bana annars !!
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
MC Doktorn skrev:
2533148 Indelningen som du beskriver så var väl detta en vanlig bandag med olika grupper.

Många allmänna bandagar gäller inga försäkringar licensåkare blandas med trafikförsäkrade hojar.
Jag tänker inte ens diskutera försäkringar då det är ett uttjatat ämne.

Att licensåkarna får åka med på bandagarna är av ren vänlighet från flera arrangörer.
Man kanske ska göra ett totalstopp för licensåkarna så får dom fixa sina egna bandagar,
men det vill ni väl inte för då blir det förre tillfällen och det blir en dyr anmälan för er..

Jag menar inte att vi ska göra det, men ni vill att alla andra ska anpassa sig
efter eran kappa i stället för tvärtom..
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
sandstream skrev:
2533149 De kör inte i samma grupp. Banhojarna måste köra i licens/oförsäkrat.
I övriga grupper måsta man ha en gällande trafikförsäkring.

Plus att vi slipper se dig liggandes överallt :D
(Ja, jag vet att jag slänger spjut i tält).

Personligen försöker jag alltid att visa hänsyn och väntar hellre en kurva eller två extra innan jag kör om, finns ingen anledning att utsätta andra för onödig fara.
Sen finns det tyvärr folk som överskattar sin egen förmåga och åker i snabba gruppen trots att de ligger i mitten av medelgruppen fartmässigt och där måste arrangörerna bli bättre på att flytta folk mellan grupperna.

Jag har varit med på ett flertal bankörningar där man blandat gatåkare med licensförare.
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Affe_R1 skrev:
Jag tänker inte ens diskutera försäkringar då det är ett uttjatat ämne.

Att licensåkarna får åka med på bandagarna är av ren vänlighet från flera arrangörer.
Man kanske ska göra ett totalstopp för licensåkarna så får dom fixa sina egna bandagar,
men det vill ni väl inte för då blir det förre tillfällen och det blir en dyr anmälan för er..

Jag menar inte att vi ska göra det, men ni vill att alla andra ska anpassa sig
efter eran kappa i stället för tvärtom..

Nu förstår inte jag igen.
Vilka vill att vilka ska anpassa sig?

Handlar inte den här tråden om förs. vid bankörning?

Just det som du inte vill diskutera.
Borde inte du hålla dig borta då?

(Inget i inlägget var menat som ironi eller sarkasm utan bara frågor eftersom jag inte förstod. Försöker inte göra mig lustig på din bekostnad eller ngt i den stilen.)
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
sandstream skrev:
2533149
Plus att vi slipper se dig liggandes överallt :D
(Ja, jag vet att jag slänger spjut i tält).
Ha ha ha... hörru Sandy...
Vad gjorde du på Gelleråsen sist, besökte du naturen en sväng.. :7peta


sandstream skrev:
2533149
Personligen försöker jag alltid att visa hänsyn och väntar hellre en kurva eller två extra innan jag kör om, finns ingen anledning att utsätta andra för onödig fara.
Pinsamt att erkänna det, men du är snabb...
Jag har än så länge aldrig hört att du har gjort någon ful omkörning av alla bandagar som du är på :tummenupp

sandstream skrev:
2533149
Sen finns det tyvärr folk som överskattar sin egen förmåga och åker i snabba gruppen trots att de ligger i mitten av medelgruppen fartmässigt och där måste arrangörerna bli bättre på att flytta folk mellan grupperna.
Detta är ett problem som vi känner till och jobbar på,
men vad ska vi göra när grupperna är helt fulla:va
Är det lockande att minska antalet deltagare och höja avgiften för att kunna flytta runt 5st i varje grupp?
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top